recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nas server som performer godt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnas server som performer godt

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 01:26
Selvom jeg er Synology-fan, skal det da lige nævnes, at QNAP har lavet en model TS-509 Pro Turbo NAS:

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30540/76/

- den er måske interessant for dem som ikke vil bygge selv.

/Tipsen
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2008 kl. 22:44

Jeg fletter lige lidt tråde her

Denne tråd og så PSSO's fantasifulde 70Mb/sek VIA server på  http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36495& KW=PSSO&PN=0&TPN=6 som startede hele denne jagen efter en hurtig fil delings server i hjemmet, til at afløse min Synology DS207+.

Og jeg ligger mig op ad Søren Ingemann's besvarelse mod slutningen af PSSO's tråd. For jeg er netop færdig med dette VIA setup. Jeg har som Ingemann fuldstændig kopieret PSSO's setup med samme RAM og HDD.

Hvor er PSSO forresten med at forsvare sin "server" overfor Ingemann's svar?

Jeg kan heller ikke klemme mere end 20 MB/sek i upload til VIA serveren fra min MAIN PC, og sjældent mere end 10 MB/sek download. VIA serveren blev installeret med Win XP (er hverken hastigheds mæssig bedre eller dårligere end Win 2008 Server eller div. Linux typer som FreeNas og OpenFiler) og de 2 WD diske sat i RAID1 (mirror) for sikkerhed.

Så skulle jeg lige prøve at sætte RAID op i "0" (stripe) som burde give klart bedre resultat, men her steg upload til knap 22 og down forblev på 10, alså ingen forbedring der er værd at nævne.

Og ja! jeg har brugt den port der er Giga LAN, ellers var jeg heller ikke kommet over 10.

Jeg er færdig med VIA bundkortet i bogstavligste forstand og hele setup står til salg  Jeg må nok give Ingemann ret i at en fildelings server (med power nok i til at give GigaLAN hastigheder) er langt mere CPU krævende end først antaget.

Andre der har erfaringer?



Redigeret af BorgHammer - 10-August-2008 kl. 22:49
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2008 kl. 00:10
@BorgHammer

Der kan være mange forklaringer på din performance i forhold til PSSO. Det spænder vel fra den benyttede software til trivielle hardwareting som de CAT5e kabler der benyttes i dit LAN.

Her er nogle andre tal fra et VIA system (mit). EPIA VIA EN12000EG, altså en 1.2GHz C7 CPU i EN mobo serien (ældre og ringere end SN, men rent passivt kølet). Kun en harddisk, en 1 TB WD Caviar som er en 5400rpm disk. Valgt ud fra energiforbrug og varmeafgivelse, ikke performance. Altså ingen RAID og ingen separat systemdisk.

Tilfældige CAT5e netkabler, en af de billigeste 10/100/1000 switche på edbpriser (Zyxel). Både VIA home server og 3-år gammel Gigabyte AMD motherboard på desktop PCen har billige onboard gigabit netkort.

Home serveren kører Ubuntu Server 8.04. Data ligger på en XFS partition (derudover er der en mindre ext3 partition til OS, "system disk").

Filoverførsel af ISO image ved copy kommando fra WinXP Home desktop via SMB protokollen (Samba på Ubuntu).

På serveren kører samtidig 6-7 aktive torrents af relativt store filer, som skaber noget disk aktivitet (faktisk uTorrent som kører i Wine på Ubuntu Server og styres fra VNC remote desktops...). Tallene nedenfor er derfor ikke optimal performance.

Kopiere til Ubuntu NAS: 25 MB/sec
Kopiere fra Ububtu NAS: 18-19 MB/sec

Hvis der ikke er anden aktivitet på serveren mener jeg at tallene er hhv. 30 MB/sec og 25 MB/sec.


Redigeret af JesperLund - 11-August-2008 kl. 00:16
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2008 kl. 20:38

Cat 6 skærmede kabler i hele huset. Selv fra Fiberbox til Settop box i stuen er skærmede Cat 6. Prisen var ikke så meget højere end Cat 5e, og så er jeg fri for at tænke på at skifte senere hen 

Det er flotte tal du har på dit system, og det er mulig Ubuntu kører så godt når man har forstand på at sætte det op. Jeg har desværre ingen forstand på Linux

Det jeg mente med XP ikke var dårligere end Win 2008 server var for at sammenligne med PSSO's system, har som sagt desværre ikke forstand på at sammenligne med Linux OS. Derfor brugte jeg XP for at sammenligne med PSSO.

Jeg har dd. taget en gammel udgået PC fra arbejde med hjem. En gammel HP d530 Small/slimline desktop PC med P4 3Ghz cpu, 2 Gb RAM, 40 Gb IDE HDD. Maskinen har kørt i 4 år og ikke været reinstalleret. Der ligger en masse software på den som sløver den ned, som mouse ware, antivirus, HP printer managment, logitech keyboard osv. Den har bare tabt pusten over årene til at køre moderne Office programel, Outlook 2007 og hurtig Internet surfing generelt.

Denne PC satte jeg hurtig til, og sharede en mappe, adgik den fra min VISTA maskine og flyttede en 4 Gb film over på den med 22-28 Mb/sek. bagefter hentede jeg filen tilbage (download er den vigtigste for mig!) med 25-28 Mb/sek..... Forklar nærmere venligst? Hvis altså ikke du må give Ingemann og mig ret i at CPU power betyder noget, uden at drage sammenligninger med Linux OS?



Redigeret af BorgHammer - 11-August-2008 kl. 20:41
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2008 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Denne PC satte jeg hurtig til, og sharede en mappe, adgik den fra min VISTA maskine og flyttede en 4 Gb film over på den med 22-28 Mb/sek. bagefter hentede jeg filen tilbage (download er den vigtigste for mig!) med 25-28 Mb/sek..... Forklar nærmere venligst? Hvis altså ikke du må give Ingemann og mig ret i at CPU power betyder noget, uden at drage sammenligninger med Linux OS?


Har du 100% CPU belastning på din 1.8GHz C7 når du laver filoverførsel til/fra den? Hvis nej, må din flaskehals ligge et andet sted. Jeg har cirka 50% belastning af min 1.2GHz C7 med mine SMB hastigheder.

Jeg kender ikke noget til Windows Server udgaverne, men jeg vil ikke udelukke at en desktop Windows er væsentligt ringere til en server opgave end Windows Server. Microsoft plejer at skære kagen ret aggressivt (du får kun det som du betaler for), og der er vel en grund til at server udgaverne af Windows koster $$$ for at sige det mildt.


Redigeret af JesperLund - 11-August-2008 kl. 20:45
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2008 kl. 21:05

Jeg skal selvfølgelig ikke udelukke at der er mere spark i en Win 2008 Server, men husk jeg kørte XP på begge maskiner... 

Stadigvæk hvorfor kører XP med dobbelt så stor download fra en 4 år gammel (i alle hensender) PC, som en helt ny? Mener selv min test viser at det ikke er mit netværk der er flaskehalsen. WD diskene har jeg svært ved at forestille mig, da PSSO har de samme.



Redigeret af BorgHammer - 11-August-2008 kl. 21:06
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2008 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Denne tråd og så PSSO's fantasifulde 70Mb/sek

(...)

Jeg kan heller ikke klemme mere end 20 MB/sek i upload til VIA serveren


70 Mb/s er 8,75 MB/s
Det er da ikke noget særligt Du klarer den da meget bedre

/Søren
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

70 Mb/s er 8,75 MB/s
Det er da ikke noget særligt Du klarer den da meget bedre


Jeg er ret sikker på at der menes mega bytes i begge tilfælde, selvom der sjuskes lidt med notationen...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

70 Mb/s er 8,75 MB/s
Det er da ikke noget særligt Du klarer den da meget bedre


Jeg er ret sikker på at der menes mega bytes i begge tilfælde, selvom der sjuskes lidt med notationen...


Jeg kunne altså ikke stå for fristelsen

70MB/s lyder ret overvældende. Det gad jeg godt have på min arbejdsplads! Det er ellers professionelle folk

Med SMB ligger jeg på ca. 10 MB/s med min NAS, så dér er der ingen konkurrence

Venligst
Søren
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 00:29
Jeg tror ikke at 70 MB/sec er SMB, snarere FTP.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 00:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg tror ikke at 70 MB/sec er SMB, snarere FTP.

...som man bruger rigtigt tit til filoverførsel

/Søren
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2008 kl. 13:27
Selvfølgelig MB/sek
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu