recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lilla skygger
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lilla skygger

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2023 kl. 14:34
Samsung AU7105 er en 2021-model og et skridt ned fra 8000-serien. Så Samsung BU8005, der er en 2022-model og tilmed billigere, er det bedste valg imellem de to. Fordeling af LED-lyset er dog en bekymring. Jeg hører fra mange, der vælger at returnere store TV af den årsag.

Med de aktuelle priser er 85" TCL C735 et bedre køb. Så får du bagbelyst LED bag LCD-skærmen, så lyset fordeles mere ligeligt, samtidig med, at du får HDMI 2.1 der åbner for nye funktioner med de nyeste spilkonsoller. Link: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3201665499/TV/TCL-85C735-Sammenlign-Priser

Du kan sammenligne funktioner i de omtalte modeller i TV-databasen ved at bruge det orange ikon til sammenligning: https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php

TCL er for tiden leverandøren af de fleste LCD-paneler til Samsung TV, idet Samsung har lukket produktionen af LCD-paneler.


Redigeret af Rasmus Larsen - 19-Juni-2023 kl. 14:35
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2023 kl. 14:47
TCL TV’et er også med Qled panel, ikke at forveksle med Oled, som er en bedre panelteknologi. Men jeg synes Qled har et flottere billede end LCD/LED, og bredere betragtningsvinkler.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2023 kl. 15:17
"QLED" er ren marketing og har ingen reel betydning, hvorfor det ikke kan bruges som rettesnor. "QLED" kan betyde alt fra kantbelyst til de mest avancerede zone-styrede TV. Fra VA til IPS LCD-paneltype. Fra brede betragtningsvinkler til meget smalle betragtningsvinkler.

Det skyldes naturligvis, at det stadig er LCD-skærme – en teknologi hvor kvaliteten svinger rigtig meget.
Til top
JSP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juni-2018
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2023 kl. 17:01
Tak for svar begge to. 

Men er TCL virkelig kommet så meget på banen at de kan anbefales? 

Mine forældre har godt nok et 55 tommer der har en del år på bagen og kører upåklageligt, men havde alligevel ikke regnet med jeg skulle høre TCL over Samsung uanfægtet serie😱

Hvad med Sony eller andre - er der nogen i den prisklasse der er værd at kigge på? 
Til top
JSP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juni-2018
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2023 kl. 17:03
PS. Og er det fordelingen af lys der er problemet med mit nuværende TV nu, Rasmus, ud fra det jeg beskriver, som jeg desværre ikke kan vise. 
Til top
JSP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juni-2018
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2023 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"QLED" er ren marketing og har ingen reel betydning, hvorfor det ikke kan bruges som rettesnor. "QLED" kan betyde alt fra kantbelyst til de mest avancerede zone-styrede TV. Fra VA til IPS LCD-paneltype. Fra brede betragtningsvinkler til meget smalle betragtningsvinkler.

Det skyldes naturligvis, at det stadig er LCD-skærme – en teknologi hvor kvaliteten svinger rigtig meget.

Håbe du på et eller andet tidspunkt lige vil kigge på mine to seneste indlæg. Det er meget værdsat den info du/I er kommet med indtil videre. 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2023 kl. 20:05
Du kan trykke på linket i bunden af Rasmus’ indlæg, så kommer du ind på hans side med sammenligning af TV. Studér den side og bliv klogere på hvad de står for. 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2023 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af JSP JSP skrev:

Tak for svar begge to. 

Men er TCL virkelig kommet så meget på banen at de kan anbefales? 

Mine forældre har godt nok et 55 tommer der har en del år på bagen og kører upåklageligt, men havde alligevel ikke regnet med jeg skulle høre TCL over Samsung uanfægtet serie😱

Hvad med Sony eller andre - er der nogen i den prisklasse der er værd at kigge på? 

TCL (og et par andre kinesere) har udkonkurreret LG og Samsung på LCD-markedet. Det er nu dem, der producerer de gode LCD-paneler, mens Samsung fuldstændig har indstillet produktion af LCD-paneler og LG har neddroslet massivt og er tæt på at trække sig. Selvfølgelig handler meget af det om omkostninger, men det gjorde det også dengang LG og Samsung udkonkurrerede japanerne (Sony, Toshiba, Sharp) på produktion af LCD-paneler og man kommer jo ikke så langt uden at kvaliteten også er der.

Så køber man f.eks. Samsung og Sony LCD TV i dag, så vil der i mange af dem sidde et LCD-panel fra TCL alligevel. Der er naturligvis andre faktorer, der også spiller ind, men her er TCL også kommet langt.

Jeg har et TCL TV på testbænken pt. og jeg er positivt overrasket. Mere om det i min kommende test.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2023 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af JSP JSP skrev:

PS. Og er det fordelingen af lys der er problemet med mit nuværende TV nu, Rasmus, ud fra det jeg beskriver, som jeg desværre ikke kan vise. 

Ud fra din beskrivelse, så tror jeg, at der er tale om en defekt. At bagbelysningen er begyndt at gå i udu.

Med fordeling af baglyset mener jeg normal produktionsvarians, fordi LED-baglyset skal fordeles over et så stort areal på LCD-skærmen. Ujævn fordeling vil være der allerede ved køb (kan blive værre med tiden) og er indenfor producentens specifikationer, så der er ikke så meget at gøre som køber andet end at levere tilbage under fortrydelsesretten, hvis man ikke kan acceptere det.

Det ser f.eks. sådan her ud (fra en Samsung 8000-serie):




Til top
JSP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juni-2018
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2023 kl. 09:55
Ja :-( 

Men mit er lilla flere steder i lys/lysere scener og samme sted hele tiden. Dybt frustrerende. 
Til top
JSP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juni-2018
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2023 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JSP JSP skrev:

Tak for svar begge to. 

Men er TCL virkelig kommet så meget på banen at de kan anbefales? 

Mine forældre har godt nok et 55 tommer der har en del år på bagen og kører upåklageligt, men havde alligevel ikke regnet med jeg skulle høre TCL over Samsung uanfægtet serie😱

Hvad med Sony eller andre - er der nogen i den prisklasse der er værd at kigge på? 

TCL (og et par andre kinesere) har udkonkurreret LG og Samsung på LCD-markedet. Det er nu dem, der producerer de gode LCD-paneler, mens Samsung fuldstændig har indstillet produktion af LCD-paneler og LG har neddroslet massivt og er tæt på at trække sig. Selvfølgelig handler meget af det om omkostninger, men det gjorde det også dengang LG og Samsung udkonkurrerede japanerne (Sony, Toshiba, Sharp) på produktion af LCD-paneler og man kommer jo ikke så langt uden at kvaliteten også er der.

Så køber man f.eks. Samsung og Sony LCD TV i dag, så vil der i mange af dem sidde et LCD-panel fra TCL alligevel. Der er naturligvis andre faktorer, der også spiller ind, men her er TCL også kommet langt.

Jeg har et TCL TV på testbænken pt. og jeg er positivt overrasket. Mere om det i min kommende test.

Tror måske lige du har overtalt mig til at gå fra Samsung til TCL næste gang🤔

Men… det er jo netop et panel fra TCL der sidder i, så tænker jeg bare om man er bedre stillet ud fra andre komponenter også ved at tage Samsung? 

Og hvornår kommer din TCL test? Den ser jeg frem til. 





Redigeret af JSP - 24-Juni-2023 kl. 09:58
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2023 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af JSP JSP skrev:

Ja :-( 

Men mit er lilla flere steder i lys/lysere scener og samme sted hele tiden. Dybt frustrerende. 

Ujævn bagbelysning vil altid være samme sted på skærmen.

Men prøv at upload et foto af det på f.eks. Imgur ( https://imgur.com ) og smid linket her i forumtråden.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu