Kandersen skrev:
Anima skrev:
Jeg har selv arbejdet i butik i 2 år, og ved derfor hvordan det fungerer. Der er ingen uddannelse, og derfor ved en medarbejder i Bilka ikke mere end hvad der står på den label som står ved siden af TV'et - 1:250000 i dynamisk kontrast; det giver levende billeder! |
Gør en forhandler i en computerforretning det så? |
Mht. diskussionen om Panasonic i Bilka, så tror jeg man kan være ret så sikker på at det er Bilka der ikke har taget det ind, og ikke Panasonic der ikke vil sælges i Bilka. Jeg har nu også ind imellem set Panasonic i Bilka, så årsagen er formentligt at Bilka ikke kan få gode nok rabatter - at Panasonic ikke vil give det, har nok mere noget at gøre med at de i forvejen kalkulerer med lave avancer, end at de ikke vil ind hos Bilka. MEN, det er rent gætteri.
Bortset fra det, så er det en interessant nok pointe: Nej, medarbejderen i Bilka og computerforretningen er ikke godt nok uddannet til at rådgive om fladskærms-tv. Dét er i sig selv ikke så problematisk, for det burde kunderne kunne gennemskue (at de så ikke kan det alligevel, det er så en detalje der ikke er isoleret til dette marked, nemlig at kunder i flok opfører sig som lemminger). Det problematiske ligger i at når du bevæger dig ind i en egentlig radio/tv forretning, så er sælgeren dér HELLER ikke godt nok uddannet til at rådgive dig. Sikkert bedre end ham i Bilka, men i 98% af tilfældene stadig ikke godt nok. At rådgive kompetent om TV er en sværere opgave end sælgerne får kredit for.
Jeg tror eksempelvis ikke det er sværere at være en dygtig apoteker end at være dygtig til rådgivning og installation af radio/tv udstyr. Forskellen er bare at hvis en radio/tv forhandler laver en fejl, så er der ikke nogen der bogstaveligt talt dør af det. Derfor er farmaceut en ret høj uddannelse - du skal ikke have en korrekt rådgivning hvis du tilfældigvis henvender dig til en service-minded forretning og er heldig at komme dén dag hvor den rigtige person er på arbejde, du skal have korrekt rådgivning hvér gang, uden undtagelse. Jeg siger ikke at de samme krav skal stilles til en radio/tv forhandler, for som sagt er der mildt sagt forskel på konsekvenserne af fejlagtig rådgivning, men kunderne har brug for at lære at man ikke får samme niveau af rådgivning, hvis man (uden at jeg vil fornærme nogen) søger rådgivning hos en 17-årig butiks-elev der lige er kommet ud fra HG-uddannelsen (eller hvad det nu hedder i dagens Danmark), som når man går på apoteket og henvender sig til en farmaceut, der har en uddannelse på kandidat-niveau. Men det GØR folk bare - man forudsætter at hvis man henvender sig i en radio/tv forretning, så mødes man naturligvis af en uddannet ekspert på området, ligesom på apoteket - i en grad så hvis det ikke er tilfældet, så bliver man direkte fornærmet. Sådan hænger det bare ikke sammen, hvis man vil mødes af en ekspert, så har man som kunde SELV ansvaret for at finde frem til en butik hvor det er sådan én man mødes af. Der FINDES ingen egentlig uddannelse på området, som kan sikre dig at du møder kompetent rådgivning.
Problemet bliver kraftigt forværret i disse år, fordi dét at rådgive om og opsætte radio/tv udstyr er væsentligt mere kompliceret end det var for 5-10 år siden. Et anlæg bestående af en CD-afspiller, en forstærker og et sæt højttalere kan enhver radio/tv elev lære at sætte fornuftigt op i løbet af første dag på jobbet. At sætte et surround-anlæg med HD-audio og analoge og digitale kabler på kryds og tværs, opskalering eller ikke opskalering osv osv osv, så er det blevet en så avanceret en opgave, at antallet af mennesker i branchen der kan siges at have 100% styr på bare alle de grundlæggende begreber, kan tælles på højst to hænder. Selv "os" i den specialiserede ende af branchen, taler meget ofte sammen på tværs af firmaer (selv om vi principielt er konkurrenter), for at finde rundt i alle detaljerne. Dén uddannelse vi har mulighed for at modtage, står simpelthen ikke mål med dén opgave vi sættes til at udføre - og selv hvis vi kunne, så ville uddannelsen formentligt være forældet i dét øjeblik den er gennemført.
Muligvis et sidespring fra såvel tråden som jeres diskussion, men jeg synes det er en væsentlig pointe, at man som kunde selv har ansvaret for at finde frem til kompetent rådgivning, det er ikke noget man automatisk er sikret.