recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens efter 11/1-2012?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Licens efter 11/1-2012?

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2012 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

I skiftet fra MPEG2 til MPEG4 er den nok blevet langt mere relevant end tidligere. 
.... 
... at der findes mennesker "derude" som slet ikke ser TV. Men jeg tror de er der i et begrænset omfang.
Det er et meget lille antal antenne-hustande, der faktisk udelukkende havde DVB-T/MPEG-2 på alle deres apparater. Det er endnu færre, der samtidig ikke havde anden adgang til andre medier end købte CD'er ol.
 
Der er mennesker, som vælger slet ikke at have eller se fjernsyn, men de er yderst få  - bortset fra folk der fx er så syge eller gamle, at de slet ikke kan se eller høre et fjernsyn.
 
For alle, der er på 'overførselsindkomst', er licensen jo alligevel indregnet i de budgetter, hvorfra den offentlige ydelse er beregnet. 
Afskaffer man således licensen, vil man naturligvis også nedregulere SU, bistand, fortidspension mv med licensbesparelsen (man må håbe besparelsen efter skat).
 
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Men svaret er ikke åbenlyst. I de gode gamle analge dage skulle man jo også betale licens selvom man ikke havde nogen antenne tilsluttet tv-apparatet. Selvom man kunne fremvise et billede af et tv der kun var tilsluttet en dvd-afpiller med scart, faldt hammeren.
Der har, så længe jeg kan huske tilbage (meget længe), ikke været licenskrav til computer-skærme, hvis de ikke havde eller var tilsluttet en tuner.  Men det var tidligere vel mest af interesse for firmaer.
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er tuneren der er det tekniske springende punkt., (når vi snakker live-tv).
Da man i mange sammenhænge stadig kan se TV også via en skærm med kun en analog tuner, kræver det nok en alt for stor indsats at blive fritaget for licens. Jeg kan også kun se, det er relevant for et firma eller en forening.   Mon ikke de skal betale licens alligevel?
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Det er ikke så sort/hvidt, som man kunne ønske sig.
Spørger man mig, så mener jeg, at det bør smides på finansloven og det uahængige råd bevares eller styrkes.
Man kunne bestemt godt ønske sig, at alle skulle betalte licens evt. via skatten.   Når det ikke betales direkte af statskassen, er det udover af historiske grunde også med  mere nutidige og gode begrundelser.   Den tanke, at man skal betale for et personligt forbrug af DR's ydelser er og har længe været en ren historisk forklaring.
 
Det er naturligvis og helt selvindlysende en national nødvendighed, at alle i landet har adgang til og - hvis man kunne - blev tvunget til, at følge danske programmer, fra danske stationer og på det danske sprog. 
 
Det lykkes stort set - med DR og TV2 -  at få alle danske til at se de danske stationer. Selv efter 11 januar og TV2 betalingen forventer TV2  95% dækning.  
 
Man betaler således ikke for sit eget forbrug, men fordi flertallet ønsker, at alle - uanset om de selv vil det eller ej - let skal kunne se DRs  kanaler og alle derfor skal været tvunget til at deltage i betalingen.  Jeg synes, det er skammeligt, at TV2 ikke længere er inde under den samme 'tvangsfodring'. 
 
Mediepolitisk er det et potentielt problem, hvis DR's budget skulle underlægges en årlig finanslov. Der er ganske mange og grumme eksempler på, at (mest små) partier og enkeltpersoner  har drevet direkte blackmail mod/for enkeltsager eller haft  helt sekteriske holdninger.  
Den nuværende bestyrelse er vel netop brugelig - men det tidligere meget mere politisk radioråd, var  - nåja, for nu ikke at overdrive  - helt træls.
 
Det er svært nok, at drive en stor public service station  med fireårige medieforlig og public service kontrakter.    Det er jo netop ikke meningen - og det har mange politikere da heldigvis indset - at den lovgivende magt skal blande sig i programlægningen og slet ikke i de enkelte udsendelser ol. 
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Begrebet licens burde efter min mening slet ikke eksister mere. Eller jo, man kan for min skyld godt kalde det for licens, men valgmuligheden bør fjernes, da det ingen mening giver mere.
 
Det er for svært at fra-sige sig, at man ikke ser TV på een eller anden led i dag.
 
Så de som evt. ... rent konkret aldrig ser ...TV ..., de er så få, så den skade ... er så minimal.
Målet helliger i den grad midlet her, synes jeg.
Alle burde helt klart være pligtig at betale - både fordi næsten alle har et medie forbrug, men endnu mere fordi alle danske - det danske samfund - har et indlysende ønske om, at alle i landet har en fælles dansk ramme, en fælles grundviden og et godt kendskab til dansk kultur.   Her er 2-3 timers daglig TV og over halvdelen på DR og TV2's programmer indlysende førende.  
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Og så burde man smide det ind under skatten, så det ihvertfald ikke opkræves halvårligt. Det er en rigtig dårlig ide for folk med stramme budgetter som måske samtidig har svært ved at styre deres økonomi.
 
Det er helt uden for enhver mulighed, at DR's budget afgørende ændres i størrelse.  Ja, der komme måske nok - symbolpolitiske besparelser, når nu alle andre skal spare  - men grundlæggende sker der ikke noget, der ændre den samlede udgift.
 
Det har imidlertid også fordelingspolitiske konsekvenser at lade skatten betale.  Nu betales licens pr. husstand  (+ pr firma), nogle få går fri og nogle flere snyder, men de fleste af os betaler  heldigvis.
 
Lægger man det ind under skatten, vil man i praksis betale pr person - efter indtægt og 'momsbetaling' (forbrug).  Det vil give en - nok mindre - lettelse til enlige og  især enlige med små indtægter og et lille forbrug.
Derimod vil det  belaste  store husstande med børn og flere indtægter en del mere.  Det er muligvis OK, men det bør nu overvejes grundigt, før man laver ændringer - synes jeg.

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2012 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

@KlausDM - Rigtigt, tænkte jeg ikke lige på. det var nu mest fordi de i vores antenneforening skiftede fra analog signal til digitalt signal på DR og TV2 er forleden, mens alle andre kanaler i vores kanalliste (tv3, discovery mm.) stadig sendes ud analogt.


Var de der ikke som digitale kanaler også?

Klaus




Du kan læse mere om det her: http://www.af-langdraget.dk/
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2012 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er naturligvis og helt selvindlysende en national nødvendighed, at alle i landet har adgang til og - hvis man kunne - blev tvunget til, at følge danske programmer, fra danske stationer og på det danske sprog.

Hvorfor er det så indlysende?

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Alle burde helt klart være pligtig at betale - både fordi næsten alle har et medie forbrug, men endnu mere fordi alle danske - det danske samfund - har et indlysende ønske om, at alle i landet har en fælles dansk ramme, en fælles grundviden og et godt kendskab til dansk kultur.   Her er 2-3 timers daglig TV og over halvdelen på DR og TV2's programmer indlysende førende.

Jeg vover påstanden at man sagtens kan opnå sådan en fælles dansk ramme uden at den behøver komme via tv programmer. Faktisk mener jeg, at man får et betydeligt bedre indblik i dansk hverdag, dansk kultur og danske fællesbegreber ved ikke at labbe fjernsynets indoktrinering i sig, men i stedet forholde sig kildekritisk og søge oplysninger fra flere kilder for at få belyst emner varieret.

At se tv er en passiv proces. Du sidder på din flade og bliver fodrer med de indtryk det redaktionelt er blevet besluttet du skal fodres med. Hvis det fx. besluttes at der skal laves et indslag om at danske teenagere drikker sig i hegnet hver weekend, så indsamler journalisterne en masse materiale og redigerer det efterfølgende så de unge ser så fulde og dumme ud som muligt, alt der kan skabe et lidt mere nuanceret indtryk redigeres væk. Velbekomme.

Indhenter du i stedet selv oplysninger, det kunne være fra nettet, blogs, forums, folk du kender osv. osv, så har du gang i en aktiv proces. Du ender med at se situationer fra flere sider og kan vægte for og imod og på et langt mere nuanceret plan få et overblik over et emne.
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mufcdk1974 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2012 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:



At se tv er en passiv proces. Du sidder på din flade og bliver fodrer med de indtryk det redaktionelt er blevet besluttet du skal fodres med. Hvis det fx. besluttes at der skal laves et indslag om at danske teenagere drikker sig i hegnet hver weekend, så indsamler journalisterne en masse materiale og redigerer det efterfølgende så de unge ser så fulde og dumme ud som muligt, alt der kan skabe et lidt mere nuanceret indtryk redigeres væk. Velbekomme.

Indhenter du i stedet selv oplysninger, det kunne være fra nettet, blogs, forums, folk du kender osv. osv, så har du gang i en aktiv proces. Du ender med at se situationer fra flere sider og kan vægte for og imod og på et langt mere nuanceret plan få et overblik over et emne.


Undskyld mig men hvad er forskellen på avis, blog eller forum og så eksempelvis TV avisen?

For alles vedkommende er det skrevende ikke objektivt men sammensat af en journalist, blogger, debattør eller helt alm. mennesker.
TV behøver ikke være fordummende (der findes masser af gode dokumentar udsendelser, debat programmer osv), og slet ikke mere end hvad du kan finde i radioen eller på nettet.
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2012 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Undskyld mig men hvad er forskellen på avis, blog eller forum og så eksempelvis TV avisen?

Blogs og forums giver for det meste mulighed for at kommentere, dvs. det er svært at få lov at have en meget firkantet og ensidig påstand stå uimodsagt. I aviser og tv aviser ser du udelukkende det redaktionen ønsker du skal se, redigeret så det fremstår så ensidigt som muligt.

Hvor tit ser man ikke interviews i tv hvor man kommer ind midt i en sætning og klipper tilbage til studiet midt i vedkommende er ved at sige noget? Snak lige om at tage ting ud af kontekst.

Et helt konkret eksempel. Jeg deltog på et tidspunkt flittigt i et debatforum for bilentusiaster. Indimellem var de danske fartgrænser oppe og vende. En af deltagerne, M var en pæn familiefar omkring de 50, hans holdning til fart var at det var vigtigt at køre pænt og roligt i byer, steder med bløde trafikanter og dårlige oversigtsforhold, til gengæld mente han godt man kunne give den lidt mere gas på en tom motorvej om aftenen, specielt hvis man havde en bil der var bygget til mere end de almindelige 110 km/t. Ikke helt i overensstemmelse med færdselsloven, men dog alligevel et relativt fornuftigt synspunkt.

En anden af forumdeltagerne var journalist og spurgte M om han ville interviewes til et indslag om fart, hvilket M sagde ja til.

Dagen oprandt hvor indslaget med M kom i tv avisen og naturligvis var vi mange forumdeltagere der måtte se "en af vores egne" i fjerneren. Indslaget var klippet ned til et par minutter og essensen var at "Her er M. M har en hurtig bil. M kan godt lide at køre stærkt. Herefter kom der en halv sætning fra M hvor han sagde "Hvis man har en ordentlig bil er der intet galt i at give den gas". The end. M fremstod som en højrøvet fartidiot af værste skuffe.

Journalisten blev efterfølgende spurgt hvordan han kunne være bekendt at lave så latterlig en karrikatur af M som vi ellers kendte som en rimelig fornuftig, rolig og velovervejet gut. Svaret var, at indslaget skulle vise at også ældre mænd kunne være fartgale og at indslaget var redigeret for at vise det og kun det.

Når en person på den måde får hevet sætninger ud af kontekst og fremstillet helt anderledes end vedkommende virkelig er, havde det så ikke været mere reelt bare at hyre en skuespiller og betale ham for at læse nogle linier op?

Jeg siger ikke at alt hvad du ser i nyhederne er lort, men lad være med at tro at indslagene altid afspejler virkeligheden. Rigtigt ofte er der tale om konstruerede situationer og sætninger klippet ud af interviews for at bibringe netop det budskab redaktionen mente der skulle bringes idag.

Fordelen ved interaktive medier som forums og blogs er, at hvis du citatfusker og redigerer dig til "sandheder" så går der sjældent længe før den rigtige historie dukker frem.

Forums og blogs giver langt større chance for at opleve en sag fra flere sider og selv om folk ynder at klippe løsrevne sætninger ud og citatfuske, så kan du for det meste bladre tilbage og se hvad vedkommende i virkeligheden skrev i sin komplette og uredigerede form.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 10:44
Endelig svar efter 16 dage:
Citér Tak for henvendelsen.

Hvis et tv kun er udstyret med en analog tuner, skal man ikke betale licens.

BEMÆRK! Denne e-mail kan ikke besvares.

Har du yderligere spørgsmål eller kommentarer kan de sendes fra www.dr.dk/kontakt

Med venlig hilsen
R. Andersen
DR Licens- og Programservice



Din henvendelse var:

CPR nr.: -
Licens nr.:
E-mail: MogensXXXXX@XXXXX.com
Årsag: Analogt/mpeg2
Kommentar: Hej

Et lille spørgsmål:
Ifølge Bekendtgørelse om licens: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137077

§1 stk2 "1) tv-modtagere eller tilsvarende billedfremvisere,"

Så er alle tv-apparater licenspligtige. Men hvis et tv-apparat f.eks. kun er udstyret med
en analog tuner(tagantenne, ikke antenneforening), er det vel at sammenligne med en pc-monitor
og derfor ikke licenspligtigt? Jeg ved at det er et ret hypotetisk spørgsmål, da der næppe vil
findes ret mange husstande der beholder et gammelt tv kun for at se videofilm. Og som samtidigt
ikke har andre licenspligtige apparater.

Mvh Mogens

Svaret er ret entydigt. Nok lidt for entydigt. Hvis man har et analogt apparat og er med i en antenneforening, 
tror jeg svaret er et andet. Men svaret betyder at et tv-apparat kun er licenspligtigt, hvis det kan bruges 
til at se tv på.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 11:47
Det er efter min overbevisning også det korrekte svar. Men det står ikke særligt entydigt. Og i din egen konklussion bliver det igen en fortolkning.

Spørgsmålet bør retteligt være - Om man skal betale hustanslicens, hvis de normalt licenspligtige apparater man har i husstanden, ikke er i stand til at modtage og afkode de signaler man modtager.

Muligvis et meget teknisk formuleret spørgsmål til licens, men det er immervæk det som det handler om her. Og dem der bør kunne håndtere det.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 11:51
 
 Det kan vel kort siges, at kan man ikke på nogen måde modtage TV/Radio udsendelser, så skal der ikke betales Licens.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Og så burde man smide det ind under skatten, så det ihvertfald ikke opkræves halvårligt. Det er en rigtig dårlig ide for folk med stramme budgetter som måske samtidig har svært ved at styre deres økonomi.
 
Det er helt uden for enhver mulighed, at DR's budget afgørende ændres i størrelse.  Ja, der komme måske nok - symbolpolitiske besparelser, når nu alle andre skal spare  - men grundlæggende sker der ikke noget, der ændre den samlede udgift.
 
Det har imidlertid også fordelingspolitiske konsekvenser at lade skatten betale.  Nu betales licens pr. husstand  (+ pr firma), nogle få går fri og nogle flere snyder, men de fleste af os betaler  heldigvis.
 
Lægger man det ind under skatten, vil man i praksis betale pr person - efter indtægt og 'momsbetaling' (forbrug).  Det vil give en - nok mindre - lettelse til enlige og  især enlige med små indtægter og et lille forbrug.
Derimod vil det  belaste  store husstande med børn og flere indtægter en del mere.  Det er muligvis OK, men det bør nu overvejes grundigt, før man laver ændringer - synes jeg.

Lars   Smile



Hej Lars.

Det er, undskyld mig, noget vrøvl at argumenterer imod at lægge licens ind under skatten. Det handler i virkligheden om, at se tingene som de ikke, og ikke forsøge gøre det mere kompliceret og indviklet end nødvendigt, (ja jeg ved det godt, poltikere er pr. definition sat i verden til at netop udføre sidstnævnt stunt).

Der er principielt ingen som helst forskel på den måde sygehusvæsenet drives på, og så på DR/licens. Mig bekendt betaler vi ikke licens til syghusvæsenet, men det betales via skatten. vi får sågår et sygesikringskort ud af det. Rigtig mange mennesker går hele livet igennem uden eller med begrænset forbrug af sygehusetvæsenet, men de betaler alligevel.
Sygehusene opererer inde for præcis samme rammer som DR. Budget fastsættes af politikerne/staten.

Ligesom med offentlige sygehuse, så har man vedtaget, at vi også skal have offentlig TV/Radio. Og der findes massere af andre eksempler på præcis samme offentlige tjenester, der betales af samfundet via skatten.

Så når/hvis man mener det kan funger for sygehusene, så bør det i den grad også funger på licensen. Om prisen så bliver pr. person eller husstand er fløjthammerende ligegyldigt, da budgettet allerede er fastsat på forhånd, og dermed bliver præcis det samme.

Det eneste der reelt adskiller det her, det er synspunktet på begrebet licens. Nogle betegner det som en forbrugsgode, andre som en samfundsmæssig nødvendighed. Hvorimod alle er enige om, hvad sygehusene er til for, (ihvertfald de offentlige).

I min verden er det ikke særligt svært det her. Men man KAN godt gøre det uhyre svært, hvis det er det man vil Wink
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det kan vel kort siges, at kan man ikke på nogen måde modtage TV/Radio udsendelser, så skal der ikke betales Licens.


Det er ihvertfald sådan jeg selv tolker det. Så er det bare om at søge og få medhold, hvis man orker.
Problemet er, at licens kigger på apparater og delvis signaler (analog). De kigger ikke på alle signaltyper, endnu.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

...
I min verden er det ikke særligt svært det her. Men man KAN godt gøre det uhyre svært, hvis det er det man vil Wink ...
 
Jeg er meget enig i alt hvad du skriver.
 
Som jeg ser det, er der to (tre) gode muligheder:
1. Smæk det på finansloven og inkluder det i skatten. Det er ikke kompliceret at regne ud hvor mange %o skatten skal stige for at DR, 24/7 og de regionale stationer får hvad de skal have.
2. Gør det til en obligatorisk personafgift  på x kr. for alle over 18 år og træk det vha skattebilletten hvor det er muligt.
(3. Gør det til en obligatorisk personafgift for alle over 18 år og tilbyd at trække det vha skattebilletten.)
 
Jeg tror jeg stemmer for 2). Medielicensen er jo alligevel indrettet til at ramme 99,9% af alle almindelige danskere (alle på nær huleboere og dem der bevidst forsøger at slippe af den ene eller anden grund(ligesom nogen bevidst undgår det offetlige sundhedsvæsen)).
 
Ja, så er der nogle firmaer der har tv-apparater. Fred være med det. ALLE borgere over 18 betaler, så det går nok.
Så er der dem der får ægtefællerabat(kun én licens pr husstand, HVIS der er tale om kærester/ægtepar). Og Pensionistrabat. Tjae synd, men da der bliver flere betalere, falder hvert individs betaling, så et ægtepar vil ende et stykke under dobbelt pris og den enlige studerende/pensionist vil slippe en del billigere end idag (uden rabat). Som jeg ser det er det rent win: mindre administration, mere retfærdig afregning og ingen mulighed for snyd.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 12:57
Sådan er der f.eks i Finland, der betales der over skatten med hensyn til Licens, samme ting er lige eller vil snart indføres ligeledes i Irland, netop fordi at der er mange der snyder og ikke betaler Licens. Det vil da være en fin ting også at indføre her i landet, så kunne det gøres på den måde at alle skattpligtige i husstanden deles om betalingen, da der jo kun betales for en husstand og ikke for hvert TV, så er man f.eks 2, så deles det ligeligt til hver over skatten. Hvem ved, så kan det måske endda blive lidt billigere, når der så også kommer betaling fra dem der før var "sorte".
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu