recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nas server som performer godt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnas server som performer godt

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
kali Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Direkte link til dette indlæg Emne: nas server som performer godt
    Sendt: 31-Juli-2008 kl. 08:48

Jeg er på udkig efter en nas server, der skal være plads til 4x1tb og gbit ethernet, som et krav, skal kunne trække minimum 25-30 mb/s, det er desværre ikke mange af nas serverne som kan dette. Selve størrelsen på kabinettet (hvis der ikke findes nogle færdig byggede hvilket jeg tvivler på) må gerne være nas lignende størrelse

Jeg har kigget en del efter nogle alternativer og sidste på drobo.com er umiddelbart det bedste alternativ men den performer meget skidt via ethernet så selvom den ser fin ud og den har gode egenskaber så har jeg desværre måtte afskrive det. Ellers ser jeg nok ikke andre alternativer end at købe det chenbro kabinet som ikke fylder meget og som har godt med plads til diske (kan ikke huske modellen) og så bygge den fra bunden af, men pga. strømforbrug vil det selvfølgelig være fint med en færdigbygget.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 11:18
Hvorfor tror du at strømforbruget bliver væsentligt lavere med en færdigbygget?

Strømforbruget til 4 diske er det samme. Et motherboard + CPU i din egen server vil æde mere strøm end et NAS mainboard, men det vil være oplagt at kigge på VIA C7/Nano eller Intel Atom mini-ITX løsninger. Strømforbruget bliver stadig større end en NAS, men nu er vi derned hvor det ekstra strømforbrug kan forklares med en kraftigere CPU, og dermed mere performance.

Folk har forskellige ønsker til deres NAS... Men bare Windows fildeling via Samba protokollen med 25 MB/sec æder en del CPU tid, og det er typisk her begrænsningen ligger på færdigbyggede NASer. De kommer med gigabit interface og SATA diske, sågar med diverse RAID muligheder, men CPUen er ikke hurtig nok. Hvis du har et Linux eller Apple netværk derhjemme, er du nok bedre stillet da du kan køre NFS i stedet for Samba, hvis du finder en NAS som understøtter NFS (NFS bruger mindre CPU end Samba).

Hvis du ønsker at køre andre services end Samba/NFS (BitTorrent, mail/web server, databaser, backup med rsync, etc etc), skal der også være CPU kraft til dette.

Overvej dine behov - og læs nogle af de mange tråde om NASer købe eller selvbyg som findes på forumet.


Redigeret af JesperLund - 31-Juli-2008 kl. 11:21
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Status: Offline
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 12:05
Syntes selv at diverse købe NAS alle har deres begrænsning og overvejer derfor også at bygge selv... prisen bliver ca det samme; til gengæld har man så fuld kontrol og kan skifte bundkort ud senere hvis nødvendigt.
 
Målet er en 4 disk RAID 5 NAS
 - Chenbro ES34069 cabinet
 - 4 * Western Digital WD10EACS 1 TB.
 - Windows 2000 / XP
 
Mht bundkort så sætter mini-ITX hurtigt en begrænsning. Og mens de stort set alle kan lave RAID 0/1 på deres 2 SATA diske så kan jeg faktisk kun finde en håndfuld bundkort som kan tilbyde RAID 5 på 4 SATA diske. Og af disse er Via's SN18000G / SN10000EG nok både de billigste og mest strøm venlige.
 
PSSO har bygget en 2 disk NAS baseret på ovenstående.
 

Standby....................: 3,6W
Idle...........................: 34,8W
Musik streaming.......: 38,8W
Scanning (max load).: 51,3W

Omkring 70MB/sec

Syntes umiddelbart at 70 mbits/sek lyder af meget, men ok han kører windows så der er ikke samba og andet indblandet.

Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af slate slate skrev:

PSSO har bygget en 2 disk NAS baseret på ovenstående.
 

Standby....................: 3,6W
Idle...........................: 34,8W
Musik streaming.......: 38,8W
Scanning (max load).: 51,3W

Omkring 70MB/sec

Syntes umiddelbart at 70 mbits/sek lyder af meget, men ok han kører windows så der er ikke samba og andet indblandet.

Som det fremgår af mit indlæg på side 6 i ovenstående tråd, så kan jeg kun vride 15-16 Mb/sec ud af mit (tilsvarende) setup. Når jeg henter fra filserveren (Server2008 via SMB) belastes CPU'en med 100% konstant. Jeg er derfor kommet til den konklusion, at der mangler CPU-power såfremt der skal fornuftige downloadhastigheder på. Løsningen bliver nok et standard-ATX bundkort med så lille en dualcore-CPU som muligt.

Iøvrigt er Synology for nylig kommet på banen med en ret hurtig NAS (DS-508) - som ifølge den her test ligger på omkring 50 Mb/sec på read og 30 Mb/sec på write (i et 5-disk RAID5 setup). Den er dog dyr - omkring 6000 + diske, så selv med bare 2 TB-diske er du på omkring 8500 inden du er færdig.

Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Status: Offline
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Som det fremgår af mit indlæg på side 6 i ovenstående tråd, så kan jeg kun vride 15-16 Mb/sec ud af mit (tilsvarende) setup. Når jeg henter fra filserveren (Server2008 via SMB) belastes CPU'en med 100% konstant. Jeg er derfor kommet til den konklusion, at der mangler CPU-power såfremt der skal fornuftige downloadhastigheder på. Løsningen bliver nok et standard-ATX bundkort med så lille en dualcore-CPU som muligt.

Iøvrigt er Synology for nylig kommet på banen med en ret hurtig NAS (DS-508) - som ifølge den her test ligger på omkring 50 Mb/sec på read og 30 Mb/sec på write (i et 5-disk RAID5 setup). Den er dog dyr - omkring 6000 + diske, så selv med bare 2 TB-diske er du på omkring 8500 inden du er færdig.

Jeg så godt at du skrev din kommentar. Og jeg vil endda sige at du har alle forudsætninger med dit gigalan. Må selv nøjes med en 100mbit router.

Var også selv overrasket over at PSSO fik 70 mb/s. Det lyder af lidt meget. Især når man ser en sammenligning som denne
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Item id,190/chart,15/

DS508 ligger i øvrigt pænt til her også.

Mht til andre mini-ITX kort som kan RAID 5 fandt jeg følgende:

 
Uden RAID 5
 
Men som det kan ses er prisen højere end VIA kortet og det uden CPU. Og med mindre der er brugt bærbar chips så er strømforbruget sikkert også større.
Ellers må man se hvad man kan finde i micro-ATX lejren.... og finde et andet kabinet
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 14:28

Jeg må melde mig under Slate's fane om at de 70 MB/sek virker af meget. Jeg vil kalde det "fastasifuld" når Synology's slagskib ikke klarer over 50 MB/sek.

Var spændende at få lidt info om hvordan PSSO fik sit setup til at køre så hurtigt og hvordan han måler hans overførsels hastighed.

Egentlig var jeg sikker på Søren Ingemann havde samlet sit forkert eller har brugt elkabler til sit LAN netværk *GGG* (spøg til side Ingemann  ) - for jeg venter på sidelinien med samme dele til en server og er blevet ret skidt tilpas med det var en dårlig investering .

Men Ingemann har nok delvis ret i det er meget CPU krævende. Jeg tror så bare at det er pga. Windows Server 2008 (eller et andet OS) der kræver for meget af CPU. For jeg har en Synology DS207+ med en 3 gange midre CPU og 1/15 del RAM af hva PSSO og Ingemann's maskiner har, og den ligger mellem 20 og 30 Mb/sek.

Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Men Ingemann har nok delvis ret i det er meget CPU krævende. Jeg tror så bare at det er pga. Windows Server 2008 (eller et andet OS) der kræver for meget af CPU. For jeg har en Synology DS207+ med en 3 gange midre CPU og 1/15 del RAM af hva PSSO og Ingemann's maskiner har, og den ligger mellem 20 og 30 Mb/sek.


Jeg har en selvbygget NAS med en VIA C7 1.2 GHz og en EPIA EN mobo. Jeg kører Ubuntu Server 8.04. Fra en WinXP dekstop kan jeg via Samba overføre med 25-30 MB/sec, og det belaster server CPUen med ca 50%. Begrænsningen ligger et andet sted (det kan være server mobo som er billigere/ældre end PSSOs, mobo på min desktop, eller de diske som anvendes; jeg kører ikke RAID fordi der kun er en disk i serveren).

Man skal nok regne med at Windows Server 2008 æder mere CPU end Ubuntu Server, men om det kan forklare Slate's problemer, skal jeg ikke kunne sige. Livet er for kort til Windows Server, synes jeg (det er også for dyrt...).

Man skal også passe på ikke at sammenligne æbler og bananer. SMB (Samba) kræver mere CPU end NFS og FTP, SFTP (SSH filoverførsel) kræver mere end FTP, etc etc.



Redigeret af JesperLund - 31-Juli-2008 kl. 14:41
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 16:12

Jesper er Ubuntu nem at sætte op?

Og kan en Vindows Vista pc og en XP bærbar kan nemt tilgå en delt mappe på den? Kører den NFS eller?

Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Jesper er Ubuntu nem at sætte op?

Og kan en Vindows Vista pc og en XP bærbar kan nemt tilgå en delt mappe på den? Kører den NFS eller?



Du skal være villig til at  lære lidt om Linux, og du skal være forberedt på at opsætning sker ved at rette i .conf filer og scripts, ikke noget GUI snask. Samba er heller ikke det nemmeste at sætte op, men du kan finde mange nyttige guides på nettet, og folks hjælpsomhed plejer at være større når det er free software.

Når du har investeret lidt tid vil jeg dog mene at Ubuntu er nemmere end så meget andet, herunder Windows. Jeg skal straks sige at jeg kun har erfaring med Windows desktop (primært XP), og ikke serverudgaverne. Min erfaring rækker kun til at sammenligne desktop Windows vs Ubuntu.

Min Ubuntu server kører både NFS og SMB (til det samme share). NFS og SMB opsætningen er lavet så sharet tilgås med de samme rettigheder (den samme Linux bruger "ejer" data), hvadenten det er SMB eller NFS. Som udgangspunkt virker NFS og SMB forskelligt i forhold til rettigheder, men det kan man konfigurere sig ud af hvis man ønsker det. SMB bruger jeg fra min WinXP [Home] desktop. NFS bruger jeg fra min Popcorn Hour og når jeg booter min desktop PC som Ubuntu i mit dual-boot setup.

Derudover kører der et par andre ting på serveren, bl.a. PostgresSQL database server som jeg leger lidt SQL med, samt uTorrent under Wine i en VNCserver session så jeg kan connecte via VNCviewer og administrere torrents (Transmission samt Clutch webinterface var nok mere oplagt på Ubuntu server, men jeg synes at Transmission mangler nogle features i forhold til uTorrent). Ok, opsætningen af uTorrent var ikke speciel nem, men nu er vi også ude i en meget usædvanlig installation for Ubuntu Server...


Redigeret af JesperLund - 31-Juli-2008 kl. 17:03
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 20:47

ok

Jeg behøver "kun" et netværksdrev som kan tilgåes via IP adresse fra alle på husets Gigabit netværk. Den skal slet ikke bruges som print server, download assistent, mail server eller andet. Kun som et fælles drev for alle i huset hvor data er sikret bedre via RAID1. Ligeledes har jeg nogle 200 Gb diverse DVD film liggende på fælles drev som jeg kan starte fra TviX boksen eller bare min PC eller den bærbare hvis man er i haven i det gode vejr.

Disse .conf og scripts er det ikke lige til når jeg ikke skal bruge den til andet? Jeg skal både have min sat op til NFS (Tvix) og SMB til min Windows Vista hoved PC.

 

Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2008 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Disse .conf og scripts er det ikke lige til når jeg ikke skal bruge den til andet? Jeg skal både have min sat op til NFS (Tvix) og SMB til min Windows Vista hoved PC.


Jo, alternativt kan smide NAS distro'er som FreeNAS (BSD) eller OpenFiler (Linux) på den. De administreres på samme måde som en NAS, via et webinterface.

Ud fra beskrivelsen af dine behov, så virker 10 MB/sec -- som i 100 Mbit netværk (eller NAS CPU som ikke kan klare mere) -- nu som tilstrækkeligt, og det vil være billigere for dig, men det er naturligvis dit valg.


Redigeret af JesperLund - 31-Juli-2008 kl. 20:57
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 09:25

Nul om 10 MB/sek er acceptabelt! Min Outlook *pst fil samt alle dokumenter jeg bruger i det daglige ligger på min "server", så der skal ikke være nogle ventetider der.

Nu har jeg opereret med 20-30 Mb/sek fra begge de Synology DS207+ jeg har haft, og kunne ikke drømme om at gå ned i hastighed. I want more... Mit PC system har en 3 Ghz Quad Core CPU (overclocked), 4 Gb RAM og 2 stk 500 Gb WD diske i RAID0 skriger efter mere hastighed. Ved sikkert godt du vil kalde det et "overkill" system der slet ikke behøver være så stor til mere end de 10 MB/sec, men jeg er af den opfattelse at livet er for kort til for langsomme PC'er og slappe server overførsels hastigheder.

Når man netop bruger sin "server" (om det er en NAS eller en decideret server som jeg gerne vil bygge) som mig til at gemme dokumenter og andre ting jeg skal bruge hurtigt, ligegyldig hvilken PC eller Tvix jeg er på i huset, skal det bare ske hurtigt. Sekunder kan mærkes Jesper...

Jeg havde en Synology DS106 først, og den havde klart problemer med at "streme" mine 7-20 Gb mkv HD filer til min Tvix M-4100SH. Disse problemer forsvandt med DS207+.

OpenFiler ser da ud som det rigtige for mig. Og den vil vel heller ikke bruge noget nævneværdig CPU forbrug iforhold til Server 2008?

Takker meget for dine svar Jesper

Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu