recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAD Receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAD Receiver

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 16:06

Ja jeg vil altid sætte min stereo til via phono (analogt). Det er rigtigt at en surround-receiver er digital og det er DVD/CD-afspilleren også, men som oftest er den D/A Converter (den som omsætter musikken fra digitalt til analogt som dine højtalere kan forstå) bedre i afspilleren end i receiveren.

Det er I hvert fald mine erfaringer med test at det.

Når jeg snakker om "kraft" er det ikke nødvendigvis at den skal spille højt, men at den kan spille med overbevisning overfor de højtaler den skal trække. 

En god receiver afhænger af hvor god den er til at viderebringe de analoge signaler din cd-afspiller sender ud uden at "sløre" dem undervejs. En god receiver kan gøre det bedre end en dårlig, og derfor fornemmer du flere detaljer en ellers.

Så køb en rimelig dvd-afspiler og køb ikke nødvendigvis den billigste cd-afspiler, for der er også stor forskel her. Hvis vi kigger på Hifi-Klubbens sortiment (som jeg logisk nok kender bedst) så har de 2 slags indenfor NAD i den prisvenlige skala. Du kan godt høre forskel på dem, den billige lyder en del mere metallisk i sin lyd, men stadig en del bedre end mange andre på markedet til samme pris. Den der er en anelse dyrere er en del renere i lyden.

Det kommer self an på dit budget, men det er trist at købe noget man senere fortryder.

Mvh.

Casper
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 16:20

Bare lige for at svare på dit spørgsmål om kvalitetsforskelen mellem de 2 modeller du beskriver i starten så er der et par markante forskelle på de to enheder.

Ved den dyrere model får du blandt andet HDMI-Switching i 1080p samt multi-zone.

Det ud over en bedre maskine.

Men nej der er ikke nogen markant forskel hvis det du fodrer den med er en Dantax cd-afspiller til 699.- og en Twin-dvdafspiller til 299.- ;)



Redigeret af Kief - 26-Oktober-2007 kl. 16:20
Mvh.

Casper
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Ja jeg tænker blandt andet på DVD og CD, men også på HD DVD eller Blue ray, NAD hopper vel også med på den vogn før eller siden.

Hvad CD angår, har jeg ladet mig fortælle at hvis man skal have en DVD med samme stereo kvalitet som en CD afspiller, så skal men ofre 3 gange det, den ønskede CD kvalitet koster, på DVD afspilleren. Desuden er det nemmere at have 2 forskellige setups til CD og DVD, hvis man har to forskellige apperater.

Well jeg er ikke sikker på jeg ville vælge 2 kilder.. en til dvd og en til cd, så ville jeg hellere stile en klasse højere også købe en rigtig god dvd afspiller.

Jeg har selv en Denon dvd 3910 også kører jeg via denonlink over i forstærkeren, jeg kører godtnok 2 indstillinger på forstærkeren men det er nu ret simpelt, for enten kører jeg signalet ind "direct" via denonlink og lader forstærkeren dekode surround lydsignalet, og ved cd kører jeg pure direct så slukker forstærkeren for alle unødvendige kredsløb og lydbehandling og afspiller lyden mere eller mindre som den er, det er hørbart bedre, jeg kan også slå pure direct til på dvdafspilleren, men her er forskellen stort set ikke hørbar.

Så hvis jeg var dig så ville jeg gå efter en Denon dvd 3930 den vil kunne håndtere både din dvd og dine cd fuldt ud, det vil ikke være din kædes svage led efter min mening  (og scaleren i den vil du fryde dig over hver eneste gang du ser en dvdfilm på din pioneer skærm)



Redigeret af rhsin - 26-Oktober-2007 kl. 17:59
Mvh

René
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 18:47

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Så hvis jeg var dig så ville jeg gå efter en Denon dvd 3930 den vil kunne håndtere både din dvd og dine cd fuldt ud, det vil ikke være din kædes svage led efter min mening  (og scaleren i den vil du fryde dig over hver eneste gang du ser en dvdfilm på din pioneer skærm)

Hvad mener du med at det ikke vil være kædens svageste led? Er det mine højtalere du hentyder til?

Jeg tror nok det uanset mærke ender med en 2 komponent løsning.

Jeg tror også det bliver meget svært, at overbevise min bedre halvdel om visdommen i at give 11.000,- for en DVD afspiller

Så vil det trodsalt være nemmere med salami metoden...først en CD (vi har jo en DVD) derefter græde snot over DVD'en, som måske til den tid skal være enten en HD DVD eller Blue ray.



Redigeret af -C5- - 26-Oktober-2007 kl. 18:53
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Bare lige for at svare på dit spørgsmål om kvalitetsforskelen mellem de 2 modeller du beskriver i starten så er der et par markante forskelle på de to enheder.

Ved den dyrere model får du blandt andet HDMI-Switching i 1080p samt multi-zone.

Det ud over en bedre maskine.

Men nej der er ikke nogen markant forskel hvis det du fodrer den med er en Dantax cd-afspiller til 699.- og en Twin-dvdafspiller til 299.- ;)

Det er jo også derfor jeg er bevist om kvaliteten i både DVD/CD og receiver. Begge dele skal matche mine højtalere.

Men mit primære køb bliver receiveren. DVD og evnt. CD kommer i anden omgang. HFK er jo ikke til hverken at hukke eller stikke i, når man forsøger at handle om prisen.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2007 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Hvad mener du med at det ikke vil være kædens svageste led? Er det mine højtalere du hentyder til?

Jeg tror nok det uanset mærke ender med en 2 komponent løsning.

Jeg tror også det bliver meget svært, at overbevise min bedre halvdel om visdommen i at give 11.000,- for en DVD afspiller

Så vil det trodsalt være nemmere med salami metoden...først en CD (vi har jo en DVD) derefter græde snot over DVD'en, som måske til den tid skal være enten en HD DVD eller Blue ray.

Jamen jeg ville bare understrege at den ville være et særdeles godt valg til setuppet.

Hvad prisklasse befinder du dig i hvis vi siger du stiler efter den bedste maskine til både dvd og cd, kontra at man køber en maskine af hver?

Hvis du er interesseret kan jeg måske skaffe en brugt denon dvd 3910, det kan jeg finde ud af i næste uge, og hvad den i givet fald vil koste. 



Redigeret af rhsin - 26-Oktober-2007 kl. 20:37
Mvh

René
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2007 kl. 10:03

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

[

Jamen jeg ville bare understrege at den ville være et særdeles godt valg til setuppet.

Hvad prisklasse befinder du dig i hvis vi siger du stiler efter den bedste maskine til både dvd og cd, kontra at man køber en maskine af hver?

Hvis du er interesseret kan jeg måske skaffe en brugt denon dvd 3910, det kan jeg finde ud af i næste uge, og hvad den i givet fald vil koste. 

Jamen som titlen på denne tråd lyder, så er det en receiver jeg i første omgang går efter.

Det næste træk der efter bliver nok en CD afspiller, medmindre jeg kan få en HD DVD/Blue ray der er rimelig fornuftig et både film og lyd.

Men jeg er da nydgerrig for at vide hvad sådan en brugt en koster og hvorgammel og hvilken stand den er i.



Redigeret af -C5- - 27-Oktober-2007 kl. 10:14
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2007 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Jamen som titlen på denne tråd lyder, så er det en receiver jeg i første omgang går efter.

Det næste træk der efter bliver nok en CD afspiller, medmindre jeg kan få en HD DVD/Blue ray der er rimelig fornuftig et både film og lyd.

Men jeg er da nydgerrig for at vide hvad sådan en brugt en koster og hvorgammel og hvilken stand den er i.

Jamen syntes da du skulle høre hfk. om du måtte låne en T765 med hjem så du kan vurdere den, så kan de jo give dig et godt tilbud på den bagefter som demomodel 

Jeg skal nok lige forhøre mig omkring dvdafspilleren i næste uge.



Redigeret af rhsin - 27-Oktober-2007 kl. 11:23
Mvh

René
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2007 kl. 17:38
Jeg var i hfk i dag. Og er nok blevet overbevist om at det ikke skal være NAD men DENON jeg skal have, da DENON til syne ladende har en række fordele frem for NAD, dog leverer NAD den bedste lyd i følge hfk.

Redigeret af -C5- - 28-Oktober-2007 kl. 13:33
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2007 kl. 23:19

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Jeg var i hfk i dag. Og er nok blevet overbevist om at det ikke skal være NAD men DENON jeg skal have, da DENON til syne ladende har en række fordele frem for NAD, som dog i følge hfk leverer den bedste lyd.

Ok det er der åbenbart interne uenigheder om indenfor koncernen så  for jeg har fået at vide med den nye T765 sammenlignet med en tilsvarende Denon for man mere lyd og dynamik men med samme gode kanalseperation som denonforstærkerne altid har haft, hvor denon godt kan mangle lidt saft og kraft når de er hårdere belastet end sammenlignet med en effektmæssig sammestørrelse NAD.

Jeg tror ikke der er væsentlig forskel i lyden andet end det at Denon har tendens til at være hårdere og lidt mere "metalisk" i lyden end Nad forstærkeren, dette vil jeg ikke afvise kan være anderledes i de nye, jeg tror stadig at NAden slår Denon på dynamisk effekt i daglig brug.

Men Denon er bestemt ikke et dårligt valg, har selv en, som er pumpet ekstra op med en Nad effektblok

Det er et svært valg.. men Denonen er pænest efter min smag.. og sikkert osse efter din kones

Mvh

René
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2007 kl. 15:36

Jeg har meget svært ved at bedømme hvilket mærke/apparat jeg skal vælge. Da min ekspertise på området er begrænset, og jeg derfor er nød til at læne mig meget op ad fagkundskaben. Hvilket også er årsagen til at jeg henvender mig her inde.

Men jeg vil sige, at lyd kvaliteten selvfølgelig er vigtig, jeg er nok mere til en blød rund lyd frem for en mere hård og spids lyd. Det er også derfor jeg bedre kan lide Suite højtalerne frem for IKON højtalerne. Hvilket taler til NAD’s fordel.

Men DENON har andre fordele, DENON satser, ifølge hfk, mere på smarte features end NAD gør. Fx med Zone inddeling og HD lyd.

Er HD lyd noget at gå efter?

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2007 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Jeg har meget svært ved at bedømme hvilket mærke/apparat jeg skal vælge. Da min ekspertise på området er begrænset, og jeg derfor er nød til at læne mig meget op ad fagkundskaben. Hvilket også er årsagen til at jeg henvender mig her inde.

Men jeg vil sige, at lyd kvaliteten selvfølgelig er vigtig, jeg er nok mere til en blød rund lyd frem for en mere hård og spids lyd. Det er også derfor jeg bedre kan lide Suite højtalerne frem for IKON højtalerne. Hvilket taler til NAD’s fordel.

Men DENON har andre fordele, DENON satser, ifølge hfk, mere på smarte features end NAD gør. Fx med Zone inddeling og HD lyd.

Er HD lyd noget at gå efter?

Jamen kan du bedre lide den bløde runde lyd er jeg slet ikke i tvivl om at NAD vil være den af de 2 mærker der er "blødest".

HD er fremtiden, men der er jo ikke ret meget af det som købes i dag som reelt er "ægte" HD lyd men nærmere konvertering af noget "nuværende" lyd, desuden tror jeg man skal op i nogle særdeles gode anlæg førend man virkeligt begynder at kunne høre en forskel, man vil jo stadig have en god lyd ud af anlægget selvom det bliver afspillet i feks 5.1 (tror mere den er møntet på at man også har plads til en god bitrate lyd i både 7.1 & 9.1).

Der er flere features på Denon fortstærkeren, men vurder udfra hvilke du reelt har brug for kontra den ekstra dynamik jeg er helt sikker på du får i NADen, og såvidt jeg lige kunne læse har T765 også fået zone 2, som Denon har haft længe på deres større modeller.

Jeg har spurgt en som jævnligt har maskinerne mellem hænderne (både NAD & Denon) og han peger på at NADs nye serie er helt ny og at de derfor ikke er så fortrolige med dem i butikkerne endnu.. men at de i baglandet har nogle meget gode interne tests på dem de har haft ind over bordet, at de faktisk klarer sig rigtigt godt, så han har faktisk peget på NAD T765 fremfor Denon som bedste køb til prisen.
Hans argumentation er bedre "lydbillede" bedre kanalseperation samt bedre effekt/dynamik, og han mener ikke man kommer til at savne HD lyden bare forstærkeren gengiver den inputtede lyd godt som  udgangspunkt, han var iøvrigt ikke voldsomt imponeret over Denons nye receivere med HD fordi at de var svagere på grundlæggende punkter som netop er fremhævet ovenfor, men det er jo smag og behag men fra en kilde jeg normalt plejer at vægte ret tungt når jeg selv vælger mit lydudstyr



Redigeret af rhsin - 28-Oktober-2007 kl. 18:24
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu