recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - maling af tv møbel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketmaling af tv møbel

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Emne: maling af tv møbel
    Sendt: 25-Juli-2010 kl. 21:13
Hej

Jeg er nu nået så langt i mit diy tv møbel projekt at det skal males. Jeg har været ved en maler men hun var ikke til megen hjælp, så satsede på jeg kunne høste lidt af andres erfaring herinde :)

Møblet er lavet i mdf og skal males sort. Jeg vil ikke have en piano agtig overflade men bare sort med noget glans. 
Første ting jeg er i tvivl om, er om det skal være vand eller terpentin baseret. Har hørt at en terpentin baseret maling kan holde til lidt mere slid. Grunder skal vel også være terpentin basereret så?

Jeg har fået læst mig til at det i hvert fald skal grundes, der er vel ikke så meget i valg af grunder der er betydeligt så længe det er til træ?

Når man ruller maling/grunder på så har jeg oplevet at man får en lidt nupret overflade som jeg egentlig helst vil undgå. Jeg kan godt låne en sprøjtepistol men ville nok helst hvis jeg kunne rulle det på, kan man få noget maling som gør jeg undgår det?

Lak er vel ikke nødvendigt?

På forhånd tak!

edit: Forslag til et sted hvor jeg kan få noget i en god kvalitet uden at tømme pungen vil også være meget velkomne!


Redigeret af Briam - 25-Juli-2010 kl. 21:14
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 21:48
Briam
 Jeg ville få det sprøjte lakeret hos et maler firma el. en autolakerer.
 
   carsten
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 21:50
Har haft held med at male med en silkemat maling...
Den dækker fint med rulle.  (forudsat det er pudset og grundet ordentligt)
Det gik dårligere da jeg forsøgte mig med en egentlig blank maling...
 
Det ser ud til at det var lettere at få en ensartet overflade med den silkematte...
Tror man godt kan anvende vand-baseret..


Redigeret af avh - 25-Juli-2010 kl. 21:52
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 22:23
Det med at få den sprøjtet hos en autolakerer er ikke en mulighed da det bliver for dyrt (går jeg ud fra). 

Har faktisk overvejet en silkemat da mine højtalere xtz 99.36 vidst nok har samme overflade. Men det med den nuprede overflade er klart min største bekymring.
Til top
Heinrich Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-August-2008
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 01:17
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:


Når man ruller maling/grunder på så har jeg oplevet at man får en lidt nupret overflade som jeg egentlig helst vil undgå. Jeg kan godt låne en sprøjtepistol men ville nok helst hvis jeg kunne rulle det på, kan man få noget maling som gør jeg undgår det?


For at undgå den noprede overflade, så skal man købe de korrekte ruller og det hedder en lakrulle.
Lakruller anvendes normalt ellers kun til når man skal lakere en overflade, men de kan sagtens også godt bruges til maling hvis overfladen skal vore helt glat, det er bare at rulle overfladen stille og roligt, så kan man sagtens få en ensartet overflade helt glat overflade.
Jeg malede eks. mine døre grå med en halvblank panel maling med en sådan rulle og det gav et super godt resultat.

Angående grunding, der anvende jeg bare hvid grundmaling der kan købes på sprøjtedåse.

Fandt det hele jeg skulle bruge hos Flügger.


Redigeret af Heinrich - 26-Juli-2010 kl. 01:20
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 17:21
Briam
 Det skal du ikke tro på.Man kan ikke med nogen eksisterende rulle undgå en eller anden form for struktur,og så er det ligemeget om du bruger vandig eller alkyd (dog flyder alkyd noget bedre sammen).
 Det Heinrich har gjort med sine døre er også forkert,for døre og andet træværk skal stryges med pensel.
  nej,hvis du vil have et pænt resultat skal det sprøjtes,så hvis du har et sted at stå med dit møbel,så køb nogle dåser spray maling,og gerne i højglans (90),det kan godt give et rigtigt pænt resultat.!!
 
  Husk også at der er forskel på hvordan man opfatter en lakeret dør kontra et møbel.
 
     carsten
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 17:26
PS.
 Undskyld,men jeg havde lige glemt at du ikke vil have piano overflade,så det du skal bruge er halv blank (glans 40-50).
 
    carsten
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 18:01
Jeg tilslutter mig Carsten - han har fat i den lange ende!

Hvis du vælger spray, så køb gerne en ekstra dåse for at blive "venner" med den teknik som du bruger - så undgår du nemmere løbere, som virkelig kan ødelægge en pæn finish (med en del arbejde til følge)
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 19:00
Har været nede hos en maler idag som var til noget mere hjælp end den første. Så har købt en grunder hvor jeg giver 2 lag og en maling glans 60 som jeg også skal give 2 lag med. Han sagde at hvis jeg stod et køligt sted og ikke rullede for tyndt et lag på så skulle det flyde sammen på de vandrette overflader. Fik også en meget fin rulle med. 

Overvejede spray men synes ærligt talt det virkede lidt voldsomt at spraymale 9 kvadratmeter 4-6+ gange. 

Er nu overbevist om at overfladen bliver sådan at jeg kan leve med den :)
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 16:30
Jeg har ryddet op i tråden.

Hvad der gik på en diskussion omkring teknikker var blevet lidt for personligt til min smag.

Det lyder som om trådstarter har fået svar på sit spørgsmål, og som om vi har fået belyst 2-3 metoder til at male møblet, så lad debatten slutte her...

...Ole
Moderator, recordere.dk
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 22:05
Jamen så held og lykke med møblet.
 Hvorfor jeg tidligere rådede dig til at få det sprøjtemalet,er fordi at jeg også har fået lavet et TV bord i mdf.(af min søn) som er blevet piano lakeret  (sort) og det ser altså rigtig godt ud når fladskærm og BD står på det.
 Jeg håber du skriver lidt om resultatet når du er færdig.Wink 
 
    carsten
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu