recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS til det digitale hjem (+SlimServer)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS til det digitale hjem (+SlimServer)

 Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2007 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af krimmo krimmo skrev:

Oprindeligt skrevet af PSSO PSSO skrev:

Nu har jeg som nævnt ikke prøvet en NAS løsning, men visse løsninger "hænger tæt sammen". Vil det f.eks. være svært, at opdatere en NAS løsning til SqueezeCenter 7.0 (afløseren for SlimServer 6.x.x) eller daglig opdatere SqueezeCenter hvis man deltager i beta testning.

Michael Herger er i øvrigt blevet ansat hos SlimDevices.



Hej PSSO

Nu ved jeg ikke om dit indlæg var minded på mig. Men det skal jo ikke afholde mig fra at svare...

Jeg havde nok en mistanke om at Herger var blevet knyttet tættere på Logitec/Slimdevices.

Med hensyn til at installere og afpøve nye/beta versioner af Slimserver, så vil jeg mene at man i den situation skal holde sig til at installere "PC versionerne" (Windows/Linux).

De fleste NAS versioner af Slimserver jeg kender til, som kører på de forskellige NAS servere (det være sig Qnap, FreeNAS og temmelig sikkert også Synolgy/Infrant/ReadyNAS), er tilpasset til de enkelte NAS konfigurationer.
F.eks. er de bundled med MySQL og Perl, som de færreste NAS er født med. Og derfor vil det normalt ikke umiddelbart være muligt at droppe en nyligt frigivet beta ind på en "lukket" NAS server. Pakkerne skal generelt "pakkes om" til at passe til de enkelte NAS systemer.

Det nærmeste jeg er kommet på at kunne gøre dette er på  FreeNAS, som jo ikke så langt fra en FreeBSD server, når den er "oppet" med Perl og MySQL.

De fleste der vælger en NAS løsning vil jo heller ikke side og rode med OS og udviddelser m.m. Men fokuserer i stedet på stabilitet og enkel drift.

Kim



Hvis man blot ønsker en "blackbox" der ikke kræver for megen "opmærksomhed" er en NAS løsning sikkert udmærket. Da jeg har det bedst med fuld råderet over hardwaren og softwaren foretrækker jeg en Ubuntu (Linux) eller Windows løsning.

mvh PSSO
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2007 kl. 22:18

Jeg tror sgu jeg bygge denne løsning:

http://www.ulverston.myzen.co.uk/mini-itx/

Den virker meget gennemtænkt og opfylder næsten alle mine krav. På den side er der en meget udførlig guide til opsætning af serveren. Jeg er lidt bange for at vælge en windows løsning, da jeg tror det vil tage for mange systemressourcer. Det tiltaler mig endvidere, at løsningen er passivt kølet og hermed næsten lydløs. Det bedste af det hele er, at prisen faktisk er den samme som hvis man skulle købe et NAS med tilhørende diske.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2007 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Jeg tror sgu jeg bygge denne løsning:

http://www.ulverston.myzen.co.uk/mini-itx/

Den virker meget gennemtænkt og opfylder næsten alle mine krav. På den side er der en meget udførlig guide til opsætning af serveren. Jeg er lidt bange for at vælge en windows løsning, da jeg tror det vil tage for mange systemressourcer. Det tiltaler mig endvidere, at løsningen er passivt kølet og hermed næsten lydløs. Det bedste af det hele er, at prisen faktisk er den samme som hvis man skulle købe et NAS med tilhørende diske.

Fornuftig beslutning. Lad os høre om resultatet.

mvh PSSO
Til top
DAPP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af PSSO PSSO skrev:

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Jeg tror sgu jeg bygge denne løsning:

http://www.ulverston.myzen.co.uk/mini-itx/

Den virker meget gennemtænkt og opfylder næsten alle mine krav. På den side er der en meget udførlig guide til opsætning af serveren. Jeg er lidt bange for at vælge en windows løsning, da jeg tror det vil tage for mange systemressourcer. Det tiltaler mig endvidere, at løsningen er passivt kølet og hermed næsten lydløs. Det bedste af det hele er, at prisen faktisk er den samme som hvis man skulle købe et NAS med tilhørende diske.

Fornuftig beslutning. Lad os høre om resultatet.



Det kan ikke betale sig! Snup en QNAP 209 Pro, den har alt hvad du har brug for, og mere til, fx. RAID, hotplug, gigabit nic, upnp. Den bruger ikke møj strøm, ca. 20W i drift, omkring 8W i standby. Den larmer lidt, men blæseren kan skiftes hvis man vil have den mere støjsvag. Men igen, den skal jo ikke stå i stuen.

Jeg har personligt et hav af computere/servere, både mini-itx, mikro-atx, osv. osv.... bruger Linux som serverOS (Debian), har kørt med Linux i mange mange år, det er fedt, men kræver at du ved hvad du laver. En QNAP er let at gå til, ingen installationsprocess eller hardware drivers, bare tænd og konfigurer via et web-admin-interface.

Det tiltaler mig at man nu er nået til et produkt, som giver dig nogenlunde samme muligheder som en "fed" server, til husbehov. Nu kan alle være med.

Har ikke selv en QNAP, men bestiller en om et par dage. Så kan jeg få slukket de tykke maskiner, Gud hvor ser jeg frem til det.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 19:21

Oprindeligt skrevet af DAPP DAPP skrev:

Det kan ikke betale sig! Snup en QNAP 209 Pro, den har alt hvad du har brug for, og mere til, fx. RAID, hotplug, gigabit nic, upnp. Den bruger ikke møj strøm, ca. 20W i drift, omkring 8W i standby. Den larmer lidt, men blæseren kan skiftes hvis man vil have den mere støjsvag. Men igen, den skal jo ikke stå i stuen.

Jeg er delvis enig med dig, men så alligevel ikke helt. De fleste NAS kan det meste af det jeg har brug for, men det jeg som udgangspunkt ikke bryder mig om, er at man er fastlåst til en løsning, med de features denne nu indeholder. Der er meget begrænsede muligheder for software- og hardwareudvidelser. Det er således ikke muligt altid at benytte den nyeste udgave af SlimServer. Det er nu heller ikke helt korrekt, at QNAP blot kan tændes og konfigureres. Hvis man ønsker at benytte SlimServer, skal der først installeres et hack, der muliggør dette. Så selv her, kræver det, at man ved lidt om hvad man laver.

Det er korrekt, at QNAP ikke bruger meget strøm (22,8W / 5,1W), men spørgsmålet er om dette forbrug er angivet med eller uden harddiske. Vil tro, at det er uden harddiske, for der er meget forskel på, hvor meget strøm de forskellige harddiske bruger. Jeg har kig på nogle Western Digital Caviar GP, da disse skulle bruge meget lidt strøm (6W / 3,3W). Altså vil dette give et strømforbrug på 34,8W ved load og 11,7W ved idle.

Det er bestemt muligt at bygge en server, der bruger lige så lidt strøm som denne QNAP. Jeg har kig på et VIA EPIA CN10000EG bundkort/CPU, der har et maksimalt strømforbrug på 13,9W, hertil to styk af omtalte harddisk, hvilket giver et strømforbrug på 25,9W. Ved denne løsning har du næsten ubegrænset mulighed (kun begrænset af hastigheden på CPU'en). Endvidere vil denne løsning være tilnærmelsesvis lydløs, da denne ikke kræver blæsere. Det kræver selvfølgelig en del mere tid på opsætning, men det er jo en konsekvens af flere muligheder.

Prismæssigt kan egen server også bedste betale sig. QNAP 209 med to styk af omtalte harddisk (500 GB) koster 3995 kr. Egen server med overstående bundkort/CPU, RAM (1GB) og de omtalte harddiske koster 3109 kr. så der er stadig 886 kr. til et kabinet. Alt i alt er egen server billigere i strøm, billigere i anskaffelse og den har flere muligheder. Den eneste ulempe er installationen.



Redigeret af Sandal - 29-November-2007 kl. 19:26
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2007 kl. 10:50

Lige for at følge op på mit foregående indlæg, så fremgår det af QNAPs hjemmeside, at de har problemer med harddiske fra Western Digital, så man er desværre nødsaget til at vælge nogle andre harddiske, der nok bruger mere strøm, så det samlede strømforbrug vil således blive omkring de 40W ved load.

Endvidere fremgår det at QNAPs forum og diverse anmeldelser, at den blæser der er indbygget i QNAP 209 støjer en del. Det skulle dog være nemt at skifte denne.



Redigeret af Sandal - 30-November-2007 kl. 10:51
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
crowdpleaser Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2007 kl. 21:45

Kan ikke rigtigt se af tråden, om du er gået væk fra at installere Slimserver på NAS, men jeg kan da fortælle, at i næsten et år har kørt med Slimserver installeret som et hack i en Synology ds-106 (har kun plads til en disk). For at lave hack'et i Synology'en skal man vist kunne lidt Linux. Det opgav jeg på forhånd og fik min datalog ven til at hjælpe med den del. 

Efter lidt begynder problemer har det kørt smertefrit i et halvt år. Squeezebox'en er i min erfaring meget kritisk over for det trådløse signal, som skal ligge rimeligt højt hele tiden. Derfor endte jeg med, at flytte routeren tæt på Squeezebox'en. Nu er der ingen problemer whatsoever....dvs. min harddisk i Synology'en er lige brændt sammen, og jeg store torsk har selvfølgelig ikke fået taget mig sammen til at få lavet back-up . Jeg håber, at jeg kan få reddet nogle data fra disken.

Disse problemer skyldes naturligvis ikke Synology og Slimdevices.

Jeg kan kun anbefale at anvende Slimserver, NAS og Squeezebox. Fremragende setup efter min mening!

 

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2007 kl. 17:22

Oprindeligt skrevet af crowdpleaser crowdpleaser skrev:

Kan ikke rigtigt se af tråden, om du er gået væk fra at installere Slimserver på NAS...

Jeg har endnu ikke rigtig besluttet mig for, hvilken løsning jeg tager. Jeg har mest lyst til at vælge server løsningen, men har egentlig kun tid til, at vælge NAS løsningen.

Oprindeligt skrevet af crowdpleaser crowdpleaser skrev:

...min harddisk i Synology'en er lige brændt sammen, og jeg store torsk har selvfølgelig ikke fået taget mig sammen til at få lavet back-up.

Det er netop af denne grund, jeg vil have en løsning med to harddiske der kører RAID 1, så intet data går tabt, selvom den ene harddisk skulle stå af.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2007 kl. 19:32
Netop scenariet med en harddisk der står af gør at jeg hælder imod Qnap 209 (NAS) for samlede jeg nu min egen server (udover at jeg skulle installere og samle og... og... og... ) så har jeg også noget hvor hvis en harddisk står af, skal skidtet skilles ad og skrues.... Qnap'en er så vidt jeg kan se til at have med at gøre... den sender dig en mail og siger der er problemer med en disk, du køber en ny, skruer fingerskruerne af og sætter den nye disk i maskinen, som fluks går igang med at genskabe dine data på den nye disk...

med sådan en maskine i huset ville jeg jo nærmest sidde og vente på at noget skulle fejle...
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
DAPP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2007 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:


Det er bestemt muligt at bygge en server, der bruger lige så lidt strøm som denne QNAP. Jeg har kig på et VIA EPIA CN10000EG bundkort/CPU, der har et maksimalt strømforbrug på 13,9W, hertil to styk af omtalte harddisk, hvilket giver et strømforbrug på 25,9W. Ved denne løsning har du næsten ubegrænset mulighed (kun begrænset af hastigheden på CPU'en). Endvidere vil denne løsning være tilnærmelsesvis lydløs, da denne ikke kræver blæsere. Det kræver selvfølgelig en del mere tid på opsætning, men det er jo en konsekvens af flere muligheder.



Tak for din tilbagemelding.

Blæseren i QNAP larmer, har jeg hørt, men det er ingen sag at skifte den. Om den køler både CPU og HD ved jeg ikke, men det er en god ide at køle sine HD, specielt i et lille kabinet.

Jeg er bevidst om at det kræver "lidt" at installere slimserver på en QNAP, men det er vel langt fra at skulle sætte en Via server op fra bunden.

Det bundkort du ref. til, har ikke så god hardware som QNAP.

VIA EPIA CN10000EG:

-1.3GHz/1.0GHz VIA C7 nanoBGA2 Processor - Denne kører som en 300-350MHz Pentium* X86 CPU. Det er en 90nm, så der skal en god køler på, passiv eller aktiv. Har selv en Epia V10000, med blæser på, den yder ikke så godt, selv med et gigabit nic. Du skal ikke regne med at den kan flytte store filer tilfredsstillende. Vil skyde på en 6 -8 MB/s cont., men hæng mig ikke op på det.

En vigtig del af en filserver er, at du hurtigt kan flytte store filer. Min "store" server, som faktisk ikke er så stor igen, kan flytte GB filer med omkring 25-30 MB/s, QNAP er ca. 50% under det, og det board du beskriver er ca. 75% under....

- VIA VT6103 LAN Controller - det er "kun" 10/100 mbit.

- 2 UltraDMA 133/100/66 Connector - ikke SATA, derfor en flaskehals, og du kan ikke bruge de WD SATA diske som du ref. til.

Desuden har det ikke RAID, så et RAID kort skal du smide oveni...og du har kun en PCI port, så du kan enten vælge GigaNIC eller RAID kort/kontroller.

Du spare måske lidt penge, men ydelsen er helt i bund når vi snakker filserver. De penge er surt tjente, specielt når kun én kan bruge serveren ad gangen, uden at det tager pusten fra den. Tænk på når hele huset er fuld af streaming klienter, PS3 (upnp), Dreambox (nfs), Xbox (upnp/cifs), Squeezebox (SS), Win-PC (cifs), og dit og dat og backup, så løber du hurtig tør for saft og kraft. En kraftigere maskine vil holde til lidt mere.

For at summe det lidt ned, og eliminere de værste flaskehalse, skal du have en god CPU (evt. PPC/ARM), GigaBit NIC, Hurtig bus på harddisken (hardware RAID). Det koster mere, ellers kan du ikke komme op på en QNAP 209 i hastighed, eller blive hurtigere, specielt ikke under "40W".

OK, du har frie hænder til at sætte den op som du ønsker, men tro ikke at det er let at få en funktionalitet som den QNAP tilbyder. Jeg har bygget servere i mange år, små som store, og det kræver altså tid at sætte det hele op, og få det til at køre. Ja, man er lidt låst fast med en QNAP, men hvis det virker er det godt nok for mig.




Redigeret af DAPP - 01-December-2007 kl. 20:28
Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2007 kl. 20:59
mvh PSSO
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2007 kl. 21:48

Oprindeligt skrevet af DAPP DAPP skrev:

1.3GHz/1.0GHz VIA C7 nanoBGA2 Processor - Denne kører som en 300-350MHz Pentium* X86 CPU.

Korrekt, ydelsen på VIA kortene er noget omtvistet. Men kan vi overhovedet være sikre på, at ydelsen på QNAP faktisk er 500Mhz, som de selv angiver den til at være?

Oprindeligt skrevet af DAPP DAPP skrev:

VIA VT6103 LAN Controller - det er "kun" 10/100 mbit.

Alt netværk i husstanden er trådløs, så 100 mbit er mere end nok til mig.

Oprindeligt skrevet af DAPP DAPP skrev:

Desuden har det ikke RAID, så et RAID kort skal du smide oveni...

Det havde jeg så ikke lige tænkt på. Dette bliver taget med i mine overvejelser.

Oprindeligt skrevet af DAPP DAPP skrev:

Jeg har bygget servere i mange år, små som store, og det kræver altså tid at sætte det hele op, og få det til at køre.

Det er også det jeg frygter mest. Jeg ved en masse om Windows og men intet om Linux, så det vil være en lang (men lærerig) proces, at opsætte en server. Men tid er desværre ikke det man har mest af som studerende (eksamensperioden er startet), så vælger nok en QNAP 209.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu