recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt NAS / Gb-net fra bunden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt NAS / Gb-net fra bunden

 Besvar Besvar Side  123 14>
Forfatter
Besked
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt NAS / Gb-net fra bunden
    Sendt: 17-August-2011 kl. 22:19
Hej alle!

Nå, nu vil jeg til at have mig noget opbevaring og streaming af alle mine film. Jeg har relativt mange film, og jeg vil gerne have dem overført uden at forringe kvaliteten af hverken lyd eller billede. Det sætter jo lidt krav til systemet, ikke mindst mht. plads. Anyway, jeg begynder helt fra starten, har intet og er på bar bund, så jeg prøver her at fortælle hvad jeg gerne vil, og måske eksempler på hvad jeg havde tænkt.

Software
Til rip af BD og DVD. Skal kunne:
  • Rippe kun filmen, uden trailers, ukomprimeret
  • Hive kun et eller to udvalgte sprog 
  • Hive kun et eller to udvalgte tekst-spor
Jeg regner med at skulle foretage ripningen på min Mac, så det skal gerne kunne bruges derpå. Jeg er ikke sikker på om Handbrake evt. kan de ting jeg efterspørger, det skal jeg lige have undersøgt.

Alternativt må jeg finde en Win-maskine at gøre det på, så kom gerne med foreslag til begge dele.

Hardware

Opbevaring
Tænker at løsningen for mig er en NAS som opbevaring. Noget med raid ville være smart, så der ikke sker noget ved at en enkelt disk står af. Jeg har jo brug for en masse plads, så har kig på disse:
Jeg er ikke sikker på om de alle kan klare 3TB HDD eller højere (når det kommer). Det skal den helst kunne.

Jeg vil gerne have 3TB-diske til at starte med. Betyder rpm noget når det kommer til nas? Har set på disse:
Er der grund til at bruge penge på de ekstra rpm? Og hvad er forskellen på de to WD-diske?

Blu-ray drev
Der skal jo rippes BD's! Jeg kan ikke umiddelbart finde noget der tyder på at man kan sætte et eksterne BD-drev til en Synology-boks, er der nogen der har erfaring med det?

Hvis jeg ikke kan sætte et BD-drev til en skal jeg nok bruge min Mac til at gøre det, men kan ethvert BD-drev bruges i en Mac?

Hvis alle kan bruges (bortset fra softwaren) tænker entent Buffalo 8xExternal Blu-ray Drive fordi den har 8X-læsning, eller Plextor PX-B310U selvom den kun har 6x-læsninge, til gengæld kan den læse HD DVD.

Hvis ikke alle kan bruges må jeg lede lidt videre...

Video-streaming
Jeg vil gerne have noget med et lækkert interface. Jeg tænker at det bliver en Popcorn Hour af en slags, men kan ikke helt lure hvad forskellene er på de forskellige modeller. Modtager gerne forslag
Ønskede features:
  • Lækkert interface, som sagt. Med Film-covers, beskrivelser osv
  • God support af musik vil være et kæmpe plus, evt. mulighed for at lave playlister og jukebox funktion
  • Styring via Android / iOS ville være fedt.
  • Source-direct output (altså uden at pille ved noget, PCH kan ikke endnu, desværre, kan ikke finde nogen der kan)

Musik-streaming
Jeg er ikke nået helt så langt endnu, men set-up'et skal bare kunne håndtere det fornuftigt indtil jeg finder på noget, hvis ikke video-streameren gør det tilfredsstillende. Jeg regner med noget Sonos eller SqueezeBox. Noget der kan styres af Android / iOS.

Gigabit-netværk
Det skal der jo til, hører jeg. Vi har i forvejen en router fra YouSee, så det skal kunne arbejde sammen med den. Aner ikke hvor meget man burde ofre på sådan en, her er lidt jeg har set på:
Jeg ved ikke helt hvad forskellen er på de to sidste.

Af kabler havde jeg bare tænkt mig at købe Cat7 what-ever, f.eks. DELTACO STP Cat7. Er der noget andet jeg burde se på i stedet?


Det er vist hvad jeg har indtil videre. Håber virkelig nogen kan hjælpe, takker mange gange på forhånd!




Redigeret af MaXer - 18-August-2011 kl. 10:35
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 23:35
Hvis jeg var dig ville jeg starte med afspiller delen: kan du finde noget som er lige så funktionelt som din nuværende DVD/BD afspiller? Jeg har selv en Popcorn Hour A-100 (den første model), men jeg synes ikke at DVD delen kan matche en rigtig DVD afspiller.

Start med at rippe et par film til en USB disk, eller træk et løst netværkskabel gennem stuen og brug et share på en eksisterende computer (Windows fildeling). Så får du også en føling med hvor lang tid det tager at rippe film, og om du gider i længden.

Du er selvfølgelig nødt til at købe eller låne en Popcorn XYZ eller whatever for at gøre dette. Men media player delen er en lille del af dit samlede budget.

Når du har fundet et afspilning setup, som du kan lide, kan du løse de andre problemer (netværk, switche, NAS, etc).

Du har mange bolde i luften (den dyre switch er en managed switch, som du normalt ikke har brug for i et hjemmenetværk).



Redigeret af JesperLund - 17-August-2011 kl. 23:37
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 23:52
Tak for inputtet! Som du siger er streameren det mindste. Jeg har lige nu både PS3 og Oppo BD-83 som jeg kan bruge, indtil jeg finder det rigtige. Jeg har allerede lidt leget med at streame fra min egen computer osv, så jeg vil egentlig gerne tage det næste skridt med en NAS som det næste.

Prioriteringen er:
1: NAS
2: Gigabit-netværk
3: Ny video-streamer
10: Musik-streamer
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 10:09
Glemte helt at jeg jo også skal bruge et BD-drev. Har opdateret emnet. Jeg har Mac, så ved ikke om jeg kan købe hvad som helst...
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 10:30
Mon ikke du skal prioritere et USB BD-drev i det tilfælde. Hastigheden vil blive lidt dårligere, men det er sjældent at man kan rippe med mere end 4x speed alligevel (hvilket dog også er PÆNT hurtigt). En BD kan rippes (uden kompression) på 30-60 minutter afhængigt af hvor hurtigt du kan få lov at køre i afspilleren. Nogle film når aldrig over 2x speed på min maskine.

I dine krav til software skrev du ikke noget om Mac? Er det en fejl? Jeg har ingen bud på Mac-software, men til min PC bruger jeg lidt vekslende AnyDVD HD/Clown_BD og MakeMKV. Jeg tænker at jeg skifter helt til AnyDVD/Clown hvis jeg kan få BDMV til at køre ordenligt på min mediestreamer, da M2TS formatet stresser dens videochip mindst.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Mon ikke du skal prioritere et USB BD-drev i det tilfælde. Hastigheden vil blive lidt dårligere, men det er sjældent at man kan rippe med mere end 4x speed alligevel (hvilket dog også er PÆNT hurtigt). En BD kan rippes (uden kompression) på 30-60 minutter afhængigt af hvor hurtigt du kan få lov at køre i afspilleren. Nogle film når aldrig over 2x speed på min maskine.
Hvis jeg kan sætte den til NASen med eSATA ville det vel kunne gå pænt snappy. Men det ved jeg ikke om man kan. Men rart at vide jeg ikke behøver bekymre mig så meget om speed hvis det bare er over USB. Men... kan alle BD-drev bruges på en MAC?

Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

I dine krav til software skrev du ikke noget om Mac? Er det en fejl? Jeg har ingen bud på Mac-software, men til min PC bruger jeg lidt vekslende AnyDVD HD/Clown_BD og MakeMKV. Jeg tænker at jeg skifter helt til AnyDVD/Clown hvis jeg kan få BDMV til at køre ordenligt på min mediestreamer, da M2TS formatet stresser dens videochip mindst.
Ja, det er da en fejl at jeg ikke har nævnt det skal være til Mac. Jeg får det lige rettet.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Bjornstad Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 10:48
Inden du beslutter dig for hvilken NAS du skal have, så tag også lige et kig på hvilket harddiske, der er kompatible med den pågældende NAS.

Leverandørerne har typisk en liste over "godkendte" diske, men det kan også godt betale sig at google lidt på kombinationen af NAS og harddisk, for at se om andre har haft problemer med den kombination.


Held og lykke med projektet. :-)
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 10:54
Lige et indspark til rotationshastigheden på diskene, så er det ikke voldsomt vigtigt om den kører 5400 eller 7200 rpm hvis det blot er til streaming af medie. Hvis du skal bruge den som direkte lagerplads for din arbejdsstation, dvs. som netværksdrev, der skrives og læses på i stedet for den interne HDD-disk i Mac'en, så har det til gengæld ret meget at sige. Hvis du blot smider film og musik på den, så er det relativt store filer der skal læses og kun ganske få af gangen - der kan du godt prioritere end disk med lavere rpm (som også vil være koldere under drift). 2.5" diske koster mere end 3.5". Hvis du har plads, så brug 3.5".
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 10:54
Tak for linket. Thumbs Up

Er det ikke bedre at vælge NAS og finde disks der passer til, end at vælge disks og finde en NAS der passer til?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Lige et indspark til rotationshastigheden på diskene, så er det ikke voldsomt vigtigt om den kører 5400 eller 7200 rpm hvis det blot er til streaming af medie. Hvis du skal bruge den som direkte lagerplads for din arbejdsstation, dvs. som netværksdrev, der skrives og læses på i stedet for den interne HDD-disk i Mac'en, så har det til gengæld ret meget at sige. Hvis du blot smider film og musik på den, så er det relativt store filer der skal læses og kun ganske få af gangen - der kan du godt prioritere end disk med lavere rpm (som også vil være koldere under drift). 2.5" diske koster mere end 3.5". Hvis du har plads, så brug 3.5".
Super, lige hvad jeg havde brug for at høre, tak!
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Bjornstad Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 10:57
Er en fin ide at kigge på NAS først, men hvis du ender med en NAS, hvor du bliver "tvunget" til at købe dyre diske for at følge producentens godkendt liste, kan det jo måske blive billigere at købe en anden NAS og billigere diske. :-)

Ok, måske en tænkt situation. Men jeg anbefaler at du kigger på NAS og diske, som en samlet løsning. :-)
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 11:00
Jeg startede mit system op fra bunden.. næsten i et hak.. det består i dag af synology ds1010+ (ds409+ som backup) 2 popcornhour a-200 & 2 C-200 ps3 og diverse ipods/ipads/macs og pcer.
 
Man kan godt starte med både en afspiller og en NAS, egentligt vil jeg sige at har man ambitionerne om at købe en anyway.. kan man lissågodt komme igang.. jeg vil klart pege på synology (har også en Qnap), men syntes brugerfladen er noget bedre på synologyen.. og bliver bedre opdateret som jeg er orienteret... og som du er inde på en ds2411+ er da et godt bud (hvormeget er dit samlede plads behov her og nu.. og hvad vil du kunne akkumulere af data pr år.. og hvormeget af det er værd at gemme år efter år?.
 
Mht harddiske i sådan et setup ville jeg udelukkende gå efter entreprise diske.. ja de er dyrere.. men de er bygget til raid.. det skal bare funge.. med de datamængder du lægger op til i sådan en NAS som er det ikke noget man har lyst til problemer med... jeg selv købte wd2002fyps diske.. om der er kommet nyere entreprisediske imellemtiden har jeg ikke lige styr på.. men du bør vælge dem imo.
 
mht eksternt drev, så har jeg købt sådan et http://www.proshop.dk/DVD-Blu-Ray-Drev/ASUS-SBW-06C1S-U-Black-2231598.html og det virker på mac. og software hvis jeg skal brænde blu ray med den har jeg købt denne http://www.roxio.com/dan/products/toast/titanium/  
 
Mht ripning så kører jeg det på min pc og bruger dvdfab, skal det køre på mac så skal du over i makemkv for blu ray.. ellers er vi ovre i mactheripper for dvd (men den er jeg usikker på om den kører på lion) (jeg fandt dette link http://mac-dvd.com/mac-guide/how-to-rip-copyright-dvd-and-copy-dvd-on-mac.html men jeg aner intet om det funger).
 
Musikstreaming kører fint via synology NAS og dennes apps til hh. android/Ios på pads og smartphones og der kan vælges både airplay afspillere eller dnla kombatibelt udstyr.. feks streamer den fint til min pioneer lx71 receiver via synology apps (flac dog først ukomprimeret i den nye system 3.2 som er på trapperne), såvel i hjemmet og ude (hvis du har netforbindelsen på enheden), alternativt kan plugplayer og eller andre (apps) der feks bruges på lokalnettet.
 
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu