recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Liggende højtaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Liggende højtaler

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 08:12
Nu er jeg desværre ikke højt. konstruktør.. men det er også derfor man af samme grund ikke placere andre højttalerenheder ved siden af en diskant. Man ødelægger stereoperspektivet...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:


Nu er jeg desværre ikke højt. konstruktør.. men det er også derfor man af samme grund ikke placere andre højttalerenheder ved siden af en diskant. Man ødelægger stereoperspektivet...


Har du nogle links til artikler der beskriver fænomenet?

I følge dit udsagn burde stereoperspektivet i Dali Megaline være fuldstændigt ødelagt - det jeg har lyttet til Megaline efterlader mig ikke med det indtryk.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 11:43
Kef placere diskanten midt inde i mellemtonen på dered uni-q enheder.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:


Nu er jeg desværre ikke højt. konstruktør.. men det er også derfor man af samme grund ikke placere andre højttalerenheder ved siden af en diskant. Man ødelægger stereoperspektivet...


Har du nogle links til artikler der beskriver fænomenet?

I følge dit udsagn burde stereoperspektivet i Dali Megaline være fuldstændigt ødelagt - det jeg har lyttet til Megaline efterlader mig ikke med det indtryk.....

Klaus

Det er bare fordi du hører dårligt. 

Alle de gamle JBL studiemonitorer havde også enheder placeret ved siden af hinanden og det var netop derfor de var så ekstremt upopulære verden over. 

Mange af de indspilninger vi lytter til i hverdagen har ofte et voldsomt dårligt stereoperspektiv. Netop fordi studierne der lavede dem ikke havde ordentlige teknikere der forstod princippet i ovenstående.

"ironi kan muligvis forekomme"
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 12:39
En interessant artikel om konstruktion og beregninger af højttalere. En tredjedel nede på siden, ved 7 oktober kl 13.43 gennemgåes principperne i faseforvridninger mellem diskant, mellemtone og bas. Og det kan godt tyde på at det er en fordel at diskanten har lidt længere vej til lytterens øre Wink
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

En interessant artikel om konstruktion og beregninger af højttalere. En tredjedel nede på siden, ved 7 oktober kl 13.43 gennemgåes principperne i faseforvridninger mellem diskant, mellemtone og bas. Og det kan godt tyde på at det er en fordel at diskanten har lidt længere vej til lytterens øre Wink
 
Det giver ikke ret meget mening et bruge generelle betragtninger til at anbefale om OPs højttalere skal vende den ene eller den anden (forkerte) vej. Om OPs højttalere skal ligge ned med diskanten udad eller indad afhænger af om højttalerne vinkles, hvor meget de vinkles, og det afhænger at højttalerens konstruktion (filter og kabinet).
Generelt er det en ringe ide at placere diskanten og Bas/mellemtonen i samme horisontale plan da det giver anledning til et meget lille "sweet spot". Årsagen er at enhederne udfaser hinanden hvis man ikke sidder lige præcis det rigtige sted, fordi bølgelængden ved delefrekvensen (hvor enhedern overlapper) er ret kort.
Det samme gør sig gældende ved langt de fleste centerhøjttalere og for så vidt også ved "super konstruktioner" som Dali Mega Line. Det er i bund og grund et elendigt princip der resulterer i at højttalerne og lytteren skal placeres helt præcist for ikke at skabe udfasninger.
Den eneste måde man kan overkomme problemet er med et uendeligt stejt filter så enhederne ikke overlapper eller ved at benytte Coaxialenheder lige som f.eks. KEF gør. I praksis måler Coaxenheder dog sjældent så godt som teorien antyder, med det er så en anden snak.
 
Placeres diskan og mellemtone over hinanden vendes problemet 90 grader og højttaleren skal så placeres rigtigt i højden i stedet. IMO er det i praksis en bedre løsning da man som regel sidder i samme højde men har bedre mulighed for at flytte sig horisontalt eller have flere lyttere.
 
Dette er self. generelle betragtninger og der fines helt sikkert undtagelser, og undtagelser til undtagelserne, men ud fra det der kan læses i tråden er det eneste svar der kan gives til OP:
Prøv dig frem og hør hvad der lyder bedst.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 16-Juli-2012 kl. 15:11
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 16:01
Så rolig nu! Nu skal det heller ikke gøres til en større videnskab.
Hvis man ser på krav, størrelse, pris og brug, så betyder det urette tilfælde ikke en skid, at lægge dem ned! Og med kun 2 meter mellem højttalerne, så er der ingen tvivl om, at det er bedst at få diskanterne længst mulig fra hinanden.
 
M.v.h.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 19:07
Vi er helt rolige.... og foreslår jo også han prøver at lytte. Derfor kan vi jo godt gøre det til den helt store akademiske diskussion om emnet LOL
De gamle JBL monitorer var også designet til at lægges ned ovenpå pulten og diskanten inderst.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 19:26
Jamen vi er da heeelt rolige, men sjovt at læse hvor meget diskussion der kommer ud af et par reolhøjttalere.
Jeg ved f.eks. af erfaring at diskant og mellemtone under ingen omstændigheder skal anbringes under bassen i en gulvhøjttaler. Lod mig engang lokke til at købe et Dynaudio system med todelt vinklet forplade - bassen sad øverst, hvilket fjernede en masse resonanser fra gulvet. Men diskant og mellemtone blev til gengæld opslugt af gulvet.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 20:27
Nu har jeg lyttet til et par Dynaudio med diskanten på den måde og ikke oplevet den blev opslugt. Sikker på det ikke var en lille "reol" model du satte på gulvet eller du skal have slået dit rya gulvtæppe!? LOL
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2012 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Nu har jeg lyttet til et par Dynaudio med diskanten på den måde og ikke oplevet den blev opslugt. Sikker på det ikke var en lille "reol" model du satte på gulvet eller du skal have slået dit rya gulvtæppe!? LOL
Nope! De var vel 70 cm høje og temmelig brede, dybden var ikke voldsom, og så var der 10 tommer basser i. Jeg havde ingen rya, men alm gulvtæppe. Og de blev skiftet ud igen pga mgl diskant og åbenhed.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu