recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens efter 11/1-2012?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Licens efter 11/1-2012?

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

 
Hvis man skulle lave det som en skat, og dermed variere udgiften afhængigt af indtægten, bør man nok synliggøre det som en separat post på skattebillettten.
 
 
Hvorfor? Du kan da heller ikke se på din årsopgørelse hvor mange penge der går til f.eks. biblioteker (som jeg synes er det mest oplagte at sammenligne med, begge dele er public service). Jeg synes faktisk netop det er et misforhold, at biblioteker er skattebetalt mens TV er licensbetalt. De to burde behandles ens (underforstået, være skattebetalt).
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 14:11
Enig med Otto, biblotekerne er nok bedre at sammenligne med, fordi de i sig selv også fra nogen betegnes som forbrugsgode.
Forskellen er dog ens (eller det samme om man vil).

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

 
Hvis man skulle lave det som en skat, og dermed variere udgiften afhængigt af indtægten, bør man nok synliggøre det som en separat post på skattebillettten.
 
 
Hvorfor? Du kan da heller ikke se på din årsopgørelse hvor mange penge der går til f.eks. biblioteker (som jeg synes er det mest oplagte at sammenligne med, begge dele er public service). Jeg synes faktisk netop det er et misforhold, at biblioteker er skattebetalt mens TV er licensbetalt. De to burde behandles ens (underforstået, være skattebetalt).
+1Smile
Til top
RuzzFrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Søborg
Status: Offline
Point: 230
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuzzFrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 15:33
 
Strandvasker skriver,
Det handler ikke om hvad du vælger at se eller hvad du har mulighed for at se, det handler om hvad du tilbydes at se, uanset om du så ønsker det eller ej.

Der er ikke det store problem i at kryptere hele molevitten og udstede kort til de mennesker der ønsker at se de licensfinansierede kanaler. Der er noget administration forbundet med det, men teknikken er 100% på plads, så det kan sagtens lade sig gøre. Men nej, i stedet udsendes kanalerne ukrypterede og så beskatter man alle der har et apparat der kan modtage det, uanset om du så kommer fra Uganda og skide ligeglad med de danske licenskanaler.

Det er heller ikke det store problem at beskytte indholdet på dr's hjemmeside, der er masser af løsninger hvor folk betaler for at få adgang til websider og streams. Der er noget administration forbundet med det, men teknologien er 100% på plads, det kan sagtens lade sig gøre. Men nej, der lægges videostreams og andet materiale op ukrypteret og så beskatter man alle der har et apparat der kan se ting på internettet, uanset om man så nogensinde besøger dr's hjemmeside eller er skide ligeglad med den.
 
Jeg kan kun se to rimelige muligheder:

1) Kryptér både tv kanaler og hjemmeside og lad dem der har lyst købe en nøgle.

2) Beslut at det er vigtigt med en åben og officiel "kanal" på landsplan og at udgiften til driften må flettes ind i finansloven.

[/QUOTE]
 
Jeg er helt enig..


Redigeret af RuzzFrog - 01-Februar-2012 kl. 15:36
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Men jeg kan simpelt hen ikke se et argument for at holde fast i den nuværende løsning.

Der er ikke et eneste argument, ihvertfald ikke et godt argument, efter min mening.
 
Der er pt. nogen snak, fordi 6-7 af de nye ministre ikke er medlemmer af folkekirken. Der har over tiden været flere små partier og enkeltmedlemmer af folketinget, der har haft meget særlige interesser, med vægt på sær. 
P1 har fx været angrebet af flere politikere og partier, for det meste på et meget tyndt grundlag.
 
Det er ikke nødvendigvis godt, at  DR's budget årligt skal afvejes mod kattens værn eller lignende  af mandat nr 90, for at finansloven kan vedtages.
 
Det synes jeg både er et argument og et godt et.
 
Lars  Smile
 
PS!  Den samlede licens 2011 er 4,135 milliarder, den samlede indkomsskat er ca 338 milliarder. 
Licensen udgør ca 1,2% af indkomsskatten (ekskl. AMB)  Dvs en husstand der betaler omkring 180  kkr i skat vil få en uændret udgift, hvis hele beløbet skal opkræves over indkomstskatten. Det er en ret høj skat  for en enlig, men ikke for en hel familie.  Noget af beløbet vil dog nok blive opkrævet over afgifter - vil jeg tro. 
Det er også mere end tænkeligt, at diverse overførselsindkomster - bistand, folkepension, SU - reguleres op med den øgede skat og ned med den sparede licens.  Der mangler pt. 100 milliarder i kassen.
   


Redigeret af reslfj - 01-Februar-2012 kl. 16:14
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Men jeg kan simpelt hen ikke se et argument for at holde fast i den nuværende løsning.

Der er ikke et eneste argument, ihvertfald ikke et godt argument, efter min mening.
 
Der er pt. nogen snak, fordi 6-7 af de nye ministre ikke er medlemmer af folkekirken. Der har over tiden været flere små partier og enkeltmedlemmer af folketinget, der har haft meget særlige interesser, med vægt på sær. 
P1 har fx været angrebet af flere politikere og partier, for det meste på et meget tyndt grundlag.
 
Det er ikke nødvendigvis godt, at  DR's budget årligt skal afvejes mod kattens værn eller lignende  af mandat nr 90, for at finansloven kan vedtages.
 
Det synes jeg både er et argument og et godt et.
 
Lars  Smile
 
PS!  Den samlede licens 2011 er 4,135 milliarder, den samlede indkomsskat er ca 338 milliarder. 
Licensen udgør ca 1,2% af indkomsskatten (ekskl. AMB)  Dvs en husstand der betaler omkring 180  kkr i skat vil få en uændret udgift, hvis hele beløbet skal opkræves over indkomstskatten. Det er en ret høj skat  for en enlig, men ikke for en hel familie.  Noget af beløbet vil dog nok blive opkrævet over afgifter - vil jeg tro. 
Det er også mere end tænkeligt, at diverse overførselsindkomster - bistand, folkepension, SU - reguleres op med den øgede skat og ned med den sparede licens.  Der mangler pt. 100 milliarder i kassen.
   

Det er et ret godt argument. Men licensen er jo også idag besluttet af folketinget, så det tror jeg egentligt godt de kan håndtere.
Men det er ikke et argument imod at reformere licensindkrævningen som sådan. Min model to eller tre holder stadig efter den argumentation. Den løsning vi har idag er forældet, uretfærdig, uigennemsigtig og tung at administrere.

PS. Er regionerne ikke stort set lig med sundhedsbudgettet og dermed tydeligt angivet på skattebilletten? Men jeg kan godt se argumentet imod at det er nødvendigt at det er synligt.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2012 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Vejen frem skal forhåbentlig være sådan, at det samlet set ikke vil koste mere end det gør nu, og forhåbentlig billigere, da de "sorte" så også kommer til at betale, det er det man håber i Irland, da der mistes mange penge på de "sorte".

Det kommer til at koste det der er nødvendigt, nøjagtigt lige som det gør idag.

Systemet som det er idag er, at politikerne fastlægger hvor meget licensen skal koste. Det gør de udfra en eller anden matematisk model om hvor mange licensbetalere der er og hvor mange der fortsat vil betale når licensen stiger eller falder. Det betyder at i princippet bestemmer politikerne hvor mange penge DR får at lave udsendelser for. DR's opgave er så at få tingene til at fungere og lave det bedst mulige produkt for den pose penge de får ind fra licensen.

Hvis licensen overgår til at være på finansloven, så er det stadig politikerne der bestemmer hvor stor en pose penge DR får at lave udsendelser for. Eneste forskel er at beløbet er lidt nemmere at styre. Hvis politikerne beslutter at DR skal have 512,3 millioner, så får DR 512,3 millioner. Med det nuværende licenssystem er det en smule mere variabelt, politikerne ønsker måske at DR skal have 512,3 millioner og sætter derfor licensen til 2134 kr udfra en beregning der siger at så og så mange licensbetalere der betaler 2134 kroner ender med at give 512,3 millioner. I virkeligheden ender tallet nok mellem 500 og 525 millioner lidt afhængtigt af hvor mange der falder fra og ser sort og den slags.

Så uanset om licensen fortsætter efter nuværende model eller kommer på finansloven, så er det politikerne der beslutter hvor stor en pose penge DR får at lave udsendelser for.

Forskellen bliver, at hvis licensen kommer på finansloven så bliver den indtægtsafhængig. I det nuværende system betaler alle det samme, rig som fattig. Kommer licensen på finansloven vil dem med høj indtægt betale en større del af kagen end dem med lav indtægt, da det bliver en del af trækprocenten. Om det ender med at være en fordel eller en ulempe for dig skal jeg ikke kunne sige, det afhænger af hvor hårdt du er beskattet.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af RuzzFrog RuzzFrog skrev:



Jeg kan kun se to rimelige muligheder:

1) Kryptér både tv kanaler og hjemmeside og lad dem der har lyst købe en nøgle.

2) Beslut at det er vigtigt med en åben og officiel "kanal" på landsplan og at udgiften til driften må flettes ind i finansloven.



Jeg vil gerne lige understrege, at pkt. 2 faktisk er præcis det som er vedtaget for snart rigtig mange år siden. Der mangler blot det med finansloven, eller rettere, det er der også indirekte i og med det er politikere som afgører budgetrammen for DR, der i denne henseende er dem der er "hyret" til at sørge for Danmark får den service, som politikerne har vedtaget.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


Forskellen bliver, at hvis licensen kommer på finansloven så bliver den indtægtsafhængig.


Præcis ligesom med så meget andet. Selv beskatning af inkomst er der forskel på, uanset hvem man er, og hvad man udfører.
Jeg betaler også mere til bibklotekerne (for nu at bruge Otto´s gode eksempel), end min nabo på konstanthjælp gør. Det sjove er, at hun bruger det langt mere end mig, mest af alt fordi hun har tid til det, i og med hun går hjemme Wink

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

I det nuværende system betaler alle det samme, rig som fattig. Kommer licensen på finansloven vil dem med høj indtægt betale en større del af kagen end dem med lav indtægt, da det bliver en del af trækprocenten. Om det ender med at være en fordel eller en ulempe for dig skal jeg ikke kunne sige, det afhænger af hvor hårdt du er beskattet.


Der er intet til hindre for, at politikerne vedtager en bruttobeskatning, så alle (med inkomst) betaler det samme. Det er sådan set blot at tage en beslutning. Det er jo stadigvæk de samme personer som betaler, de samme penge (må man formode). Det ender bare med en harmonering, (Ups! fremmedeord for politikere.. beklager, jeg havde ikke lige bedre LOL).

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Der er intet til hindre for, at politikerne vedtager en bruttobeskatning, så alle (med inkomst) betaler det samme. Det er sådan set blot at tage en beslutning. Det er jo stadigvæk de samme personer som betaler, de samme penge (må man formode). Det ender bare med en harmonering, (Ups! fremmedeord for politikere.. beklager, jeg havde ikke lige bedre LOL).

Det er nok fordi du mener "harmonisering"LOL
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 16:14
IMO burde der være 3 "kanaler" på licens:
 
Én tv kanal der sendte nyheder og vigtigt samfundsnyt dagen lang (ala tv2 news)
Èn radio kanal der gjorde det samme + trafik nyt.
Èn Internet side med det samme som radio kanalen
 
Dette burde drives for et minimum og trækkes over skatten.
 
Fælles for alle 3 kanaler bør være at de er 100 % fri for underholdning og spøjse/dyre værter.


Redigeret af Suckyboyfriends - 02-Februar-2012 kl. 16:15
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

IMO burde der være 3 "kanaler" på licens:
 
Én tv kanal der sendte nyheder og vigtigt samfundsnyt dagen lang (ala tv2 news)
Èn radio kanal der gjorde det samme + trafik nyt.
Èn Internet side med det samme som radio kanalen
 
Dette burde drives for et minimum og trækkes over skatten.
 
Fælles for alle 3 kanaler bør være at de er 100 % fri for underholdning og spøjse/dyre værter.


Man kan jo diskuttere hvor mange penge DR og de andre modtagere af licensmidler skal have. Men det du her skitserer er så lavt sat at man ligesågodt kunne lukke DR helt. Jeg synes måske nok at dyre koncerthuse og prestigedomiciler er lige i overkanten. Men for at producere indhold af høj kvalitet skal de altså have en vis størrelse. Og jeg synes faktisk jeg får rigtigt meget godt tv og radio for mine penge. Og underholdningsprogrammer, dramaserier mm er med til at sætte baren for de kommercielle stationer og dermed til folkets bedste (en form for public service).

Men alt det er uinteressant i denne sammenhæng, synes jeg. Det det handler om, er hvordan man afgør hvem der skal betale licens og hvordan opkrævningen fordeles (variabel eller fast).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu