recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS som lager/backup og fremtidig mediecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS som lager/backup og fremtidig mediecenter

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bohme Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Juni-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bohme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS som lager/backup og fremtidig mediecenter
    Sendt: 28-Juni-2013 kl. 11:57
Jeg har et stykke tid luret på at anskaffe mig min første NAS. Behovet opstod af flere årsager:

 - Jeg har pt en WDTV live + HDD via USB til film, serier osv. Den fungerer lidt som lagerplads på hjemmenetværket og fungerer ganske fint, men er placeret i stuen for at kunne "nå" TVet. Jeg ville gerne smide den et andet sted og bruge DLNA eller lign

 - Min kone og jeg arbejder begge meget forskellige steder og har behov for at tilgå visse dokumenter fra disse steder fra forskellige platforme (mobil, tablet og laptop). Vi har indtil nu brugt dropbox, men lagerpladsen er ved at slippe op. Ydermere vil vi gerne have en form for backup på vores dokumenter. Alternativet er selvfølgelig at købe mere plads på Dropbox. 

 - Dropbox har været brugt til fælles billedesamling med bedsteforældre (altså et sted hvor vi alle kan smide billeder af vores unger ind, så vi alle kan se dem), men her er lagerpladsen også ved at slippe op. Alternativet er igen at købe mere plads på Dropbox. 

 - Vi bruger nu YouSee plus med tilhørende Samsung afspiller, men jeg har set mig varm på NAS + HDHomeRun kombinationen beskrevet herinde. Det er dog ikke førsteprioritet, men et fremtidigt ønske. 

Jeg er klar over, at der skal investeres i noget hardware og noget tid, før dette er kørende, men mit spørgsmål er egentlig, hvor kraftig en NAS der er påkrævet. Jeg vil starte med selve lager/NAS delen og senere koble HDHomeRun delen på. Jeg har set mig lidt omkring og valget falder nok en Synology, da DSM virker lige til for en NAS-jumfru og fordi udvalget er ret stort, så mon ikke der findes en, der passer til mit behov. 

Mit bud på en begynder NAS so lager/backup er DS213J med 2 stk WD red 2tb i raid 1 evt med extern HDD til backup. Vil den kunne håndtere disse opgaver eller kræves der mere CPU kraft? 

Jeg tager meget gerne imod anbefalinger, kritik og kommentarer.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2013 kl. 16:57
Lidt kommentarer i sådan spredt fægtning, hop over de ting du ved i forvejen..

En synology + hdhomerun kan ikke gøre det ud for et mediecenter. Kombinationen kan sættes til at optage tv programmer, men da hverken synology eller hdhomerun har videoudgang kan du ikke få dem til at afspille noget som helst. Løsningen er fx. din wdtv live der kan suge de optagede programmer fra nas'en og afspille dem på dit tv.

Det er stærkt vanedannende at optage tv på den måde. Min nas er ikke en synology men noget hjemmebygget, men kombineret med min hdhomerun optager jeg stortset alt hvad jeg gider se og ser det når/hvis jeg får lyst. Superfedt at kunne spole over rekvalmer og superfedt aldrig at behøve vente på den serie man følger med i, der er altid en håndfuld afsnit på lager. Resultat: jeg ser langt mindre tv end jeg nogensinde har gjort før, til gengæld ser jeg KUN ting der interesserer mig på tidspunkter der passer mig. 

Du må ikke så gerne forveksle raid med backup. Det er en helt almindelig misforståelse. Raid handler om oppetid og sikrer udelukkende mod problemet at en disk holder op med at snurre. Raid hjælper dig ikke hvis du får overskrevet den forkerte fil, får trykket slet på en mappe eller hvis lynet slår ned og rister dit udstyr.  

Hvis du gerne vil have backup foreslår jeg en opsætning hvor du og konen synkroniserer vigtige mapper fra jeres computere over på den nye nas og efterfølgende lader nas'en sende dataene videre "op i skyen", det kan være til en dropbox konto eller måske til en nas der står hos bedsteforældrene. 
Personligt låner jeg plads på min kammerats nas mens han låner plads på min. Jeg synkroniserer dokumenter, emails og andre vigtige ting fra min computer her over på min nas løbende og i løbet af natten gemmer crashplan på min nas en krypteret kopi af mine data over på min kammerats nas. Han har et tilsvarede setup hvor han gemmer vigtige ting på sin server og får lagt en krypteret kopi over på min nas i løbet af natten. Det fungerer rigtigt fint.

Du kan godt vælge at sløjfe dropbox'en og sætte din router op til at tillade adgange udefra til din nas. På den måde kan du tilgå dine data når du er på farten og bedsteforældrene kan se og gemme billeder af guldklumperne direkte på din nas. Ulempen er, at du ikke har en ekstern backup hvis lynet slår ned eller der går ild i dit hjem plus hastigheden udefra afhænger af din internetforbindelse. Hvis du fx. har en 20/1 Mbit forbindelse, er det det lille 1 Mbit hul dine data skal presses ud igennem når bedsteforældrene skal se nye billeder af børnebørnene.

Mit foreslag går på en kombination af nas og "sky". Det giver god plads derhjemme og hurtig adgang til dine data da overførsler sker via dit gigabit lokalnet (gætter jeg på). Nas'en kan så synkronisere relevante ting videre op i "skyen", fx. på dropbox, dvs. du behøver ikke længere sidde og vente på at uploads bliver færdige inden du klapper den bærbare sammen, du laver en lynhurtig upload til din nas og så kan nas'en få lov at bruge resten af aftenen på at få skovlet en kopi videre op i skyen uden du behøver vente på det.

Hvad angår cpu kraft i nas'en vil jeg vove påstanden at det er stortset ligegyldigt. At gemme data til disk eller sende data op i skyen kræver stortset ingen cpu kraft. Min nas er bygget på en megasløv atom cpu og jeg har endnu aldrig set den bruge mere end ca. 15% cpu kraft. Kig evt. på hvad folk anbefaler til brug med synology og hdhomerun. 
Til top
Bohme Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Juni-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bohme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2013 kl. 21:38
Sikke et fantastisk og fyldestgørende svar. Tusind tak fordi du tog dig tid til det strandvasker :-)
Dine overvejelser og forslag til lager privat og backup i skyen lyder spændende og meget simpelt men funktionelt. Er dropbox stedet til det eller er der andre alternativer når det nu kun er til backup, uden behov for at tilgå filerne på anden vis?
Du siger du har en hjemmelavet NAS. Må jeg af ren nysgerrighed spørge hvad system du har? Også gerne hvad andre kører med af systemer?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2013 kl. 22:05
Til ren backup er Crashplan.com god. Det bruger jeg selv. Men hvis du ikke vil dele med NSA, så måske wuela.com i stedet. De ligger i Europa.
Men crashplan er bare så meget nemmere at bruge. Du bestemmer selv hvor din backup skal ligge fysisk.

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2013 kl. 22:15
Og kig lige denne artikel:
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/digitalt/12b8a9a8d1014db29ad8b3c350e2125c-20121017-digital-efterrsferie-f-nu-taget-den-sikkerhedskopi
Venlig hilsen
KB
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2013 kl. 22:59
Du kan da lige få mit server-setup:
Hardware:
Chenbro ES34069 kabinet med indbygget DC-DC-konverter og ekstern 120W "power-brick"
Asus P8H67-I (mini-ITX)
Core i3 2100T (2,5 GHz, 35W)
2x4 GB ram
40 GB Intel 311 SSD (til Windows)
4x1,5 TB WD15EADS i RAID-5 på den indbyggede controller
1x320 GB HD til TV-optagelser

HDHomerun HDHR3 dual TV-tuner

Software:
Windows Server 2008 R2 (men en helt almindelig Win7 Home Premium er fint)
DVB Viewer + Recording Service

Backup foregår med ekstern HD, der gemmes på en anden adresse.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af Bohme Bohme skrev:

Dine overvejelser og forslag til lager privat og backup i skyen lyder spændende og meget simpelt men funktionelt. Er dropbox stedet til det eller er der andre alternativer når det nu kun er til backup, uden behov for at tilgå filerne på anden vis? 
Der er forskellige fordele og ulemper ved skyløsningerne, mine generelle overvejelser og erfaringer ser således ud:

Dropbox: 
Super hvis du gerne vil dele familiebilleder med bedsteforældrene og den slags. Nemt at bruge og virker på en masse forskellige platforme. På ulempesiden (som jeg ser det) er, at folkene bag dropbox har mulighed for at dekryptere dine data. Familiefotos er fint, men jeg ville aldrig lægge følsomme data hos dropbox. 
En ulempe mere, du kan ikke selv vælge hvilke mapper på din maskine du vil have "dropbox'et", der er kun EN dropbox mappe og hvis du vil have data op i skyen må du kopiere dem ind i den mappe. 
På fordelssiden: Du kan bruge dropbox til at synkronisere en mappe på din stationære over på din bærbare, så du fx. har din musik liggende begge steder.

Teamdrive:
Krypterer på klientsiden, dvs. dine data er krypterede allerede inden de forlader din maskine og folkene bag teamdrive har ikke en nøgle så de kan dekryptere dine data hvis de er nysgerrige. Du kan selv vælge hvilke mapper du vil have op i skyen eller synkroniseret mellem din stationære og din bærbare, du er ikke bundet til en og kun en "dropbox" mappe. Du har mulighed for at downloade teamdrives serversoftware og lave din egen teamdrive server hvis du ikke har lyst til at benytte teamdrives sky.
På ulempesiden: Teamdrive er ikke designet til at dele familiefotos ala det dropbox kan. Tingene ligger krypterede i skyen og kan ikke umiddelbart tilgås "på farten". Gartisversionerne af teamdrive klient og teamdrive server har begrænsning på hvor meget data der kan håndteres.

Crashplan:
Er målrettet mod ren backup. Alle data krypteres lokalt inden de ryger i skyen. Du kan ikke få crashplan til at synkronisere mapper mellem din stationære og din bærbare. Du har mulighed for frit at vælge hvilke mapper du vil lave backup af. 
Du har et hav af muligheder for at vælge hvor du vil lægge din backup, du kan lave backup fra et drev i din computer til et andet, du kan lave backup til din nas, til crashplans sky eller til din kammerats server. Efter den gratis trialperiode koster det abonnement (ret billigt) at bruge plads på crashplans servere, mens det forbliver gratis at tage backup tli fx. din kammerats server.

Jeg bruger en kombination af alle tre. 

Dropbox bruger jeg til ting jeg vil dele med andre, en eller anden fil jeg lige skal have sendt til brormand og den slags. Jeg er studerende for tiden og bruger også dropbox til nogle af de skoleopgaver jeg både arbejder på i skolen og hjemme. Ting der ikke er skidehemmelige, som skal kunne deles med andre og tilgås "på farten".

Crashplan bruger jeg til at lave backup fra min nas til min kammerats nas. Hans nas laver også backup til min. Det koster helt gratis. Jeg er ganske tryg ved at have selv ret følsomme data liggende hos ham, dels er alt krypteret inden det forlader mit hjem og dels er han en gut jeg stoler 100% på. Der er i princippet ubegrænset backupplads, kun begrænset af hvor store harddiske vi har i vores nas'er og vores internetforbindelser. Lige pt. gemmer jeg omkring 5 GB hos ham og han har ca. 30 GB liggende hos mig.

Desværre kan crashplan ikke lave backup af en crashplan backup, dvs. hvis jeg bruger crashplan til at lave en backup af min stationære eller bærbare over på min egen nas, så kan min nas ikke efterfølgende bruge crashplan til at skovle en kopi af min lokale backup videre til min kammerat. Det er ret irriterende, men der er ikke rigtigt noget at gøre ved det.

Derfor bruger jeg teamdrive til at lave en backup fra min stationære og min bærbare op på min nas, hvorefter crashplan på min nas laver en backup af min teamdrivebackup over på min kammerats nas. Teamdrive kan for øvrigt heller ikke tage backup af en backup lavet med teamdrive. Det havde været federe at kunne det hele med et program, men sådan skulle det ikke være. På plussiden kan teamdrive automatisk synkronisere mapper mellem min stationære og min bærbare, nu jeg alligevel bruger den til at lave en lokal backup til min nas.

Det kan virke lidt fjollet at hverken crashplan eller teamdrive, der begge tilbyder at man kan lave sin egen serverløsning, har forudset at folk med egen server/nas gerne vil lave en "to-trins backup" hvor man først laver en lynhurtig lokal backup over lokalnettet mellem fx. en bærbar og en nas og efterfølgende lader nas'en sende en langsom kopi op i skyen som ekstra sikkerhed.

Min kammerats setup er lidt simplere end mit. Han har en batch fil han manuelt starter engang imellem, den kopierer data fra hans bærbare op på hans nas og nas'en bruger så efterfølgende crashplan til at gemme en kopi på min nas i løbet af natten.

Oprindeligt skrevet af Bohme Bohme skrev:

Du siger du har en hjemmelavet NAS. Må jeg af ren nysgerrighed spørge hvad system du har? Også gerne hvad andre kører med af systemer?
Jada, min nas er baseret på et atom bundkort og ubuntu's serversoftware. Jeg har beskrevet det lidt grundigere her http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80334&PN=1&title=specifikationer-p-din-hjemmebyggede-server hvis du scroller lidt ned.
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 09:54
Hmm måske de nye Qnap kunne være et bud? De bruger minial strøm, køre XBMC og deres nye QTS er fedt! Min bror køre crashplan som køre automatisk hver dag.
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
Bohme Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Juni-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bohme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 21:57
Tusind tak for de gode svar. Altid en fornøjelse at spørge til råds herinde. Folk tager sig virkelig tid til at svare.

Tak for linket strandvasker, det er god læsning. Jeg sidder da og bliver hooked på en htpc eller hjemmelavet NAS, men er jo stadig nybegynder i NAS, så bliver nok en "pakkeløsning" :-)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Hmm måske de nye Qnap kunne være et bud? De bruger minial strøm, køre XBMC og deres nye QTS er fedt! Min bror køre crashplan som køre automatisk hver dag.
Hvad er pointen med at køre xbmc på en nas når der ikke er nogen videoudgang?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 18:18
Hej Bohme.

Jeg har det setup du efterspørger - Synology NAS og HDHomerun. Jeg kan anbefale Synology netop p.g.a. dens lette brugerflade. Men den er stadig så avanceret, at den kan sættes op til "stort-set-alt"!

Dog vil jeg anbefale at du vælger en Synology 4xx, frem for en 2xx. Jeg har tidligere haft en 209+, som jeg i løbet af et års tid solgt igen, p.g.a. dens begrænsede muligheder for udvidelse (kun 2 diske). Denne gang har jeg derfor valgt en 4-disk model (412+). Man kan evt. nøjes med kun at smide 2 diske i, og så udvide efterhånden som pladsen bruges op. Jeg har i min valgt at smide 4 stk. 2 TB diske i (Seagate - da jeg ikke stoler på WD diske!). Dette har i raid-opsætning givet totalt 5,3 TB plads. Det giver ro i sindet og sikkerhed, da mine data overlever selvom én af diskene skulle stå af. Dertil har jeg 50 GB plads i skyen, hos SugarSync, da jeg synes at det kører bedre end DropBox. Dette er kun til ekstra backup af de vigtigste data - billeder, dokumeneter o.lign.

M.v.h.
Til top
Bohme Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Juni-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bohme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 21:03
Hej Henrik B

Jeg kan godt se din pointe med muligheden for at udvide på sigt. Lige pt overstiger mit behov for lagerplads dog ikke mere end, hvad en 3TB disk kan tilbyde. Jeg vil dog se lidt på DS4* udgaver og se hvad de tilbyder. 

Ang HDHomerun:
Hvor meget diskplads fylder det at optage vha HDHomerun? Hvordan afspiller du det, du har optaget? Hvordan er funktionaliteten mht at planlægge optagelser og skifte mellem optaget og live TV? Vi bruger i øjeblikket YouSee Samsung boks og meget kan siges om den medfølgende software, men min bedre halvdel er glad for den nemme måde at navigere med den. TVGuide, optage, afspille optaget, optage fremadrettet osv. Jeg får den næppe solgt herhjemme, med mindre jeg disker op med et system, der er lige så brugervenligt og let at bruge :)

Er det raid 1 dine diske i NAS kører?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu