recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optage fjernsyn til udvekslingsstudent i USA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optage fjernsyn til udvekslingsstudent i USA

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Optage fjernsyn til udvekslingsstudent i USA
    Sendt: 10-August-2022 kl. 00:17
Datteren er netop taget et år til USA som udvekslingsstudent. Der er nogle udsendelser og sportsbegivenheder hen over året hun gerne vil se, så jeg skal have fundet ud af, at hvordan jeg optager til hende.

Vi har  kanaler via DVB-C og Norlys Play (tidl. boxer). Så jeg tænkte først, at løsningen var en Denver DVBC-120 DVB-C optager. Men jeg kom så til at tænke, at der måske var alternativer.

1) Vores Samsung QLED kan optage på harddisk. Det bruger vi allerede.
- Er der kommet metoder til at få disse optagelser flyttet over på PC og de kan ses på PC?

2) Er der stream-recordere der kan optage fra Norlys Play mens det kører på PC?

3) Er der andre muligheder jeg ikke har tænkt på?

VNP er ikke så godt et valg, da Norlys Play ikke har arkiv, og tidsforskellen gør, at det at se det live ikke altid er muligt.

Thanx.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2022 kl. 03:28
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

1) Vores Samsung QLED kan optage på harddisk. Det bruger vi allerede.
- Er der kommet metoder til at få disse optagelser flyttet over på PC og de kan ses på PC?

Hej.

Optagelser optaget på en boks med harddisk, kan normalt kun afspilles på det samme hardware, som de er optaget på.

Men en Dreambox DM 900 kan både optage og afspille, samt vise filerne på en PC.

Jeg købte i 2019 en let brugt Dreambox DM 900 med 2 tunere og optagemulighed til dens interne harddisk til min søster på 68 år, fra Tyske ebay for 1001 DKr.
Den har jeg beskrevet i flere indlæg her på Recordere. Dem kan du se ved at bruge forummets søgefunktion. Her er et link til en anmeldelse:


Min søsters Dreambox DM 900 har DVB-T2, men den fås også i en version med DVB-C tuner.

 Her er et link til 3 programmer der kan læse og nogle kan også skrive til et linux fil system på en PC.

'3 Ways to Access Your Linux Partitions From Windows'


Jeg har selv prøvet at optage live fra Boxer DVB-T2 på Dreamboxen. Tage Harddisken ud af skuffen og overføre filerne via en SATA til USB adapter til en PC med programmet Ext2Fsd-0.69.exe, samt set udsendelsen på min PC.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 10-August-2022 kl. 07:19
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2022 kl. 06:37
Optagelser vil både både TV og bokse typisk være begrænset til den enhed, som de blev optaget på. Der ligger kopisikring i indholdet, så det ikke kan flyttes til en PC.

Hvilke indholdsudbydere vil der skulle optages fra? For DRTV har hun jo fri adgang til selv fra USA. Noget af indholdet er begrænset, men det bliver frit tilgængeligt i en periode, hvis man registrerer en DRTV-bruger med NemID. Hvis det er en længere periode, så kan I kigge på en DNS-løsning til at omgå geoblokeringen. TV 2 Play kan også tilgås vha. DNS-løsning.

Begge tjenester har jo arkiv.

Sportsudsendelser er ikke så sjove som optagelser, men de store begivenheder ligger jo typisk hos DR og TV 2. Hvis det er Superliga fodbold, så kan den i mange lande udenfor Europa ses gratis i FIFA+ appen (findes til mobil med AirPlay og Chromecast support).


Redigeret af Rasmus Larsen - 11-August-2022 kl. 12:07
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2022 kl. 14:38
Du kan med en DVB-C boks fra VU+ optage på HDD eller direkte på en NAS i et format, der kan afspilles af de fleste tv og medieafspillere. Du kan også streame direkte tv ud fx via VPN-forbindelse (også de krypterede kanaler, hvis der er korrekt CAM og kort i boksen), og boksen kan også on-the-fly komprimere signalet, hvis båndbredde er begrænset. Det er lidt nørdet, men jeg har brugt det dengang man kun kunne bruge streamingtjenesterne i DK og ikke i EU. Om det er på kanten, at levere signalet til en udvekslingsstudent, der ellers er en del af husstanden, skal jeg ikke gøre mig klog på.....!

VPN kan naturligvis også bruges til at få adgang til optagelserne udefra

Dreambox + diverse andre Linux bokse kan også det med optagelse, men jeg er ikke sikker på det med streaming.




Redigeret af miri - 10-August-2022 kl. 14:39
miri
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2022 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvilke indholdsudbydere vil der skulle optages fra? 

...en DNS-løsning til at omgå geoblokeringen. TV 2 Play kan også tilgås vha. DNS-løsning.
Begge tjenester har jo arkiv.

Sportsudsendelser er ikke så sjove som optagelser, men de store begivenheder ligger jo typisk hos DR og TV 2. Hvis det er Superliga fodbold, så kan den i mange lande udenfor Europa ses gratis i FIFA+ appen (findes til mobil med AirPlay og Chromecast support).

Det vil være Norlys Play jeg skal opgave fra. 

Og min tanke var at høre, om det er muligt at optage på PC, så jeg ikke skulle købe hardware (som flere forslår). 

Jeg kender til VPN løsningerne. Men ikke så meget DNS løsninger. Det må jeg lige google. Sig til hvis du har fifs her... 
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2022 kl. 16:35
Den nævnte box - Denver DVBC-120 - kan det du ønsker. Optag på HDD eller USB-stick, afspil på hvilken som helst computer.

På PC skal du enten have en videograbber (hardware) eller noget screen-capture software for at kunne optage. 
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2022 kl. 01:13
Hvis du kan få vist de ønskede udsendelser i en browser på din PC, så kan du hente en udvidelse til Chromebrowseren, der hedder skærmoptager.

Det bliver bedst, hvis du kan få det vist som helskærm

Den kan optage hele skærmbilleder og tilhørende lyd (kan også optage en fane eller bestemt område)

Og - den er gratis 👍



Redigeret af Erik K - 11-August-2022 kl. 01:14
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2022 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvilke indholdsudbydere vil der skulle optages fra? 

...en DNS-løsning til at omgå geoblokeringen. TV 2 Play kan også tilgås vha. DNS-løsning.
Begge tjenester har jo arkiv.

Sportsudsendelser er ikke så sjove som optagelser, men de store begivenheder ligger jo typisk hos DR og TV 2. Hvis det er Superliga fodbold, så kan den i mange lande udenfor Europa ses gratis i FIFA+ appen (findes til mobil med AirPlay og Chromecast support).

Jeg kender til VPN løsningerne. Men ikke så meget DNS løsninger. Det må jeg lige google. Sig til hvis du har fifs her... 

Med en DNS-tjeneste går IP-trafikken gennem et andet opslagsværk, så DRTV f.eks. ser din enhed som hørende til i Danmark og SVT ser din enhed som hørende til i Sverige. Det kræver modsat VPN ikke, at man sidder og tænder og slukker for noget. Det kræver blot, at man indtaster et DNS-nummer fra sin DNS-tjeneste på den enhed, der skal bruges til streaming, eller i routeren (så det virker på alle enheder på netværket). Typisk er internethastigheden til disse tjenester den samme, da man ikke kører igennem nogen VPN-tunnel (men dog krydser man nogle andre knudepunkter på internettet).

Jeg kan anbefale SmartDNSProxy: https://www.smartdnsproxy.com

Tjenesten kan prøves gratis og har en brugerportal, hvor man kan sætte, hvordan de forskellige tjenester skal agere (Danmark, USA osv.). Andre tjenester, som man ikke opsætter, kører som normalt.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2022 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Typisk er internethastigheden til disse tjenester den samme, da man ikke kører igennem nogen VPN-tunnel (men dog krydser man nogle andre knudepunkter på internettet).


Sevle streamingtrafikken kører gennem DNS/VPN-udbyderens netværk. Deres DNS-server sørger for, at man får en "falsk" ip (som henviser til en VPN/proxy-server), når man forsøger at streame fra en kendt streamingserver.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2022 kl. 12:40
Det giver mening. Tak for rettelsen.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2022 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Hvis du kan få vist de ønskede udsendelser i en browser på din PC, så kan du hente en udvidelse til Chromebrowseren, der hedder skærmoptager.

Det bliver bedst, hvis du kan få det vist som helskærm

Den kan optage hele skærmbilleder og tilhørende lyd (kan også optage en fane eller bestemt område)

Og - den er gratis 👍


Det var lige netop sådan noget jeg tænkte. Jeg har prøvet et par chrome-udvidelser jeg fandt i Chrome Store til at optage streams, og er løbet ind i nedenstående 2 problemer når jeg forsøgte at optage fra Norlys Play på Windows 10 PC.

1) De fleste viste sort skærm på optagelsen, grundet HLS Security. Altså sikkerhedslaget i afspiller-appen. 

2) En enkelt kunne godt optage (ud fra princippet den optog alt på skærmen), men da jeg afspillede optagelsen var lyden fint, men billedet hakkede så meget at det nok kun var hver 100 frame der blev vist. Jeg har en gammel I5.

- hvis du kender en specifik chrome-udvidelse skærmoptager hvor du har succes med at optage HLS streams (beskyttede streams) der virker for dig, vil jeg meget gerne høre det. Så kan jeg teste om mit problem alene er system-performance.

Til top
TL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Februar-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2022 kl. 10:54
Har du prøvet TV4ever til Chrome og FFmpeg? Eller YT Saver?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu