recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ombyt af PS3 - hvad er jeg berettiget til?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOmbyt af PS3 - hvad er jeg berettiget til?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
fjutte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 10:01
Som teknisk chef i et stor firma er jeg vant til at have med købeloven.
 
I købeloven står der bl.a. et produkt skal repareres indenfor rimlig tid (normal afgørelser fra forbrugerstyrelsen er ca. 14 dage, men dog produktafhængig, alt efter hvor afhængig man er at produktet. Et køleskab er som udgangspunkt du er afhængig af.)
Man har som udgangspunkt kun 1 forsøg pr fejl (ikke som mange tror 3) Skal en tekniker hjem til dig, er det første besøg en undersøgelse og derfor ikke et besøg)
I dit tilfælde er 5 uge langt over rimlig tid og du har derfor 2 valg
Valg nr. 1 er du ophæver købet iht. købeloven
Valg nr. 2 du får et tilsvarende produkt (nyt)
Du skal være opmærksom på at det er butikken der er ansvarligt ikke fabrikken.
I dit tilfælde vil jeg sende et brev til butikken, hvor jeg vil forlange et nyt produkt, grundet den lange ventetid og du ikke vil acceptere et gammel produkt. Du skal give dem 14 dage svarfrist. (Gem kopi af brevet)
Hvis de ikke ombytter dit produkt til et nyt, kan du klage via forbrug.dk. Det koster 160 kr. De fleste forhandlere lader sagen falde når der kommer en sag for forbrugerstyrelsen, da hvis de går videre med sagen, koster det 8500 kr at tabe sagen.
 
Hvis du får et nyt produkt, er det vigtigt, at du får en ny faktura (0 kr. faktura) da du får en ny reklamationsfrist på produktet.
 
Og en lille biting. Hvis en del bliver skiftet under reklamationsretten, vil der på den udskiftede del være yderligere 3 års garanti. Dette kaldes forældesfristen.
 
 
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af fjutte fjutte skrev:

Som teknisk chef i et stor firma er jeg vant til at have med købeloven.
 
I købeloven står der bl.a. et produkt skal repareres indenfor rimlig tid (normal afgørelser fra forbrugerstyrelsen er ca. 14 dage, men dog produktafhængig, alt efter hvor afhængig man er at produktet. Et køleskab er som udgangspunkt du er afhængig af.)
Man har som udgangspunkt kun 1 forsøg pr fejl (ikke som mange tror 3) Skal en tekniker hjem til dig, er det første besøg en undersøgelse og derfor ikke et besøg)
I dit tilfælde er 5 uge langt over rimlig tid og du har derfor 2 valg
Valg nr. 1 er du ophæver købet iht. købeloven
Valg nr. 2 du får et tilsvarende produkt (nyt)
Du skal være opmærksom på at det er butikken der er ansvarligt ikke fabrikken.
I dit tilfælde vil jeg sende et brev til butikken, hvor jeg vil forlange et nyt produkt, grundet den lange ventetid og du ikke vil acceptere et gammel produkt. Du skal give dem 14 dage svarfrist. (Gem kopi af brevet)
Hvis de ikke ombytter dit produkt til et nyt, kan du klage via forbrug.dk. Det koster 160 kr. De fleste forhandlere lader sagen falde når der kommer en sag for forbrugerstyrelsen, da hvis de går videre med sagen, koster det 8500 kr at tabe sagen.
 
Hvis du får et nyt produkt, er det vigtigt, at du får en ny faktura (0 kr. faktura) da du får en ny reklamationsfrist på produktet.
 
Og en lille biting. Hvis en del bliver skiftet under reklamationsretten, vil der på den udskiftede del være yderligere 3 års garanti. Dette kaldes forældesfristen.
 
 

Jeg vil netop ikke have et gammelt produkt. Jeg har lyst til at møde op og give dem den tilbage og ophæve købet. Det forstår jeg som at jeg godt kan..
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg vil netop ikke have et gammelt produkt. Jeg har lyst til at møde op og give dem den tilbage og ophæve købet. Det forstår jeg som at jeg godt kan..
 
Du kan forlange at få en ny eller at de udfører reparationen (tilfredsstillende) på DIN PS3, som du nu har passet så godt på. Og tiden de bruger på det SKAL være minimal.
Vil de ingen af delene, så kan du vælge at hæve købet og få dine penge retur.
 
Vil de heller ikke det, så er der kun forbrugerklagenævnet tilbage. Hvad der sker derfra, det må tiden vise. Under alle omstændigheder er det på det tidspunkt du skal vælge at offentliggøre deres navn, så andre ikke ryger i ligende situation med dem.
 
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 11:06
Jeg fik netop denne ps3 fordi det havde taget lang tid at reperere min egen. Altså, den kunne ikke repareres indenfor en overskuelig tid.

Eftersom det er ulovligt at give mig en brugt PS3 skal jeg have en anden eller mulighed for at ophæve købet som jeg forstår.
Til top
Jakobfc Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 12:32
Ved du hvad den gamle du har modtaget er blevet fixet for??.
min bekymring ligger på at hvis det var Red light of Death. (CPU fejl)
og de har "lavet" den er det kun en tidsbegrænset lappeløsning da CPU fejlen vil opstå igen...
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 12:54
Nej, ingen info om tidligere fejl. Kun de nævnte skader og at jeg har fået erstattet min PS3, det er alt jeg ved.
Til top
mikkel.lund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-August-2011
Sted: Sisimiut, GL
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 13:16
Jeg tillader mig lige at stille et tillægsspørgsmål etil alle ekperterne herinde:
 
Vi fik vores oprindelige PS3 40 GB byttet lige inden garanti.udløb for ca. 2 år siden pga. en ekstremt larmende blæser. Vi fik selvfølgelig en ny kvittering på den "ny" PS3, og 2 års reklamationsret. For ca. ½ år siden fik denne PS3 RloD, og den blev repareret - nu er fejlen så opstået igen, dog efter reklamationsrettens ophør, og butikken var ikke sikker på, at den ville blive repareret U.B. Men skal de ikke gøre det, da der er tale om den samme fejl, som de allerede har udbedret én gang?
 
Alternativt må jeg vel se, om jeg kan få dem til at smide en ny PS3 efter os.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 13:28
Der gives 2 års reklamationsret på dét er blevet repareret. Dvs. reklamationsretten på RloD gælder 2 år fra den dato du fik maskinen retur sidste gang - altså 1½ år endnu.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 16:38
Jeg kan lige opdatere tråden..

Brugte PS3 har butikken fået igen. De havde ingen nye PS3'ere. De ville ikke udmiddelbart give pengene tilbage. De ville skrive en ny reperationsseddel.

De ringer igen på mandag om jeg kan få pengene igen. Ekspedienten kendte ikke reglerne og cheferne var alle sammen til konference i kbh.. De mente udmiddelbart ikke de kunne give pengene tilbage, da der i sagens natur kun var blevet foretaget 1 ud af 3 forsøg.

De havde ikke nogen nye PS3'ere og sagde jeg nok skulle forvente at få en anden "refurbished" eg. fucked up PS3 som er lavet af importøren/Fabrikanten. Det var alm. procedure.

Synes ikke ligefrem det er den bedste service. Jeg synes ellers reglerne står sort på hvidt at jeg skal have en NY ps3, hvis det ikke kan lave den. Dertil, så når de hverken kan give ny, give min gamle tilbage i ordnet tilstand indenfor rimelig tid, så bør de da kunne give mig mine penge tilbage.

Dead


Redigeret af Anima - 16-September-2011 kl. 16:41
Til top
david79 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2008
Sted: mn, USA
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 16:52
Du skal være MEGET klar på at du ikke vil acceptere et nyt reparations forsøg, fordi der er noget om at hvis du har accepteret at de får endnu et forsøg, så hænger du på den.

Jeg kan godt læse her, at det ikke er det som du ønsker, men det er meget vigtigt at have sagt klart og tydeligt i butikken.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 16:56
Hej David

Jeg sagde direkte at jeg ville have mine penge tilbage fremfor at den nye blev sendt til rep - men det kunne de ikke udmiddelbart, han (ekspedienten) var lidt usikker for han havde åbenbart ikke beføjelserne til det. Ergo, jeg skal vente til mandag.

Lige meget hvor meget jeg hev og trak, så kunne ekspedienten ikke gøre mere..


Redigeret af Anima - 16-September-2011 kl. 16:57
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2011 kl. 16:56
Det kan være en kamp, både sony (ps3) og apple (iphone) er slemme til de numre, reglerne er dog ret klare, så det er bare at holde fast... Jeg tror ingen af dem tør køre linen helt ud når det kommer til stykket... For det kan ikke betale sig... Resultatet bliver det samme.. Du skal have dine penge retur.. Og de hænger på regningen
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu