recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo 705/805, dvd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOnkyo 705/805, dvd?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Ja jeg har selv tæmkt samme tanke, om at etablerer en blæser.

Det kunne måske gå, hvis den sad omme bagved.

Du får dog stadig brug for luft henover forstærkeren. For varmen stiger jo til vejrs. Alternativt skal blæseren sidde oven over forstærkeren med en rist i selve bordpladen. Men det ødelægger jo det fine design

  /Lars

Jeg er godt klar over at jeg ikke byder en ONKYO 705 optimale forhold. Men Den sidder jo ikke knas med toppladen, 20mm er dog stadig luft.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 15:49

Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Jeg er godt klar over at jeg ikke byder en ONKYO 705 optimale forhold. Men Den sidder jo ikke knas med toppladen, 20mm er dog stadig luft.

Ja.

Jeg skal heller ikke være lyseslukker. Men 20 mm er ikke meget, i forhold til den varme sådan en forstærker skal af med.

Er der egentlig noget ventilation bag til i sådan et møbel ? 

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 16:37
Jeg står med samme problem med mit DIY møbel. Jeg har dog tænkt mig at sætte et par blæsere på. Én der suger kold luft ind fra bunden af møblet, og en der blæser varm luft ud gennem stof-lågen.

Regner med at snuppe nogle Noctua NF-S12-800. Man får ikke nogle 80 mm blæsere der siger mindre. Det må kunne klares med en 220/12v adapter og en eller anden form for blæserstyring der måler varmen og regulerer hastigheden på blæserne derefter.


Redigeret af Abolsen - 02-November-2007 kl. 16:52
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ja.

Jeg skal heller ikke være lyseslukker. Men 20 mm er ikke meget, i forhold til den varme sådan en forstærker skal af med.

Er der egentlig noget ventilation bag til i sådan et møbel ? 

  /Lars

Jeg vil save det meste af bagbeklædningen væk.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 18:10

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:

Jeg står med samme problem med mit DIY møbel. Jeg har dog tænkt mig at sætte et par blæsere på. Én der suger kold luft ind fra bunden af møblet, og en der blæser varm luft ud gennem stof-lågen.

Regner med at snuppe nogle Noctua NF-S12-800. Man får ikke nogle 80 mm blæsere der siger mindre. Det må kunne klares med en 220/12v adapter og en eller anden form for blæserstyring der måler varmen og regulerer hastigheden på blæserne derefter.

Hvad koster sådan en blæser?

Ok 139,- på www.komplett.dk er jo ikke en herregård.

Er det noget du vil etabler i den nærmeste fremtid?

Men hvorfor ikke en 120mm blæser?



Redigeret af -C5- - 02-November-2007 kl. 18:16
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Abolsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 19:05
Jeg mente også 120 mm blæsere, sorry. De kan desuden købes i to udgaver, 1200 omd./min og 800 omd./min. Der er review af dem hér.

Og ja, det er noget jeg går igang med inden for kort tid. Møblet er samlet. Jeg mangler egentlig bare blæserne og så skal det behandles (grundes og males osv).

PS. Jeg har lige bestilt blæserne
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2007 kl. 21:31

Oprindeligt skrevet af Abolsen Abolsen skrev:

Jeg mente også 120 mm blæsere, sorry. De kan desuden købes i to udgaver, 1200 omd./min og 800 omd./min. Der er review af dem hér.

Og ja, det er noget jeg går igang med inden for kort tid. Møblet er samlet. Jeg mangler egentlig bare blæserne og så skal det behandles (grundes og males osv).

PS. Jeg har lige bestilt blæserne

Jeg er spændt på at hører om det er noget der funger.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2007 kl. 02:03
Frislev leverer nu deres møbel med blæser, så mon ikke der er noget om snakken.  ELler er det bare et smart "reklame" fremstød...!?

Med venlig hilsen
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2007 kl. 02:54

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Frislev leverer nu deres møbel med blæser, så mon ikke der er noget om snakken.  ELler er det bare et smart "reklame" fremstød...!?

Hvis du tænker på om det er "overtro" - så nej. Det er 100% sikkert, at kan udstyret ikke komme af med varmen, så får det fejl i elektronikken. Det kan være der går 14 dage, det kan være der går 3 måneder eller mere, men det sker før eller siden.

Så at Frislev leverer møbler med blæser nu, er bare en erkendelse af at det er rigtigt. Altså at moderne AV enheder bruger en del i strøm, og skal af med en del varme. Og lukkes det inde i en reol bag en stoflåge, så bliver det sansynligvis for varmt efter noget tids brug.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2007 kl. 02:57
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Frislev leverer nu deres møbel med blæser, så mon ikke der er noget om snakken.  ELler er det bare et smart "reklame" fremstød...!?

Hvis du tænker på om det er "overtro" - så nej. Det er 100% sikkert, at kan udstyret ikke komme af med varmen, så får det fejl i elektronikken. Det kan være der går 14 dage, det kan være der går 3 måneder eller mere, men det sker før eller siden.

Så at Frislev leverer møbler med blæser nu, er bare en erkendelse af at det er rigtigt. Altså at moderne AV enheder bruger en del i strøm, og skal af med en del varme. Og lukkes det inde i en reol bag en stoflåge, så bliver det sansynligvis for varmt efter noget tids brug.

  /Lars



Jamen det er jeg HELT enig i...  Jeg tænker bare på hvor effektiv en blæser vil være, taget i betragtning at den sidder i bunden. Og som du siger, stiger varmen opad...
Men der sker jo en hvis cirkulation og luftudskiftning, hvorfor at man formindsker isolering samt sikre høj udskiftning, og dermed også varmetab. Jeg tænker skam ikke i kvalitet, men kvantitet. HVOR meget sker der egentlig. Det kunne være lidt sjovt at lave nogle målinger på det, både ang. hvor stor/efektiv en ventilator skal være samt hvor den skal sidde får at sikre så højt temperaturfald som muligt!

Med venlig hilsen
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2007 kl. 08:51
Hvis det skal gøres rigtigt så skal blæseren sidde i bunden, da det er meget nemmere at flytte kold luft da det fylder mindre.
Jeg har en del gange lavet en del server rum, hvor varmen var meget kritisk inde i rackskabene, og kom derfor i snak med en ventilations "mr. know it all"
Der er lavet en masse fancy udregninger der viser at den nemmeste måde at flytte luft på er ved at flytte den kold. dao husk af udblæsningshullet skal meget gerne være større end indsugningshullet ved ventilatoren.
Sæt evt. 2 blæsere i serie så får de halv spænding, og de kører ved halv kraft.

Jo større ventilator desto mere flytning af luft også ved lave omdrejninger. Der kan være en hel del hjælp ved div. case moddings firmaer inden for pc branchen, de har også nogle antivibrations beslag til ventilatorene så de ikke larmer mere end højst nødvendigt, der kan man også købe trinløse omdrejnings/spændings regulatore, så man selv kan være herre over larmen.

Så af med hele bagbeklædningen af møblet, hvis muligheden er der sæt det et par cm. ud fra vægen, så luften kan cirkulere bagved.

Håber I kan bruge det til noget
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2007 kl. 15:37
Hej Christian og andre med "blæserviden"...
Jeg er igang med at få bygget et møbel hos en møbelsnedker, og må jo så også til at indbygge en blæser i den, den koster jo ikke alverden.
Jeg havde tænkt på at installerer den som Abolsen foreslog:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=325742

Men hvordan f***** gør man det i prkasis? Kan se at jeg nok skal installere den med et antivibrations sæt. Det bliver jo ikke noget problem at skære hul i bunden, samt at få den sat fast. Men hvordan skal den fødes med strøm? Den sidder jo ikke tilsluttet en PC...
Så man skal jo på en eller anden måde have konverteret 3-pin stikket til et alm. han-stik... eller...??

Mange tak for hælpen!

Med venlig hilsen
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu