recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
BBjarne Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-April-2011
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BBjarne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2024 kl. 11:05
Hvordan vil du koble en generator til husets forsyning?
Du skal nok snare kigge på rigtige nødstrømsanlæg ($$$$$$).
Generatoren er vist det mindste problem.
Du kan selvfølgelig lave en lokal løsning med en ledning til fryseren elle tv'et eller hvad du nu synes er vigtigst.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2024 kl. 11:11
Tak for indslaget Bjarne.
Det er rigtigt, at det kun er muligt at koble ledninger til de enheder, der mangler strøm. Dette gælder både ved generator- og omformerløsningen. 
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2024 kl. 11:14
Netop fra TV2 nyheder:

Spørgsmål

Casper:

Ville hackere med tilstrækkelig kapacitet (for eksempel Ruslands) kunne slukke elforsyningen i hele Danmark? Eller er der nødgeneratorer, der slår til, således at vandforsyning, kloak, og andre vitale forsyninger kan køre videre under et nedbrud, i hvert fald delvist?

Svar

Hej Casper,

I teorien ville man godt kunne slukke for al strømmen i hele Danmark, men i praksis er det rigtig svært og kræver rigtig meget indsigt i, hvordan elnettet hænger sammen. Den største risiko er, at man skubber i stabiliteten i elnettet, som så får det hele til at vælte – ligesom når vi har set store strømafbrydelser, og der vil man formentlig kunne komme op igen i løbet af nogle timer.

Skal man lave rigtig stor skade, er det formentlig lettere at gøre med sabotage i den fysiske verden.

Rigtig meget kritisk infrastruktur – hospitaler, mobilmaster og så videre – har nødstrøm til at kunne fungere i en periode på i hvert fald nogle timer med de mest kritiske ting.

Mvh. Jacob





Redigeret af bentpetersson - 28-Februar-2024 kl. 11:15
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2024 kl. 16:39
Hvis der kommer et omfattende strømnedbrud, hvordan vil du så købe benzin?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2024 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Hvis der kommer et omfattende strømnedbrud, hvordan vil du så købe benzin?

vi kan intet købe uden strøm

Butikker er lukkede,   kasse apparat virker ikke og det er begrænset hvor meget brændstof man har hjemme.

få dage og det er Game Over
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 15:28
Du efterspørger i bund og grund en "solgenerator". Der findes et hav af disse løsninger.

Den mest kendte er nok Ecoflow. De har mange forskellige løsninger, hvor man kombinerer en inverter med et stort batteri. Dertil kan man så købe solceller til opladning eller tilkoble egne eksisterende.

Til dem med en stor sølvpapirshat har de også en Smart-generator med autostart. Denne smart-generator oplader så batteriet ved enten at køre på benzin eller almindelige flaskegas.

https://eu.ecoflow.com/collections/solar-generators

Der findes utallige YouTube videoer som demonstrerer de forskellige Ecoflow produkter, og de virkelige nørder kan se timevis af videoer fra https://www.youtube.com/@HOBOTECH der tester alverdens generator, solgeneratorer osv.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 19:38

Tak for dit indlæg Branchekender. 

Jeg har efterhånden opnået 11 års erfaring i produktion af solenergi, og jeg tror ikke, at din anbefalede løsning vil være stabil nok for mig i fx. vintermånederne. 

I denne periode er der desværre ikke megen energi at hente fra solen.


Jeg satser på at forsyne husstanden med lidt energi i cirka fire dage i forventningen om, at elforsyningen igen vil være stabiliseret eller repareret. Det er der desværre ikke rigtig nogen, der kender tidshorisonten af. 


Jeg tænker i dag efter flere års overvejelser på en løsning med et AGM/GEL batteri samt med en omformer med ren sinuskurve, der kan ændre 12 volt jævnstrøm til 230 volts vekselstrøm. 


Dette kræver typisk et såkaldt husstandsbatteri/marinebatteri, idet almindelige bilbatterier er startbatterier og dermed vil aflades usandsynlig hurtigt. Jeg har tidligere gjort et forsøg. Det blev kun til OLEDTV i omkring fem minutter.


Desuden er det også et spørgsmål om, hvor mange penge jeg vil ofre i al denne blanding af sandsynlighed og usandsynlig.


Fordelen ved min påtænkte batteriløsning vil også være at det vil være nemt at oplade batteriet på ny ved hjælp vore biler, og at det ikke kræver den store forsyning af diesel eller benzin til dette.


Desuden vil det ikke fylde alverden samt være nemt at etablere.


Desuden vil løsningen igen kunne sælges, når jeg ikke længere har brug for den.


Generatorløsningen bliver både kostbar, støjende og giver lugtgener. Tilgængelige test viser også at de prisbillige generatorer standser efter få timer. Så generator er udelukket.

Tak også for andres indlæg.



Redigeret af bentpetersson - 29-Februar-2024 kl. 19:42
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Tak for dit indlæg Branchekender. 


Fordelen ved min påtænkte batteriløsning vil også være at det vil være nemt at oplade batteriet på ny ved hjælp vore biler, og at det ikke kræver den store forsyning af diesel eller benzin til dette.


Desuden vil det ikke fylde alverden samt være nemt at etablere.


Desuden vil løsningen igen kunne sælges, når jeg ikke længere har brug for den.


Generatorløsningen bliver både kostbar, støjende og giver lugtgener. Tilgængelige test viser også at de prisbillige generatorer standser efter få timer. Så generator er udelukket.

Tak også for andres indlæg.



Helt ærligt har du så gennemtænkt hele din løsning, for det virker som om du vil blæse og have mel i munden på samme tid. Den må ikke fylde alverden, den skal kunne lades op via 12 volt af din bil, der må ikke være en generator og du vil benytte. AGM/GEL batterier selvom disse typer ikke er super velegnet til deep-cycle brug.

I bund og grund så ønsker du faktisk en husstandsløsning, som f.eks. xolta tilbyder, men du vil bare selv lave den? Held og lykke med det.

En såkaldt solgenerator er blot et stort batteri og inverter pakket pænt ind. Det er plug and play løsningen, hvis man ikke har alverdens forstand på hele. De fleste "solgeneratorer" kan oplades en forskellige kilder - lige fra solceller, over 220 volt til 12 volt DC fra din bil eller den omtalte benzin/gas generator.

Vi taler her om en transportabel løsning, så du kan flytte den rundt. Jeg kan godt forstå, at du er modstander af en generatorløsning for den har alle de ulemper du nævner, men en god generator koster altså heller ikke så meget - og fordelen er altså mange. En god Honda generator kan købes til under 10.000 kroner, og den kan så bruges til at lade batteriet op i løbet af nogle få timer hver dag.


Hvis du er imod ved hvad du laver, og ønsker en stationær løsning, så er løsningen nok noget med at få bikset noget sammen af udstyr fra Vitron Energy i kombination med LiFePO4 lithium batterier.

Men så spørger du nok i det forkerte forum, hvis du ønsker hjælp til den slags.

Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Tak Klaus. Det har jeg også overvejet, men det betyder at jeg ryger ud af den fordelagtige gruppe 6 på Solceller, og det kan ikke betale sig.


gruppe 6 kan ikke leverer strøm til tv’et når russerne har hacket elværket.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 22:15
Det har du ret I Furry. Det er på det tidspunkt, at jeg vil have lidt lys, høre musik, benytte min Tablet offline og bruge TVapparatet. 😀

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 22:40
Hvad vi du bruge dit tv til?
Se film fra dvd?

Nettet er nede og sendemasterne døde…..


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 22:50
Klaus. Nu var det jo hjælp jeg søgte. 😂
Jeg har stadig en TVantenne på taget ud over fiberkabel. Og Tyskland ligger kun 10 km borte over havet.
Dertil en masse tvoptagelser og film på mange skiver. Du har ingen grund til at bekymre dig.😂

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu