|
PAS PÅ ved køb af Samsung TV! |
Besvar | Side <1 13141516> |
Forfatter | |||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Er der præcedens?? Hmm
Jeg forstå godt juraen, omend jeg uden tvivl har en anden forståelse end dig/jer. Skulle det så gøre, at jeg ikke må argumentere for det? |
|||||||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven
Måske skulle du læse det her. Så har du købt en vare online og den går i stykker så skal forhandleren betale din fragt til dem og sørge for en ombytning eller afhjælpning.
|
|||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Ja, hvis den er defekt i henhold til reklamationsretten. Var Stange´s TV det? Men når nu du har været så flink at smide en decideret punkt vejledning op fra... Tænk, så kan du vel fortælle mig, hvad det er for et punkt du helt præcist hentyder til, som du mener at kan bruges i Strange´s eksempel? Jeg vil dog anbefale, at du besvare det første spørgsmål først, da det er forudsætning for, at du dernæst overhovedet kan finde det punkt du mener skulle være det rette. |
|||||||
dpny
Guld medlem Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Man har ret til at afvise en henvisning til 3. part, da det er forhandlerens ansvar at følge en reklamation til dørs. Det er netop det alle taler om og som du tilsyneladende ikke kan eller vil forstå. Igen er det muligt at det i nogle tilfælde er nemmere at ordne det direkte med 3. part, men har du tænkt over hvorfor? - Det er nemmere (for forhandleren) fordi vedkommende på forhånd ikke er indstillet på at hjælpe dig sådan som loven foreskriver. - Altså selv at tage sig af det. Indvilger man alligevel i at lade sagen overdrage (hvilket ikke er forbudt men -kræver- dit samtykke) er det i modsætning til hvad du skrev tidligere stadig forhandlerens pligt til at holde sig orienteret om hvad der foregår og sørge for at dine rettigheder er overholdt. Det er ikke forbrugerens pligt at orientere forhandleren om hvad 3. part foretager sig. Det skal forhandleren selv sørge for, og forhandleren skal stadig sørge for at købeloven er overholdt selvom reklamationen er overdraget til 3. part. I det hele taget peger alt hvad der kan findes af referencer til denne problemstilling på at det er forhandleren, og kun forhandleren der har ansvaret over for dig som kunde. Det er mig derfor en gåde at du bliver ved med at argumentere for at for det modsatte, når man nu kan finde referencerne på få minutter. Desuden er det er en endnu større gåde hvad din motivation er. Her er et par eksempler: Hvis du stadig ikke vil tro på det, hvad skal der så til? Redigeret af dpny - 07-November-2013 kl. 15:23 |
|||||||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Nu var det ikke henvendt direkte på hans sag, diskussion har ligesom bevæget som hen og dreje som afhjælpning/ombytning i almindelighed. Men det er forkert når du siger
Det er netop det punkt 4 omhandler:
Er det nu sunket ind? |
|||||||
AnyFellow
Bruger Oprettet: 26-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 99 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Det er netop essensen. Ja, det har forbrugeren ret til, hvis forhandlerens anvisning er at kontakte en 3. part, i dette tilfælde producenten.
Det er der heller ikke for mig. Essensen her, er dog at forbrugeren har RET til at afvise at kontakte producenten og kræve at forhandleren selv kontakter producenten (med de forsinkelser dette måtte medføre).
Nu underkender du vist de forskellige interesser en producent og en forhandler kan have i en sådan sag. I mine unge dage købte jeg et Thomson crt-fjernsyn hos Hifi-klubben. Når jeg f.eks. så fodbold, var der en stribe horizontalt ca. midt på skærmen, der var en smule lysere end resten af billedet. Producenten (Thomson) mente at fjernsynet var i orden, idet stregen var til stede på alle af den model og ville ikke gøre yderligere i sagen. Hifi-klubben tog fjernsynet retur til fuld pris.
Jeg kan ikke se relevansen for diskussionen i tråden? Derudover kan jeg ikke se der skulle være en forskel på hvorvidt forhandleren eller producenten konstaterer at fejlen ikke er omhandlet af reklamationsretten.
Jo, det sker ret ofte. Producenten er ikke nødvendigvis tvunget til at behandle en reklamation på samme måde som en forhandler er forpligtet at købeloven. Uanset at du ikke kan se det logiske i det, er købeloven altså klokkeklar. Har jeg en defekt vare, kan jeg aflevere den defekte vare til sælgeren og reklamere overfor ham. Loven er helt klar og tydelig omkring dette. Sælgeren kan ikke kræve at jeg skal oprette en rma på producentens hjemmeside, og har sælgeren en butik, kan han heller ikke kræve at jeg på forhånd har oprettet en rma, for at kunne aflevere varen. Han kan heller ikke nægte at modtage den defekte vare og henvise til producenten.
Link: http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Saelger-henviser-dig-til-vaerksted |
|||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Tro hvad? Det første link fra forbrug.dk (forbrugerklagenævnets egen side) er faktisk det som jeg bryder mig aller mest om. Dels er det deres egen side. Men tag og læs, hvad det er der står, netop når de beskriver det fænomen, "henvist til værksted", som vi snakker om her. Læser man det første afsnit, så står der faktisk ganske tydeligt: "En reparation inden for købelovens reklamationsret skal være uden udgift og uden væsentlig ulempe for forbrugeren." Og det er ordene "uden væsentlig ulempe" der er alt afgørende for det vi snakker om her. Det er her du/I skal begynde at argumentere for, på hvad måde det skulle være forbundet med "væsentlig ulempe", at skulle foretage et opkald til en evt. producent/servicepartner, som vil tage sig af sagen rent praktisk. Et argument som - "Jeg gider ikke" er jeg ret overbevist om, ikke vil blive tolket som et godt argument. (hint Henrik B.) Længere nede står der så under afsnittet, "sådan løser du problemet". "Hvis sælgeren henviser til et værksted og ikke selv vil tage sig af din klage, kan du meddele sælgeren, at du vil gå til Forbrugerklagenævnet med sagen" Det er den her der skaber et virkeligt stort problem. En henvisning til et værksted/servicepartner/whatever er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at sælgere ikke VIL tage sig af det. Tværtimod er det min opfattelse, at når det er en henvisning fra sælger, der har en servicepartner, så er det NETOP fordi sælger HAR taget sig af det, på forhånd, og netop indgået et aftale med en servicepartner. Der er blot tale om en procedure. DET må IKKE tolkes, som at sælger ikke VIL tage sig af det, som det desværre er tilfældet fra flere her i tråden. Jeg ville virkelig ønske, at der VAR præcedens (hint, donfranki) for en sag som dette. For jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det ikke vil blive tolket til en forbrugers fordel, hvis man hensynsløst afviser, fordi man mener at man KAN, i henhold til købeloven. Det er en direkte mistolkning at have den opfattelse. Det er MIN påstand! |
|||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Nope! Men kan du se en ret væsentlig forskel der er på forbrug.dk og på tænk.dk Hvis ikke, så får du lige noget at tænke over her. Og så bør du måske samtidig tænker over, hvem der er hvem, og hvem der reelt set har det sidste ord at skulle have sagt i en evt. sag. Forbrug.dk "En reparation inden for købelovens reklamationsret skal være uden udgift og uden væsentlig ulempe for forbrugeren." Tænk.dk "Nej, det skal jeg bestemt ikke! Forhandleren har ansvaret for reklamationssagen, og kan ikke pålægge mig yderligere besvær." To sætninger der bør/burde have været identiske. Men "Tænk" har deres egen tolkning. Den må du som forbruger godt læne dig op ad, hvis du vil tage chancen. Jeg vil dog altid anbefale at forsøge følge dem der oprindeligt har skrevet/stået for fortolkningen, da det sådan set er deres vurdering, der vil blive brugt i en evt. sag. For nemhedens skyld har jeg sat streg under det væsentlige og springende punkt! |
|||||||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Fejl
Redigeret af Kampus - 08-November-2013 kl. 12:35 |
|||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Se, det er jo et uhyre interessant aspekt du trækker ind her (med de forsinkelser dette måtte medføre). For hvad er det lige netop det aspekt kan få af betydning? Tiden er jo som regel en afgørende faktor for forbrugeren. Der er netop derfor jeg har forsøgt at argumentere for, at det ikke må være forbrugeren der diktere proceduren, ihvertfald ikke ud fra det aspekt vi snakker om her.
Jeg underkender dem ikke. Jeg er skam helt klar over, at nogle gange går forhandleren ind og dækker alligevel, lige så vel som producenten kan finde på det, selvom forhandleren stritter/strittede imod. I den konkrete tråd, der tror jeg også, at det er det der er tilfældet med Stranges TV, at forhandleren simpelthen er gået ind og dækket det, måske af medlidenhed.. hvem ved. Svaret på spørgsmålet, om den konkrete fejl var dækket af reklamationsretten, det forblev ubesvaret. Og det er nok også bedst sådan, for at en sådan sag ikke skal skabe præcedens. Men når vi snakker ud fra regler og love, så nytter de her relative få eksempler ikke meget.
Det burde der heller ikke være. Men du har jo netop selv lige nævnt et eksempel. Så lige nu undre jeg mig blot over det
Når det er en servicepartner der aggere for forhandlerens ansvar, så jo. Så er de at betragte som samme. Ellers giver det jo ingen mening at have en servicepartner på den måde. Men det er så her at det er vigtigt at holde fast i selve ansvaret. Hvis/såfremt og præcis som i Stranges tilfælde, en producent/servicepartner ikke mener en fejl er omhandlet af reklamationsretten, så har Strange jo den mulighed tilbage, at tale for sin syge mor til forhandleren, hvis altså en egentlig sag skal undgås. Præcis som han gjorde. (Det er ikke for at være nedladende at jeg skriver som jeg gør), det er for at vise en måde at vende tilbage til den egentlige ansvarlige som et sidste forsøg. Men det havde han efter min mening slet ikke behøvet. Han kunne have startet sin sag hos forbrugerklagenævnet udelukkende ud fra det svar han fik fra Samsung. Og sagen ville køre imod forhandleren som part, ikke Samsung.
Forkert problemstilling, igen. Nægtelserne vi snakker om, de er fremsendt omvendt. Det er ikke forhandleren der nægter, det er forbrugeren der nægter. Og med henvisning til købeloven.
Det link er rigtig godt. Man skal bare lige være klar over hvad "ikke vil..." helt konkret betyder. |
|||||||
dpny
Guld medlem Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Ja. Du har selvfølgelig ret. Jeg tog bare gas på dig ...
|
|||||||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||
Fra forbrug.dk som uddyber. Der står:
Så er det også blevet klargjort. Mere du ikke forstår? Du tager kun de ting som du mener understøtter dine holdning og undlader tilfældigvis de ting (også selv om det står lige bagefter) som beviser du ikke har ret. Det er en skidt måde at argumentere på, for det eneste du får ud af det er at du kommer til at virke dum og påstålig. Redigeret af donfrankie - 08-November-2013 kl. 13:10 |
|||||||
Besvar | Side <1 13141516> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |