recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Merlin en million milliard underlige råd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMerlin en million milliard underlige råd

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Emne: Merlin en million milliard underlige råd
    Sendt: 25-April-2005 kl. 19:46

Hej

 

Så netop en Merlin tv reklame med et plasma og et lcd tv.

De siger i reklamen at valget (LCD versus plasma) kommer an på om man har satellit eller kabel tv.

Hvad har kabel/satellit at gøre om man skal vælge LCD eller Plasma ??

Eller er det bare endnu et af deres en million milliard dårlige råd !!!

 

mvh L

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 19:53

Hej Lahan

Vi har snakket lidt om det, og nåede vist frem til:

Det handler formentlig om at man generelt ikke bare kan læse ud af nogle bestemte tal hvad der er bedst. 

Altså at de tekniske detaljer som RAM, MHz, display-typer,båndbredde eller hvad det nu måtte være ikke betyder så meget for om det er et godt køb eller ej. At de tekniske specifikationer ikke fortæller om det kan bruges hjemme i din stue.

Derfor prøver Merlin på en frejdig måde, at fortælle at de har helt styr på alle detaljerne om hvad der er bedst for dig/jer.

Men jeg syntes den er lidt kikset, bl.a. fordi budskabet er svært at forstå.

Mht. plasma og TFT, hvor de siger at det afhænger af om man har kabel-tv eller satellit, tror jeg det kan koges ned til:  At den ene har tuner, og den anden ikke.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 

Mht. plasma og TFT, hvor de siger at det afhænger af om man har kabel-tv eller satellit, tror jeg det kan koges ned til:  At den ene har tuner, og den anden ikke.

  /Lars

Jamen både LCD og Plasma har jo en tuner !!

LCD og Plasma er vel lige gode/dårlige med de forskellige signal typer/kvaliteter.

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 20:09

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jamen både LCD og Plasma har jo en tuner !!

Jeg har ikke overblik over markedet nu, men for 1-2 år siden var det ikke ualmindeligt at plasma-skærme var uden tuner.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
mino Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2005
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 20:31

Et bud kunne være, at folk som f.eks. har selector og kan modtage 16:9 udsendelser digitalt nok vil få mere ud af en HD skærm end Farmor med en stueantenne i kolonihavne.

Dvs - læg ikke for meget i det specifikke de siger; måske siger de : vi hjælper dig med at vurdere DIN situation. Se det er jo utroligt positivt ...hvis det altså så holder vand når man står derude i butikken efterfølgende. Man har jo trods alt set eksempler på, at reklame og virkelighed er 2 forskellige ting :-)

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 20:38
Jo jo positivt hvis de lytter til folks behov, men kan de ikke finde ud af at lave en simpel reklame uden at fyre noget ævl af, så vil jeg nødigt høre hvad de så kan fortælle i deres forretninger....
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 21:15

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jo jo positivt hvis de lytter til folks behov, men kan de ikke finde ud af at lave en simpel reklame uden at fyre noget ævl af, så vil jeg nødigt høre hvad de så kan fortælle i deres forretninger....

Det som de prøver at sige på en lidt frisk måde, er efter min mening at har du et almindeligt antennesignal som den primære forbindelse til din skærm, så er en Plasma skærm i de fleste tilfælde mere taknemlig overfor signalet end en LCD, som indtil fornylig krævede et ekstremt godt signal, ellers så det rigtig skidt.

Men her kan man sige, at hvad gælder JVC's line-up fokuserede vi allerede i 2004 på at de fleste kunder havde et almindeligt antennesignal som den primære forbindelse, så derfor tog vores ingeniører højde for det, i den Billedteknologi som vi bruger i vores skærme, den nåede en generation 4, som fokuserede på det almindelige antennesignals kvalitet. I år kommer så 5. generation med en helt ny tuner, og endnu bedre billede. Derfor ser vi nu at plasmaskærmen er overhalet hvad angår billedkvalitet.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 21:21
Tak glimrende svar !!
Det er sku svært at vælge mellem Plasma eller LCD......
Til top
Rudbeck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 23:06

Hej BrianJCV

Lige for at få det skåret ud i pap for mig:

1) Du snakker om JVC nye LCD 5. generationsskærme der nu overgår plasma skærmene?

2) Hvis jeg antager, at spørgsmål 1 er "ja", er det så JVC's egne plasmaskærme den nye LCD overgår eller er det plasmaskærme generelt?

Grunden til jeg spørger er, at jeg hælder mest til plama pga. billedekvaliteten, men jeg kan da måske lokkes til at kigge efter LCD i fremtiden, hvis jeg har forstået dig ret.

 

Mht. Merlins reklame har det også været diskuteret i newsgruppen dk.teknik.tv+video den 14-04-2005. Det kan findes via Google groups søgning på "Merlin plasma eller lcd".

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 23:14

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Det som de prøver at sige på en lidt frisk måde, er efter min mening at har du et almindeligt antennesignal som den primære forbindelse til din skærm, så er en Plasma skærm i de fleste tilfælde mere taknemlig overfor signalet end en LCD, som indtil fornylig krævede et ekstremt godt signal, ellers så det rigtig skidt.

Det kunne jo være sjovt at høre Merlins egen udlægning, men jeg tror (og håber) ikke det er dét der menes i reklamen. Dét man prøver er netop at give to argumenter der ikke hænger indbyrdes sammen, netop for at vise at der er mange ting at tage hensyn til når der vælges skærm, det kan ikke siges så kort som at man skal vælge enten plasma eller LCD.

Bortset fra det, så er jeg meget uenig i udlægningen om at LCD kræver (eller krævede) et godt signal for at være godt. Hvis et tv viser et dårligere billede med dårlige signaler end et andet tv, så er det fordi tv'et er ringere! Specielt når vi holder os inden for LCD vs. Plasma. Der er intet i de teknologiske forskelle mellem LCD og plasma der gør at den ene er bedre end den anden til dårlige signaler. I begge tilfælde skal man have signalet ind i en tuner, digitaliseret, og skaleret til skærmens opløsning, hvorefter panelet skal vise billedet. Forskellen vil altså ligge i panelerne - og dermed vil du have den samme forskel ved DVD-film, eller digitalt tv. At LCD'erne generelt ser (så) ringere ud med antennesignaler skyldes primært at de har så dårlig kontrast at der kræves mere signalbehandling for ikke at miste detaljer i billedet. Jo højere kontrast i panelet, jo mindre behandling af billedet, lig med bedre billede specielt ved dårlige signaler. Det er også derfor de nyere generationer af både LCD og plasma håndterer tv-signaler bedre, panelerne er simpelthen bedre og dermed kan man bedre "tillade sig" at vise billedet mere korrekt.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2005 kl. 23:18

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


Det er sku svært at vælge mellem Plasma eller LCD......

I bund og grund er det meget simpelt: Kig på nogle tv i den prisklasse der er relevant. Når du finder et du synes er tilfredsstillende, så køb det. Er der ingen af tv'ene i prisklassen du synes er gode, så gå hen til næste butik. Når du har fundet det TV du synes er bedst, så har du svaret på om det skal være LCD eller plasma. Finder du ingen tv du synes er gode nok, så behold dine penge. Det sidste du har lyst til er at give 20.000,- for dét tv der er mindst ringe!

Med andre ord: Dét Merlin faktisk prøver at sige er det helt rigtige: Du kan være hamrende ligeglad med om der står LCD eller Plasma (eller CRT!) i specifikationerne, det vigtige er at du får et tv du er tilfreds med.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Jens Jørgen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2005 kl. 08:43

Til BrianJVC

 

Kan vi få lidt flere oplysninger om de skærme, evt. et link og en pris ?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu