recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Nyt" hus = nyt setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Nyt" hus = nyt setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Emne: "Nyt" hus = nyt setup
    Sendt: 17-August-2011 kl. 13:07
Hej med jer,
 
Da jeg har solgt min lejlighed og købt et hus fra 1970 og påtænkt at renovere det, så skal den selvfølgelig have gas på elektroniksiden også. Følgende har jeg planlagt at beholde:
 
Lyd:
Primare i21 forstærker
2 stk Elac FS 207 Anniversary Edition
 
Mediecenter:
Silverstone LC17 Silver Kabinet
Intel Core I3-530 2930Mhz Processor
Asus P7P55D LE LGA1156 P55 Bundkort
Scythe SCSK-1100 100mm Shuriken Rev. B 3 Heat Pipes CPU Cooler (Opdateret)
Nvidia Geforce 8500GT 256MB
4096MB DDR3 1333Mhz Corsair Ram
Creative SoundBlasterX-fi Titanium PCI-E Lydkort
Digital Devices Bridge Octopus PCIe (Opdateret)
2 stk. Digital Devices CT Tuner (Dual DVB-T/C) (Opdateret) 
2TB Samsung 540rpm 32MB ECO Green HD204UI Harddisk (Opdateret)
Lite-On DH-4O1S-10C Blu-Ray læser
Samsung SH-S183A DVD brænder
Scythe S-Flex 120mm 800rpm blæser i strømforsyningen
2 stk Scythe S-Flex 80mm 1000rpm i kabinettet
 
Min plan er, at alt hvad der hedder mediecenter, forstærker, routerudstyr, switch, hdmi splitter mm, skal samles i et skab i kælderen.
 
I stuen skal der monteres et nyt 46" TV fra et endnu ukendt fabrikat og i soveværelset et 32" el. 37" TV. Skal i stuen kun kører stereolyd og i soveværelse lyd direkte fra TV'et. HDMI signalet fra mediecenteret skal i kælderen splittes gennem en god solid HDMI splitter og føres op til rummene.
 
HDMI og USB vil planlægger jeg at forlænger med nogle RJ45 extendere, samt et signalkabel og IR øje til forstærkeren ved TV'et i stuen.
 
I kælderen bliver der en filmstue, hvor en projektor kommer til at stå med noget 5,1 surround fra et simpelt lydsystem, som kun skal bruges til film og tv. Det rum er planen skal kører seperat med en lille simpelt mediecenter eller lignende samt noget TV-source netværkspakke, hvor jeg dedikerer én tuner til.
 
Er lidt usikker på, hvad jeg gør bedst for at splitte signalet op til de to rum, samt problematikken med lyden fra forstærkeren i stuen samt HDMI lyden i soveværelset. Samtidig er jeg lidt i tvivl om, hvordan RJ45 USB extenderen virker (virker den problemfrit?)
 
Vi er begge rigtig glade for Windows mediecenter og det skal bevares, og i grove træk skal systemet holdes så enkelt som overhovedet muligt. Der skal selvfølgelig tilføjes et par Logitech Harmony betjeninger.  
 
I må meget gerne komme med input og forslag, og på forhånd tak.
 
 
 
 


Redigeret af Kasper Jensen - 17-August-2011 kl. 13:12
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 13:18
Umiddelbart burde der ikke være noget hokus-pokus med en USB-extender, så længe du sætter nogle ordenlige CAT-kabler i væggene. Det er jo bare en videreførsel af kablet igennem nogle godt afskærmede twisted pair kabler. Du vil nok ikke kunne trække USB2.0 signaler igennem kablerne, men hvis du bare skal styre noget i kælderen, så burde det gå rimelig smertefrit.

Jeg ville nok sørge for at have rigeligt med RJ45-porte i væggene og så trække CAT7 kabler ned til kælderen, hvor du kan have en stor tavle. Tavlen ville også kunne bruges til at sløjfe rum sammen efterfølgende, hvis du nu ville have ført et RCA-signal fra stuen og ned i den anden ende af huset på en diskret måde. CAT-kabel kan bruges til alverdens ting, så det kan man næsten ikke få nok af...
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Kasper Jensen Kasper Jensen skrev:

Hej med jer,
 
Da jeg har solgt min lejlighed og købt et hus fra 1970 og påtænkt at renovere det, så skal den selvfølgelig have gas på elektroniksiden også. Følgende har jeg planlagt at beholde:
 
Lyd:
Primare i21 forstærker
2 stk Elac FS 207 Anniversary Edition
 
Mediecenter:
Silverstone LC17 Silver Kabinet
Intel Core I3-530 2930Mhz Processor
Asus P7P55D LE LGA1156 P55 Bundkort
Scythe SCSK-1100 100mm Shuriken Rev. B 3 Heat Pipes CPU Cooler (Opdateret)
Nvidia Geforce 8500GT 256MB
4096MB DDR3 1333Mhz Corsair Ram
Creative SoundBlasterX-fi Titanium PCI-E Lydkort
Digital Devices Bridge Octopus PCIe (Opdateret)
2 stk. Digital Devices CT Tuner (Dual DVB-T/C) (Opdateret) 
2TB Samsung 540rpm 32MB ECO Green HD204UI Harddisk (Opdateret)
Lite-On DH-4O1S-10C Blu-Ray læser
Samsung SH-S183A DVD brænder
Scythe S-Flex 120mm 800rpm blæser i strømforsyningen
2 stk Scythe S-Flex 80mm 1000rpm i kabinettet
 
Min plan er, at alt hvad der hedder mediecenter, forstærker, routerudstyr, switch, hdmi splitter mm, skal samles i et skab i kælderen.
 
I stuen skal der monteres et nyt 46" TV fra et endnu ukendt fabrikat og i soveværelset et 32" el. 37" TV. Skal i stuen kun kører stereolyd og i soveværelse lyd direkte fra TV'et. HDMI signalet fra mediecenteret skal i kælderen splittes gennem en god solid HDMI splitter og føres op til rummene.
 
HDMI og USB vil planlægger jeg at forlænger med nogle RJ45 extendere, samt et signalkabel og IR øje til forstærkeren ved TV'et i stuen.
 
I kælderen bliver der en filmstue, hvor en projektor kommer til at stå med noget 5,1 surround fra et simpelt lydsystem, som kun skal bruges til film og tv. Det rum er planen skal kører seperat med en lille simpelt mediecenter eller lignende samt noget TV-source netværkspakke, hvor jeg dedikerer én tuner til.
 
Er lidt usikker på, hvad jeg gør bedst for at splitte signalet op til de to rum, samt problematikken med lyden fra forstærkeren i stuen samt HDMI lyden i soveværelset. Samtidig er jeg lidt i tvivl om, hvordan RJ45 USB extenderen virker (virker den problemfrit?)
 
I må meget gerne komme med input og forslag, og på forhånd tak.


RJ-45 til usb fungerer perfekt. De modeller jeg har er fra lindy og købt hos av-cables. Der er dog et men. Disse er kun USB 1.1, så de egner sig kun til low power devices uden behov for den store båndbredde. Hvis det skal være USB 2.0 skal man op i en anden prisklasse og så kan det bedre betale sig at daisy chaine USB repeatere. En anden elegant løsning er en Silex SX3000 usb device server, men de koster også ca 650kr stk.(Har selv en enkelt som jeg bruger når jeg skal game mm) Denne kræver desværre et operativ system på computeren og kan ikke bruges til USBpower on og den slags.

Mht HDMI lyd. Hvilken AV-Reciever skal der spændes for? Hvis du sætter splitter på efter recieveren kan du vel bare lade den downmixe når du er i soveværelset(hvis du har en IR repeater er det ikke noget problem på moderne recievere.)
 
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 14:00
Tak for hurtigt svar til jeg begge. :)
 
Der skal i de to rum kun kører et IR til MC remote samt et til noget MC keyboard, så det kræver jo ikke det vilde. Min bekymring ligger i, at jeg tidligere har installeret en Roline USB extender, hvor vi var nødt til at sætte en USB hub med strømtilslutning på, da der ellers ikke kom liv i en HFX MC remote.
 
MHT lyden har jeg på nuværende tidspunkt en Primare i21 forstærker, som er en ny forstærker af den gamle skole. Ligger der en fordel i det, så kunne jeg godt overtales til at skifte. Skal dog lige forstå det rigtigt:
 
Du vil kører HDMI samt lydsignalet fra mediecenteret op til forstærkeren, herfra vil du fører et HDMI kabel op i splitter, som så smider noget billede op til de to rum. Lydmæssigt vil du lave "to zoner", hvor den ene smider lyden ud gennem HDMI kablet og den anden gennem højtalerudgangen?
 
Tak for input! :)
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 13:33
Var det ovenstående du mente?

Hvad med HDMI splittere? Findes der ikke noget, hvor selve styringen af lyden kan foregå?
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 13:40
Eller sådan en bandit her skulle også kunne løse opgaven:
(2x HDMI outputs, sådan man også kunne spare HDMI splitteren)
 
Harmon Kardon skulle være på vej med noget tilsvarende.


Redigeret af Kasper Jensen - 19-August-2011 kl. 13:41
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Kasper Jensen Kasper Jensen skrev:

Eller sådan en bandit her skulle også kunne løse opgaven:
(2x HDMI outputs, sådan man også kunne spare HDMI splitteren)
 
Harmon Kardon skulle være på vej med noget tilsvarende.


Mja jeg troede faktisk dit problem med HDMI lyd var relateret til DTSHD osv og et givent fjernsyn/endpoints evne til at håndtere dette.

Hvis du kan "Nøjes" med analog lyd til din Primare(som tager sig af stuen) og alm tv lyd så skal du vel bare have noget coax(phono/rca) ud til begge endpoints.

Det er dog klart at en AV reciever med to HDMI udgange er meget meget lækker, specielt hvis den kan køre med AV-Processing på begge udgange uafhængigt(matrix funktion), da du så kan holde det hele i HDMI.

Du kan prøve at læse det diagram jeg har tegnet over mit system og se om du kan få nogen ideer af det. Jeg self alt billede i HDMI, men jeg benytter i mit soveværelse fjernsynets lydudgange til at føre lyden til en Onkyo TX-SR608 som har to zoner. Hovedzonen kører så lyden i min stue(5.1), mens zone 2 kører lyden(kun 2.0) i mit soveværelse.

Jeg har et par ærinder i området i morgen, kan være jeg kommer forbiWink


Redigeret af Patriarken - 19-August-2011 kl. 15:52
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Status: Offline
Point: 536
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 17:45
Skal faktisk bare have et simpelt 2.0 lydsystem i stuen, som Primare forstærkeren skulle trække. Tror jeg hælder lidt til at noget AV Reciever, sådan jeg kan holde det hele i HDMI. Det giver mig også noget mere fleksibilitet i forhold til fremtidige enheden - PS3 mm. Har hørt godt om de nye Harmon Kardon forstærkere, som skulle være på vej. 
 
Skal lige nærstudere dit diagram iaften - se spændende ud.. :)
 
Jeg er på arbejde i morgen mellem 10-13, så du kigger bare ind, hvis du får tid og mulighed - altid hyggeligt. :)
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu