recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV og Calman kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt TV og Calman kalibrering

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Schytte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schytte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt TV og Calman kalibrering
    Sendt: 17-April-2023 kl. 10:01
Jeg har købt et nyt TV, Philips PUS8887 (2022 model) fra Power.

Jeg har ikke bestilt en kalibrering med alligevel medfulgte der en sådan 'rapport' med mit nye TV - jeg tænker de måske kun havde et TV med kalibrering på lager, og derfor blot leverede dette?

Nå men anyway, så er jeg ikke tilfreds med billedet på TV'et, det er alt for mørkt, hvilket er en ting der skal justeres jvf div anmeldelser. 

Jeg undrer mig dog over hvordan den omtalte kalibrering kommer til udtryk i TV'et indstillinger, for jeg kan ikke af rapporten se de indstillinger der er lavet på TV'et - jeg kan ikke finde menu'en hvor man fx. ser Colorspace osv ... Så hvordan hænger rapporten sammen med TV'et indstillinger ?

Jeg overvejer at nulstille og blot lave mine egne tilpasninger, men det er måske tosset hvis der nu er lavet en god indstilling ?




Redigeret af Schytte - 20-April-2023 kl. 08:14
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 11:45
Uden at være ekspert på området, virker det nærmest som om, at Calman dokumentet udviser dit TV´s status på billedet som det er leveret.

en rigtig kalibrering bør foretages af en professionel.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Schytte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schytte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 12:26
Det kan sagtens være tilfældet, jeg troede blot ikke at sådanne Calman rapporter var inkluderet med nyt Philips TV ? (jeg har blot formodet at Power havde udført dette)

Men der var både en Calibration report og en pre-calibration report med TV'et.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 12:32
Hvis det du viser er pre-calibration reporten, så er det de amatøragtige calibreringer som nogle sælgere foretager og normalt bon’er dig for. Som Hother skriver skal du ha foretaget en prof calibrering hos f.eks TV-kalibrering.dk

Redigeret af Munch - 18-April-2023 kl. 12:35
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Schytte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schytte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 13:00
Det er selve calibration report jeg har delt, ikke den der hedder pre-calibration report

Det lyder som om jeg skal gå ud fra der ikke er foretaget kalibrering ;-)

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 14:18
Hvis serienummeret på rapporten stemmer overens med serienummeret på dit TV, tror jeg godt du kan gå udfra at TV'et er kalibreret. Hvorfor skulle rapporten ellers være lavet?

Om du så kan lide resultatet eller ej, er noget andet. Bare fordi Power har kalibreret billedet, betyder det ikke at du kan lide det, eller at kvaliteten af kalibreringen er fantastisk. 

Gå efter hvad du bedst kan lide, og nyd dit tv :)
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 14:20
Måske har TV'et været ude hos en kunde før (*), dateringen af rapporten kunne antyde det - og det ville ikke være første gang for Power. Du har så bare fået en del af en rapport med ved en fejl. 
Jeg kan se på Power, at man i rapporten vil få både værdier og justeringer (dem mangler du åbenbart).

Under alle omstændigheder ville det være smart lige at tage et billede af alle indstillinger, før du evt.  nulstiller Tv'et. Så er der lidt at gå tilbage til, hvis standard er helt håbløst.

*Du kan evt tjekke Operation Hours i service menuen: https://www.youtube.com/watch?v=Z3KHqbIvhN4 


Redigeret af longjohn2 - 18-April-2023 kl. 14:21
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Schytte Schytte skrev:

Det er selve calibration report jeg har delt, ikke den der hedder pre-calibration report

Det lyder som om jeg skal gå ud fra der ikke er foretaget kalibrering ;-)

Min fejl, jeg læste forkert. Mener self rapporten EFTER kalibreringen.

Den kalibrering sælger har foretaget er ikke tilstrækkelig til at vise TV’ets potentiale.


Redigeret af Munch - 18-April-2023 kl. 14:23
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Schytte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schytte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Hvis serienummeret på rapporten stemmer overens med serienummeret på dit TV, tror jeg godt du kan gå udfra at TV'et er kalibreret. Hvorfor skulle rapporten ellers være lavet?



God pointe ! LOL
Til top
S.K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2015
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2023 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Måske har TV'et været ude hos en kunde før (*), dateringen af rapporten kunne antyde det - og det ville ikke være første gang for Power. Du har så bare fået en del af en rapport med ved en fejl. 
Jeg kan se på Power, at man i rapporten vil få både værdier og justeringer (dem mangler du åbenbart).

Tænker også det er sandsynligt at tv er solgt i August 2022 til første kunde.
Philips eller andre tv producenter leverer ikke tv der er "kalibreret", Som i dit tilfælde.
Mvh. Søren
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2023 kl. 07:08
Rapporten viser kalibrering for HDR10, altså når indholdet er i HDR10.

Hvilket indhold eller kilde oplever du som værende for mørk?
Til top
Schytte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schytte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2023 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Rapporten viser kalibrering for HDR10, altså når indholdet er i HDR10.

Hvilket indhold eller kilde oplever du som værende for mørk?


hmmmm... det er vist primært når jeg ser film, altså i Dolby Vision at jeg synes billedet har en tendens til at være meget mørk, især i mørke scener bliver billedet så mørk at man ikke rigtig kan se hvad der sker.

Men umiddelt kan jeg så formode at Dolby Vision ikke er calibreret, for ingen rapporter nævner dette. De nævner blot 'HDR Mode' og en anden 'Day Mode'.

Mine muligheder for indstillinger begrænses dog voldsomt når input er Dolby - så kan jeg nærmest kun vælge mellem 2 HDR presets og 3 Dolby presets - jeg kan ikke gå ind og finjustere disse (se billede fra mit TVs menu)
Modsat hvis billedet er noget andet end Dolby, så kan jeg vælge mellem mange flere presets (Personlig, Livagtig, Naturlig osv, heriblandt også 'Calman'). Nogle af disse kan jeg godt justere på.

Kan man blot ikke justere på Dolby indstillinger ?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu