recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober

 Besvar Besvar Side  <12345 16>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg fik blu-ray-boksen i torsdags.

Første indtryk: Virkelig billig/skrabet indpakning. Det er bare en stor keepcase, som holder de 10 skiver. Ingen booklet eller noget som helst. Omslaget på papæsken, som keepcasen er fuldstændig (som i FULDSTÆNDIG) magen til keepcase-omslaget, og det er ekstremt skrabet. Der står bare 2-3 sætninger om, at Matador er den største danske tvs-seriesucces, nogensinde. Bla-bla. Ingen som helst info derudover. Kunne man have fået Lise Nørgaard til at skrive et essay til en booklet? Kunne man have fået en kender til at skrive lidt om fænomenet Matador? Hvad som helst.

Selve indholdet: Lyden står knivskarpt og er meget detaljeret. Det er imponerende. Men billedet...det ser fint ud, men umiddelbart flyder filmkornene lidt sammen; det giver et liiidt digitalt look, og det tyder på lidt for hård komprimering, eller måske bare dårlig authoring. Eller, shucks, automatisk DNR? Jeg er i hvert fald ikke så imponeret, som jeg gerne ville have været. Der er 2-3 afsnit på hver skive, så den samlede spilletid ligger altid på 2-2½ time, hvorfor det ikke giver mening, at man skulle kunne se, at skidtet er komprimeret. Og i øvrigt:

Ekstramateriale: 0, amigo. Absolut intet. Ingenting. Kunne man i det mindste have taget restaurerings-featuretten med? Kunne man have interviewet nogen af de overlevende skuespillere? Kunne man have taget en snak med Lise Nørgaard? Igen: Hvad som helst. Med mindre man betragter synstolkning (altså en dame, som læser op for blinde, hvad der sker i billedet) og skandinaviske undertekster som ekstramateriale, så er der intet.

Bottom line: Fedt nok at have Matador på blu-ray/1080p, men udgivelsen kunne absolut ikke være mere skrabet. Synes faktisk at prisen er temmelig høj, når der intet arbejde at lagt i udgivelsen produktion af plastik og papir. Selv menuerne er så røvsyge og simple, at det gør ondt. Og den dårlige authoring/DNR (selvom det aldrig bliver så grelt som for nogle af Olsen Banden-filmene) er en skuffelse af format. I det mindste slipper man for DR-logo og unødig komprimering. Men det er lidt en ringe trøst.

se du på et 4k eller full HD tv. For jeg oplever ikke at kornene flyder sammen på mit full HD. Men de ligger på omkring 30 til 35 Mbps i birrate
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2017 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg må desværre erklære mig helt enig med SpencerTracy. Men er udgivelsen overhovedet i 1080p? Jeg mener der står 1080i, når man checker playback-info under afspilning.

Det har du sådan set ret i. Det er 1080i.

Citér se du på et 4k eller full HD tv. For jeg oplever ikke at kornene flyder sammen på mit full HD. Men de ligger på omkring 30 til 35 Mbps i birrate

Jeg ser det på projektor, full HD. Jeg har lige forinden set Scener fra et ægteskab på blu-ray fra Frankrig. Den er skudt ca. fem år forinden Matador og også på 16mm, og forskellen er virkelig slående.

Men UPDATE: Nu så jeg lige et helt afsnit, og jeg har ikke ændret mening ift. mit oprindelige indlæg, men jeg så restaurerings-titelkortene efter de oprindelige rulletekster, og der krediteres en person faktisk for "degrain". Dvs. at man bevidst er gået ind og har udglattet filmgryn, sådan som jeg forstår det. Sådan så tåbelige danskere ikke tror, at der er noget galt med deres fladskærms-tv, fordi film ligner film. Suk, altså... Men det forklarer da i det mindste det udglattede og lettere gnidrede look.


Redigeret af SpencerTracy - 30-Oktober-2017 kl. 22:59
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2017 kl. 19:18
Så fik jeg også fat i Matador boksen. Jeg kan kun sige at den er pengene værd. Bedre sortniveau og mere lys end jeg har set på TV udsendelserne. Der er filmgrain, men ikke noget der generer på over 3 m afstand
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 21:40
For at illustrere hvor slem DNR'en – eller "degrainingen", som de som nævnt kalder det – er, tog jeg lige et screenshot af den sidste freeze frame i afsnit 5. KLIK HER OG SE, hvor gnidret og udsmurt, det er.

Jeg kan ikke komme mig over, at man bruger så mange penge og tid på at scanne og restaurere så mange filmruller for blot at smadre det hele bagefter. Jeg håber da, at de beholder de restaurerede masterfiler, fra før den digitale destruktion er sat i gang. Det lader til at være nøjagtig samme fremgangsmetode, som de brugte, da de ødelagde Olsen Banden-scanningerne...

Her er en udskæring af billedet (uden zoom og komprimering) til onsite illustration:




Redigeret af SpencerTracy - 07-November-2017 kl. 21:47
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 22:12
Beklager, det kan jeg ikke genkende. Sikker på dit afspilnings udstyr er iorden?
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 22:21
"Afspilningsudstyr"? Jeg har ikke fotograferet mit lærred. Screenshottet ovenfor er taget direkte fra discen, så det vil også se sådan der ud hos dig, hvis du sætter den i din computer og tager et screendump.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

"Afspilningsudstyr"? Jeg har ikke fotograferet mit lærred. Screenshottet ovenfor er taget direkte fra discen, så det vil også se sådan der ud hos dig, hvis du sætter den i din computer og tager et screendump.

Så computeren som afspilningsudstyr?

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 22:41
Oppo BDP-103 afspiller. BenQ W1070 projektor. Men jeg forstår ikke relevansen?

Screenshottet er trukket direkte fra discen, som blu-ray.com, dvdbeaver, caps-a-holic, osv. gør det.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Oppo BDP-103 afspiller. BenQ W1070 projektor. Men jeg forstår ikke relevansen?

Screenshottet er trukket direkte fra discen, som blu-ray.com, dvdbeaver, caps-a-holic, osv. gør det.

Relevansen er at det der trækker screenshot også er en afspiller, som kan påvirke resultatet.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 22:57
PNG'en, som jeg linker til, er lossless og taget med VLC.

Men altså, køb da endelig sættet og se, om dit afspilningsudstyr kan fjerne den digitale støjreduktion, der er gennemført på hele serien.

Jeg finder det principelt kritisabelt og et paradoks, at man forsøger at få analog film til ikke at ligne analog film, blot fordi et flertal af seere er vant til digital film uden filmkorn.

PS. Jeg kan såmænd godt forstå, hvis du betvivler, at det ser så slemt ud, som på screenshottet. Men det gør det desværre vitterlig.


Redigeret af SpencerTracy - 07-November-2017 kl. 22:59
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2017 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg finder det principelt kritisabelt og et paradoks, at man forsøger at få analog film til ikke at ligne analog film, blot fordi et flertal af seere er vant til digital film uden filmkorn.

Hvilket jo er en god pointe.

Det er dog første gang at Matador er blæst op i HD-kvalitet fra 16mm film, så at sammenligne med tidligere udgaver i SD-kvalitet er lidt som at sammenligne æbler med pærer.

Ja, det mere mudrede udtryk i SD og 4:3 beskæring kan være at foretrække.

Dem der har restaureret Matador har dog påpeget at 4:3-formatet ikke er det instruktør Balling arbejdede med. Den oprindelige udgave var lavet til visning på gamle TV med billedrør, og det gør at der vises for meget på moderne fladskærme/projektorer.

Udover at beskæringerne er forkerte, kan der bl.a. ses mikrofoner i billederne som ikke var tiltænkt.

Så er der det med farverne som er forkerte på de første digitale udgaver, i følge den filmfotograf der arbejdede på Matador. Det er rettet i den nye udgave.

Ja, der er mere filmgrain i den nye HD-udgave, grundet 16mm film, men i alt omkring beskæring, farver mv. er det den udgave der kommer tættest på originalen. Den udgave instruktøren ville have frem.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2017 kl. 10:08
Jeg synes, det kunne være interessant at vide, hvilke monitorer "remaster-holdet" har anvendt og her tænkes ikke mindst skærmstørrelsen. Har man virkelig set, hvor ubehagelige billederne er på en nyere fladskærm på typisk 55" og 65", eller har man udelukkende arbejdet med monitorer på max 20"?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu