recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Surround... eller bar....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt Surround... eller bar....

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Hvis du ikke har tænkt dig at skifte højttalerne ud, eller få flere (i loftet, eller lige under) så ville jeg hapse noget lignende dette. Smile




Jeg vil absolut ikke anbefale at købe 10+ år gamle surroundforstærkere…..


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Hvis du ikke har tænkt dig at skifte højttalerne ud, eller få flere (i loftet, eller lige under) så ville jeg hapse noget lignende dette. Smile




Jeg vil absolut ikke anbefale at købe 10+ år gamle surroundforstærkere…..


Klaus

det sker heller ikke, så review på Sennheisers Ambea, tror jeg den hed, den fik virkelig god anmeldelse... men hælder til ny receiver og genbrug.
TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 14:18
Ifht. møbler kan man også kigge på Unnu el. Clic, som begge er danske mærker der laver TV/AV-møbler. Man skal bare være opmærksom på med disse møbler, at en AV-receiver kan udvikle en del varme, og samtidigt ofte er relativt dybe. Så man skal lige være helt sikker på at de kan "ånde" og at der er plads til kablerne bagved etc :)
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Hvis du ikke har tænkt dig at skifte højttalerne ud, eller få flere (i loftet, eller lige under) så ville jeg hapse noget lignende dette. Smile




Jeg vil absolut ikke anbefale at købe 10+ år gamle surroundforstærkere…..


Klaus

Hvorfor ikke? Hvis de er fejlfrie, så dækker de trådstarters behov, til langt færre penge, end en ny NAD T758 v3i. Han har en 5.1 løsning, som han ikke har tænkt sig at udvide, så det eneste han har behov for er ARC (ikke eARC). Der bliver heller ikke behov for Dolby Atmos eller DTS:X. Og han har "små" højttalere (Gale 4020), der ikke kræver voldsom meget power. De er også alle væsentlig nyere end den han bruger lige nu.

What's not to like? Han får en noget nyere receivere end den han bruger nu, han skal ikke bøvle med at skifte audio signal på TV'et, og han kan bruge TV'ets fjernbetjening til volume, da de alle har ARC og CEC, han beholder de højttalere han er glad for og konen bliver glad hvis de kan få en til at fikse ledningerne. OG... OG.... der er flere penge til nyt lækkert møbel der kan gemme det hele væk, hvis konen ikke vil se på det. Smile


Redigeret af HessiDude - 12-Marts-2024 kl. 15:20
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:


Hvorfor ikke?

Fordi der efter 10 år ikke kommer firmwareopgraderinger.
For HDMI standarden dengang var anderledes og der er kommet flere features til.
En 2-4 år gammel ville jeg godt købe, men ikke en 10 år gammel. Den bliver langt hurtigere forældet - præcist det trådstarter har oplevet med sin nuværende forstærker.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Fordi der efter 10 år ikke kommer firmwareopgraderinger.
For HDMI standarden dengang var anderledes og der er kommet flere features til.
En 2-4 år gammel ville jeg godt købe, men ikke en 10 år gammel. Den bliver langt hurtigere forældet - præcist det trådstarter har oplevet med sin nuværende forstærker.
Men han siger jo selv han ikke har brug for mere. Han har beskrevet hvad han vil beholde, om han vil udvide og hvilke kilder han bruger. Jeg forstiller mig at det kommer han til de næste mange år. Så det lyder ikke som om han får brug for mere fremtidssikring.

Hvilke features tænker du på, som trådstarter siger han har behov for? Han har et halvdyrt TV, som lyder til er relativ ny og som han ikke kommer til at skifte lige foreløbig. Han har en Wii og streamer film. Han har et 5.1 system og tænker ikke at udvide for at prøve Atmos eller lignende. Så Blu-Ray film bliver også “blot” med TrueHD og DTS HD MA. Faktisk slår han mig ikke som en som altid skal have det nyeste og alle features (det er ikke ondt ment, og det er også helt ok hvis man har det behov).

Hvorfor er firmware opdateringer godt i sig selv. Og hvis der introducere nye features koster det som regel, og igen… ikke noget trådstarter siger han har brug for.


Redigeret af HessiDude - 12-Marts-2024 kl. 19:43
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Fordi der efter 10 år ikke kommer firmwareopgraderinger.
For HDMI standarden dengang var anderledes og der er kommet flere features til.
En 2-4 år gammel ville jeg godt købe, men ikke en 10 år gammel. Den bliver langt hurtigere forældet - præcist det trådstarter har oplevet med sin nuværende forstærker.
Men han siger jo selv han ikke har brug for mere. Han har beskrevet hvad han vil beholde, om han vil udvide og hvilke kilder han bruger. Jeg forstiller mig at det kommer han til de næste mange år. Så det lyder ikke som om han får brug for mere fremtidssikring.

Hvilke features tænker du på, som trådstarter siger han har behov for? Han har et halvdyrt TV, som lyder til er relativ ny og som han ikke kommer til at skifte lige foreløbig. Han har en Wii og streamer film. Han har et 5.1 system og tænker ikke at udvide for at prøve Atmos eller lignende. Så Blu-Ray film bliver også “blot” med TrueHD og DTS HD MA. Faktisk slår han mig ikke som en som altid skal have det nyeste og alle features (det er ikke ondt ment, og det er også helt ok hvis man har det behov).

Hvorfor er firmware opdateringer godt i sig selv. Og hvis der introducere nye features koster det som regel, og igen… ikke noget trådstarter siger han har brug for.

Nu spørger han dumt... DTS har jeg styr på, men hvad er ATMOS og er der andre lyde.... siden DTS tiden?
TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Fordi der efter 10 år ikke kommer firmwareopgraderinger.
For HDMI standarden dengang var anderledes og der er kommet flere features til.
En 2-4 år gammel ville jeg godt købe, men ikke en 10 år gammel. Den bliver langt hurtigere forældet - præcist det trådstarter har oplevet med sin nuværende forstærker.
Men han siger jo selv han ikke har brug for mere. Han har beskrevet hvad han vil beholde, om han vil udvide og hvilke kilder han bruger. Jeg forstiller mig at det kommer han til de næste mange år. Så det lyder ikke som om han får brug for mere fremtidssikring.

Hvilke features tænker du på, som trådstarter siger han har behov for? Han har et halvdyrt TV, som lyder til er relativ ny og som han ikke kommer til at skifte lige foreløbig. Han har en Wii og streamer film. Han har et 5.1 system og tænker ikke at udvide for at prøve Atmos eller lignende. Så Blu-Ray film bliver også “blot” med TrueHD og DTS HD MA. Faktisk slår han mig ikke som en som altid skal have det nyeste og alle features (det er ikke ondt ment, og det er også helt ok hvis man har det behov).

Hvorfor er firmware opdateringer godt i sig selv. Og hvis der introducere nye features koster det som regel, og igen… ikke noget trådstarter siger han har brug for.

Nu spørger han dumt... DTS har jeg styr på, men hvad er ATMOS og er der andre lyde.... siden DTS tiden?
Når du spørger sådan, har du ikke brug for Dolby Atmos eller DTS:X, som begge er objekt baserede og kræver en håndfuld ekstra højttalere, mest monteret i loftet.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Fordi der efter 10 år ikke kommer firmwareopgraderinger.
For HDMI standarden dengang var anderledes og der er kommet flere features til.
En 2-4 år gammel ville jeg godt købe, men ikke en 10 år gammel. Den bliver langt hurtigere forældet - præcist det trådstarter har oplevet med sin nuværende forstærker.
Men han siger jo selv han ikke har brug for mere. Han har beskrevet hvad han vil beholde, om han vil udvide og hvilke kilder han bruger. Jeg forstiller mig at det kommer han til de næste mange år. Så det lyder ikke som om han får brug for mere fremtidssikring.

Hvilke features tænker du på, som trådstarter siger han har behov for? Han har et halvdyrt TV, som lyder til er relativ ny og som han ikke kommer til at skifte lige foreløbig. Han har en Wii og streamer film. Han har et 5.1 system og tænker ikke at udvide for at prøve Atmos eller lignende. Så Blu-Ray film bliver også “blot” med TrueHD og DTS HD MA. Faktisk slår han mig ikke som en som altid skal have det nyeste og alle features (det er ikke ondt ment, og det er også helt ok hvis man har det behov).

Hvorfor er firmware opdateringer godt i sig selv. Og hvis der introducere nye features koster det som regel, og igen… ikke noget trådstarter siger han har brug for.

Nu spørger han dumt... DTS har jeg styr på, men hvad er ATMOS og er der andre lyde.... siden DTS tiden?
Når du spørger sådan, har du ikke brug for Dolby Atmos eller DTS:X, som begge er objekt baserede og kræver en håndfuld ekstra højttalere, mest monteret i loftet.

That's what I'm sayin'.... Han har sagt et par gange at han ikke regner med at anskaffe flere højttalere. Smile
Han vil bare gerne slippe for at skulle indstille på TV'et hver gang de vil have lyd til receiveren, hvilket jeg faktisk er usikker på om man kan undgå hvis man vil skifte mellem TV'ets højttalere og digitalt (HDMI eller optisk eller coaxial osv) til receiveren. Har samme model TV (LG C1), og mener ikke at kunne huske en mulighed for at have TV'ets højttalere, og HDMI ud, samtidigt.

Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

Nu spørger han dumt... DTS har jeg styr på, men hvad er ATMOS og er der andre lyde.... siden DTS tiden?
Atmos er en ny variant af Dolby, gør brug af alle de højttalere du magter at placerer rundt omkring, men skiller sig ud fra de andre ved at bruge i højden også. Som Munch skriver, så er det objektbaseret, så det bruger alle de kanaler du kan give den (i teorien). DTS:X er DTS' version af samme (ved dog ikke om denne er objektbaseret).

Ved ikke om denne video forklare det godt, det var den første Google/Youtube fandt.
https://www.youtube.com/watch?v=p-UaNWRHhJc&ab_channel=Techquickie


Redigeret af HessiDude - 12-Marts-2024 kl. 21:12
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Hvilke features tænker du på, som trådstarter siger han har behov for? Han har et halvdyrt TV, som lyder til er relativ ny og som han ikke kommer til at skifte lige foreløbig.


Og - hvordan er kompatibiliteten med en surroundforstærker der er 8 år ældre end fjernsynet?

Der er sket meget med HDMI i de 8 år......
Er der noget der er træls, er det delvist fejlende HDMI datakommunikation.

Jeg har en Marantz SR5010 (udkom i 2015), som jeg købte brugt i 2016 for 3350, hvilket er halv pris af introduktionsprisen.
Skulle jeg købe endnu en forstærker i dag, blev det ikke en 5010 - selvom jeg er tilfreds med den - men en noget nyere model. 
Eksempelvis fungerer netværksradio ikke længere, fordi den er så gammel og ejerne af tjenesten har ændret den.
Jeg kan heller ikke streame til direkte zone 2.
Der er flere småting som de nyere modeller byder mig, som jeg egenligt godt ville have.

Og så har jeg det sådan, at jeg køber aldrig til minimumskrav, men over kravene.
For ANGUSYOUNG, kunne det jo være at nogle af de nye features en nyere forstærker tilbyder er noget han kan bruge til noget - men ikke ved det, da han ikke kender til det.

Mit bud er stadig at en ny Denon fra den lave prisklasse vil være et godt og (forholdsvis) fremtidssikret køb.


Klaus




Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:


Han vil bare gerne slippe for at skulle indstille på TV'et hver gang de vil have lyd til receiveren, hvilket jeg faktisk er usikker på om man kan undgå hvis man vil skifte mellem TV'ets højttalere og digitalt (HDMI eller optisk eller coaxial osv) til receiveren. Har samme model TV, og mener ikke at kunne huske en mulighed for at have TV'ets højttalere og HDMI ud, samtidigt.


Med Sony A95K og Marantz SR5010, tænder man for forstærkeren og så slukker tv selv for lyden og sender den ud på HDMI-ARC.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Og - hvordan er kompatibiliteten med en surroundforstærker der er 8 år ældre end fjernsynet?
Jeg tør godt vædde min ende på det er fejlfrit.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der er sket meget med HDMI i de 8 år......
Er der noget der er træls, er det delvist fejlende HDMI datakommunikation.
Igen jeg vil godt vædde min ende på at det fungere fejlfrit til trådstarters behov.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har en Marantz SR5010 (udkom i 2015), som jeg købte brugt i 2016 for 3350, hvilket er halv pris af introduktionsprisen.
Skulle jeg købe endnu en forstærker i dag, blev det ikke en 5010 - selvom jeg er tilfreds med den - men en noget nyere model.
Nu er det jo også trådstarters behov der skal tilgodeses, ikke dine. No offence. Smile

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Eksempelvis fungerer netværksradio ikke længere, fordi den er så gammel og ejerne af tjenesten har ændret den.
Jeg kan heller ikke streame til direkte zone 2.
Der er flere småting som de nyere modeller byder mig, som jeg egenligt godt ville have.
Er der noget af dette trådstarter har nævnt noget som helst om. Får du et indtryk af det er noget han bruger når han nævner at det han har nu er en Denon 1706si og det største problem er at der skal skiftes signal på TV'et mellem TV'ets egne højttalere og digitalt til receiveren? Igen, no offence. Smile

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Og så har jeg det sådan, at jeg køber aldrig til minimumskrav, men over kravene.
For ANGUSYOUNG, kunne det jo være at nogle af de nye features en nyere forstærker tilbyder er noget han kan bruge til noget - men ikke ved det, da han ikke kender til det.
Umidelbart er det ikke noget jeg får indtryk af, og heller ikke noget han indikere. Men det kan han selvfølgelig selv besvare. Smile


Redigeret af HessiDude - 12-Marts-2024 kl. 21:26
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu