recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG OLED 55 G2 eller Samsung?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG OLED 55 G2 eller Samsung?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 12:36
Giver det overhovedet mening at købe Samsung, sålænge de ikke vi understøtte Dolby Vision. Nu har jeg ikke selv set en side om side sammenligning, men det virker som dum udeladelse i betragtning af af hvor meget content der efterhånden streames i DV.

Eller hvad?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 13:01
Ja der sker noget med skærmteknologien. Hvornår kom WOLED? Mit efterhånden tre år gamle Panasonic 65 GZ2000E har vel ikke den fjerde sub pixel W ?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ja der sker noget med skærmteknologien. Hvornår kom WOLED? Mit efterhånden tre år gamle Panasonic 65 GZ2000E har vel ikke den fjerde sub pixel W ?

Fra hukommelsen så tror jeg, at det var allerede i 2016, at den ekstra hvide pixel kom til, så dit Pana GZ2000 har den Smile
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Giver det overhovedet mening at købe Samsung, sålænge de ikke vi understøtte Dolby Vision. Nu har jeg ikke selv set en side om side sammenligning, men det virker som dum udeladelse i betragtning af af hvor meget content der efterhånden streames i DV.

Eller hvad?

Det meste HDR-indhold produceres stadig med 1.000 nits sat til max og højst DCI-P3 farverum, og så er HDR10 som sådan fint, så længe skærmen kan dække hele lysspektret fra 0 til 1000 nits og hele DCI-P3. Altså dække lys/farvespektret ordentligt – ikke noget noget med en masse lappeløsninger.

Derfor er 1000 nits højlys en slags milepæl på OLED TV, der har lys/farve-styring på pixel-niveau. Når et TV de ikke 1000 nits, så skal der på en eller anden måde laves en "trappe-model" fra f.eks. 700 nits og til 1000 nits, og det kan kun gøres ved at sænke intensiteten på det lys, der burde blive fremvist i 700 nits, for så er gengive de lys, der burde være i 1000 nits, ved 700 nits. Laves denne tone-mapping ikke på en TV-skærm, der ikke kan nå op på 1000 nits, så mister man detaljer i højlyset. Det er efter min mening ikke en stor ting, men det er da værd at tage med.

Fordelen ved Dolby Vision vender tilbage, når indholdsbranchen begynder at rykke til 4.000 nits og 10.000 nits produktion og Rec.2020 farverum. Så skal man igen begynde at tone-mappe for at få det passet ind til skærmenes begrænsninger, med mindre forbrugerskærme rykker i samme udviklingstempo, som skærmene til studierne. Og det er der god grund til at forvente i og med, at man nu er begyndt at bruge forbrugerskærme (WOLED og QD-OLED) i mange studier.

En anden fordel ved Dolby Vision er også, at Dolby Vision-profilen, der bruges på UHD Blu-ray, kan arbejde med 12-bit farvegradering. Dolby Vision-profilen, der bruges til streaming, er højst 10-bit farvegradering. Nogen mener, at de gør en betydelig forskel, men det er jo trods alt værd at huske på, at der i studerne arbejdes med mere end 12-bit, som så nedskaleres til 10-bit før distribution til forbrugerne. Den forskel folk mener, de ser, skyldes nok nærmere den højere bitrate på videoen på UHD Blu-ray.
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 13:37
Mange tak for svar alle sammen.


Hun har lige plads til et 65" på væggen men er nervøs for om det bliver for markant i rummet. 
Så vil hun nok gerne give lidt ekstra for det lækre design på G modellen og blive i 55" til 11.000 kr.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Giver det overhovedet mening at købe Samsung, sålænge de ikke vi understøtte Dolby Vision. Nu har jeg ikke selv set en side om side sammenligning, men det virker som dum udeladelse i betragtning af af hvor meget content der efterhånden streames i DV.

Eller hvad?

Det meste HDR-indhold produceres stadig med 1.000 nits sat til max og højst DCI-P3 farverum, og så er HDR10 som sådan fint, så længe skærmen kan dække hele lysspektret fra 0 til 1000 nits og hele DCI-P3. Altså dække lys/farvespektret ordentligt – ikke noget noget med en masse lappeløsninger.

Derfor er 1000 nits højlys en slags milepæl på OLED TV, der har lys/farve-styring på pixel-niveau. Når et TV de ikke 1000 nits, så skal der på en eller anden måde laves en "trappe-model" fra f.eks. 700 nits og til 1000 nits, og det kan kun gøres ved at sænke intensiteten på det lys, der burde blive fremvist i 700 nits, for så er gengive de lys, der burde være i 1000 nits, ved 700 nits. Laves denne tone-mapping ikke på en TV-skærm, der ikke kan nå op på 1000 nits, så mister man detaljer i højlyset. Det er efter min mening ikke en stor ting, men det er da værd at tage med.

Fordelen ved Dolby Vision vender tilbage, når indholdsbranchen begynder at rykke til 4.000 nits og 10.000 nits produktion og Rec.2020 farverum. Så skal man igen begynde at tone-mappe for at få det passet ind til skærmenes begrænsninger, med mindre forbrugerskærme rykker i samme udviklingstempo, som skærmene til studierne. Og det er der god grund til at forvente i og med, at man nu er begyndt at bruge forbrugerskærme (WOLED og QD-OLED) i mange studier.

En anden fordel ved Dolby Vision er også, at Dolby Vision-profilen, der bruges på UHD Blu-ray, kan arbejde med 12-bit farvegradering. Dolby Vision-profilen, der bruges til streaming, er højst 10-bit farvegradering. Nogen mener, at de gør en betydelig forskel, men det er jo trods alt værd at huske på, at der i studerne arbejdes med mere end 12-bit, som så nedskaleres til 10-bit før distribution til forbrugerne. Den forskel folk mener, de ser, skyldes nok nærmere den højere bitrate på videoen på UHD Blu-ray.

Ja, det er måske ikke så afgørende nu, men f.eks. mit tv kan kun vise 750 nits. iflg spec. Så allerede der er der behov for noget tone mapping og det behov kan jeg så forvente blive større med tiden, når der kommer 4000 eller 10000 nits content. Hvis man kunne regne med at DV indhold hopper over på hdr10+ såkunne det være det samme, men efter hvad jeg kan læse mig til så defaulter bla. Netflix til hdr10 (uden +) hvis ikke skærmen har DV. Det fornemmer jeg vil være en væsentlig ulempe hvis der er meget stor forskel på hvad content er gradet til og hvad skærmen kan?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 14:39
Ja, hvis du vil beholde skærmen i mange år, så kan det spille ind.

Amazon har indhold i HDR10+, men det klart største katalog findes hos Apple, der nu tilbyder så godt som alt TV+ indhold i HDR10, HDR10+ og Dolby Vision samt rigtig mange film iTunes i HDR10 alene eller HDR10 plus et eller to af HDR10+ og Dolby Vision.

EDIT: Netflix, Disney+, HBO osv. har ikke indhold i HDR10+.


Redigeret af Rasmus Larsen - 31-August-2023 kl. 14:57
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Mange tak for svar alle sammen.


Hun har lige plads til et 65" på væggen men er nervøs for om det bliver for markant i rummet. 
Så vil hun nok gerne give lidt ekstra for det lækre design på G modellen og blive i 55" til 11.000 kr.
Og til det svarer vi gerne at et display aldrig kan blive for stort. 65 tommer er det nye “sort”, og der sælges tonsvis af dem. Min stue er 22 m2, så ja TV’et dominerer ligesom min sofa og spisebordet gør det. Jeg vil bare gerne ha et større næste gang…
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja, hvis du vil beholde skærmen i mange år, så kan det spille ind.

Amazon har indhold i HDR10+, men det klart største katalog findes hos Apple, der nu tilbyder så godt som alt TV+ indhold i HDR10, HDR10+ og Dolby Vision samt rigtig mange film iTunes i HDR10 alene eller HDR10 plus et eller to af HDR10+ og Dolby Vision.

EDIT: Netflix, Disney+, HBO osv. har ikke indhold i HDR10+.

Kunne i evt. lokkes til at skrive en artikel der undersøger forskellen mellem DV content streamet til et DV display og et uden DV. F.eks. med udgangs punkt i Netflix eller Disney+.

Jeg mener, teorier er der nok af, men hvordan ser det ud i praksis?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja, hvis du vil beholde skærmen i mange år, så kan det spille ind.

Amazon har indhold i HDR10+, men det klart største katalog findes hos Apple, der nu tilbyder så godt som alt TV+ indhold i HDR10, HDR10+ og Dolby Vision samt rigtig mange film iTunes i HDR10 alene eller HDR10 plus et eller to af HDR10+ og Dolby Vision.

EDIT: Netflix, Disney+, HBO osv. har ikke indhold i HDR10+.

Kunne i evt. lokkes til at skrive en artikel der undersøger forskellen mellem DV content streamet til et DV display og et uden DV. F.eks. med udgangs punkt i Netflix eller Disney+.

Jeg mener, teorier er der nok af, men hvordan ser det ud i praksis?
Det er et interessant spørgsmål, jeg har selv af flere omgange købt film på 4K blu-ray med Dolby Vison og selv samme film købt i iTunes for at få svar på netop det forhold, og jeg må sige at det er faktisk mega svært at se forskellen, men hvis jeg er tæt på skærmen så jeg godt se forskellen, eller også er det bare placebo, det jeg mener her er at forskellen er minimal. Men lyden er klart bedre på blå skive, så jeg håber at der en dag også bliver mulighed for high resolution audio track på streamet film f.eks. i iTunes. 

Tror at den seneste film jeg lavet en a/b test på var Topgun II, lyden er en verden til forskel, men det kræver så også at man kan udnytte den højre kvalitet. 

Jeg kan absolut godt leve med billede kvaliteten via Disney - Netflix og iTunes men jeg syns det en mangel at lyden ikke er bedre.


Redigeret af Potter - 31-August-2023 kl. 16:54
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:


Det er et interessant spørgsmål, jeg har selv af flere omgange købt film på 4K blu-ray med Dolby Vison og selv samme film købt i iTunes for at få svar på netop det forhold, og jeg må sige at det er faktisk mega svært at se forskellen, men hvis jeg er tæt på skærmen så jeg godt se forskellen, eller også er det bare placebo, det jeg mener her er at forskellen er minimal. Men lyden er klart bedre på blå skive, så jeg håber at der en dag også bliver mulighed for high resolution audio track på streamet film f.eks. i iTunes. 

Tror at den seneste film jeg lavet en a/b test på var Topgun II, lyden er en verden til forskel, men det kræver så også at man kan udnytte den højre kvalitet. 

Jeg kan absolut godt leve med billede kvaliteten via Disney - Netflix og iTunes men jeg syns det en mangel at lyden ikke er bedre.

Hmm ja, det er en mulighed. Er der ikke en mulighed i dit TV for at slå DV fra? På mit kan man både slå HDR10+ og DV fra. Det går jeg ud fra tvinger Netflix og HBO til at vise HDR10, men det kræver nok lidt nærmere undersøgelse.

EDIT: Sidder og kigger på "The Flash" Som ligger i DV på HBO. Nå jeg starter den op På min ATV med DV + HDR10+ slået fra, står der HDR(PQ) på skærmen, hvor der plejer at stå Dolby Vision, så, jeg går ud fra at HBO Defaulter til HDR10 i mangel af DV.

Jeg bemærker ikke noget påfaldende ved billedet, men det kunne være meget sjovt hvis man havde to skærme at prøve med, side om side.


Redigeret af Mefisto - 31-August-2023 kl. 17:23
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2023 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:


Det er et interessant spørgsmål, jeg har selv af flere omgange købt film på 4K blu-ray med Dolby Vison og selv samme film købt i iTunes for at få svar på netop det forhold, og jeg må sige at det er faktisk mega svært at se forskellen, men hvis jeg er tæt på skærmen så jeg godt se forskellen, eller også er det bare placebo, det jeg mener her er at forskellen er minimal. Men lyden er klart bedre på blå skive, så jeg håber at der en dag også bliver mulighed for high resolution audio track på streamet film f.eks. i iTunes. 

Tror at den seneste film jeg lavet en a/b test på var Topgun II, lyden er en verden til forskel, men det kræver så også at man kan udnytte den højre kvalitet. 

Jeg kan absolut godt leve med billede kvaliteten via Disney - Netflix og iTunes men jeg syns det en mangel at lyden ikke er bedre.

Hmm ja, det er en mulighed. Er der ikke en mulighed i dit TV for at slå DV fra? På mit kan man både slå HDR10+ og DV fra. Det går jeg ud fra tvinger Netflix og HBO til at vise HDR10, men det kræver nok lidt nærmere undersøgelse.

EDIT: Sidder og kigger på "The Flash" Som ligger i DV på HBO. Nå jeg starter den op På min ATV med DV + HDR10+ slået fra, står der HDR(PQ) på skærmen, hvor der plejer at stå Dolby Vision, så, jeg går ud fra at HBO Defaulter til HDR10 i mangel af DV.

Jeg bemærker ikke noget påfaldende ved billedet, men det kunne være meget sjovt hvis man havde to skærme at prøve med, side om side.
Der er ikke en direkte funktion på LG OLED som kan slå Dolby Vision fra, og HDR10+ er ikke supporteret. 
Men man kan benytte f.eks. Apple tv 4K til at tvinge tv’et til at vise HDR via dennes opsætning. Samt at min OPPO 203 BD via en opsætning kan tvinge HDR ud i stedet for Dolby Vision, jeg har dog aldrig prøvet det på oppo 203

Hvis jeg sætter Apple TV4 4K til at output 4k HDR og Match dynamisk område slået fra, så kan jeg tvinge tv-et til at vise HDR, men på Netflix med filmen A knives Out mystery står der dog stadig Dolby Vision og Dolby Atmos “netflix menu” men HDR logo kommer oppe til højre når filmen starter. Med Match dynamik slået til vender Dolby Vision logo tilbage oppe i højre hjørne.


Redigeret af Potter - 31-August-2023 kl. 21:52
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu