recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opløsningen på det gængse indhold hos DRTV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opløsningen på det gængse indhold hos DRTV

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Durstlöscher Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Durstlöscher Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opløsningen på det gængse indhold hos DRTV
    Sendt: 14-Juni-2023 kl. 16:57
Kære recordere.dk!

Kan det mon virkelig passe, at den maksimale opløsning på det meste streamingindhold hos DRTV er sølle 1280x720?
Til eksempel, kan jeg ikke få den nye Guldbrandsen-dokumentar "A storm foretold" op på mere end 720p. Det samme gælder for de film jeg ellers sådan lige er stødt på derinde.

Jeg fik først den tanke, at DR måske "detekterer" min PCs opløsning, og så kun sender mig indhold op til det niveau, men min skærm er på native 2560x1440 px.

Ved nogen her, om det kan være rigtigt, at kvaliteten simpelthen endnu ikke er bedre derinde?

På forhånd mange tak for svar :)
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2023 kl. 08:04
A Storm Foretold er korrekt nok kun tilgængelig i 720p.

Men der er andre programmer, der er tilgængelige i 1080i (f.eks. DRs egen dokumentar om Schlüter), så det må være et rettighedsproblem eller lign., der begrænser det på denne udsendelse.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Durstlöscher Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Durstlöscher Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2023 kl. 18:06
Det ser ud til at du har ret. Tak for at bekræfte det! Smile

Krydser fingre for at de upper sig lidt med den generelle kvalitet i fremtiden. 720p er ikke helt passende for år 2023
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2023 kl. 10:09
Carmen Curlers er i 4K, så noget er bedre.

Venlig hilsen
KB
Til top
Durstlöscher Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Durstlöscher Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2023 kl. 16:54
Så er det nok stille og roligt på vej. Udviklingen, altså. Tak for info! :-)

Edit: Testede lige. Jeg kan kun få "Carmen Curlers" op på Full HD (1080p). Det er sikkert fordi jeg er på en PC Ermm

Edit 2: Ja. Det har noget med devices at gøre. Det har recordere.dk også skrevet en artikel om i 2022:

..."I følge Flatpanels oplysninger vil det være de samme enheder som kan bruges til at se DRTV i 4K: En 4K Android TV-afspiller eller Google TV-afspiller, som f.eks. en NVidia Shield eller en Chromecast med Google TV, eller en Apple TV 4K boks"...

Der kan man bare se :-)


Redigeret af Durstlöscher - 18-Juni-2023 kl. 17:10
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2023 kl. 09:21
DRTV er begyndt at uploade nyt indhold i 1080p, såfremt det findes i 1080p. Ellers 720.

Generelt er en PC ikke en god enhed til videostreaming. Dels pga. problematikken omkring billedfrekvens, hvilket gør, at meget videoindhold hakker, dels fordi streamingkvaliteten ofte er reduceret (ift. en medieboks/TV) pga. hensyn til kopisikring.

Hvis du streamer meget, så vil jeg anbefale at købe Apple TV 4K boksen.
Til top
Durstlöscher Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Durstlöscher Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2023 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

dels fordi streamingkvaliteten ofte er reduceret (ift. en medieboks/TV) pga. hensyn til kopisikring.

Hvad skulle det hjælpe at mindske kvaliteten ift kopisikring? Det kan jo stadig downloades, uanset om det så kun forefindes i 720 eller 1080p
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2023 kl. 07:31
Så er den downloadede version dog i dårligere kvalitet, uden Full HD, 4K, HDR, Dolby Atmos osv. Ud fra brancheperspektivet, så er en version i højere kvalitet tættere på 'master'-udgaven og derfor mere kostbar. Med hvert skridt op i kvalitet er kopisikringen blevet stærkere i streamet, skiven, HDMI-forbindelsen mv.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2023 kl. 08:14
Hej.

Jeg fandt en gammel tråd frem. I mit 2. indlæg skriver jeg:

'Der blev spurgt ind til hvilken bitrate en Android boks viser DR i.'


Konklusionen var: 'At vores H96 Max Android boks modtager DR Live, med en bitrate der ligger en lille smule højere end vores LG Oled TV.

Hilsen Carsten.


Til top
Durstlöscher Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Juni-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Durstlöscher Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2023 kl. 20:22
Tak, Carsten! Det var interessant nok med de målinger der Smile
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2023 kl. 06:46
Det er ikke muligt at måle bitrate præcist vha. routerens trafik. PC'er får f.eks. ikke højere bitrate end nogen streamingenhed.

Hvis du er nysgerrig på de egentlige forhold, så måler vi bitrate på video og lyd samt tjekker video/lydformater for alle streamingtjenester i denne fælles debattråd på Flatpanels: https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=277294#p277294


Redigeret af Rasmus Larsen - 23-Juni-2023 kl. 07:33
Til top
Guld medlem Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-April-2020
Status: Offline
Point: 204
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guld medlem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2023 kl. 07:05
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det er ikke muligt at måle bitrate præcist vha. routerens trafik. PC'er får f.eks. ikke højere bitrate end nogen streamingenhed.

Hvis du er nysgerrig på det egentlige forhold, så måler vi bitrate på video og lyd samt tjekker video/lydformater for alle streamingtjenester i denne fælles debattråd på Flatpanels: https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=277294#p277294
Hvordan ser jeg hvilken opløsning jeg streamer med, når jeg gør det med et Apple TV?
Beovision Avant 55"
OPPO BDP-103D
Apple TV 4K 32GB (2nd Generation)
Beolab 1
Beolab 4000
2 x Beolab 2
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu