recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mangelfuld rådgivning om TV-køb straffes
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMangelfuld rådgivning om TV-køb straffes

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Emne: Mangelfuld rådgivning om TV-køb straffes
    Sendt: 10-September-2010 kl. 17:10
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2010 kl. 17:23
Spændende sag. Men selvom forbrugerne skulle få ret ved en eventuel domstolsafgørelse, som branchen lægger op til, tror jeg allerhøjst, de vildledte forbrugere kan få en set-top box i erstatning.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Spændende sag. Men selvom forbrugerne skulle få ret ved en eventuel domstolsafgørelse, som branchen lægger op til, tror jeg allerhøjst, de vildledte forbrugere kan få en set-top box i erstatning.
 
Det er dog  helt tåbeligt at 'tro det højst kan koste en set-top boks'  når forbrugerklagenævnet direkte skriver, at
 
"I en anden sag har nævnet fastslået, at forbrugeren har krav på at ophæve købet. Det skyldes, at nævnet har vurderet, at en høj købspris er en skærpende omstændighed, der som udgangspunkt berettiger forbrugeren til at ophæve købet."
 
Hvorfor fanden læser i ikke  kilderne - recordere.dk havde nydelige links - før i kommer med sådanne indlysende forkerte indlæg.  
 
Det kan da kun betegnes som DOVENSKAB eller DÅRSKAB - vælg selv.
 
Lars  Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Spændende sag. Men selvom forbrugerne skulle få ret ved en eventuel domstolsafgørelse, som branchen lægger op til, tror jeg allerhøjst, de vildledte forbrugere kan få en set-top box i erstatning.
 
Det er dog  helt tåbeligt at 'tro det højst kan koste en set-top boks'  når forbrugerklagenævnet direkte skriver, at
 
"I en anden sag har nævnet fastslået, at forbrugeren har krav på at ophæve købet. Det skyldes, at nævnet har vurderet, at en høj købspris er en skærpende omstændighed, der som udgangspunkt berettiger forbrugeren til at ophæve købet."
 
Hvorfor fanden læser i ikke  kilderne - recordere.dk havde nydelige links - før i kommer med sådanne indlysende forkerte indlæg.  
 
Det kan da kun betegnes som DOVENSKAB eller DÅRSKAB - vælg selv.
 
Lars  Smile
Det var dog en ordentlig opsang. Jeg vil undlade at kommentere på den og blot anmode om at holde en god tone i debatten.
 
Ingen smiley herfra...
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 15:24
Nu skal hver enkelt sag jo vurderes, men det med DVB-C er jo helt hen i vejret.
Hvordan kunne en forhandler vide at Yousee, ville ændre til DVB-C per var det 15-09-09, direkte i TVet uden setup box. Ja og så endda gratis.
Gad vide om man kan klage over skttavæsenet og deres beslutninger til forbrugerklagenævnet.
SVP03
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 15:52
Nu har jeg i snart 2 år kørt DVB C hos Yousee, så man skal længer tilbage. Min søn har en ven fra skolen som kort tid efter os, også købte nyt TV og de fik købt uden DVB C/MPEG4. Det var godt nok dårlig rådgivning, for de kunne ikke se HD kanaler eller i det hele taget digital kanaler.
Så der har været en del dårlig rådgivning og hvor det efter min mening har virket som om forhandlerne skulle af med TV uden DVB-C/MPEG4. Det var de TV der var i mange af tilbudsaviserne. Og hvis kunderne ikke er er blevet informeret, så synes jeg det er fair at forhandlerne står til ansvar.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu har jeg i snart 2 år kørt DVB C hos Yousee, så man skal længer tilbage. Min søn har en ven fra skolen som kort tid efter os, også købte nyt TV og de fik købt uden DVB C/MPEG4. Det var godt nok dårlig rådgivning, for de kunne ikke se HD kanaler eller i det hele taget digital kanaler.
Så der har været en del dårlig rådgivning og hvor det efter min mening har virket som om forhandlerne skulle af med TV uden DVB-C/MPEG4. Det var de TV der var i mange af tilbudsaviserne. Og hvis kunderne ikke er er blevet informeret, så synes jeg det er fair at forhandlerne står til ansvar.
Nu har jeg ikke selv yousee. Men var det ikke uofficielt at man kunne bruge den indbyggede DVB-C dekoder. Herinde skrev mange jo spalte op og ned hvilket modul der kunne bruges og hvilke TV der kunne og ikke kunne. Var det ikke først i august 2009 at Tousee fra den ene dag til den anden annoncerede det digitale spejl. Før den tid skulle man så ikke have en box til at se digitalt. Eller tager jeg fejl.
SVP03
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 16:34

Det er en for forretningerne meget lempelig vurdering, som forbrugerklagenævnet her anvender.

De digitale SD kanaler er jo sendt i 7-9 år.  Der er indlæg her på recordere fra 2004 om den 'ny' Sagem60 boks.
 
I december 2007 reklamerede Fona med et Sony KDL-40V3000. Jeg startede en tråd med titlen
" Falsk/uhæderlig Fona ann. for Sony TV "   fordi dette - i øvrigt udmærkede Sony apparat - kun understøttede  DVB-C for SD kanaler. 
 
1 februar 2008 frigav youSee deres Samsung 3106 HD boks, hvor man fik både analog og digital adgang til alle kanaler i den grund/mellem/fuld-pakke man betalte for.  Man skulle dog betale en kortafgift, men selve det digitale signal var en del af pakkepriserne. 
Her omtales det klart, at alt HD ville anvende  MPEG-4.   Det fremgik også meget klart, at  
 
"YouSee understøtter også tv-apparater med indbygget digital-modtager (DVB-C tuner) og er meget opmærksom på udviklingen inden for dette område."
 
Der var meget stor presseomtale og Samsung HD boksene blev solgt i alle radio-tv forretninger og i de store kæder.  Jeg købte min Samsung H3106 en af de første dage i februar 2008 i Elgiganten, men samme Samsung/youSee boks kunne købes 'alle steder'.
 
Der er ingen forretning, der med rimelighed kan påstå, at de ikke var informeret om behovet for indbygget DVB-C tuner og understøttelse af MPEG-4  af youSee senest pr februar 2008.  
 
Når forbrugerklagenævnet så bruger  1 janauar 2009, som grænse - så synes det mig sent og meget lempeligt overfor forretningerne.  På det tidspunkt var der mange og gode fjernsyn med DVB-C/MPEG-4 (high profile level 4 = 720p/1080i)  indbygget.
 
Lars    Smile   
 
PS!  Bemærk at alle fjernsyn fra 32" og over skal have et CI slot.
 


Redigeret af reslfj - 13-September-2010 kl. 21:08
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er en for forretningerne meget lempelig vurdering, som forbrugerklagenævnet her anvender.

De digitale SD kanaler er jo sendt i 7-9 år.  Der er indlæg her på recordere fra 2004 om den 'ny' Sagem60 boks.
 
I december 2007 reklamerede Fona med et Sony KDL-40V3000. Jeg startede en tråd med titlen
"Falsk/uhæderlig Fona ann. for Sony TV"   fordi dette - i øvrigt udmærkede Sony apparat - kun understøttede  DVB-C for SD kanaler. 
 
1 februar 2008 frigav youSee deres Samsung 3106 HD boks, hvor man fik både analog og digital adgang til alle kanaler i den grund/mellem/fuld-pakke man betalte for.  Man skulle dog betale en kortafgift, men selve det digitale signal var en del af pakkepriserne. 
Her omtales det klart, at alt HD ville anvende  MPEG-4.   Det fremgik også meget klart, at  
 
"YouSee understøtter også tv-apparater med indbygget digital-modtager (DVB-C tuner) og er meget opmærksom på udviklingen inden for dette område."
 
Der var meget stor presseomtale og Samsung HD boksene blev solgt i alle radio-tv forretninger og i de store kæder.  Jeg købte min Samsung H3106 en af de første dage i februar 2008 i Elgiganten, men samme Samsung/youSee boks kunne købes 'alle steder'.
 
Der er ingen forretning, der med rimelighed kan påstå, at de ikke var informeret om behovet for indbygget DVB-C tuner og understøttelse af MPEG-4  af youSee senest pr februar 2008.  
 
Når forbrugerklagenævnet så bruger  1 janauar 2009, som grænse - så synes det mig sent og meget lempeligt overfor forretningerne.  På det tidspunkt var der mange og gode fjernsyn med DVB-C/MPEG-4 (high profile level 4 = 720p/1080i)  indbygget.
 
Lars    Smile   
 
PS!  Bemærk at alle fjernsyn fra 32" og over skal have et CI slot.
 
Bliver spændende og se om dem der har haft Yousee og ikke har villet betale ekstra for digitalt eller HD kanaler også kan få medhold. De har jo bare efterspurgt et TV med analog tuner. Men da så Yousse annoncerer at de vil spejle det analoge signal digitalt uden merpris, kan det jo godt tænkes at folk godt ville have haft det TV med DVB-C MPEG4 tuner.
SVP03
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Det var dog en ordentlig opsang.
 
Når man skriver indlæg helt uden relation til den virkelige verden - en verden der endda  kun er et enkelt link-klik væk - hvad vil du så betegne det ?  
 
Jeg har den fundamentale holdning, at  vi alle bør yde en rimelig indsats for ikke at udsprede falske oplysninger og andet vrøvl !
 
Lars Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

  
Når man skriver indlæg helt uden relation til den virkelige verden - en verden der endda  kun er et enkelt link-klik væk - hvad vil du så betegne det ?  
 
Jeg har den fundamentale holdning, at  vi alle bør yde en rimelig indsats for ikke at udsprede falske oplysninger og andet vrøvl !
 
Lars Smile

Altså er bestemt ikke uenig men derfor kan man vel godt tage det nogenlunde roligt? Virker i hvert fald på mig som en meget voldsom reaktion over næsten ingen ting. ¨

On topic:

Synes det virker underligt at man som forhandler kan blive knaldet for at undlade at fortælle noget. Når jeg så går ud og køber en mp3 afspiller skal han så også fortælle mig om alle de formater den ikke understøtter eller alt det den ikke kan. Bliver en meget lang gang rådgivning. 

Nu købte jeg faktisk netop et tv uden mpeg4 tuner (dog med dvb-t) i marts 2008 og er da træt af jeg ikke havde undersøgt tingene ordenligt. Modtog ingen rådgivning da jeg handlede over nettet og giver bestemt ikke forhandleren skylden!


Redigeret af Briam - 13-September-2010 kl. 17:29
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Det var dog en ordentlig opsang.
 
Når man skriver indlæg helt uden relation til den virkelige verden - en verden der endda  kun er et enkelt link-klik væk - hvad vil du så betegne det ?  
 
Jeg har den fundamentale holdning, at  vi alle bør yde en rimelig indsats for ikke at udsprede falske oplysninger og andet vrøvl !
 
Lars Smile

Jeg har den fundamentale holdning, at debat bør føres i en god tone. Jeg opstillede blot et sandsynligt scenarie for, hvad udgangen af en eventuel retssag kan ende med og har på ingen måde udspredt falske oplysninger og andet vrøvl - det klarer du udmærket selv. Og jeg finder det på den baggrund ganske uhørt  at skulle lægge øre til dine uforskammetheder. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu