recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværksafspiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværksafspiller

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværksafspiller
    Sendt: 06-April-2023 kl. 09:29
Købte for nogle måneder siden et godt hi-fi anlæg (Michi P5 og S5, samt Audiovector R3 Arrete højttalere og en Marantz ND cd og netværksafspiller.

Overvejer at købe en dedikeret netværksafspiller, da jeg synes brugerfladen på min Marantz er lidt besværlig når jeg skal danne forbindelse til streaming tjeneste via Iphone/IPad. Er ikke den store ekspert på området, så muligt det skyldes mine manglende evner 😀 Derfor er jeg på udkig efter en meget brugervenlig netværksafspiller, og skal ikke have noget meget “nørdet”.

Vil selvfølgelig også gerne have en afspiller, som ikke trækker den generelle oplevelse af mit anlæg ned. Så vil høre om det er til at finde noget fornuftigt der ikke koster en formue, og har bl.a. set på en Cambridge CXN V2, som ikke er så dyr. Mener i det er en dårlig løsning, og skal mam evt. ofre flere penge ? Kan se at den ikke understøtter MQA, men så vidt jeg kan se kan min Michi P5 det.

Jeg har p.t. kun brugt Spotify, men har hørt at Tidel hi-fi plus med MQA lyder bedre. Er det også Jeres erfaring ? Så har jeg netop fået fortalt at Qobuz skulle lyde endnu bedre end Tidel. Synes det er svært, og har ikke haft andet end Spotify. Derfor efterlyses erfaring og råd på området.

God Påske til alle 😀👍
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Status: Offline
Point: 972
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2023 kl. 13:32

Denne lille Wiim Pro boks gør det faktisk ret godt, og den koster ikke alverden, og ekstra billig i dag.(6 april)


Har for nylig købt en for at afprøve den, synes den gør det ret godt.
Jeg bruger både Sonos og Bluesound udover denne nye Wiim enhed, og WiiM ligger cirka midt imellem Sonos og Bluesound i brugervenlighed, med Sonos som vinder, er min opfattelse.


Der nu understøttelse af MQA, hvis man er til det.



Redigeret af Jever - 06-April-2023 kl. 13:39
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2023 kl. 14:50
Har du overvejet Apple Music og AirPlay 2? Apple Music har et meget stort katalog af musik i lossless-format. Jeg nævner det fordi du siger, at du bruger iPhone/iPad og streaming på disse enheder.
Til top
Kosmo12 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kosmo12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2023 kl. 22:02
Hej Rasmus og Jever

Tak for svar og jeg havde ikke hørt om nævnte Wiim pro boks, som jo også kan være en god mulighed 👍

Havde heller ikke overvejet Apple Music/AirPlay 2, og troede egentlig ikke kvaliteten var på højde med TIDAL og Qobuz.

Hvis jeg vælger Apple Music løsningen bruger man så bare typisk sin IPad/Iphone direkte til at sende gennem forstærkeren eller vil det stadig give mening at købe en netværksafspiller som f.eks. Omtalte Wiim boks eller den Cambridge som jeg selv har nævnt ? Vil det evt. give en lydmæssigt fordel ? Tænker der må være en god grund til at hi-fi folk køber meget dyre netværksafspillere.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2023 kl. 00:02
Jeg prøvede Tidal Hi-Fi og blev skuffet. Men jeg tror egentlig ikke det er deres teknik der er problemet. Min teori er at de kun har de nyeste indspilninger, som ofte ikke lever opstil de ældre. Præcis som på CD og LP. 
Qobuz har du jo mulighed for at købe og downloade musik. Småkanton du jo prøvelytte hvis du allerede har nogle favoritter du ved plejer at have god lyd.
Deezer skulle også være godt, men igen kommer det jo an på kildematerialet. 
Personligt køber jeg af og til hos HDTracks. Men langt det meste af min musik er fra CD. Som jeg dog 90% af tiden streamer fra min egen NAS i WAV-format. Den lyd har jeg ikke hørt bedre fra andre streamingtjenester endnu. Men overvejer at prøve Apple, da de også har fået ros….
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2023 kl. 07:30
Køb en Chromecast Audio på Den Blå Avis for 400 - 500 kr.

Tilslut den din forstærker med optisk kabel.

Sæt den op med indstillingen ‘high dynamic range’


Til top
Gofiland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Gofiland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2023 kl. 22:28
Qobuz eller Tidal, det er den evige diskussion. Jeg bruger begge dele via Roon. Synes begge dele lyder fint, men jeg har ikke en MQA dac, så bruger primært Quboz. Har begge for at have det bedst mulige udbud af musik. Du er ikke dårligt stillet med nogen af dem.

I forhold til streamer, så er det useriøst at forslå en Chromecast eller en af de andre til det forstærker sæt og højttalere. Seriøs streaming ville jeg kigge på det nye fra Auralic eller Lumin.

I forhold til MQA, så kan du også kigge på Primares NP5 mkII, den har MQA pass through. Så coax fra den over i din P5, det ville være en fin kombo. Evt. med en ifi Xpower strømforsyning til. Det sæt bruger jeg selv til en Michi X3 og det spiller fint. Det kunne også være en Bluesound Node, men de to muligheder er også, efter min mening, absolut minimum for et anlæg af den klasse du har.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2023 kl. 01:09


Redigeret af Naiera - 15-April-2023 kl. 20:13
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2023 kl. 06:45
Oprindeligt skrevet af Kosmo12 Kosmo12 skrev:

Havde heller ikke overvejet Apple Music/AirPlay 2, og troede egentlig ikke kvaliteten var på højde med TIDAL og Qobuz.

Hvis jeg vælger Apple Music løsningen bruger man så bare typisk sin IPad/Iphone direkte til at sende gennem forstærkeren eller vil det stadig give mening at købe en netværksafspiller som f.eks. Omtalte Wiim boks eller den Cambridge som jeg selv har nævnt ? Vil det evt. give en lydmæssigt fordel ? Tænker der må være en god grund til at hi-fi folk køber meget dyre netværksafspillere.

Kvaliteten af Apple Music's streams er høj og de har mig bekendt det største katalog af lossless (og Dolby Atmos) musik. De har to niveauer:
- Lossless (24-bit/48 kHz)
- Hi-Res Lossless (24-bit/192 kHz)

Udfordringen er, hvordan man får det videre fra sin afspiller-enheder. Apple TV 4K understøtter lossless men ikke hi-res lossless. AirPlay 1 understøtter lossless men ikke hi-res. AirPlay 2 understøtter i teorien lossless, men det virkede ikke i praksis nu hvor jeg lige tjekkede (så ignorer mit forslag om det) – i stedet konverteres til AAC.

Du kan læse mere om lossless Apple Music her: https://support.apple.com/en-us/HT212183


Redigeret af Rasmus Larsen - 12-April-2023 kl. 06:49
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2023 kl. 06:54
Når Tidal har fået smidt MQA ud bliver mit abonnement til ~24,- om måneden endnu bedre
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2023 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af Gofiland Gofiland skrev:

Qobuz eller Tidal, det er den evige diskussion. Jeg bruger begge dele via Roon. Synes begge dele lyder fint, men jeg har ikke en MQA dac, så bruger primært Quboz. Har begge for at have det bedst mulige udbud af musik. Du er ikke dårligt stillet med nogen af dem.

I forhold til streamer, så er det useriøst at forslå en Chromecast eller en af de andre til det forstærker sæt og højttalere. Seriøs streaming ville jeg kigge på det nye fra Auralic eller Lumin.

I forhold til MQA, så kan du også kigge på Primares NP5 mkII, den har MQA pass through. Så coax fra den over i din P5, det ville være en fin kombo. Evt. med en ifi Xpower strømforsyning til. Det sæt bruger jeg selv til en Michi X3 og det spiller fint. Det kunne også være en Bluesound Node, men de to muligheder er også, efter min mening, absolut minimum for et anlæg af den klasse du har.

Det er nærmere useriøst af dig at udelukke en prisbillig og superbrugervenlig løsning, der måske er tilfredsstillende for Kosmo 12.
Jeg forstår derudover udmærket dine argumenter - du har tydeligvis godt styr på området.



Redigeret af ClausBP - 14-April-2023 kl. 09:21
Til top
Jens PN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2019
Sted: Ribe
Status: Offline
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jens PN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2023 kl. 13:23
Jeg bruger denne :

Købt i Malmø via nethandel har ikke set en dansk forhandler endnu:
Husk det er svenske kroner.

Jeg bruger Tidal og det er vigtig for mig at den har "Tidal Connect" 
som du kender det fra Spotify.

Hvis Spotify nogensinde udkommer med noget Hi-Fi 
flytter jeg måske tilbage til dem?
Bruger stadigvæk deres gratis version til podcasts.


Redigeret af Jens PN - 15-April-2023 kl. 19:40
Yamaha - McIntosh - Emotiva - SVS Micro - JBL L100 Classic Black Edition - JBL HDI 1600
SVS Ultra Evolution Center -Arendal 1961 Height - Matrix Audio Element i2 Streamer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu