recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ophavsret til forumindlæg? 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOphavsret til forumindlæg? 

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 21:24
 
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Enig, internettet burde have en eller anden form for særstilling, men OHL, MFL m.fl er skrevet i en tid før internettet og tager således ikke højde for dets infrastruktur.
 
Det er såmen det jeg mener med, at ophavsret i internet fora skal prøves ved højesteret.
 
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Men hvis du har mod på det så prøv endeligt at starte en ny tråd på dit google spørgsmål, så vil du se en ægte juridisk gråzone. Indledningsvis kan du med fordel læse lidt op på deep-linking og den danske newsboozter sag LOL Det er den slags problemstillinger folk skriver specialer om.
 
Deeplinks har dog intet med internet fora at gøre, udover at disse fora også kan "opsøges" af dem.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Pejsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvordan fungerer det egentlig med ophavsret til de indlæg der skrives på et forum som f.eks. recordere?

Jeg er personligt at den opfattelse at de indlæg jeg skriver er det mig der har ophavsretten til. Jeg har så valgt at acceptere at folk har lov at citere mig, da et forum nu engang fungerer bedst når det er muligt at quote. Personligt har jeg det endvidere sådan at folk skal være velkomne til at bruge mine skriverier her på forummet som det passer den, dog forlanger jeg at hvis jeg bliver citeret skal det ske korrekt, altså ikke noget med at fuske og smide "ikke" ind hist og her i noget jeg har skrevet så jeg fremstår med præcis den modsatte holdning af den jeg gav udtryk for. Hvis jeg skal sige mig selv imod skal jeg nok selv gøre det, hehe..

Her i påsken var et andet site igang med at flytte over på nye servere eller noget i den stil. I den forbindelse var deres forum nede og administratoren havde smidt en besked ind om at forummet forbeholdt sig ophavsret til samtlige skrevne indlæg og at det af samme grund ikke var tilladt at snuppe en kopi. Det studsede jeg noget over, idet jeg ikke mente at jeg skulle have afgivet ophavsretten til de indlæg jeg selv havde skrevet.

Jeg kiggede forumreglerne og de regler man accepterer når man opretter en ny bruger igennem og ingen af stederne stod der noget om afgivelse af ophavsret, kun at forummet forbeholdt sig retten til at bevare en kopi af indlæggene selv om man efterfølgende skulle lukke sin konto ned eller blive kylet ud.

Jeg skrev et indlæg i samme stil som det her på det aktuelle forum og forhørte mig om med hvilken ret forummet påberåbte sig ophavsret over mine skriverier. Indlægget skrev jeg i morges og emnet har tilsyneladende været debatteret i løbet af dagen, ihvertfald er mit originale indlæg fjernet og nu er der kun tre posts tilbage, heraf et der fortæller at spørgsmålet var besvaret og et hvor forumadmin har låst tråden. Jeg nåede aldrig selv at se hvad svaret måtte have været, sådan kan det jo gå.

Hvad siger juraen egentlig? Når jeg poster et indlæg her på recordere er det vel for pokker mig der har ophavsretten til det? Hvad angår copyright kan jeg ikke tillade mig at suge en komplet eller delvis kopi af forummet, men jeg har vel lov til at snuppe en kopi af de indlæg jeg selv har skrevet, blot ikke af alle andres, med mindre disse andre specifikt giver mig lov?


Hej

Der var for et par år siden en dom der slog fast at det er forum-brugeren selv der har ophavsretten til indlægget. Sagen gik på om brugeren havde ret til at få slettet nogle indlæg på en hjemmesides forum. Indlæg som brugeren selv, med det system de brugte, ikke selv kunne slette. Hjemmesideejeren tabte sagen idet man mente at ophavsretten tilhørte brugeren.

Hvis jeg kan finde sagen (har lige prøvet at google) så skal jeg nok linke til den.

Mvh
Stefan

Ps. jeg har IKKE kunnet overskue at læse hele tråden igennem så det kan være jeg gentager noget der allerede er blevet sagt Embarrassed
;-)
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2011 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Pejsen Pejsen skrev:

Hej

Der var for et par år siden en dom der slog fast at det er forum-brugeren selv der har ophavsretten til indlægget. Sagen gik på om brugeren havde ret til at få slettet nogle indlæg på en hjemmesides forum. Indlæg som brugeren selv, med det system de brugte, ikke selv kunne slette. Hjemmesideejeren tabte sagen idet man mente at ophavsretten tilhørte brugeren.

Hvis jeg kan finde sagen (har lige prøvet at google) så skal jeg nok linke til den.

Mvh
Stefan

Ps. jeg har IKKE kunnet overskue at læse hele tråden igennem så det kan være jeg gentager noget der allerede er blevet sagt Embarrassed
Jo, den kendelse er der blevet henvist til:
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 11:45
Nice.
Jeg har igennem længere tid forsøgt at få h4a til at slette min bruger konto og alle indlæg.
De nægtede, og låste så min konto.

Nu kan de så se frem i mod en anmeldelse til datatilsynet.
Det er jo nøjagtigt det samme som den der linkes til oven over.

selv efter jeg gjorde Mikkel bekendt med afgørelsen nægter han.
Han vil have en domsafsigelse inden han sletter noget.
I første omgang kommer han til at bruge tid på datatilsynet.
.....
Til top
Chr. R. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Han vil have en domsafsigelse inden han sletter noget.


Det kan da umuligt være Mikkel Gige du her omtaler LOL

Ej, men hold os gerne orienteret om sagen gang, for der er nok flere der går med samme tanker/ønsker som dig.
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2011 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

I første omgang kommer han til at bruge tid på datatilsynet.
Mere burde heller ikke være nødvendigt eftersom datatilsynet har betydelige magtbeføjelser i forhold til, at gennemtvinge sine afgørelser.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Nu kan de så se frem i mod en anmeldelse til datatilsynet.
Det er jo nøjagtigt det samme som den der linkes til oven over.


Det synes jeg nu ikke det er. Hvad angår at få slettet din profil eller få den anonymiseret som "gæst" eller "tidligere bruger" tror jeg du får medhold, men hvad angår at få slettet dine indlæg tror jeg ikke du gør.

Datatilsynes snakker om:
"En forventning om, at indlæg kan slettes, kan f.eks. være skabt ved, at det på tidspunktet for indlægget rent faktisk er muligt for brugeren selv at slette sine indlæg eller redigere i disse. Forventningen kan også være skabt ved, at det af brugervilkårene eller på anden vis fremgår, at det er muligt at få indlæg slettet."

På h4a har du godtnok mulighed for selv at redigere dine indlæg og fjerne indholdet, hvilket kunne være med til at give dig en forventning om at du ville kunne få indlæggene fjernet efter din konto er lukket, men samtidigt står der klart og tydeligt i retningslinierne "Når du poster indlæg, billeder, brugeranmeldelser mv., accepterer du samtidig, at materialet forbliver på hifi4all, også selvom du på et senere tidspunkt vælger at lukke din brugerprofil, eller din profil lukkes af Hifi4all." og derfor tror jeg ikke Datatilsynet vurderer at du bør kunne forvente at få slettet dine indlæg. Retningslinierne er fra november 2003, så med mindre du er oprettet før det tidspunkt tror jeg ikke du får medhold i at få slettet dine indlæg.

Jeg tror du får held med at få din gamle konto anonymiseret og få dine indlæg til at stå som skrevet af en gæst, men sletning af indlæg tror jeg ikke du får medhold i..

Egentlig lidt spøjst at han har så travlt med at slette alt muligt tilfældigt derovre på hifi4some, men stiller sig på bagbenene når du rent faktisk ønsker at få slettet dine indlæg - der er sgu noget "trods-alder" over den knægt, hehe..
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Nu kan de så se frem i mod en anmeldelse til datatilsynet.
Det er jo nøjagtigt det samme som den der linkes til oven over.


Det synes jeg nu ikke det er. Hvad angår at få slettet din profil eller få den anonymiseret som "gæst" eller "tidligere bruger" tror jeg du får medhold, men hvad angår at få slettet dine indlæg tror jeg ikke du gør.

Datatilsynes snakker om:
"En forventning om, at indlæg kan slettes, kan f.eks. være skabt ved, at det på tidspunktet for indlægget rent faktisk er muligt for brugeren selv at slette sine indlæg eller redigere i disse. Forventningen kan også være skabt ved, at det af brugervilkårene eller på anden vis fremgår, at det er muligt at få indlæg slettet."

På h4a har du godtnok mulighed for selv at redigere dine indlæg og fjerne indholdet, hvilket kunne være med til at give dig en forventning om at du ville kunne få indlæggene fjernet efter din konto er lukket, men samtidigt står der klart og tydeligt i retningslinierne "Når du poster indlæg, billeder, brugeranmeldelser mv., accepterer du samtidig, at materialet forbliver på hifi4all, også selvom du på et senere tidspunkt vælger at lukke din brugerprofil, eller din profil lukkes af Hifi4all." og derfor tror jeg ikke Datatilsynet vurderer at du bør kunne forvente at få slettet dine indlæg. Retningslinierne er fra november 2003, så med mindre du er oprettet før det tidspunkt tror jeg ikke du får medhold i at få slettet dine indlæg.

Jeg tror du får held med at få din gamle konto anonymiseret og få dine indlæg til at stå som skrevet af en gæst, men sletning af indlæg tror jeg ikke du får medhold i..

Egentlig lidt spøjst at han har så travlt med at slette alt muligt tilfældigt derovre på hifi4some, men stiller sig på bagbenene når du rent faktisk ønsker at få slettet dine indlæg - der er sgu noget "trods-alder" over den knægt, hehe..

Jeg er ret sikker på, at den passage fra retningslinjerne, som du citerer, er af ret ny dato (mindre end en måned) og altså indføjet efter brugerne har accepteret den oprindelige ordlyd, som ikke nævnte noget med at materialet skal forblive på h4a. 

Site-administratoren har med andre ord ændret brugerbetingelserne, uden forinden at informere brugerne. Igen kritisabelt fremfærd, men det kan vel ikke overraske.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Jeg er ret sikker på, at den passage fra retningslinjerne, som du citerer, er af ret ny dato (mindre end en måned) og altså indføjet efter brugerne har accepteret den oprindelige ordlyd, som ikke nævnte noget med at materialet skal forblive på h4a. 

Site-administratoren har med andre ord ændret brugerbetingelserne, uden forinden at informere brugerne. Igen kritisabelt fremfærd, men det kan vel ikke overraske.
 
Det er korrekt, det er rettet i retningslinier og på en måde så man skulle tro de er fra 2003, tsk tsk tsk.
 
Sjovt nok vil han have retighederne til AL materiale på hifi4all.dk men intet ansvar LOL.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 11:55
Hej Alle
 
Her er de gamle retningslinjer for brug af Hifi4All forum:
 
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Alle
 
Her er de gamle retningslinjer for brug af Hifi4All forum:
 
 
  /Lars

Tak. Det fremgår af de oprindelige betingelser, at h4a har sikret sig brugsretten. Derfor er det vel tvivlsomt, om man kan forlange sine indlæg slettet. Men det er vel også ligegyldigt, eftersom de jo boliver fjernet efter to år. 


"Ved at deltage og benytte HIFI4ALL.DK´s services acceptere du, at HIFI4ALL.DK får en tidsubegrænset brugsret til at anvende dit publicerede materiale på alle måder, i alle medier (eksisterende og fremtidige), i ubegrænset omfang."

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 13:10

Det lader da til at Mikkel (administratoren) nu giver udtryk for, at der er "andre" på spil. Altså evt. hackere.

Ak ja, disse "hacker dage". Sony eller Hifi4all.. Hvad bliver det næste mon ikke Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu