recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - merlin = ingen service
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketmerlin = ingen service

 Besvar Besvar Side  <1 111213
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2008 kl. 13:51

Smurf - Det jeg efterlyste, er hvordan en forbruger skal tackle situationen med vurdering af pris kontra service og ikke mindst evt. efterfølgende problemer. Otto´s svar på dette var, at man kan aldrig vide sig sikker på noget som helst her i livet, udover vi en dag skal bort. Jeg er helt enig med ham i dette (svært at være andet ), men det er netop derfor det her er så problematisk, for det er nok i virkeligheden sikkerhed vi går efter som forbrugere.

Så mit spørgsmål skal nok nærmere formuleres til, hvordan finder en forbruger denne sikkerhed?

 

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2008 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Smurf - Det jeg efterlyste, er hvordan en forbruger skal tackle situationen med vurdering af pris kontra service og ikke mindst evt. efterfølgende problemer. Otto´s svar på dette var, at man kan aldrig vide sig sikker på noget som helst her i livet, udover vi en dag skal bort. Jeg er helt enig med ham i dette (svært at være andet ), men det er netop derfor det her er så problematisk, for det er nok i virkeligheden sikkerhed vi går efter som forbrugere.

Så mit spørgsmål skal nok nærmere formuleres til, hvordan finder en forbruger denne sikkerhed?

 

Svaret på dit spørgsmål er p.t. ganske enkelt, i teorien har forbrugeren al den sikkerhed de kan have, desværre er praksis en helt anden, bl.a. pga ALT for lange sagsbehandlingstider hos fx forbrugerklagenævnet som så også kun er vejledende men også evt straffe / bøder til dem der ikke overholder reglerne, der er så små at nogle forhandlere ligefrem hellere vil tage chancen end at leve op til lovkravene.

Endnu et vigtigt faktum er at rigtigt mange vælger at handle steder som har vist tvivlsomme metoder og holdninger til god etik og service ingen nævnt og ingen glemt, det drejer sig dog ikke kun om forbrugere men også forskellige sites, der skal have dækket omkostninger, hvor man her også tænker inde i nogle rammer uden at skæve til hvilken type sponsorer osv man vælger at lukke ind, det sender jo samlet ikke et signal om, at forbrugere generelt er villige til at ændre deres adfærd for at "straffe" dem der ikke følger lovkrav eller vil levere service, trenden er jo p.t. lige modsat når vi snakker generelt set.


Derfor er det den enkelte forbruger der p.t. må vælge hvad de vil livrem og seler eller billigt og krydse fingre.

Efonden prøvede at sende et signal om bedre sikkerhed til internethandlende med deres mærke, men de har i deres snart 8 årige levetid ikke formået at skabe store ændringer.

Diverse sites som trustpilot og hvad de alle sammen hedder (der findes også en på forbrugereuropa.dk), hvor man kan se rating på en enkelt forhandler, kan heller ikke rigtigt bruges til noget, for folk rater for alt fra hurtig levering af varen til flotte hjemmesider osv og giver dermed slet ikke et klart billede af sikkerheden i handel med den enkelte forhandler.

Mit håb er at sider som denne, hvor der sidder en masse erfaring samlet, på en eller anden måde kunne samle dem op så sagligt som muligt og på en eller anden måde få påvirket politikere, forbrugerinstanserne og butikker og forhandlere.



Redigeret af Smurf - 17-Juli-2008 kl. 18:13
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Mit håb er at sider som denne, hvor der sidder en masse erfaring samlet, på en eller anden måde kunne samle dem op så sagligt som muligt og på en eller anden måde få påvirket politikere, forbrugerinstanserne og butikker og forhandlere.

Hmm, se det var lidt det jeg ville frem til, at selv sådanne sider, de kan vise sig at sende et helt forkert signal, forhandler en forhandler måske pludselig ændre sig. Men kan så sige, at selvfølgelig er det så kun de første det går ud over, men sker det mange gange nok, så har man jo netop heller ikke tiltro til siderne mere.

Det er nok bare som det er, og som Otto siger, at her i livet kan man ikke være sikker på noget som helst, udover det som allerede er nævnt, nemlig prisen. Og så er vi tilbage til den, igen!

 

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Mit håb er at sider som denne, hvor der sidder en masse erfaring samlet, på en eller anden måde kunne samle dem op så sagligt som muligt og på en eller anden måde få påvirket politikere, forbrugerinstanserne og butikker og forhandlere.

Hmm, se det var lidt det jeg ville frem til, at selv sådanne sider, de kan vise sig at sende et helt forkert signal, forhandler en forhandler måske pludselig ændre sig. Men kan så sige, at selvfølgelig er det så kun de første det går ud over, men sker det mange gange nok, så har man jo netop heller ikke tiltro til siderne mere.

Det er nok bare som det er, og som Otto siger, at her i livet kan man ikke være sikker på noget som helst, udover det som allerede er nævnt, nemlig prisen. Og så er vi tilbage til den, igen!

 

Der er ingen tvivl om det ikke er lige til, og prisen er en faktor, men det gør altså ikke, at man ikke må opfordre andre til at stille nogle krav til de steder man handler - man skal dog være bevidst om at service m.m. koster, men det er jo kun os selv der kan være med til at ændre trenden fremfor bare at give op selvom et sted er billigt skal man jo ikke blive ved med at handle der hvis man er utilfreds med servicen eller hvis en forhandler / butik slet ikke respekterer forbrugerklagenævnet, eller generelle regler så burde man generelt set overveje at boykotte dem, det er sidste ende os som forbrugere der trods alt har muligheden for at sige nej tak til den slags, dog skal mange flere bare med på vognen, alene er kampen umulig.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 111213
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu