recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laptop router?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laptop router?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Laptop router?
    Sendt: 31-December-2023 kl. 15:04
Hej,

Har købt ny laptop og har fået den ide, at bruge den gamle laptop som trådløs router og medieserver i een, og droppe den gamle router.

Jeg har tilsluttet den gamle laptop til vores internetstik med ethernet (foreningsinternet) og aktiveret hotspot, så den nye laptop kan forbinde trådløst til den gamle laptop, som delere internet via hotspot.
Min atv er også forbundet til dét hotspot og streamer fint video fra DR, Disney osv.

Så lang så godt. .. Men,

Den nye PC kan ikke "se" delte filer på den gamle laptop/hotspot og atv med infuse kan heller ikke se filerne på gammel laptop/hotspot. avt kune godt se filerne tidligere da begge var forbundet til en alm router.

ER der en måde man kan se filerne på den gamle laptop via hotspot eller er det en blindgyde?

håber jeg gør mig forståelig :-)




Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2023 kl. 17:24
Du skal vel have defineret din medie center så det har samme ip netværk som dine øvrige klienter.

Har dog svært ved at se ideen i at benytte en gammel bærbar som router. Sjov ide, men næppe nogen god teknisk løsning.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2023 kl. 20:00
Teknisk en dårlig løsning 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2024 kl. 12:16
Teknisk dårlig løsning ..

Hvorfor? Det virker da oplagt, synes jeg.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2024 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Teknisk dårlig løsning ..

Hvorfor? Det virker da oplagt, synes jeg.
Hvilke type wifi understøtter din gamle laptop ?
Er den optimeret til at sprede signalet med gode eksterne antenner ?
Strømforbrug ?
Har den flere indbygge porte eller skal du bruge en ekstra switch ?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2024 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Teknisk dårlig løsning ..

Hvorfor? Det virker da oplagt, synes jeg.


Den er da på ingen måde bygget til at være access point, men til at være klient på et netværk.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2024 kl. 18:38

En billig router løser det hele nemt.  Og kan nemt håndtere mange enheder.   

Det er jo det de er bygget til. 


Hvad er ideen eller formål med at droppe router når du bruger flere netværks enheder ?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2024 kl. 20:24
Jeg forstår godt tanken bag din ide, men i praksis har den en hel del ulemper.

Første ulempe er styresystemet. 

Hvis din gamle laptop har et klient/desktop styresystem installeret, typisk windows, men kunne også være noget linux eller mac, så er det designet til at tilbyde brugeren af laptoppen en masse forskellige services, muligheden for at browse på nettet, programmer til at afspille videoer, regneark, grafiske programmer og alt muligt andet folk bruger sådan nogle laptops til. 

Hvis du i stedet bruger din gamle laptop som en router bliver alle de services pludselig til ulemper i stedet for fordele. Hvordan sikrer du fx. at laptoppen kun deler din filmsamling med enheder i dit eget hjem og ikke også ud af den port du har koblet til internettet? Eller at den ikke pludselig opdaterer og genstarter på et tidspunkt hvor du var ved at streame en film. Eller at det bluray rip du satte den igang med ikke trækker maskinen i knæ og nakker din internetmulighed midlertidigt?  Sagt på en anden måde, det er ikke smart at din "router" skal udfylde en hel masse andre roller også.

Når folk bygger en router af en gammel pc sker det typisk ved at installere et dedikeret router styresystem så maskinen KUN er router og ikke skal koncentrere sig om andet.

Så er der strømforbruget. En færdigbygget router er designet med chipset der er skræddersyet til at route uden alt muligt overflødigt. En laptop har diske og grafikkort og alt muligt andet en router ikke har en skid brug for og det kan 
ses på strømforbruget, specielt ved 24/7 drift.

Hvis du gerne vil lave din egen router, så google på fx pfsense eller opnsense, det er router software beregnet til at lave en gammel pc om til en router - det er en superringe ide at overlade opgaven til et desktop styresystem som fx. windows, med mindre du har behårdt styr på hvilke services der kører på maskinen og hvordan man skræddersyr et firewall setup så den ikke deler noget der ikke skal deles med de forkerte.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 08:34
Jeg må indrømme, jeg forstår heller ikke hvorfor man gør det. 

Ja, det kan være sjovt at lege med og få til at virke.

Mne jeg tvivler på, at det er godt nok. Hastifhed, stabilitet og pris (hvad koster den i strøm at have pc kø'rende hele tiden). ISær ikke når man kan få en ASUS RT-AX1800U til 400 kr.

Og nu er det jo en aflagt pc, så det er nok noget gammelt hardware


Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg forstår godt tanken bag din ide, men i praksis har den en hel del ulemper.

Første ulempe er styresystemet. 

Hvis din gamle laptop har et klient/desktop styresystem installeret, typisk windows, men kunne også være noget linux eller mac, så er det designet til at tilbyde brugeren af laptoppen en masse forskellige services, muligheden for at browse på nettet, programmer til at afspille videoer, regneark, grafiske programmer og alt muligt andet folk bruger sådan nogle laptops til. 

Hvis du i stedet bruger din gamle laptop som en router bliver alle de services pludselig til ulemper i stedet for fordele. Hvordan sikrer du fx. at laptoppen kun deler din filmsamling med enheder i dit eget hjem og ikke også ud af den port du har koblet til internettet? Eller at den ikke pludselig opdaterer og genstarter på et tidspunkt hvor du var ved at streame en film. Eller at det bluray rip du satte den igang med ikke trækker maskinen i knæ og nakker din internetmulighed midlertidigt?  Sagt på en anden måde, det er ikke smart at din "router" skal udfylde en hel masse andre roller også.

Når folk bygger en router af en gammel pc sker det typisk ved at installere et dedikeret router styresystem så maskinen KUN er router og ikke skal koncentrere sig om andet.

Så er der strømforbruget. En færdigbygget router er designet med chipset der er skræddersyet til at route uden alt muligt overflødigt. En laptop har diske og grafikkort og alt muligt andet en router ikke har en skid brug for og det kan 
ses på strømforbruget, specielt ved 24/7 drift.

Hvis du gerne vil lave din egen router, så google på fx pfsense eller opnsense, det er router software beregnet til at lave en gammel pc om til en router - det er en superringe ide at overlade opgaven til et desktop styresystem som fx. windows, med mindre du har behårdt styr på hvilke services der kører på maskinen og hvordan man skræddersyr et firewall setup så den ikke deler noget der ikke skal deles med de forkerte.


Det er gode argumenter for at lade være. Men påfaldende nok har foreningen fælles internet, tidligere Wizer nu Bolignet og vi har ikke andet end et ethernetstik i væggen.

Der har aldrig været krav om at have en router mellem vægstikket og udstyret i lejligheden og vi har heler ikke fået en router udleveret. Det har jeg altid haft alligevel af hensyn til at jeg har mange flere end ét apparat der skal have internetadgang og kunne tale med hinanden. Men altså, ingen har nogen sinde nævnt at man skal have en router og jeg kender mindst til et par stykker i opgangen, som bare har et netværkskabel mellem en PC og vægstikket. - De ved måske ikke bedre?

Jeg har også selv i en kort periode kørt med en laptop som intermistisk hotspot uden router. Det giver de andre apparater adgang til internet, men de kan ikke se hinanden og heller ikke filerne på den laptop der virker som hotspot.

Jeg har netop forspurgt ved bolignet om man SKAL have en router på, men de har endnu ikke svaret.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 10:30
Der er ingen der tvinger dig til at have en router.

Og lad du bare være med det, så alle kan se, hvad der sker af netværkstrafik på dit netværk og der er fri adgang til dine delte filer.

Ingen med bare en smule viden om netværk vil køre uden router……


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Har købt ny laptop og har fået den ide, at bruge den gamle laptop som trådløs router og medieserver i een, og droppe den gamle router.

Hvori består fordelen ved at kassere den router du allerede har? 

Som KlausDM skriver, så har du koblet dit interne netværk direkte til foreningens fælles internet, og dermed er der intet der standser forbindelser udefra til dine enheder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu