recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Surround... eller bar....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt Surround... eller bar....

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt Surround... eller bar....
    Sendt: 11-Marts-2024 kl. 15:00

Kære eksperter

Jeg overvejer et skift i surround… eller sound bar.

Hele huset er ved at blive malet og skal nye tæpper på i stuen også. Er stadig glad for mit oldgamle sæt fra HIFI klubben:

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale, med stur gulv bass og centerhøjtaler og de 4 små,

Vi bruger det dog kun til action og stor film. Ellers er det blot tv lyd fra LG c1’er til alt. Kan forstå på venner, at der er der gode muligheder og nem opsætning via f.eks. sound bar. Det er lidt bøvlet når man hver gang skal ind og sætte lyd til optic på tv opsætning, så det er kun til visse film (jeg får lov) vi bruger det….

Men primære årsag til at skifte er, at jeg næsten ikke magter alle de ledninger igen. Det er et stort støvhelvede bag ved tv møblet, hvor det jo ikke kun er de 1000 ledninger fra Receiveren, men Nvidia, PS5, WII, TV, Apple TV osv…. men kan jo også være i har gode forslag til et fedt tv møbel der kan klare ledningerne på en god måde. Jeg er komplet mongol til det med ledninger. Synes nogle unge mennesker skulle stoppe deres rengøring af biler og blive dygtige til at fikse ledninge helvede ved sådan nogle som mig. Det gad jeg godt betale for 😊

 

Men har i gode forslag til receiver, højtaler sæt osv. til god surround og hverdags tv. Eller soundbar? Er jo 20 år siden jeg kiggede på det. Har en del Sonos, men kan ikke gennemskue om det er løsningen og der er jo strøm stik osv. til de kære højtalere hvis man skal have en 4-6 stykker her og der.

 

Håber på i skønne eksperter har forslag. Jeg tænker et sted imellem 10-25.000kr måske ville være muligt….

TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 15:23
Hvis du bare gerne vil have ganske hæderligt lyd, samtidig med at det skal være nemt, og have en lille formfactor, så er der mange der anbefaler soundbar.

Tjek denne…

Og disse…

Og disse…

Men ligesom med alt andet lyd skal det jo komme and på en lytter. Smile

Edit: Personligt synes jeg der lyder ret smart med batteridrevet trådløse bagkanaler. Alternativt… hvis du er glad for hvad du har nu så træk de kabler pænt én gang for alle. Du skal bare væbne dig med kabelbakker, strips og en masse tålmodighed. 


Redigeret af HessiDude - 11-Marts-2024 kl. 15:32
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 16:00
Du syntes at kablerne er besværlige - om du køber soundbar, eller nyt anlæg, er det kun højttalerkablerne der er til forskel. Dem kan du få en elektriker til at fræse ind i væggen..... alle de andre kabler skal du stadig have forbundet til tv.


Er du utilfreds med din nuværende lyd?
Hvis ikke, er alt du behøver en ny surroundforstærker med HDMI. Det vil gøre alting meget lettere for dig (altså undtagen det med kabler).

Hvis du er, kan du for latterligt små penge købe en (omend noget farveforvirret) løsning der sparker røv i forhold til det meste du kan købe af soundbars.

Er du glad for dit Sonos, så køb en Sonos arc
Du kan altid tilføje to baghøjttalere og subwoofer (tre ting mere der skal have strøm og ikke andet)


Tv borde?
Kig hos IKEA, de fleste de har, er ret gennemtænkte.....
Vi har sådan et her


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 16:11
Tusind tak Klaus.
Tænker at skulle til at fræse ind i beton vægge efter vi lige har fået malet hele stuen, fruen bliver nok ikke tilfreds. Idag trukket rundt om og under tæpper, men ligner jo et gammelt cockpit på en jagerflyver bag ved tv møblet. Rør og tapes er jeg aldrig kommet i mål med. Har også dårlig ryg og arbejde i de højder er bare no go :-(

Nuværende lyd er fin til det vi bruger. Men hvis jeg skifter, tænker jeg bar eller nyere ting, vil gøre man meget nemt blot bruger systemet som primærlyd uden at skulle i alle mulige indstillinger hver gang.

Fint sæt af surround på DBA, men det kommer 100% ikke til at gå. Skal max være mindre højtalere på væggen plus center og subwoofer.

Tusind tak for IKEA ide osv. LÆKKERT TAK!
TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 16:13
Tusind tak Hessi, jeg skal vist lige på tuben og kigge også. MANGE TAK!

Får bare ikke selv trukket og gjort det nice selv, det kan ryggen ikke holde til desværre plus jeg har ti tommelfingre :-)
TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 16:40
Jeg er selv gået fra et fuldt surround-anlæg-setup med 100 meter kabel til en soundbar. Det har indtil videre fungeret fint. Jeg købte en Beosound Stage, som jeg har været rigtig glad for. Jeg kan se, at der linkes til en video af den ovenfor.

LG C1 og Beosound Stage skulle i øvrigt også være en god kombi, hvis man ønsker at tilkøbe B&O’s fjernbetjening:



Redigeret af jensoest - 11-Marts-2024 kl. 16:58
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 19:07
mange tak Jens. Var oppe i HIFI klubben og se og høre snakke.

Tror jeg skal betale mig fra at få styr på ledninger og så købe en ny receiver. ifht. diverse stereo højtalere med og uden forstærker. Godt nok forskel! Så kan jeg teste ny receiver og få afprøvet hdmi og lyd brug hele tiden i stedet for idag hvor kun til enkelte film. Og så tror jeg et nyt tv møbel kan gøre meget. Hvis gode bud på tv møbel med ledninge skul så hører jeg også gerne.

tror det var denne receiver de anbefalede, aner ikke om den er super?


TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 19:34
Tak selv. Smile

Lyder også fornuftigt med ny receiver. Men husk at shoppe lidt rundt så du kan finde det rigtige til jeres behov og, til den rigtige pris. NAD’en du linker til skulle være lækker til prisen, men det er slet ikke sikkert den behøver at have så mange kanaler og så “stor” en forstærker hvis i ikke skal have flere højttalere.

Husk at man heller ikke bare må fræse i sine vægge uden videre omtanke. Hvis de er stabiliserende skal man lige snakke med en arkitekt eller entreprenør (eller hvem der nu er den rette ekspert) inden. Vi havde fat i dem der byggede vores hus inden jeg lavede kabelrør i hulrummet bag stuealteret.

Til møbel kan jeg anbefale frislev møbler. Han er super cool, og til at snakke med. Jeg købte en Sirius hos ham, lidt tilpasset. De er lidt pricy/koster lidt, men de er pengene værd, synes jeg.  Vores er med låger på hele fronten.




Redigeret af HessiDude - 11-Marts-2024 kl. 19:53
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

tror det var denne receiver de anbefalede, aner ikke om den er super?


Det er den helt sikkert.

Fortalte du ham, hvad du har af højttalere i forvejen?

Den er i mine øjne skudt langt, langt, langt over mål.
Dybest set kan du uden problemer klare dig med denne

Skal du have lidt flere muligheder er denne (i mine øjne) et godt bud


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 20:13
Hej Hessi, godt nok fedt møbel! Er helt tabt på receiver delen. Over 20 år siden jeg sidst satte mig ind i det....
TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

tror det var denne receiver de anbefalede, aner ikke om den er super?


Det er den helt sikkert.

Fortalte du ham, hvad du har af højttalere i forvejen?

Den er i mine øjne skudt langt, langt, langt over mål.
Dybest set kan du uden problemer klare dig med denne

Skal du have lidt flere muligheder er denne (i mine øjne) et godt bud

Tusind tak Klaus! Lige hvad jeg manglede, synes da receivere til 12000kr og en til 48000kr var lige et spring fra hvad jeg mente inflationen kunne bære på elektronik! Aner ikke hvad den han anbefalede kan som de andre ikke kan.... Han fik at vide hvilket sæt jeg købte hos dem for vel 20 år siden

Klaus

TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 20:54
Jeg er enig med Klaus. Umiddelbart tænker jeg at du “bare” skal have et med ARC (Audio Return Channel), og hvis du ser andet end streaming, måske et med eARC (Enhanced ARC, til lossless lyd fra f.eks. UHD Blu-Ray). Både Denon, Marantz, Onkyo, Pioneer og NAD osv. har gode receivere til en ok pris. Du kan også købe brugt og få mere for pengene. Thumbs Up



Redigeret af HessiDude - 11-Marts-2024 kl. 20:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu