recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS versus Multimediecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS versus Multimediecenter

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
L. Tuxen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2006
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS versus Multimediecenter
    Sendt: 27-April-2010 kl. 11:41
Går - lige som mange andre - efter dette forum at dømme, med overvejelser om at etablere streaming af musik i vores hjem.
 
Har brugt en del tid på at læse tråden NAS, medie-center og sammenhængen uden for alvor at have kunne finde ud af følgende helt banale spørgsmål:
 
Supplerer NAS serveren og Multimediecenteret hinanden eller er de "to forskellige bud på streaming af musik, video m.v." og dermed hinandens konkurrenter?
 
Hvad tæller for og imod de to koncepter?
 
Mit behov: Da jeg stort set intet kendskab har til streaming af video, billeder til fladskærmen m.v. (udover det jeg har kunne orientere mig om i ovenfor nævnte tråd), så er mit primære ønske at kunne hente musik til min Squeezebox Boom samt at kunne foretage databackup fra min PC og bærbar. Omvendt er det jo måske også dumt at købe et produkt, der til at starte med kun lige kan det mest nødvendige og som ikke i nogen grad er lidt "fremtidssikret".
 
Med denne lidt fluffy beskrivelse af min ønskeliste, er det måske meget forlangt at bede nogen prøve på at lede mig lidt på vej med hensyn til hvilke faktorer jeg skal lægge vægt på i udvælgelsen samt hvilke produkter, der kunne tænkes at være relevante. Men jeg prøver alligevel: Nogen bud?
 
Før jeg kom til erkendelsen at jeg nok hellere måtte prøve at søge lidt vejledning i dette forum, før jeg gik ud og foretog en fejlinvestering, var jeg forbi en forretning i Odense og kikke på Netgear Stora 1 TB og Netgear NAS Duo. 500 GB. Da de stort set kostede det samme spurgte jeg ekspedienten hvorfor jeg skulle vælge en NAS Duo med kun den halve lagringskapacitet. Det var vedkommende ikke for alvor i stand til at forklare mig men sagde blot at Netgear NAS Duo var nyere og havde mange flere features end Stora'en, der citat: "mere var at betragte som en forvokset usb-nøgle, der kan kobles op på netværk". Ekspedienten fik det til at lyde som om at NAS Duo'en nærmest gik Multimediecenteren i bedene.
 
Men hvad er fup og hvad er fakta?
 
På forhånd tak for hjælp.
 
mvh
L. Tuxen
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 14:28
Udmiddelbart virker det som om det er en NAS du skal have fat i da du ikke nævner videoafspilning nogen steder. 

Der er meget forskel på NAS og hvad de kan. Nogle er som ekspidienten siger bare forvoksede usb-nøgler til netværk mens andre har en masse funktioner som f.eks. web server, dlna, upnp, itunes streaming osv osv. 

En NAS og et Mediacenter kan supplerer hinanden på den måde at du har en NAS som står tændt 24/7 og en media afspille/mediacenter som du bare tænder når du skal bruge den som så afspiller det indhold du har på din NAS. 

Det er også muligt at lave et multimediacenter der på samme tid agere NAS. 

For at have adgang til musikken fra din Squeezebox Boom skal det bare være tilgængeligt på netværket. Det vil altså sige at du i den sammenhæng bare har brug for en "forvokset usb pen". 

Ved ikke hvad dit budget er men jeg vil mene sådan en her vil være en god begynder løsning uden at begrænse sig for meget

og så en 1-1.5tb hdd oven i.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 14:39
"Man kan ringe til Thisted, men ikke tisse til Ringsted"
 
Jeg vil definere en NAS som den enhed, der opbevarer ens medier, mens mediecenteret sørger for at vise / afspille dem.
 
En NAS kan ikke vise mediefiler, men kun opbevare dem og fungere som f.eks en streaming server.
 
Et mediecenter kan sagtens agere både NAS og Mediecenter. Ulempen ved dette kan dog være at den så helst skal være tændt hele den tid hvor andre klienter skal trække på NAS-delen. Samtidig støjer en sådan maskine også typisk mere end et dedikeret mediecenter beregnet til at stå i stuen.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2010 kl. 17:53
Oprindeligt var en NAS ikke andet end en harddisk på dit lokalnet (Network Attached Storage). Vi snakker en kasse med en eller flere diske, et netværksstik og en lille processor af en art hvis eneste opgave var at levere data frem og tilbage mellem diske og netværket.

Med tiden har det ændret sig lidt. Du kan stadig godt finde NAS bokse der udelukkende er opbevaringsplads på dit lokalnet og intet andet. Trenden er dog at de kan mere og andet end blot at være opbevaring, fx. fungere som en webserver der laver et flot fotoalbum af de billeder du har gemt i en specel mappe på NAS'en, bittorrent der kan stå og downloade ting for dig mens du sover og den slags.. Så en NAS er ikke bare en NAS længere, der kan være alle mulige forskellige ekstra services med i boksen udover den basale funktion at opbevare dine data.

Mediecentre er en ganske anden fisk. Udtrykket bliver brugt om en del forskellige løsninger. Det kan fx. være en boks som WD TV Live du kobler til dit tv og anlæg og så kan du afspille musik og videofiler. En WD TV Live har ikke indbygget lagerplads, men den kan koble sig op til de lyd- og videofiler du har liggende på din computer eller på en usb harddisk eller på en NAS.

Et mediecenter kan også være en computer med tv tunere der kan optage tv, lave tidsforskydning af det tv du ser, pause filmen når du skal på toilettet og den slags. Den kan også bruges til at afspille lyd- og musikfiler gemt entet på computerens egen harddisk, på en anden computer på netværket, en usb harddisk eller en NAS. Computeren bruger typisk dit tv som skærm så du kan sidde ovre i sofaen og styre slagets gang. Endelig kan du fylde en masse harddiske i dit mediecenter og bruge den til at opbevare data på - med andre ord, du kan lade den fungere som en NAS også..

En NAS kan ikke gøre det ud for et mediecenter da den ikke har tilslutning til tv, anlæg eller tv tunere.. Til gengæld kan et mediecenter godt udvides til også at fungere som en NAS, der er jo ingen der forbyder dig at bruge dit mediecenter til at opbevare andre data på også..

Pointen med en NAS (synes jeg) er dog noget med at få gemt støjende diske langt væk og have adgang til de samme data på alle husets computere. Ud i bryggerset med NAS'en, smid musik og videoer over på den, så kan du have små lydløse bokse som fx. Squeezebox stående i huset rum og have adgang til tingene..
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu