recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ændre netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ændre netværk

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ændre netværk
    Sendt: 22-September-2023 kl. 03:07
Hej

Mit hjemmenetværk er simpelthen noget rod. Håber I kan hjælpe.

Det startede egentlig fint med en fiberforbindelse og en Icotera i4850 router og 2,4 Ghz wifi.
Jeg havde tilsluttet tv, harddisk-recorder og et par printere mv. til mit wifi.
Men så købte jeg en Google Nest video-dørtelefon som kun kører 5 Ghz. Og så startede problemerne.

Videodørklokken er nemlig uden for routerens rækkevidde. Så jeg købte en Google Nest wifi extender og har forbundet den til routeren med kabel, da jeg ikke kunne gennemskue at sætte det op trådløst.
Problemet er, at hvis både 2,4 og 5 Ghz wifi skal køre på samme tid, så opretter routeren hvert sit netværk (hvor 5 Ghz nettet har en _5Ghz tilføjelse). Så hvis jeg skal printe fra min mobiltlf. så skal jeg vælge 2,4 Ghz nettet på min mobil før jeg kan printe etc. Det er noget bøvl.
Så jeg valgte at slukke helt for wifi på min router og kun lade Nest'en køre 5 Ghz til min dørtlf. 
Al anden netværkstrafik foregår nu med kabel (til printere og tv osv.). 

Men jeg vil gerne have det hele over på wifi igen og jeg håber I kan guide mig til at få routeren eller Nest'en til evt. at køre med begge frekvenser samtidig.

Jeg har vedhæftet en tegning af min bolig og hvor de forskellige enheder er placeret. Der er nogle Danfoss wifi termostater, nogle Google Nest mini højttalere og et par printere osv.
Danfoss termostaterne har faktisk deres egen lille gateway boks som er tilsluttet med kabel til routeren.



Redigeret af Steen F. - 22-September-2023 kl. 03:15
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 06:45
hvad er der galt i at have både et 2,4 og 5G netværk ?
Faktisk er det en fordel da meget udstyr kan have svært ved 5Ghz
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 07:59
Du burde ikke få to netværk ved at forbinde extenderen til din router.
Du har godt nok et 2,4GHz og 5GHz wifi med hver deres SSID, men det burde være samme netværk (samme IP-range).
Nu kender jeg ikke noget til Google Nest wifi extender, og når jeg google det, kan jeg ikke finde nogen extender, men kun Google Nest wifi router.
Så er du sikker på det er en extender du har købt, og ikke en router, som så vil lave sit eget netværk?


Google Wifi cannot be used as an extender or repeater for your current router. Google Wifi works as a mesh network, and extends your Wi-Fi signal under one network for seamless coverage and reliable Internet throughout your entire home.1


Redigeret af Axlon - 22-September-2023 kl. 13:21
Mvh Jesper
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 08:14
Du kan bare omdøbe de to netværk (2,4 og 5), så de hedder det samme og med samme password...
miri
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Du kan bare omdøbe de to netværk (2,4 og 5), så de hedder det samme og med samme password...
Det giver ikke samme netværk, blot samme SSID.

Det trådstarter har brug for, er et Access Point, og ikke endnu en WIFI router som jeg tror han har købt.


Redigeret af Axlon - 22-September-2023 kl. 13:20
Mvh Jesper
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 13:01
slet


Redigeret af Pony65 - 22-September-2023 kl. 13:05
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 18:01
Ellers så sluk for wifi på Icotera routeren, og kør det hele over Google Nest.
Ud fra din tegning, står den jo placeret dejlig centralt.
Mvh Jesper
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Ellers så sluk for wifi på Icotera routeren, og kør det hele over Google Nest.
Ud fra din tegning, står den jo placeret dejlig centralt.

Netop sådan kører det også nu. Men 2,4 ghz enhederne kan ikke logge på Google Nest'en. Den dukker ikke op på oversigten over tilgængelige netværk.


Redigeret af Steen F. - 22-September-2023 kl. 21:12
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Du burde ikke få to netværk ved at forbinde extenderen til din router.
Du har godt nok et 2,4GHz og 5GHz wifi med hver deres SSID, men det burde være samme netværk (samme IP-range).
Nu kender jeg ikke noget til Google Nest wifi extender, og når jeg google det, kan jeg ikke finde nogen extender, men kun Google Nest wifi router.
Så er du sikker på det er en extender du har købt, og ikke en router, som så vil lave sit eget netværk?


Google Wifi cannot be used as an extender or repeater for your current router. Google Wifi works as a mesh network, and extends your Wi-Fi signal under one network for seamless coverage and reliable Internet throughout your entire home.1

Du har ret, det er en Google Nest wifi jeg har. Men jeg troede at den kunne overtage min gamle routers opgave og bruge begge frekvenser. Men jeg er nok blevet lidt forvirret af det Mesh halløj.

Men med de enheder jeg har nu, vil jeg da kunne få en fornuftig opsætning? Alternativet er, at jeg dropper Google Nest wifi helt, og flytter min Icotera router ind i stuen, men det er forbundet med meget bøvl (bore hul i en mur mv).


Redigeret af Steen F. - 22-September-2023 kl. 21:08
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:


Du har ret, det er en Google Nest wifi jeg har. Men jeg troede at den kunne overtage min gamle routers opgave og bruge begge frekvenser. Men jeg er nok blevet lidt forvirret af det Mesh halløj.
Dit problem er at den gamle router har et netværk.
Din nye Google Nest router laver også et netværk.
Så har du to forskellige lokale netværk, hvor din printer er koblet på det ene, og din telefon på det andet, og så har du problemmet.
Du kan godt lade din nye Nest router overtage den gamles router funktion. Du skal blot koble ALT dit udstyr til Nest routeren, så det hele er på samme lokale netværk.
Mvh Jesper
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Dit problem er at den gamle router har et netværk.
Din nye Google Nest router laver også et netværk.
Så har du to forskellige lokale netværk, hvor din printer er koblet på det ene, og din telefon på det andet, og så har du problemmet.
Du kan godt lade din nye Nest router overtage den gamles router funktion. Du skal blot koble ALT dit udstyr til Nest routeren, så det hele er på samme lokale netværk.

Men hvis jeg prøver at fjerne icotera routeren helt, så skal netværkskabel fra fra pc til Nest alligelvel trækkes igennem en væg...
Vil det være lettere at erstatte Nest wifi med en decideret extender?

(Jeg går ud fra at Google Nest wifi er dual band)
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Men hvis jeg prøver at fjerne icotera routeren helt, så skal netværkskabel fra fra pc til Nest alligelvel trækkes igennem en væg...
Vil det være lettere at erstatte Nest wifi med en decideret extender?

(Jeg går ud fra at Google Nest wifi er dual band)


Triple band i følge:
https://support.google.com/googlenest/answer/6293481?hl=da

Nederst på siden står der:
"Nogle smartenheder anvender kun 2,4 GHz-båndet og kan derfor ikke konfigureres, hvis din telefon anvender 5 GHz- eller 6 GHz-båndet. Se brugervejledningen til telefonen, hvis du vil angive båndet."

Altså laver nest 2 (3) separate netværk.
Det kan du altså ikke bruge til en skid......."Væk siger prinsessen som i eventyret".

Flyt din icotera (midlertidigt) bare for at prøve om det løser dine problemer.
Du kan vel godt leve en uges tid med netværkskabel langs væggen?


Klaus (med unifi i hjemmet - som bare spiller)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu