recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny bærbar defekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy bærbar defekt

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kække_Pepe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny bærbar defekt
    Sendt: 26-December-2007 kl. 15:18

Hej

Købte i fredags ny TOSHIBA SAT U300-11Z hos Merlin (kommenter venligst nådigt på valg af forhandler) idet jeg længe har ledt efter en sub note med den lille skærm og lave vægt, kombineret med god pris & ydelse. Det synes jeg at jeg har fundet i denne, og diverse reviews var i store træk positive. Så stor var min forventning da jeg idag ville tage "hul" på dyret.

Desværre viser det sig at den har store problemer med både display og batteri. Skærmen viser ganske simpelt ingen billede, og den kan ikke køre på batteriet, dvs den skal hele tiden have strøm. Jeg har prøvet diverse forslag til at afhjælpe problemet, også fra Toshibas egen supportside, uden held, så er nået til den overbevisning at jeg desværre har købt en defekt Notebook. J

 

Jeg har selvfølgelig ikke åbnet hardware eller på anden måde foretaget ændringer i produktet, ligesom jeg har fulgt alle anvisninger fra bruger håndbogen vedr. opstart og installation.

I morgen tidlig er jeg den første kunde i Merlin, men hvad er mine rettigheder?

Vil allerhelst at de bytter produktet umiddlebart så jeg undgår en langvarig "reparation" af et splinternyt produkt, hvordan håndterer jeg denne situation i butikken så jeg får det bedst mulige resultat?

Håber en kan hjælpe evt med tidligere erfaringer eller henvisninger til juraen på området, jeg er godt træt af situationen og en smule ængstelig for det videre forløb.

 



Redigeret af Kække_Pepe - 26-December-2007 kl. 15:19
Kække_Peppe si´r:
reality.sys corrupted - reboot world? Y/N
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 952
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2007 kl. 15:27
Hvis forhandleren er ok bør han ombytte til en ny, men ret til det har du ikke, forhandleren kan vælge at sende den til repr. Hvis du har ombytningret f.eks inden for 8 dage kan du blot bytte den, men så sender du sorteper videre til næste kunde.
Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
Kække_Pepe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2007 kl. 15:43

 

I princippet er det vel forhandleren der sender sorteper videre?

En ombytningsret skal den fremgå af kvittering eller er der en generel passus om dette i købeloven?

Jeg er vel i ond tro hvis jeg kræver ombytning uden at oplyse at produktet sandsynligvis er defekt? Den situation giver mig vel også et forklaringsproblem mht hvorfor jeg gerne vil have et nyt produkt ombyttet til det samme nye produkt?

 

Kække_Peppe si´r:
reality.sys corrupted - reboot world? Y/N
Til top
Dulciana Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2007 kl. 20:29

Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig hen til Merlin og bytte den - vi har æige måtte slæbe dem igennem forbrugerklagenævnet (venter på svar fra Merlin) fordi vores batteri gik i stykker 5 gange ( på 2 år)og hver gang skiftede de batteri og lader ud.

De ville ikke bytte opg vi ville ikke gå med til flere reperationer (efter 6 måneders reperation på 1 år var det nok!). Byt så hurtigt du kan - det er kun dig, der kan komme til at sidde i klemme.

Du har ret til fortryde købet, og det kan du jo gøre ved at henvise til at prosuktet er defekt. Så er forretningen klar over det og du har ret til en ny...

-Dulc (som ikke er fan af Merlin i øjeblikket)

TV: Phillips 42PF5320 Optager: Phillips 3330H
Kamera: Canon MV830i (video) & Nicon 5000, Canon 960
Anlæg: Denon 2106 reciver + Dali højtalere & ProJect med Ortofon pickup
Computer: for mange
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2007 kl. 20:44

Oprindeligt skrevet af Kække_Pepe Kække_Pepe skrev:

...men hvad er mine rettigheder?

Det er som udgangspunkt kunden (dig) der kan vælge, om du vil have din bærbar repareret eller ombyttet, men forhandleren kan afvise at ombytte produktet, hvis dette står i (økonomisk) misforhold til de omkostninger han vil have hermed, i forhold til at sende den til reparation. Dette betyder reelt, at forhandleren næsten altid, kan afvise foretage ombytning og hermed sende til en reparation, så det må du nok stille dig tilfreds med. Det hjælper dog ofte at brokke sig meget og højlydt i butikken, men forhandleren har kun pligt til at sende den til reparation.

Hvis din bærbar bliver sendt til reparation, skal du være opmærksom på, at forhandleren ikke har ubegrænsede tid, til at reparere din bærbar. Reparationen skal ske inden rimelig tid, hvilket normalt vil være et sted mellem 4-5 uger for en bærbar. Hvis de overskrider denne tidsperiode, kan du kræve at få en ny bærbar eller få pengene tilbage.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2007 kl. 20:48

Oprindeligt skrevet af Dulciana Dulciana skrev:

Du har ret til fortryde købet, og det kan du jo gøre ved at henvise til at produktet er defekt.

Der er kun en lovbestemt fortydelsesret ved fjernsalg (køb hvor køber og sælger ikke mødes fysisk), hvorfor det kun er muligt, at fortryde køb i fysiske butikker, hvis denne service tilbydes af sælgeren.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Kække_Pepe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 20:40

Skylder forresten at sige at Souschefen i Merlin kiggede en gang på Toshibaen OG BYTTEDE TIL NY.....DEJLIGT!!!

 

Den nye fungerer upåklageligt, så jeg må have fået en mandags udgave i første ombæring. Super dejlig Subnote til en overkommelig pris.

Kække_Peppe si´r:
reality.sys corrupted - reboot world? Y/N
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu