recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny / Gammel Selector - hvad nu ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy / Gammel Selector - hvad nu ?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Kim Larsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny / Gammel Selector - hvad nu ?
    Sendt: 21-Marts-2006 kl. 21:06

Hej

Jeg har en af de gamle Sagem selector bokse, stående herhjemme og hører jo nu rundt omkring, om alt det digital tv som skulle være lige på trapperne.

Vil min gamle selector forsat virke til noget fornuftigt, eller skal jeg ud og købe en ny boks.

Jeg har et alm. 16:9 - 100 mhz fjernsyn, gammel video og dvd - og påtænker at købe mig en HD optager.

Hvad siger i, er boksen lige til skrot ?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2006 kl. 22:28

Hej Kim

Selector er allerede digital, og du kan bare fortsætte med den du har.

Det digital tv vi snakker så meget om, er primært for dem med egen antenne. TDC sørger for at de digitale signaler når frem til din Selector.

Senere kommer dog en ny Selector, der kan bruges til fremtidens HDTV også. Men den tid den glæde ... du skal ikke ud og investere noget lige nu

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
roende Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Februar-2005
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2006 kl. 23:55
Er der noget jeg har misforstået, eller ville det ikke være langt bedre om TDC på et tidspunkt kunne levere det digitale signal helt ud til ens TV, så man kunne slippe for Selector boksen. Jeg mener, når nu den nye generation af TV har indbyggede digital dekodere, så ville jeg da foretrække ikke at være tvunget til have den grimme grå Sagem kasse (der blinker ubehageligt) siddende under mit fjernsyn. Jeg er lige sprunget på TDC's tilbud på Sagem 60, og jeg er altså ikke imponeret.......
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 00:23

Hej Roende

Ja, det er misforstået.

Kabel-tv bruger noget som hedder DVB-C, og med variationer fra udbyder til udbyder. Det er muligt at bruge sin egen dekoder, men det anbefales at holde sig til den som udbyderen leverer.

På TDC kabel-tv skal der bruges en Selector, på Stofa skal der bruges en Stofa box.

Forvent ikke en masse TV med "indbygget selector" pga. variationerne fra udbyder til udbyder. De indbyggede digitale tunere vil fortrinsvis være til dem med egen antenne, der modtager digitale signaler direkte fra DTT nettet.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 01:02

Oprindeligt skrevet af roende roende skrev:

… så ville jeg da foretrække ikke at være tvunget til have den grimme grå Sagem kasse (der blinker ubehageligt) siddende under mit fjernsyn. Jeg er lige sprunget på TDC's tilbud på Sagem 60, og jeg er altså ikke imponeret.......

 

Lars svarede på det første, så jeg tillod mig at klippe lidt i citatet.

 

En Sagem 60 Selector blinker ikke ved alm. modtagelse eller i stand by, kun ved fejl, ved modtagelse af IR-koder (nyttigt efter min mening) og i TV- eller video-mode.

 

TIP: Sæt sort isolérbånd e.l. over LED'en, hvis den generer.

 

At kassen ikke er for køn vil jeg give dig ret i. Nok mere "modem" eller "brevvægt" end avanceret A/V-apparat rent designmæssigt. 

 

Men tænk lige på prisen  - jeg er imponeret over tilbuddet. Mange betaler det samme for et enkelt SCART-kabel eller en ny købe-DVD eller to. Og designet har jeg ret hurtigt vænnet mig til.

 

Jeg slipper ikke min, for billedet er super, ægte 16:9 er lækkert og i forhold til min gamle er strømforbruget nede på under det halve.

Jeg kan desuden optage fra den nye uden problemer. De gamle kunne trigge kopihindringer og var mindre diskrete (=store) omend de havde et lidt mere dæmpet display. De kostede 3.500,- eller 60 kr./md. at leje.

 

Senere blev de så solgt betydeligt billigere, især til os, der havde lejet dem i forvejen.

 

PS: Der er 14 dages returret* på en ny Selector, ingen tvang!

 

*Præcisering: Returretten gælder kun ved køb over nettet, og man skal ved returnering selv betale for fragt og selv sende den et helt bestemt sted hen.



Redigeret af Carser - 29-Marts-2006 kl. 13:16
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 07:06

Helt enig med Carser, jeg ville under ingen omstændigheder undvære min selector, og nøjes med at optage fra de analoge tunere. For mig er en selector nærmest en nødvendighed sammen med en recorder, at købe dyre kvalitets recordere, dyre kvalitets fjernsyn, dyre kvalitets signalkabler og så nøjes med at optage et halvgrumset signal fra den analoge tuner hænger slet ikke sammen.

Og som Lars skriver sker der ingen ændring for os TDC kabelnet kunder, vi modtager allerede digital tv gennem selectoren, og den vil være fuldt tilstrækkelig indtil der skal til at sendes HDTV for alvor, så du kan roligt regne med 2-3 års fornuftig levetid for selectoren endnu, hvis du er TDC kabelnet kunde. For mig at se er de max 595,- en selector koster ingenting sammenholdt med de fordele den giver og den afskrivningsperiode der kan forventes.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 08:19
Der sker dog den ændring at vi nu får bedre billedkvalitet og 16:9 på TV2
Til top
roende Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Februar-2005
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 08:46

Hmm.. I har sikkert ret - Selector er da billig lige nu - og den giver et godt billede - det vil jeg give den. Men jeg synes nu, at den har en række uhensigtsmæssigheder:

1. Det virker som om, at der er nogle software fejl, der gør, at Selectoren ikke reagerer på samme måde altid.

2. Min Selector blinker ubehageligt gult, når man anvender extern kilde (DVD).

3. Tekst TV funktionen er langsom og har ikke faste sider.

4. Og så er der jo det med at jeg skal have en ekstra fjernbetjening....

Det er måske et tilvænningsproblem....

/Morten

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 09:02

sandt nok, personligt er det dog ikke noget der generer mig, da mit eneste formål med selectoren er som god signalkilde for mine optagelser. Jeg bruger den ikke til andet, så:

1. der er nogle softwarefejl som gør at 16:9 indstillingen tabes ved strømudfald og muligvis ved timede optagelser

2. Jeg har ikke behov for at tilslutte extern kilde til selectoren, alle kilder jeg har kan tilsluttes direkte til TV'et, eller til en switchbox

3. Jeg bruger overhovedet ikke tekst-tv i selectoren, det indbyggede tekst tv i mit TV er meget hurtigere og med hukommelse for mange sider, kan du ikke bruge dette på dit tv istedet ? - bruger i det hele taget næsten aldrig tekst-tv, bruger istedet kabel-tv's tv-oversigt til at planlægge mine optagelser.

4. jep, men jeg har i forvejen masser af dem til alt mit andet udstyr - så en fra eller til ...  Har iøvrigt kodet min Ipaq med alle mine fjernbetjeninger så kan bruge den til det hele hvis jeg ikke vil have de normale fjernbetjeninger liggende.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
roende Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Februar-2005
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

sandt nok, personligt er det dog ikke noget der generer mig, da mit eneste formål med selectoren er som god signalkilde for mine optagelser. Jeg bruger den ikke til andet, så:

1. der er nogle softwarefejl som gør at 16:9 indstillingen tabes ved strømudfald og muligvis ved timede optagelser

2. Jeg har ikke behov for at tilslutte extern kilde til selectoren, alle kilder jeg har kan tilsluttes direkte til TV'et, eller til en switchbox

3. Jeg bruger overhovedet ikke tekst-tv i selectoren, det indbyggede tekst tv i mit TV er meget hurtigere og med hukommelse for mange sider, kan du ikke bruge dette på dit tv istedet ? - bruger i det hele taget næsten aldrig tekst-tv, bruger istedet kabel-tv's tv-oversigt til at planlægge mine optagelser.

4. jep, men jeg har i forvejen masser af dem til alt mit andet udstyr - så en fra eller til ...  Har iøvrigt kodet min Ipaq med alle mine fjernbetjeninger så kan bruge den til det hele hvis jeg ikke vil have de normale fjernbetjeninger liggende.

Altså mit - gamle TV - har kun en SCART indgang, så alle eksterne kilder er nødt til at gå igennem Selector. Løsningen på det kunne selvfølgelig være, at købe et nyt TV -  hvilket jeg også gør, når jeg får lov af min kone

Selvfølgelig kunne jeg da bare slå over på mit TV for at se tekst-tv, men med den frekvens, jeg benytter tekst-tv (hvis du så min tekst-tv knap, så ville du se, at den er tyndslidt), så ville det altså være meget frem og tilbage. Stort minus for mig.

/Morten

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 15:23

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Der sker dog den ændring at vi nu får bedre billedkvalitet og 16:9 på TV2

Det glæder jeg mig virkelig til.  
TV2 viser mange gode film og afbryder dem ikke undervejs.

Ved du - eller andre - om det sker pr. april?
Og om TV2 Film også får 16:9?

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 15:40
TDC oplyser ingen dato i deres nyhed, men mon ikke det sker med det
samme eller hurtigt efter:

"TDC Kabel TV vil også sørge for, at de regionale versioner af TV2 fødes ind i
kabelnettet. De kunder, som allerede har en Selector digitalmodtager vil
således også få digital adgang til denne kanal."

Og ja, det kunne være rart hvis de andre TV2 kanaler også snart fandt 16:9
knappen i deres udstyr - de har jo teknisk altid haft mulighed for at sende
ægte 16:9 da de sender digitalt via satellit.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu