recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - offset fatter hat af det
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketoffset fatter hat af det

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Emne: offset fatter hat af det
    Sendt: 26-Marts-2008 kl. 18:52

eller nej vrøvl det gør bare at det bliver højere, hehe heldigvis kan jeg også bruge beslaget som vægbeslag..

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2008 kl. 18:49
projectoren hænger ca 30cm nede fra loftet, så hvis jeg forstår det ret skal jeg montere den længere fremme ellers bliver billedet for højt oppe.. det er hvad beslaget understøtter
Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2008 kl. 02:21

FYI:

116% er vist ikke meget offset, hvilket er fedt for dem med lavt til loftet ;-)

Til sammenligning har en IN83 136% offset, hvilket giver et absolut offset på 48,6 cm med din billedstørrelse, sammenlignet med de 21,6 cm du får med IN78.

Med f.eks. en Sanyo Z5 projektor med kraftigt lensshift, ville du snildt kunne smide billedet ned "på plads" fra en montering helt oppe under loftet.

Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2008 kl. 02:13

Hvis din billedhøjde er 135cm, vil dit offset være 21,6 cm.

Dvs. at du ved en loftsmontering vil have underkanten af dit billede 156,6cm under højden af din linse.

Med 2,88 m til loftet, og et ønske om at underkanten skal være 70cm over gulvet, kræver det at projektoren sænkes således at linsen sidder 288-(156,6+70) cm = 288-226,6 cm = 61,4cm under loftet.

% opgivelsen kan virke lidt mystisk, men den forklares meget godt af InFocus selv - se evt. her:

http://www.infocus.com/upload/library/how_to_guide/installat ion/infocus_image-offset_howto-guide_installation_en.pdf

/Hooks

PS: Ovenstående beregning er lige lavet hurtigt i hovedet ud fra de tal du har smidt i denne tråd - venligst regn efter selv inden du køber ophæng!! ;-)

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 21:52
hooks kan du også forklare at jeg mister noget at billede ude i siderne og for oven forneden, der er bare lys hvis du forstår mig..
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 21:40

okay tak for hjælpen. projektoren har ikke lensshift.

jég har 2.88 op til loftet og der er 4meter hen til lærred.. lærred bliver fastrammet så dettet er ikke noget problem.. offset er somsagt på 116%, er det et stort offset eller et lille.. vil som sagt helst ha billede ned med ca 90cm på de 4meter, kan et offset på 116% klare dette. har du evt en ide i hvor mange cm den vil falde per meter med dette offset..

Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 16:34

Hej

 

Off-set er et udtryk for hvor projektoren som udgangspunkt sender billedet hen, ifht. linsens placering. Off-set bør kun tænkes på ifht. til vertikal placering af billedet, altså hvor højt/lavt bliver billedet projekteret ifht. projektorens placering.

Hvis du stiller din projektor vandret (og vinkelret ifht. lærredet) og tænder den i fabriksindstillingen, vil den give et "korrekt" rektangulært billede. Normalt er projektorernes optik/linser lavet således, at dette billede kommer "højere" end projektoren er placeret hvis den står på et bord (eller lavere hvis den er ophængt på hovedet under loftet).

Det er klart, at hvis du rykker projektoren længere væk fra lærredet, vil billedet blive dels større, men også mere off-set. Derfor opgives off-set oftest som en vinkel, eller i praksis som et "fald" ifht. projektionsafstanden.

Du kan så rette på dit billeds placering på 1 eller 2 måder, hvis projektorens naturlige off-set ikke passer til dit setup:

1) Den mindre gode måde: Du vipper (tilter) projektoren til den ønskede placering, og justerer derefter det trapez-formede billede til med digital keystone korrektion. Det er mindre godt fordi du herved påvirker billedetkvaliteten - særligt hvis der er tale om en stor justering. Digital keystone justering skal så vidt muligt i et permanent hjemme-bio-setup holdes til nul.

2) Den gode måde: Du bruger projektorens lens-shift indstilling til at justere billedets højde med. Dette bevarer geometri og opløsning, og er klart at foretrække frem for tilt+keystone! Ulempen er blot, at ikke alle projektorer kommer med lens-shift mulighed. Særligt er det en mangelvare i den billige ende af skalaen, og i særdeleshed på DLP projektorer!

Dvs. hvis din projektor har lensshift, skal du sikre dig at den nødvendige justering kan foretages indenfor lens-shiftets rimelige virkeområde (nogle lensshifts koster kvalitet når de tages til ekstremer), eller hvis din projektor IKKE har lensshift, skal du sikre dig at dens naturlige offset passer med dine muligheder for indbyrdes at placere projektor og lærred iforhold til hinanden. Typisk vil du kunne rykke 5-10-20 cm op og ned på lærredet, og det samme på projektoren ved valg af loftsophæng.

Hvordan beregnes disse ting? Well, du skal naturligvis have en ide om hvilken afstand projektoren kan placeres i ifht. lærredet, samt dit billeds størrelse. Her kan jeg anbefale projectorcentral.com's projector calculator. Den tager dog ikke hensyn til off-set eller oplyser om dette. Men når du har fundet ud af hvilken placering der ville fungere ifht. calculatoren, kender du dit mulige spænd af hhv. afstand og zoom. Så finder du manualen for den givne projektor og slår op hvilket off-set den arbejder med, og du kan herefter beregne din ønskede placeringshøjde for projektoren og/eller hvor billedet vil ende henne, givet du placerer projektoren et bestemt sted.

De to typiske problemer du render ind i vil være:

A) Hvis du ikke har højt til loftet, vil nogle projektorer selvom de er placeret helt oppe under loftet give et billed der "hænger" lavt på væggen. Jeg ville have det problem med f.eks. Optoma HD70 i min stue. Optoma HD65 kan placeres tættere på væggen grundet større throw, og har et mindre offset, så der kan jeg få mit billede "op" hvor det hører hjemme, uden at skulle tilte og keystone mig vej til et dårligere billed!

B) Hvis du HAR højt til loftet, eller placerer din projektor på et sofabord, så kan lille off-set bevirke at du skal bruge et meget langt og grimt ophæng, eller at du skal stable din projektor op på en bunke bøger for at få billedet på plads.

----

Det korte i det lange, kig efter om projektoren har lens-shift. Vurder hvor fleksibel du er mht. placeringen af projektor, og check så om den givne projektor's offset vil give dig problemer rent placeringsmæssigt.

Håber det hjalp!

Mvh.

Hooks

---

PS: Eksempel:

Optoma HD65:

Calculator:

http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD65-projection-calcu lator-pro.htm

Jeg regner her min afstand fra projektor til lærred ud - f.eks. lad os sige at jeg ønsker et 92" billed (204 cm bredt). Projektoren skal så hænge ca. 3,3 m fra lærredet (3,15 - 3,46 m afh. af zoom indstilling).

Ifølge manualen:

http://www.projectorcentral.com/pdf/projector_manual_4023.pd f

...side 16 kan du så se, at den pågældende projektors off-set er således at mit billeds overkant ved en loftmontering vil stå 22 cm under projektorens linses højde placering, ved den givne billedstørrelse og projektionsafstand. Billedet ved 92" er 115 cm højt, så underkanten vil stå 115+22=137 cm under projektorens linse.

Så er det frem med måle-båndet for at finde ud af hvor højt mit loft-ophæng skal være for at billedet kommer til at blive placeret hvor jeg ønsker det.

Det er en sund øvelse at gå igennem, særligt hvis du køber projektor uden lens-shift, og ikke ønsker at køre med en voldsom keystone justering!

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 01:19
jeg vil egentlig bare vide hvor meget den falder per meter, da den som minimum skal kunne falde ca 90cm på en afstand af ca 4meter.

Redigeret af Sigida - 24-Marts-2008 kl. 01:20
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 01:05
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 01:03

det er en infocus in78... der står bare offset på 116%.. fik afvide af forhandler at billede falder jo længere væk projektoren er fra skærmen.. hehe vil jo gerne vide præcist hvor meget billede faldere per meter så jeg kan montere helt korrekt og uden brug af key correction..

billedet skal nemlig ikke være for højt eller for lav da der skal være tvbord under skærmen

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2335
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 21:21

Jeg spurgte om noget lignende for nogle måneder siden i et andet forum, og der var absolut ingen der viste noget om det.

Jeg talte i den anledning også med nogle forhandlere, men de kunne heller ikke hjælpe meget.

Det kommer meget an på hvilken projektor det er. Når lyset kommer ud af linsen, er der forskel på hvordan lyskeglen ser ud fra projektor til projektor. Nogle gange er keglen symmetrisk, så der er lige meget lys over og under linsen. Ved andre, f. eks. Optoma, er lyset asymmetrisk så  lyset falder ca. 10 cm./meter.

Så er der problemet med, hvordan producenten beregner deres lens shift (hvis det da er det du mener med offset). Det er ikke altid helt gennemskueligt.

Hvad er det for en projektor?

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 20:09
jeg har en projektor hvor offset er på 116%, der er 2.88m op til loftet og 4.22 hen til lærred.. lærred er 108"(240x135).. hvis jeg montere projektoren bagerst oppe i loftet, hvor vil billede så lande. altså personligt vil jeg have den nederst kant af billedet til at være omkring 70cm over gulvet..
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu