recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Liste/r over kalibreringsudstyr.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketListe/r over kalibreringsudstyr.

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af SuperBilleN SuperBilleN skrev:


 
Så skal jeg måske ikke sælge min nye colormunki for at købe en ny i1pro som har lagt på lager i 3 år.
Det kan være colormunkien er lige så præcis på mit Pioneer
 
Jeg tror i hvert fald at en evt. forskel vil være uden væsentlig betydning i den sammenhæng, og ja uden ny kalibrering kan det vise sig at være et tilbageskridt.
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 14:15
Kære Otto.

Det er netop bla. ColorMunki Design + CalMAN som jeg interesserer mig for. Jeg er villig til at give ligeså meget eller endda mere  for sådan noget "hjemmegrej" end en enkelt professionel kalibrering koster. Det kan jo bruges mere end en gang, og det må da være rart at have sådan noget liggende når man køber noget nyt som det kan bruges til.

Da jeg har planer om at købe et nyt plasma tv, ny pc skærm (og pc), og senere en full HD 3D projektor når sådan en fætter om et par år kan købes til menneskepenge, så vil jeg sige, at pengene er givet godt ud. Selvfølgelig tager det tid at lære den slags, men, der er så meget jeg har lært i mit liv, og som krævede en del træning før jeg fik et godt tag på det. Det er altid dejligt at lære noget nyt, og jeg er bare typen der gerne vil lære ting som jeg ikke har prøvet før. Lige meget hvor lang tid det tager. Smile

Så vidt jeg har forstået på det der bliver skrevet på udenlandske hjemmesider, skulle ColorMunki Design være et godt allround værktøj til både pc skærme, printere, projektorer og plasma tv. Ville ColorMunki Design + CalMAN ikke være en god investering?

Alle tips og tricks fra jer der ved meget mere om den slags end de fleste af os er velkomne. Specielt fordi mange produkter ikke er så gode som folk tror, og så ville det være rart med en slags top ti liste over hjemmekalibringsgrej + gode tips og tricks. Jeg tror, at mange ville få glæde af det.


Redigeret af Firebird - 22-April-2010 kl. 14:39
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2008
Status: Offline
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 15:46
I professionel sammenhæng er problemet med en ColorMunki at den ikke er NIST traceable, og man derfor i sidste ende ikke har nogen reference for hvor præcist den måler. Det er nok et mindre problem, hvis man køber en kalibreret udgave hos Spectracal.
 
Og så vil jeg da godt påbegynde en spæd prioriteret liste over måleudstyr til privat brug, som er tilgængeligt nu. Vær dog opmærksom på at valget (som Otto er inde på) er fuldstændig drevet af i hvilken sammenhæng det skal bruges.
 
1) X-Rite EyeOne Pro
2) X-Rite ColorMunki
3) X-Rite Croma-5
4) X-rite DTP-94
5) X-Rite Gamma-5 (=EyeOneDisplay)
6) Datacolor Spyder 3
7) Datacolor Spyder 2
 
Den nedre grænse for professionel brug ligger i mine øjne ved Croma-5 eller EyeOnePro.
Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2010 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Super - den var gået min næse forbi - jeg kigger på det, så snart jeg har lidt tid til det (er lidt hængt op i dag og i morgen - men måske kan jeg liste det ind før...).
Jeg følger lige op på mige selv her...
 
Jeg har endelig fået læst tråden igennem, og har set lidt på de måledata og kvalificerede vurderinger, der var deri. Det stemmer det overns med min initielle vurdering af ColorMunki ("Photo" og "Display" - men ikke "Create", der er et colorimeter, som man kan se i denne sammenligning).
 
Jeg er enig med Otto's vurdering af måledata for ColorMunki op mod i1pro - det er et meget tæt løb - og det er alt andet lige samme konklusion, der nås til på AVSForum.
 
Det største problem med med ColorMunki'en (ud over manglende mulighed for NIST-certificering, som er ønskværdigt til professionelle anvendelser) er den fysiske udformning: Den er simplethen mere besværlig at bruge på en fladskærm end en i1pro (og de fleste andre sensorer), da den pga. sin udformning gerne vil "tilte". Men for den kreative er alt muligt - man kommer langt med malertape (som jeg glemte at sige, at jeg også har en rulle af i tasken...). Det er også oftest udfordrende at bruge et fotostativ (bruges mest til kalibrering af projektorer) sammen med sensorerne, da ikke alle har deciderede "mounts" til dette.
 
/lars
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 14:07
Hmmm. Hvis jeg fostår det rigtigt, så er ColorMunki et ganske godt produkt, men, ikke særligt brugervenligt?
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2010 kl. 17:13
Det er sådan jeg forstår de hands-on erfaringer, der er beskrevet hos AVSForum. Men problemet er altså til at løse... Man kan sagtens løbe ind i et behov for at bruge malertape med en i1pro osse.
/lars
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu