recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopibeskyttelse og forumregler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKopibeskyttelse og forumregler

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 00:37
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Der foretages ingen skadelig handling her.

jo. du krænker rettighedshaveren. at kunstneren så sikkert er fløjtende ligeglad er en helt anden sag.

Det er netop pointen!

Nej, jeg krænker ikke kunstneren (ophavsrettighedshaveren) - det er ikke dennes beskyttelse der krænkes, men beskyttelsen af tekniske foranstaltninger!

Kunstnerens begrænsede eneret har jeg fået undtagelse fra i §12 - ret til privat eksemplar fremstilling til privatbrug - så det er udelukkende beskyttelsen af den tekniske foranstaltning vi snakker om.

Om hvilken kulturministeriets vejledning til lovewn siger, at den ikke er beskyttet i henhold til loven, ifb. med handlinger begået indenfor privatsfæren.

Så igen: Hvem er det jeg krænker i ophavsretslig relevant forstand ?

Hvori består krænkelsen ?

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det er så her vi mangler retspræcedens

Det er alment accepteret, men så vidt jeg husker er der faktisk kørt retssag på det i et nordisk broderland med en lovgivning meget lig vores, og derfor er det spild af tid at bruge tid på at bekræfte at det samme gør sig gældende i Danmark

Hvad er alment accepteret og hvilken retssag henviser du til og hvad gik den ud på og hvad var udfaldet ?

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

En lov der forbyder noget, forbyder det fordi det er skadeligt.

Ikke nødvendigvis. nogle ting er bare praktiske. nogle ting i den danske lovgivning giver ikke nødvendigvis mening eller har en logisk begrundelse

Har du et eksempel på en sådan lov, der forbyder noget, som ikke skader nogen ?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 02:22
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

En lov der forbyder noget, forbyder det fordi det er skadeligt.

Ikke nødvendigvis. nogle ting er bare praktiske. nogle ting i den danske lovgivning giver ikke nødvendigvis mening eller har en logisk begrundelse

Har du et eksempel på en sådan lov, der forbyder noget, som ikke skader nogen ?

Eksemplet er irelevant. I det tilfælde vi snakker om, der er loven lavet med henblik på at forhindre nogen eller noget lider skade i form af ulovlig distribution. Dem findes der et hav af derude (altså dem der har lidt skade). De kæmper alle for, at de skal få deres tilgodehavende for brud på kopisikringen og distribuering, uanset om du så har betalt for din CD eller ej. Din nabo har måske ikke, og det rammer dig!

At følge lovgivningen som den er i dag, det skader ikke nogen, og hvis det gør, så er det højst ophaverne i form at mistede indtægter pga. begrænsninger i afspilningsmulighederne. At du så ikke kan afspille din CD på din kaffemaskine, det er sådan set ragende ligegyldigt. Det er dit problem at du har købt en CD og en kaffemaskine, og ikke forstår at disse ting ikke helt funger så optimalt sammen. Der hvor CDén funger optimalt, det er der loven skal forhindre dig i at skade nogen. Det er DER loven gælder.

Lovgivningen forhindre dig ikke i at afspille din CD. Du må hjertens gerne gøre det fra din kaffemaskine, hvis du kan. Men du må ikke bryde kopisikringen for at fremstille en kopi, der gør din kaffemaskine i stand til at afspille din kopi.

Det er faktisk såre simpelt... Og så alligevel ikke, for lovgivningen må heller ikke forhindre dig i at afvikle din CD/FILM pga. kopisikringen, hvis det er nødvendigt for dig at bryde den for at kunne afvikle den. Dette er direkte i modstrid med ovenstående, og det er DET der gør hele problematikken endnu værrer her. Eksemplet med Linux er faktisk logisk nok, man glemmer bare, at der er sat fokus på afspilning, og ikke længere kopiering. Den sidste detalje er rimelig relevant, for det betyder nemlig igen, at du må ikke bryde kopibeskyttelsen for at fremstille en kopi for at kunne afvikle den på eksempelvis Linux. Men du må gerne ændre Linux eller softwaren på en sådan måde, så den under afspilning bryder kopisikringen, FOR AT AFSPILLE DIN CD/DVD FILM. Præcis som hvi du på en windows maskine smider en original DVD film med kopibeskyttelse i DVD drevet og afspiller den med dertilhørende software. Den kan snildt afvikles, men den kan ikke kopieres.

Det er SÅDAN lovgivningen er tiltænkt, desværre med en hulens masse tåbelige og fjollede formuleringer, som blot har til hensigt at gøre alting meget værre.

Sat i relation til f.eks et Media Center, så ville det f.eks være lovligt at kopiere en DVD film (rippe den) til harddisken og afvikle den derfra, hvis man vel at mærke beholder kopibeskyttelsen. Dette er desværre IKKE muligt, mig bekendt, og det er derfor det giver problemer.

På samme måde som, hvis du kan kopiere Hanne Boel´s CD til dit Squeezecenter og samtidig bibeholde kopibeskyttelsen, så vil det være fuldt ud lovligt. Men jeg er en lumsk anelse om, at så kan dit Squeezecenter ikke afspille filerne mere. Det kan dit CD afspille derimod, den selvsamme du netop forsøgte at kopiere CDén med

 

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 07:38
Jeg kunne ikke sove i nat, hvorefter jeg stod op og læste denne tråd. Gik ud som et lys.......
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 07:54

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jeg kunne ikke sove i nat, hvorefter jeg stod op og læste denne tråd. Gik ud som et lys.......

Jeg kom desværre til at læse tråden på jobbet igår.. zzzzz

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 08:51

Hold da op, hvor det rykker! Har I diskuteret jura hele natten - med de forudsætninger I nu har for dét - i et omfang, så folk får trang til at lade os tilflyde, at de keder sig...

Jeg kunne godt tænke mig, at vi prøvede at vende tilbage til den - synes jeg - meget vigtige diskussion af grænserne for, hvilken erfaringsudveksling, det er tilladt at foretage i dette forum, hvis hele formål netop er erfaringsudveksling.

Så skal vi lige ha' fat i denneher en gang til:

kandersen: "Hensyntagende til sponsorerene har vi også følt os nødsaget til at tage, da det er deres navne der står på spil, hvis de støtter et forum, som debattere og beskriver, hvordan man udfører ulovlige handlinger."

Nu kan jeg svært forestille mig, at det er sponsorerne, der direkte har pålagt jer, at censurere visse indlæg. Men hvorfor så give dem en service, de ikke har bedt om? Normalt er forpligtelsen ved sponsorater alene exponering, mens sonsorernes forpligtelse er, ikke at blande sig i "produktet". Når det forholder sig som kandersen siger, bliver det helt uklart, hvem der bestemmer - er det branchen. Hvis ikke, hvorfor må f.eks. mm-vision så direkte anbefale anydvd uden at blive kaldt til orden?

kandersen: "Det er som tidligere nævnt netop usikkerheden i lovgivningen der gjorde, at vi følte os nødsaget til at gøre dette og gå til den sikre side, fremfor at bidrage til at få ført uvidne brugere ud i noget, som senere viser sig at være ulovligt."

Er du klar over, kandersen, hvor ubehageligt det er for voksne mennesker at blive umyndiggjort. I påtager jer et ansvar, der slet ikke falder tilbage på jer med henvisning til en eller anden lovgivning. Det kan da ikke være loven om kopisikring. For at overtræden den, skal man ha' et fysisk medie, en materiel afspiller og noget software. Det er slet ikke en lov, det er muligt at bryde i et forum. Her kan man kun bryde love, der begrænser ytringer. Og omtale af diverse programmer er ikke ulovligt. Meget software er dobbelsidet, og det virker mig noget bonert, at man ikke må tale om den ene side, fordi branchen ikke bryder sig om den anden. Har de bedt jer om det, eller har I virkelig selv påtaget jer det.

Uanset hvad sandheden er, synes jeg I skulle melde rent ud. Selvfølgelig kan I opstille jeres egne regler - her er f.eks. regler om god tone, selv om det ikke er forbudt at bande ude i samfundet. Men det bliver noget sovs, når I roder rundt i en blanding af beskyttelse af nogle ubestemte individer, der skulle have jeres beskyttelse behov, branchehensyn og lovgivning om kopisikring, som ingen kan blive enige om. Fordi det ikke lader sig administrere. Derfor! Hvis I sagde "Vi tillader, hvad branchen kan godkende, eller hvad vi forestiller os, den kan godkende", ville vi vide, hvad gangen i censuren var. Det er muligvis ikke det, der gælder, men så sig, hvad der så gælder. Så vi har ren røv at trutte i. Så vi ved, hvad vi snakker om.

Mvh.

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 10:06

Erla, du misser fuldstændigt noget meget grundlæggende

Kunstneren er sjældent rettighedshaveren.

 

Kunstnerne har typisk kun deres ideelle ret tilbage, men har helt eller delvist afgivet ophavsretten til deres pladeselskab. Og uanset hvordan, så er det udaftil pladeselskabet du krænker.

Der står direkte at læse at du krænke ophavsretten. Accepter at du ikke kan få det på din måde, selvom mange andre sikkert er enige med dig, mig selv inklusiv, så ændre det altså ikke de retslige spilleregler.

Accept and move on. 



Redigeret af kim olsen - 19-September-2008 kl. 10:32
Crown - there is no substitute.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 10:21
Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger

Så kan man jo diskutere om en kopieringsbeskyttelse på en CD/DVD er en "effektiv teknisk foranstaltning". Alle cd/dvd-kopieringsprogrammer i dag tilbyder at kopiere cd/dvd'en uden at brugeren får at vide at der er en "effektiv  teknisk foranstaltning"...
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 10:33
Det er rigtigt, men så det jo også kopiering og ikke afspilning man har gang i
Crown - there is no substitute.
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 10:43

Er I klare over, at jeres diskussion længe har været på kant med reglerne i dette forum? Administratorerne er vel gået i seng ovenpå en hård nat...

Mvh.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 14:41
Hehe, tro at Administratorerne først skal havde en Advokat til at læse
tråde igemmen, før at der falder advalse

Eller er denne love ikke særlig forbruger venlig
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu