recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG OLED 77CX - TV'et genstarter konstant
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG OLED 77CX - TV'et genstarter konstant

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bryske Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bryske Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2024 kl. 02:58
Hej HessiDude,


>>Jeg har desværre ikke nok viden eller erfaring til at hjælpe særlige meget mere end det, desværre. Ouch
Intet problem, det er bare fedt du forsøger på det hjælpe. :-)


>>Men jeg er enig i at de ledninger ser noget svitset ud, især når man kigger på de andre transformere (hvis det er det de hedder).
Ja, ik'. Den ser helt anderledes ud i den side end de andre to på boardet gør....men selvfølgelig ikke bevis for 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2024 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Bryske Bryske skrev:

...
Som ser ud til at have været "varm", jeg synes ihvertfald de små ledninger ser smeltet ud. Håber det kan ses på billederne.
Men jeg kan ikke rigtigt måle noget på den, da jeg intet omkring hvor "kredsløbet" indvendigt i den er. Hvis bare der var et sted man kan finde ud af hvordan skal opføre sig, så kunne jeg måske måle på den?


...
Det er en switch mode transformator, viklet med en form for litzetråd:
https://da.wikipedia.org/wiki/Transformator
- flere tynde lakisolerede tråde i parallel - hvor isolering på ender brændes væk med høj varme ved lodning (så de alle får elektrisk forbindelse), derfor kommer det til at se brændt ud. Men det er kun den yderste spids, så ganske normalt. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2024 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Bryske Bryske skrev:

...
>>Køb en pakke med 10 sikringer.
>>Der står på printet at det skal være 8A flink (hurtig) sikring.
>>Men som du selv skriver, kan det let være at den springer igen.
Det vil jeg gøre, men kan du måske hinte i retning hvor det ville være godt/nemt/billigt at købe sådan en pakke?

På forhånd tak
Sikring F8A H 250V - F for Flink/Fast, så vidt jeg husker betyder H at det er keramisk hus. 
Typisk plejer det at være træge sikringer i keramik som køler/sløver reaktion, så stemmer ikke helt med Flink/Fast?
Denne har også de blå bånd som jeg ikke har set før, så måske en speciel smelte karakteristik? 

Størrelse er nok 5x20mm + tråd i ender, skift evt til en sikringsholder så den en nem at skifte når den springer igen. LOL
Sikkert for kort benafstand, men et forslag:
https://www.elextra.dk/komponenter/sikringer/sikringsholdere/sikringsholder-%C3%B85x20mm-til-print-22mm-benafst/H15592 

Sikring, som måske kan klare det:
https://www.wattoo.dk/finsikring-8-0-a-5x20-mm-keramikroer-250v-flink-5492210924

P.S.: Hvis sikring brænder af er det nok pga. kortsluttede switch transistor/dioder, så de skal selvfølgelig tjekkes først. Wink


Redigeret af JørgenT - 29-Januar-2024 kl. 10:15
Mvh. JørgenT
Til top
Bryske Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bryske Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2024 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Bryske Bryske skrev:

...
Som ser ud til at have været "varm", jeg synes ihvertfald de små ledninger ser smeltet ud. Håber det kan ses på billederne.
Men jeg kan ikke rigtigt måle noget på den, da jeg intet omkring hvor "kredsløbet" indvendigt i den er. Hvis bare der var et sted man kan finde ud af hvordan skal opføre sig, så kunne jeg måske måle på den?


...
Det er en switch mode transformator, viklet med en form for litzetråd:
- flere tynde lakisolerede tråde i parallel - hvor isolering på ender brændes væk med høj varme ved lodning (så de alle får elektrisk forbindelse), derfor kommer det til at se brændt ud. Men det er kun den yderste spids, så ganske normalt. Wink

Aha, ok, det var jeg ikke klar over. Det ser ellers ret "fried" ud. 
Men - bare nysgerrig - hvorfor ser de to andre meget lignende dimser længere nede på boardet ikke sådan ud som du beskriver? Er det bare fordi de ikke er switch mode transformator selvom de ligner det? 
(jeg er bare nysgerrig og vil gerne lære lidt :-) )
Til top
Bryske Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bryske Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2024 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Bryske Bryske skrev:

...
>>Køb en pakke med 10 sikringer.
>>Der står på printet at det skal være 8A flink (hurtig) sikring.
>>Men som du selv skriver, kan det let være at den springer igen.
Det vil jeg gøre, men kan du måske hinte i retning hvor det ville være godt/nemt/billigt at købe sådan en pakke?

På forhånd tak
Sikring F8A H 250V - F for Flink/Fast, så vidt jeg husker betyder H at det er keramisk hus. 
Typisk plejer det at være træge sikringer i keramik som køler/sløver reaktion, så stemmer ikke helt med Flink/Fast?
Denne har også de blå bånd som jeg ikke har set før, så måske en speciel smelte karakteristik? 

Størrelse er nok 5x20mm + tråd i ender, skift evt til en sikringsholder så den en nem at skifte når den springer igen. LOL
Sikkert for kort benafstand, men et forslag:

Sikring, som måske kan klare det:

P.S.: Hvis sikring brænder af er det nok pga. kortsluttede switch transistor/dioder, så de skal selvfølgelig tjekkes først. Wink

Aha, MANGE tak, det er en rigtigt god ide med at skifte til en sikringsholder. Det vil jeg gøre. Plus købe de sikringer du linker til. :-)

Du skriver:
>> P.S.: Hvis sikring brænder af er det nok pga. kortsluttede switch transistor/dioder, så de skal selvfølgelig tjekkes først.
Og det er jeg jo MEGET enig i. Det er min erfaring at skifte en sikring er typisk en kortvarig løsning. enten går den straks igen ellers gør den det efter kortere eller længere brug igen. Og med fare for at ødelægge andre komponenter. Så jeg vil helt sikker helst gennemgå så meget som muligt før jeg udskifter sikring.
Kan du give mig en lille intro/hint til hvordan jeg tester transistorene/dioderne? Kan man/jeg teste dem fin selvom de sidder i boardet eller er jeg nød til at have dem ud af boardet? (håber jeg ikke)

På forhånd mange tak. :-)



Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2024 kl. 15:56
Har du prøvet at kontakte et serviceværksted fort at få en pris på en ny power supply modul, alternativ købt et brugt eller nyt på nettet, her bliver der solgt flere “nye” reservedele fra skadet enheder på Ebay.

Har selv tidligere købt tidligere til en C9 77 som i øvrigt ligner dit PCB ret så meget og kostede 80USD
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2024 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Bryske Bryske skrev:

...
Aha, ok, det var jeg ikke klar over. Det ser ellers ret "fried" ud. 
Men - bare nysgerrig - hvorfor ser de to andre meget lignende dimser længere nede på boardet ikke sådan ud som du beskriver? Er det bare fordi de ikke er switch mode transformator selvom de ligner det? 
(jeg er bare nysgerrig og vil gerne lære lidt :-) )
Billedkvalitet hvor de andre er med er så ringe jeg ikke kan se hvordan de er lavet.
Men måske en anden type kobbertråd, selv om det også er switch mode kredsløb? Smile

Angående at ohm måle på transistorer/dioder i kredsløb kan afhængig af konstruktion/diagram være vanskeligt. Fordi modstand i trafo viklinger er så lave at det er trafo man i stedet måler igennem. 
Men prøv det, hvis der måles nul ohm skal de alligevel afmonteres. Smile


P.S. Hvis trafo var brændt ville det ikke være trådene ud i den fri luft, men vikling inde omkring spoleformen der ville se brændt ud.


Redigeret af JørgenT - 29-Januar-2024 kl. 16:56
Mvh. JørgenT
Til top
Bryske Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bryske Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2024 kl. 02:56
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Har du prøvet at kontakte et serviceværksted fort at få en pris på en ny power supply modul, alternativ købt et brugt eller nyt på nettet, her bliver der solgt flere “nye” reservedele fra skadet enheder på Ebay.

Har selv tidligere købt tidligere til en C9 77 som i øvrigt ligner dit PCB ret så meget og kostede 80USD

Hej Potter,

Tak for dit svar. :-)

Jeg har talt med LG som bare sagde TV'et var over 2 år gammelt og henviste til deres service partner. De hedder Service Center Gruppen. Jeg har ikke talt med dem endnu, men det er selvfølgelig en mulighed, men jeg ved jo nærmest 110% sikkert at det bliver ret dyrt, mon ikke det koster små 1000kr for fejlfinding, så udskiftning af del (hvis muligt) og mon ikke de nemt tager 3-4k for det. Så er vi i en 5.000kr reparation på et 2.5 år gammelt TVet, det er jo frusrende.
Så jeg vil gerne analysere selv lidt mere, og der er to grunde til det:
1) Jeg ved - set det på nettet - at jeg kan købe diverse reserve dele til TVet i USA. Det ligner man kan købe alle fire boards i TVet til 2-3.000kr ialt. Så det er nærmest sikkert billigere end at have Service Center Gruppen igang (intet ondt ord om dem, de skal tjene deres penge).
2) Hvis Service Center Gruppen får TVet, bliver det måske aldrig rigtigt afklaret om LG burde have dækket noget ved denne fejl, derfor vil jeg gerne vide problemet, så jeg kan opsøge LG om det. Har fået kontakt til et stribe andre som lader til at have lignende problemer på samme model OLED tv som alle er produceret i foråret 2021. 

Og ja, jeg er helt enig, har også set på nettet at jeg kan skaffe dele til udskiftning. Så det er en meget oplagt løsning. :-) Dog vil jeg gerne vide hvilken del (hvilket board) der skal skiftes. Kan jeg nøjes med et board er det klart billigst. Og det kunne jo også være paneleet der er stået af, og i såfald er TVet bare til udsmidning, da et OLED77" panel sikkert koster 10-15k. (mit gæt)
Jeg ville gerne hvis man kunne købe reservedelene i DK(EU om muligt, da hvis det skal sendes fra USA bliver dyrt pga fragt, told og moms. Plus tager længere tid.

/Chris

Til top
Bryske Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bryske Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2024 kl. 03:01
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Bryske Bryske skrev:

...
Aha, ok, det var jeg ikke klar over. Det ser ellers ret "fried" ud. 
Men - bare nysgerrig - hvorfor ser de to andre meget lignende dimser længere nede på boardet ikke sådan ud som du beskriver? Er det bare fordi de ikke er switch mode transformator selvom de ligner det? 
(jeg er bare nysgerrig og vil gerne lære lidt :-) )
Billedkvalitet hvor de andre er med er så ringe jeg ikke kan se hvordan de er lavet.
Men måske en anden type kobbertråd, selv om det også er switch mode kredsløb? Smile

Måske du kan se det bedre her?
https://ibb.co/3YSV9N0
Det er de to andre som ikke ser "fried" ud, synes jeg,
Til top
Bryske Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bryske Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2024 kl. 03:15
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Angående at ohm måle på transistorer/dioder i kredsløb kan afhængig af konstruktion/diagram være vanskeligt. Fordi modstand i trafo viklinger er så lave at det er trafo man i stedet måler igennem. 
Men prøv det, hvis der måles nul ohm skal de alligevel afmonteres. Smile


P.S. Hvis trafo var brændt ville det ikke være trådene ud i den fri luft, men vikling inde omkring spoleformen der ville se brændt ud.

Det vil jeg prøve om jeg kan, dog ikke så meget erfaring med det, så bliver nok lidt ukendt territorie, men skal da prøves. :-)

Aha, godt at vide det om trafoen, så har du jo nok ret at det ikke er den komponent der er gameover selvom jeg troede det.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2024 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Bryske Bryske skrev:

Måske du kan se det bedre her?
Det er de to andre som ikke ser "fried" ud, synes jeg,
De er så lavet på en anden type spoleform, hvor enden af tråd og lodning på det billede er skjult under spoleformen, så kan ikke sammenligne. Wink Smile

Redigeret af JørgenT - 30-Januar-2024 kl. 09:03
Mvh. JørgenT
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4261
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2024 kl. 10:08
Prøv at kontakte et af de frivillige reparations værksteder. Måske sidder der en kyndig pensioneret radiomekaniker, der vil hjælpe med fejlfindingen. Lavpraktisk skal der lidt mere basal viden om elektroniske kredsløb til for at du selv kan fejlsøge med succes. Det koster ikke noget at få hjælp, men de tager imod bidrag til opretholdelse af driften.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu