recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder hifi setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynder hifi setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Martin Boye Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-September-2012
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Boye Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nybegynder hifi setup
    Sendt: 01-September-2012 kl. 17:47
Hej i forummet

Jeg er ved at lede efter mit første hifi setup, den gamle konfirmationsanlæg er efterhånden tyndslidt.

Så derfor vil jeg høre om der er nogen herinde der kan give lidt tips og tricks med på vejen.

Efter at have kigget på nettet har jeg fundet ud af at det nok er brugtmarkedet der giver bedst mening for mig. Nå, men til sagen:

Anlægget er til min stue,  jeg vil ikke have gigantiske gulvhøjttalere og der skal være medium god lyd. Så derfor har jeg kigget på følgende (brugt):

Forstærker: NAD 3100 brokoblet med NAD 2100 til 1.000,- i alt
Højttalere: B&W 100 watts 2-vejs. f.eks dm 601 S2 til 1.600,-

Det er valgt ud fra kriteriet at forstærkeren gerne skulle yde en god portion mere end højttalerne kan trække, og at højttalerne skulle kunne flytte lidt luft uden at være for store.

Lyder det som et fornuftigt setup?

Alternativer i ca samme prisklasse modtages hellere end gerne
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2012 kl. 11:31
Tricket er at købe de bedst mulige højttalere!
99% af lydkvaliteten kommer fra dem, så brug så mange penge på højttalere og så en "fornuftig" forstærker, der kan yde tilstrækkelig med watt til at trække dem. I de fleste tilfælde er 50W rigeligt.

Prøv evt. at google "audiphile myths", så vil du se at kabler, cd-spillere og forstærkere lyder ens!
Mvh
Til top
Zullu Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-August-2012
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zullu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2012 kl. 12:31
Hej jeg ville også kikke på brugt markedet, vis jeg var dig. Og så ville jeg google og læse en masse om de forskelige produkters lydegenskaber, for at finde det produkt der passer din lydsmag.
Til top
l_rix Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér l_rix Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2012 kl. 18:45
Hej
Jeg har selv sat mit konfi anlæg i kælderen for ikke så længe siden. Jeg valgte at købe brugt og satte mig godt ind i tingene. Har en kammerat som er meget nørdet inde for hifi verden og det var guld at støtte mig op ad ham til tider.

Men jeg valgte at købe 2 stk Dali blue 5005 i kirsebær de ligner nye. De har været pakket ned længe. Også købe jeg en NAD C370 forstærker. Den var året forstærker i 2002 mener jeg det var.

Altså jeg er så lykkelig som jeg overhovedt kan være:)

Lasse
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu