recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2024 kl. 23:27
Jeg prøver igen: hvis strømmen er væk i flere dage, hjælper din antenne på taget intet, for så er der intet signal at modtage - ej heller fra Tyskland.

Jeg vil anbefale noget lignende denne

Klaus


Redigeret af KlausDM - 29-Februar-2024 kl. 23:31
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2024 kl. 14:13
Tak Klaus.

Hvilket og hvilken slags batteri vil du anbefale mig til mit tidligere nævnte forsøg?
Du må også gerne linke en inverter til formålet. Tak.

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2024 kl. 10:14
Godt nok ikke 12V, men 26V DC forsyningsspænding (vel 24V akkumulator når det er fra et skib) roterende omformer til 220V AC 50 Hz, til billig pris på Facebook Marketplace. Wink


Men virkningsgrad er nok ikke særlig god. Confused
Mvh. JørgenT
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2024 kl. 22:04
Tak Jørgen. Jo, det skal være et 12 V DC batteri, idet min plan er at oplade det fra min bil. Men også fra en oplader, når der er strøm på ledningsnettet.

Efter en diskussion for et par år siden, på et andet forum mv. mener jeg, at der enten skulle være tale om et AGM- .eller et Gelbatteri. 

Som min erfaring er,  kan et almindeligt startbatteri fra en bil ikke bruges.
Det aflader alt for hurtigt og inverter/omformer lukker derved også for hurtigt ned. Det medfører, at batteriet kun kan benyttes i kun nogle få minutter.

Det vil være rart, hvis der findes en fagmand herinde, der kan bekræfte det og beskrive årsagen hertil og hvilken en af batterityperne, der er bedst til mit eksperiment.

Af hensyn til fintfølende elektronik foretrækker jeg en inverter, derl kan fremstille en ren sinuskurve.



Redigeret af bentpetersson - 03-Marts-2024 kl. 22:06
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2024 kl. 22:50
Så længe du vil holde fat i 12 volt får du aldrig noget effektivt. Der skal simpelthen trækkes alt for meget strøm, gennem inverteren til at det bliver effektivt. Trækker dit tv 230W (1A), skal dige batteri levere næsten 20A + tabet i inverteren.
Derfor har seriøse invertere langt højere batterispænding.

Hvis du vil have nødstrøm fra batteri, skal du bruge noget der kan kobles på DC fra dit solcelleanlæg.
En inverter på et 12 volts batteri du vil oplade fra din bil - det bliver næsten ikke mere ineffektivt.
Så hellere købe en benzindreven generator.

For øvrigt - hvad har du af fintfølende elektronik der kræver en ren sinus?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2024 kl. 22:52
Hvis det skal være 12v invertere, så kig på Victron. Det er kvalitet.
Jeg har selv super god erfaring med denne: https://actec.dk/inverter-ren-sinus-12v-600w
Den bruger mindre tomgangsstrøm end en Victron Phoenix Inverter 12V/500W
(Kig på tomgangsforbrug på inverter)

Men som der skrives, så er effektiviteten på 12v stadig ikke den bedste.

Jeg ville holde mig fra bly-batterier, og kigge på LiFePo4-batterier, som efterhånden kan fås ret billigt.
Hvis LiFePo4 skal lades fra bilen, så husk en DC/DC lader, så ikke du ødelægger generatoren i bilen.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 11:56
Tak for jeres inputs.

Til brafi:
1. Omkring 12 V. I en nødsituation vil jeg måske ikke kunne bruge det offentlige elnet. Da kan jeg kun oplade det nye batteri med vore biler. Jeg kan ikke se andre muligheder eller hvordan?
2. Godt link til Inverter ren sinus 12VDV/230 VAC 600W.
Effekten er på 600W. Det må være nok til både mit OLEDTV og lidt lys. Forskellige steder nævnes af inverterens effekt skal være ca 40% større end den anvendte effekt. Hvorfor? Jeg kan ikke lige få øje på prisen og inkl. forsendelse?
3. Hvordan bør opladning fra min Mercedes til det ny batteri bedst foregå? Med bilen i tomgang, hvorved det bliver bilens generator der anvendes? Batteri uden at bilens motor er sat til. Vel næppe?
4. Hvilken fordel er det ved LiFePO4 contra GEL og AGM? 
5. Hvad mener du til Klaus' seneste indlæg?

Til Klaus
Særskilt benzingenerator og ændringer i mit solcelleanlæg er udlukket. Også mht til at lade fra solcelleanlægget på grund af Gr. 6 anvendelsen. 
Fintfølende elektronik må fx betegnes som enheder fra Appl, som der skrives om. 






Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 12:33

Fintfølende elektronik må fx betegnes som enheder fra Appl, som der skrives om. 

Der er jo omformer foran som nok kan håndtere det  

Og alt med omformere foran er ikke sart






Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 12:38
Til hansie 

PRODUKTTYPER DER IKKE KØRER PÅ EN INVERTER MED MODIFICERET SINUSKURVE
Det er typisk produkter som er kapacitiv eller elektromagnetisk drevet, som ikke kører optimalt på en inverter med modificeret sinuskurve. Det er eksempelvis:
Køleskab og fryser
Mikrobølgeovn
Lysdæmpere
Neonrør
Støvsugere
Teleudstyr med radiosignal (støj)
Kompressorer
De fleste motorer/pumper
Flere oplader til Apple produkter har problemer med modificeret sinus
Disse produkttyper kører enten slet ikke, eller de bliver varmere eller yder mindre end opgivet, da der ikke er så meget energi i den modificerede sinuskurve.

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Tak for jeres inputs.

Til brafi:
1. Omkring 12 V. I en nødsituation vil jeg måske ikke kunne bruge det offentlige elnet. Da kan jeg kun oplade det nye batteri med vore biler. Jeg kan ikke se andre muligheder eller hvordan?
2. Godt link til Inverter ren sinus 12VDV/230 VAC 600W.
Effekten er på 600W. Det må være nok til både mit OLEDTV og lidt lys. Forskellige steder nævnes af inverterens effekt skal være ca 40% større end den anvendte effekt. Hvorfor? Jeg kan ikke lige få øje på prisen og inkl. forsendelse?
3. Hvordan bør opladning fra min Mercedes til det ny batteri bedst foregå? Med bilen i tomgang, hvorved det bliver bilens generator der anvendes? Batteri uden at bilens motor er sat til. Vel næppe?
4. Hvilken fordel er det ved LiFePO4 contra GEL og AGM? 
5. Hvad mener du til Klaus' seneste indlæg?

Til Klaus
Særskilt benzingenerator og ændringer i mit solcelleanlæg er udlukket. Også mht til at lade fra solcelleanlægget på grund af Gr. 6 anvendelsen. 
Fintfølende elektronik må fx betegnes som enheder fra Appl, som der skrives om. 



Jeg gør lige igen opmærksom på, at du i bund og grund beskriver et Ecoflow produkt. Det kan f.eks. være EcoFlow Delta MAX 2000, som kan købes til omkring 12.000 kroner.

Dit problem er, at du stadigvæk ikke har gennemtænkt, hvad du rent faktisk har brug for.

Jeg anbefaler stadigvæk, at du f.eks. researcher lidt mere om Ecoflows produkter (eller lignede), for så får du en meget bedre ide om, hvad du rent faktisk har brug for.

Det er f.eks. ikke bare nok med en 600 watt inverter, når dit køleskab tænder og på nogle få millisekunder overbelaster inverteren, når kompressoren starter. Det ville du vide, hvis du havde lavet lidt research på egen hånd.

Det samme kan siges om LiFePO4 contra GEL og AGM batterier.

LiFePO4 batterier er de eneste som man bør købe i dag med mindre man er fattig, da LiFePO4 kan afgive langt mere strøm og typisk kan oplades/aflades langt flere gange.
Der findes mange steder, hvor du kan researche mere om forskellen på disse batterityper.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

...
Af hensyn til fintfølende elektronik foretrækker jeg en inverter, derl kan fremstille en ren sinuskurve.
Selv invertere med ren sinuskurve skal man ikke stole på ved kraftig (ON/OFF) skift i belastning.
Se på Youtube hvordan det kan komme til at se ud:
https://www.youtube.com/watch?v=c1QSn3i_IEo&ab_channel=Matthiasrandomstuff


Mvh. JørgenT
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2024 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

3. Hvordan bør opladning fra min Mercedes til det ny batteri bedst foregå? Med bilen i tomgang, hvorved det bliver bilens generator der anvendes? Batteri uden at bilens motor er sat til. Vel næppe?



Du bør nok undersøge hvor meget strøm bilens generator kan levere i tomgang. Og måske spørge din mekaniker, om han synes det er en god ide at holde i tomgang i timevis med maks belastning på generatoren.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu