recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED Bånd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED Bånd

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LED Bånd
    Sendt: 28-April-2014 kl. 20:57
Er der nogen der ved om det er muligt at sætte LED bånd i sekvens?

Jeg har et rum på 4 x 4 .75, og kunne godt tænke mig at føre et LED bånd på de 3 af væggene:

Strøm -> LED bånd (4.75 meter) + LED bånd (4 meter) + LED Bånd (4.75 meter) 

Såvidt jeg kan læse, så kan det ikke lade sig gøre ... og man er nødt til at købe 3 power adapters, og så lave noget indbyrdes styring mellem dem (lidt en skod løsning for mig)
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 07:23
Du skal ikke sætte dem efter hinanden, strømforbruget igennem et så smalt print (som en LED strip er) er simpelt hen for stort (en 5M med 60 Led /Meter, bruger op til 5A) kommer selvfølgelig an på hvor mange LED'er der er, og hvor stor strøm de drives med. Jeg har selv 210Meter LED bånd på vej fra Kina, med højkvalitets LED'er med RA over 87%.. Husk da du roder med 12V (typisk) skal dine ledninger ikke være for tynde, specielt ikke hvis de er meget lange.
Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Du skal ikke sætte dem efter hinanden, strømforbruget igennem et så smalt print (som en LED strip er) er simpelt hen for stort (en 5M med 60 Led /Meter, bruger op til 5A) kommer selvfølgelig an på hvor mange LED'er der er, og hvor stor strøm de drives med. Jeg har selv 210Meter LED bånd på vej fra Kina, med højkvalitets LED'er med RA over 87%.. Husk da du roder med 12V (typisk) skal dine ledninger ikke være for tynde, specielt ikke hvis de er meget lange.
Mvh Gigabyte

Hejsa
Lige lidt off-topic.
Jeg blev fanget af at du skrev om Led bånd med RA>87% - har du et link til dem? Jeg vil have lys under datterens højseng, men synes ikke om kvaliteten af det fra Ikea. Det er meget grønt eller grøngult.
Ellers kan jeg anbefale flere af deres Ledpærer, som har Ra>87% og nogle kan også dæmpes (75 kr).
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:


Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Du skal ikke sætte dem efter hinanden, strømforbruget igennem et så smalt print (som en LED strip er) er simpelt hen for stort (en 5M med 60 Led /Meter, bruger op til 5A) kommer selvfølgelig an på hvor mange LED'er der er, og hvor stor strøm de drives med. Jeg har selv 210Meter LED bånd på vej fra Kina, med højkvalitets LED'er med RA over 87%.. Husk da du roder med 12V (typisk) skal dine ledninger ikke være for tynde, specielt ikke hvis de er meget lange.
Mvh Gigabyte


Hejsa
Lige lidt off-topic.
Jeg blev fanget af at du skrev om Led bånd med RA>87% - har du et link til dem? Jeg vil have lys under datterens højseng, men synes ikke om kvaliteten af det fra Ikea. Det er meget grønt eller grøngult.
Ellers kan jeg anbefale flere af deres Ledpærer, som har Ra>87% og nogle kan også dæmpes (75 kr).


Jeg har købt LED-bånd i Jem&Fix. Jeg synes at de har en ganske fin RA!

Og enig,IKEA's LED-pærer giver noget af det bedste lys blandt LED-pærer på markedet.

M.v.h.
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 11:42
Jeg har købt direkte fra EN-LIGHT i Kina, fandt den via Alibabba.
Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 11:44
Men ja, ikeas led pære er gode ti prisen.
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 15:50
Er lige nysgerrig men hvad skal du bruge 210 meter til ?
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 16:31
Ja det lyder skørt men jeg har opdaget at skabe bliver udnyttet væsenligt bedre hvis der er ordentligt lys i dem.
Så alle skabe i mit nye hus skal have lys i, incl skufferne i køkkenet, medicinskabet i badeværelset MM:

Jeg har pt lys i flere skabe, i tøjskabe bruger jeg varm + neutral hvid (ikke "blå"),  som sidder hveranden på et led bånd LINK til et på EBAY: http://www.ebay.com/itm/5M-Color-temperature-Change-5050-SMD-300-Warm-Cold-White-LED-strip-Light-DC12V-/251276766705?pt=US_String_Lights_Fairy_Lights&hash=item3a81432df1

Jeg har købt : 
4W / meter 3528 60 smd smd /meter, til skuffer mindre køkkenskabe mm 
8W /meter 3528 120 smd /meter, til baggrunds belysning af glashylder, skilte mm.
14W /meter 5050 60 smd /meter, til underskabs lys, skabe der virkelig skal være lyst op.
14W /meter 5050 smd /meter warm+ neutral hvid, i tøjskabe, badeværelse makeup spejl. 

Ja og så var der et par venner og kolleger der også skulle have et par stykker.

Mvh Rasmus



100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Status: Offline
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 22:10
Hej.

bryder lige ind i tråden.
i forbindelse ned istandsættelse/ommøblering af stuen, har jeg næsten samme tanker som trådstarter. Dog på fire vægge i et 4,2 x 4.2 meter rum. Ønsker mulighed for fjernbetjening (on/of + lysdæmpning). Kan det overhovedet lade sig gøre?

JH.
Marantz KI Pearl Lite
Marantz SR5005
B&W 805D
Bluesound Node
Sonos Connect
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Er der nogen der ved om det er muligt at sætte LED bånd i sekvens?

Jeg har et rum på 4 x 4 .75, og kunne godt tænke mig at føre et LED bånd på de 3 af væggene:

Strøm -> LED bånd (4.75 meter) + LED bånd (4 meter) + LED Bånd (4.75 meter) 

Såvidt jeg kan læse, så kan det ikke lade sig gøre ... og man er nødt til at købe 3 power adapters, og så lave noget indbyrdes styring mellem dem (lidt en skod løsning for mig)
Medmindre det er DC og ikke AC spænding (altså ikke lavspænding)??


Redigeret af guldhammer - 30-April-2014 kl. 21:38
//Guldhammer
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Ja det lyder skørt men jeg har opdaget at skabe bliver udnyttet væsenligt bedre hvis der er ordentligt lys i dem.
Så alle skabe i mit nye hus skal have lys i, incl skufferne i køkkenet, medicinskabet i badeværelset MM:

Jeg har pt lys i flere skabe, i tøjskabe bruger jeg varm + neutral hvid (ikke "blå"),  som sidder hveranden på et led bånd LINK til et på EBAY: http://www.ebay.com/itm/5M-Color-temperature-Change-5050-SMD-300-Warm-Cold-White-LED-strip-Light-DC12V-/251276766705?pt=US_String_Lights_Fairy_Lights&hash=item3a81432df1

Jeg har købt : 
4W / meter 3528 60 smd smd /meter, til skuffer mindre køkkenskabe mm 
<span style="line-height: 1.4;">8W /meter 3528 120 smd /meter, til baggrunds belysning af glashylder, skilte mm.</span>
14W /meter 5050 60 smd /meter, til underskabs lys, skabe der virkelig skal være lyst op.
14W /meter 5050 smd /meter warm+ neutral hvid, i tøjskabe, badeværelse makeup spejl. 

Ja og så var der et par venner og kolleger der også skulle have et par stykker.

Mvh Rasmus



hvordan bliver de monteret ?

Ligger de i en skinne, eller klæber du den fast direkte i skabene .
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2014 kl. 00:01
jeg har forskellige løsninger.
i klædeskabene sidder de i døren (ikea skab med alu/glas), når døren er åden lyser de ind på tøjet.
i de fleste højskabe sidder de i det ene hjørne på en trekant liste (træ), fra top til bund.
i skabet på badeværelset sidder de under skabet, og i hbegge sider og i toppen af skabet.
Jeg har ikke instaleret dem i køkken skufferne, endnu. Vi har lige købt nyt hus, så der bliver ikke instaleret mere LED i den gamle lejlighed.
En anden løsning er i vitrineskabe, bruge en træliste (30-35 Grader vinkel) under en hylde, så lyser de ned og ind i en vinkel, så de ikke blænder, listen sidder helt ude ved kanten, så ligner det at hylden er lidt tykkere. 
Jeg har også brugt en overfræser, og fræset 10mm brede riller i hylder, for at få en god afskærming af lyset.

Jeg bruger en alm dør kontakt, fundet på ebay (25 stk for 300,-) de afbryder på 230V siden (D mærket kontakt).

Jeg bruger alm 12v DC "brik" forsyninger, af forskellig herkomst, nogle fra min gamle arbejdsplads Container, andre fra Ebay.

Kan evt sende billeder
Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu