recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oplevelser med VM i HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOplevelser med VM i HD

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2006 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Bulgarien Bulgarien skrev:

Okay Otto,- altså HDTV har en høj  opløsning, lidt ala et kamera med rigtig  mange Mega pixel, og det er super hvis man har en skærm der kan vise det,- det har jeg forstået...

Men dette fantstisk fine og højopløste signal, skal nu modtages på en skærm der ganske rigtigt ikke er i stand til at vise alle de pixel som er til rådighed, og derfor laver man en komprimering så signalet kan gengives via DVB-T ?

Mja, både og - komprimeringen i DVB-T skyldes båndbredde, mere end tv'ets reelle opløsning.

Oprindeligt skrevet af Bulgarien Bulgarien skrev:

Hvorfor er det kun HDTV udsendelserne som præstere et dårligt billede,
 

Det kan jeg ikke svare dig på, da jeg ganske enkelt ikke er enig! Bortset fra dét, så er DVB-T's komprimering i forhold til det gode gamle analoge signal (som meget få mennesker har oplevet potentialet i) faktisk netop én af årsagerne til at du med dit billedrørs-tv har lige så meget brug for HDTV-udsendelser som dem med HD Ready fladskærme. Tag et HDTV-signal, overfør det via scart til dit billedrørs-tv, og du vil opleve den bedste billedkvalitet du nogensinde har set på dit tv.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Bulgarien Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 09-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2006 kl. 23:43

 

Når jeg skriver "Hvorfor er det kun HDTV udsendelserne som præstere et dårligt billede" mener jeg VM kampene som jeg med sikkerhed ved er optaget i HDTV kvalitet, og de VM kampe jeg jeg hidtil har set på min DVB-T modtagere, er det ringeste billedmæssigt hidtil, uden undtagelse.

Bliver det sådan fremover ved alle HDTV optagne udsendelser som modtages via DVB-T? , At Er jeg af den grund nødt til at give afkald på DVB-T  for at få udsendelser som er til at se på.

 Fladskærmsejerne har jo samme problem i forbindelse med DVB-T og HDTV.

De to formater  kan bare ikke fungere sammen i praksis? Er det ikke rigtigt forstået?

Tag et HDTV-signal, overfør det via scart til dit billedrørs-tv, og du vil opleve den bedste billedkvalitet du nogensinde har set på dit tv.

Ja det er det jeg mener, hvorfor kan DVB-T så ikke præstere et bedre billede, det er jo en digital modtagere som skulle kunne håndtere et digitalt signal og det udsendte og modtagne burde være i en højere kvalitet end det "almindelige" digitale signal?, men resultatet bliver alligevel betydeligt ringere?

 

Hvorfor skal vi så investere i DVB-T, når man kan forvente at flere udsendelse/film med garanti vil blive fremstillet i HDTV formatet, hvilket vil betyder flere udsendelser i dårlig kvalitet, også selvom man har det nyeste DVB-T som stadig er under udvikling og som skal være det bærende for medierne i mange  år fremover?

Er DVB-T blot er en parallel til en MP3 afspiller!!

Jeg forstår altså stadig væk ikke ret meget. Det lader til at jeg har fået alting galt i halsen.!!



Redigeret af Bulgarien - 27-Juni-2006 kl. 23:58
        ICEpower
alt andet er spild af energi!

       
http://www.beoworld.org

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2006 kl. 18:44
Har der overhovedet været andre fodboldkampe på DVB-T end VM?

Kvaliteten har (som Otto også nævner) intet med HDTV at gøre, men den
båndbredde som er til rådighed for den enkelte kanal (DR og TV 2).

MPEG-2 komprimeringen er ikke så god til f.eks. fodbold ved sådan en
forholdsvis lav båndbredde.

Fodboldkampe sendt på 3+ (f.eks. SAS Liga kampe) er i endnu værre kvalitet
pga. lavere båndbredde, og de er ikke optaget i HDTV.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2006 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Bulgarien Bulgarien skrev:

Er DVB-T blot er en parallel til en MP3 afspiller!!

Ja, så absolut! Men hverken den generelle kvalitet af DVB-T eller en evt. ringere kvalitet af VM-kampene hænger sammen med om det optages i HD eller ej. Der er masser af andre programmer der optages i HDTV.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
HDTV Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Juli-2006
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2006 kl. 22:56

Oprindeligt skrevet af SuperBilleN SuperBilleN skrev:

Er der ingen som har oplevet dette når man ser fodboldt med HDMI i 1080i?

når man ser billedet fra siden-oppefra og billedet bevæger sig hurtigt, er det ligesom der er nogle linier lodret ned af billedet med ca 3 cm mellemrum.
er det kun mig som har oplevet dette.?

Fejlene kommer ikke frem på HD More når der er de samme bevægelser.

Kan det skyldes mine kabler?

  • 720p (p=progressive) har en opløsning på 1280x720 og sender ét helt billede ad gangen. Derfor er den velegnet til udsendelser, hvor der er meget bevægelse i billedet, som for eksempel fodboldkampe
  • 1080i (i=interlaced) har derimod en højere opløsning på 1920x1080 og flere detaljer i billedet. Men her sender man et halvt billede ad gangen, som øjet opfatter som et helt billede. Det betyder, at når man sender meget bevægelige billeder, så vil billedet være ringere sammenlignet med 720p

http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_p ageLabel=P12600543221144746622035&_nfls=false#Flere_deta ljer_med_HD

Til top
Sinnet Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2006 kl. 14:27
Er det ikke planen, på sigt, at DVB-T skal levere HD signal ? Men som jeg forstår det har de valgt at sende 4 kanaler i SD opløsning/lavere bitrate til at starte med. Der er jo svjv plads til 4 SD kanaler eller 2 HD pr. mux ?
Til top
Epedemic Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2006 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af Sinnet Sinnet skrev:

Er det ikke planen, på sigt, at DVB-T skal levere HD signal ? Men som jeg forstår det har de valgt at sende 4 kanaler i SD opløsning/lavere bitrate til at starte med. Der er jo svjv plads til 4 SD kanaler eller 2 HD pr. mux ?


Jo, der vil blive leveret HD over DVB-T når de analoge kanaler er lukket, så der er ordentlig plads (og når der rent faktisk er noget HD indhold at sende...)

Og ang. pladsen så kommer det lidt an på hvordan man ser på det...

Nu kan jeg ikke lige huske båndbredden pr. mux på hverken DVB-T eller C, men hvis jeg analyserer lidt på TDC's DVB-C ser det således ud:

1 typisk SD kanal er mellem 3.3 og 4.9 mbit video og mellem 96 & 384 kbps lyd (og så kan der så være flere lydspor)

C More HD er hele 17.5 mbit video og 384 kbps lyd x2 (når der ellers sendes ac3)

Så det betyder at 1 HD kanal fylder ca. det samme som 4 SD kanaler (ihvertfald som TDC sender dem)... Det ændrer sig jo så nok når man går over til mpeg4, hvorved båndbredden kan beskæres betydeligt... Men nu må vi se...
Til top
Epedemic Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2006 kl. 23:54
Nåja, og så så jeg i øvrigt fodbold på 3+ i søndags for første gang i denne sæson.... Ak jeg blev for vant til en 1080i 16:9 sending i 17.5 mbit... 3+ 3.8 mbit i 4:3 er ikke helt det samme :/
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2006 kl. 10:03

Oprindeligt skrevet af Epedemic Epedemic skrev:


1 typisk SD kanal er mellem 3.3 og 4.9 mbit video

Hvilket er en skandale efter min mening. Det burde være mindst 6.


Oprindeligt skrevet af Epedemic Epedemic skrev:


C More HD er hele 17.5 mbit video og 384 kbps lyd x2 (når der ellers sendes ac3)

Men som du selv siger, med MPEG-4 - eller rettere H.264, som er den standard der vil blive brugt i Europa - vil du kunne levere bedre billede end nu, med en båndbredde på 9-10 mbit. Hvis ellers der var vilje til at udsende såvel SD som HD i en ordentlig kvalitet, så ville HD faktisk kun fylde som 1,5-2 SD-kanaler.

Fordelen er så at den dårlige SD-kvalitet i sig selv vil fremskynde kravet om HD.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu