recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS til det digitale hjem (+SlimServer)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS til det digitale hjem (+SlimServer)

 Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2007 kl. 16:37
Så har jeg bestilt Qnap ts-209 og 2* 500 gb hitachi harddiske. Derudover har jeg lige modtaget min squeezebox idag. Det bliver spændende om en edb-rookie som jeg kan få det op og kører!
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2008 kl. 13:05

Oprindeligt skrevet af krimmo krimmo skrev:

Hej

Har prøvet begge "veje", men er endt med at købe en QNAP 109 + en 500 GB Samsung disk, som jeg har installeret Progressive AV Slimserver pakke på.

Jeg synes umiddelbart at Qnap er rigtig najs. Specielt 109 serien fordi den har fået mere RAM end 101, hvorved den igen kan køre Slimserver 6.5.x, og fordi den er passivt kølet og i praksis lydløs. dertil kommer at den er en lille "sparegris" med strømmen.

Men jeg forstår, at du har set dig varm på en 2-disk løsning. Fair nok. Men puha hvor er der meget plads på sådan én 500 GB disk. Jeg ripper i flac, men har endnu kun brugt lidt plads i "det ene hjørne" af disk'en.

Og glem ikke back-up! Du skal/bør i praksis have endnu en disk med den samme kapacitet som i din NAS, med mindre du bruger en to-disk løsning og spejler dem.
Men så er det efter min mening lige så smart at have en ekstern (USB/SATA) disk som du kobler til din NAS og laver back-up på. Så kan din NAS "nøjes" med at være den stille sparsomme model med én disk. (Mit rationale for at vælge som jeg har gjort.)

Med hensyn til "vej 2" vil jeg henlede din (og alle andres) opmærksomhed på FreeNAS projektet på sourceforge.net. Har selv fulgt det i en periode. Og byggede min første Slimserver/NAS kombination på denne pakke. Til FreeNAS findes der en Slimserver installation her. Fyren bag, Michael Herger, deltager selv aktiv på forum siderne hos slimdevices.com.

FreeNAS er et projekt i udvikling, men absolut stabilt. Og en god måde at bruge noget "gammelt" pc hardware man måtte have i overskud. Og hvis man har en lille IT-mekaniker gemt i maven er det også sjovt at rode med, og følge med i.

Forresten har QNAP et hav af af andre software pakker installeret. F.eks. Twonky media server.

Hilsen


 

Jeg har læst en held del om problemer med slimserver på QNAP - både en væsentlig mere besværlig installation, features der forsvinder samt en hel del bugs, der øjensynligt har noget at gøre med at slimserveren oprindeligt er skrevet til en anden linux distribution end den, som QNAPs OS er bygget på.

Derfor regner jeg med at anskaffe en Synology i stedet. Her ser installationen noget nemmere ud, og jeg har ikke læst om de samme problemer.

Til top
dreamstream Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 288
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 14:01

Nå. Det var da ellers nye toner. Det er noget helt andet jeg får ud af at læse på slimserver forum. Jeg læser det som synology der er problemer med og QNAP der er smertefri.

Jaja sådan er vi nu så forskellige og vi må alle sammen gøre det som vi føler er rigtigst for os. Personligt vil jeg for intet i verdenen bytte min QNAP for en synology, men igen sådan er vi så forskellige

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 789
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu