recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny antenne?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny antenne?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2011 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Tusind tak for hjælpen, meget grundigt forklaret, alle tiders!

Jeg har nu været på taget og koble VHF-antenne og et rustent skillefilter fra, så det nu kun er UHF antennen der går igennem. På loftet fandt jeg en "transformatorkoblet 2-fordeler" - men det ser for mig ud som om den kun tager signalet ind, og deler det ud til de to antennestik der er i huset? Jeg i hvert fald ikke se hvordan den skulle få strøm noget sted fra..

Jeg har ca. 30% signal på mux1 og mux3 - resten er helt uden signal. Det tyder vel på ny antenne?
Det passer i hvert fald med det du skrev om en gammel antenne, for det er jo så kanal 26 og 24 jeg modtager nu.
 
Ja antennen  kan meget vel være problemer, hvis du har samlet kablerne med de rette komponenter.  
Men jeg synes du evt. kan førsøge med et nyt kabel direkte fra den lille antenne til en boks (eller et DVB-T/T2 fjernsyn).  De 30% virker som et lavt tal for kanal 24 og 26. 
 
Er det rigtigt at dine antenner modtager  fra Søsterhøj ?  - Er der frit udsyn til senderen ?
 
Lars  Smile 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2011 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Jeg har ca. 30% signal på mux1 og mux3 - resten er helt uden signal. Det tyder vel på ny antenne?
Det passer i hvert fald med det du skrev om en gammel antenne, for det er jo så kanal 26 og 24 jeg modtager nu.

Hvor bor du henne?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2011 kl. 21:18
Kablerne på taget har jeg loddet sammen og isoleret. På loftet har jeg nu fjernet delefilteret så der er direkte gennemgang fra antenne til antennestik.
Min antenne pegede ca. mod Hadsten, den har jeg nu drejet lidt mere, det er svært at finde 152 grader nøjagtigt med kompasset i min mobil (unøjagtigt).
Nu har jeg 65% signal og 100% kvalitet på kanal 26. På kanal 44 kan jeg også få 20% signal, men det er ikke nok til at vise nogle kanaler på mux2, desværre.

Jeg bor på en bakke i Ålum vest for Randers, men der er skov i senderens retning.

Tror bare jeg køber en ny antenne og trækker et nyt kabel. Spørgsmålet er så bare om det skal være en aktiv eller pasiv antenne?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2011 kl. 21:48
Du har jo masten.
 
Brug en passiv med mange elementer.
 
Og på men en forstærker under taget.
 
Så skal det nok gå.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2011 kl. 23:22
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Tror bare jeg køber en ny antenne og trækker et nyt kabel. Spørgsmålet er så bare om det skal være en aktiv eller pasiv antenne?


Passiv. Den holder meget bedre end en aktiv.

Sådan afhængigt af, hvor højt du bor skal du have fat i et ordentligt brød af en passiv antenne. Har noget familie der bor i Hammershøj, sådan lidt nede i dalen, de har elendige modtagerforhold. Ålum er også godt nede i dalen, men bor du på nordsiden oppe af bakken burde der være en god chance for at fange noget.

Kan du se Hadsten senderen blinke oppe fra dit antennerør?
Kig ud over Øster Velling skov og sigt efter Langå

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2011 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

 
Min antenne pegede ca. mod Hadsten, den har jeg nu drejet lidt mere, det er svært at finde 152 grader nøjagtigt med kompasset i min mobil (unøjagtigt).
 
Det er bedre at downloade http://earth.google.com  og istallere programmet.  Find senderen ( 56°18'14.28"N  9°58'34.43"E ) og find dit hus.  Brug målelinien til at tegne en streg mellem dit hus og senderen.
Ny  laver du et stort billede af det hus, flytter målestregen hen til din antennemast og finder nogle peglemærker som du let kan se fra dit tag.  fx naboens hus, et træ, en flagstang ol.  - print billedet og gå op på taget. 
 
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Kablerne på taget har jeg loddet sammen og isoleret. På loftet har jeg nu fjernet delefilteret så der er direkte gennemgang fra antenne til antennestik.
... 
Nu har jeg 65% signal og 100% kvalitet på kanal 26. På kanal 44 kan jeg også få 20% signal, men det er ikke nok til at vise nogle kanaler på mux2, desværre.

Jeg bor på en bakke i Ålum vest for Randers, men der er skov i senderens retning.

Tror bare jeg køber en ny antenne og trækker et nyt kabel. Spørgsmålet er så bare om det skal være en aktiv eller pasiv antenne?
 
Rådet om en lidt større passiv antenne evt. med en støjsvag forstærker på loftet - synes jeg lyder rigtigt.   De kunne godt se ud som man har valgt en mindre antenne optimeret til kanal 26.
 
Du skal samle coaxkabler med F-stik -  antennesignaler virker ikke som 'støm' man skal ikke lodde, da afstanden mellem leder og skrærm og isoleringen imellem udgør et hele.
 
Lars  Smile
 
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2011 kl. 10:13
Sjovt - det med F-stik kom jeg også i tanker om, og samlede derfor kablet på loftet med sådan et :-)

God ide med peglemærker, det er dog lidt svært her på landet da mine peglemærker vil være bevoksning, som jo har ændret sig siden luftfotoet. Men jeg prøver Smile
Jeg er også blevet opmærksom på, at vores hustag skygger en smule for antennen - masten sidder på vores udhus. Er det mon et stort problem? Alternativt kunne jeg sætte en højere mast op, men det bliver træls i stormen, eller jeg kunne rette antennen den anden retning mod Viborg.
Nå, men jeg kunne også bare få købt den nye antenne og så prøve mig frem i stedet for alle de spørgsmål Ouch

Nu hvor signalet trods dårlige kabler og uden forstærkning faktisk er fin på kanal 26, overvejer jeg om denne kan gøre det:
eller om jeg op i denne:

Mvh Mathias


Redigeret af baggadap - 22-December-2011 kl. 10:15
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2011 kl. 11:19
Prisforskellen er minimal.
 
Jeg vil snuppe den store.Smile
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2011 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:


God ide med peglemærker, det er dog lidt svært her på landet da mine peglemærker vil være bevoksning, som jo har ændret sig siden luftfotoet. Men jeg prøver Smile


Tæt bevoksningen er ikke af det gode.  Antennehøjde er.

Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Jeg er også blevet opmærksom på, at vores hustag skygger en smule for antennen - masten sidder på vores udhus. Er det mon et stort problem? Alternativt kunne jeg sætte en højere mast op, men det bliver træls i stormen, eller jeg kunne rette antennen den anden retning mod Viborg.


Viborg sender jo  en anden TV2 region - Midt-Vest.

De to antenner, du angive, er OK men  ikke store.   Hvor lange kabler er der fra dit udhus til dine fjernsyn ?   Hvad benytter naboerne ?

I UK, hvor vindbelastning mange steder er et problem anvendes ofte Log-Periodic antenner fx TL40F  De forstærker ikke så meget, men dækker alle UHF kanaler næsten lige godt og giver en beskeden wind-belastning.   De kan måske være vanskelige at finde til salg i Danmark ?

Lars  Smile


Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2011 kl. 19:27
 
 Send en mail til Triax og find ud af om/hvor de kan købes i DK triax@triax.dk
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2011 kl. 23:07
Jeg skal foreløbig kun se "gratis" kanalerne, så de lokale TV2 stationer er underordnet.
Jeg kan ikke vurdere hvor lange de eksisterende kabler er, men hvis jeg sætter en ny antenne op, vil jeg trække et nyt kabel direkte ned til vores eneste TV, og der kan jeg nøjes med 15-20 meter i alt.

Jeg tror naboerne bruger parabol - mest af gammel vane :)

Mvh Mathias
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2011 kl. 23:13
 
 
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Jeg skal foreløbig kun se "gratis" kanalerne, så de lokale TV2 stationer er underordnet.

 
 De kanaler (Regionerne) er jo også med, så har du DR kanalerne, så har du også de andre. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu