recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - pc -> w5500 (hdmi): sorte kanter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketpc -> w5500 (hdmi): sorte kanter

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Emne: pc -> w5500 (hdmi): sorte kanter
    Sendt: 07-November-2009 kl. 18:18
hej,

har været inde i skærmstyring og vælge "full pixel", men alligevel er der sorte kanter rundt om hele billedet (som om der er blevet zoomet ud).

har et ati radeon 4350 (kører med standard windows 7 drivere - har ikke hentet ati's driver endnu).

nogen som har et bud på hvad der er galt?
Til top
Stefan V Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 22:39

Det kan godt være at det lyder dumt, men kan du ikke bare sætte computeren til at køre 1920x1080. Så skulle det jo ikke være noget problem?

Jeg havde på et tidspunkt et program hvor man kunne vælge fuldstændig frit hvad opløsningen skulle være, men nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad det hedderOuch

Men dette har du sikkert allerede prøvetSmile

mvh stefan

Med Venlig Hilsen
Stefan

Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Det kan godt være at det lyder dumt, men kan du ikke bare sætte computeren til at køre 1920x1080. Så skulle det jo ikke være noget problem?

Jeg havde på et tidspunkt et program hvor man kunne vælge fuldstændig frit hvad opløsningen skulle være, men nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad det hedderOuch

Men dette har du sikkert allerede prøvetSmile

mvh stefan



Intet bud er dumt :-)

Pc'en kører allerede 1920x1080 på tv'et (sekundær monitor).

Men tak for forslaget :-)
Til top
cklausman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 23:30
Hej
 
Hent den seneste ATI driver. Installer og Genstart!
Herefter skal du sørge for at vælge advanced setup, såfremt du bliver spurgt om det. I Control Center'et er der et menupunkt, øverst til venstre der hedder Graphics. Vælg Dekstops and Displays. Nederst højreklikker du på den skærm du vil sætte op (ved ikke om du kører med Dual). Vælg Configure... Herefter skulle du komme frem til en menu der hedder Scaling options. Her kan du trække en Slider mod hhv. Underscan og Overscan. I dit tilfælde skal du trække den mod Overscan. Du skulle derefter se at skærmbilledet bliver større og det fylder hele skærmen.
 
Hvorfor at ATI gemmer det så langt væk, fatter man ikke.
 
/Cklausman


Redigeret af cklausman - 07-November-2009 kl. 23:31
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 08:35
Jeg har læst et sted at man skal slå overscan fra i skærmens menu, for at det virker. Har du gjort det?
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 09:10
cklausman >>
Har installeret seneste ati catalyst driver til windows 7.

Når jeg går ind i graphics --> desktop and displays --> properties for fladskærmstv'et, så er der ingen scaling menu.

PerW >>
Det kan man ikke indstille på mit tv - så vidt jeg ved. Altså udover at man kan vælge full pixel / zoom osv. Pt har jeg den sat til full pixel, og pc'en outputter 1920x1080 så jeg ville have forventet at hele panelet på tv'et blev fyldt ud - det er 1920x1080 panel som sidder i.

Da jeg tidligere kørte med VGA kabel fra pc til tv var der ingen problemer. Jeg har flyttet tv'et så VGA kablet ikke er langt nok, derfor jeg har skiftet til hdmi. Måske jeg skal undersøge muligheden for at købe et længere VGA kabel og så skifte tilbage igen :D
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 09:31
Har fundet ud af, at når man går ind i skærmstyring på tv'et og vælger skærmområde til -1 så går billedet helt ud til kanterne.

Men det giver da ingen mening, at man skal vælge -1 fremfor full pixel derinde! Det en ommer sony.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 11:55
Har du så fået helt skarpe bogstaver?

Hvis du har størrelsen til at passe med -1 på TV'et, er det nærliggende at tro, at det stadig er dit ATI-kort, der spiller dig et puds og lader være med at lave billede helt til kant. Det kompenserer du så for ved at ændre skaleringen på TV'et.

Hvis jeg har ret i det, vil der være tydelige bieffekter fra skaleringen, når du kigger på bogstaver. F.eks. at helt ens bogstaver får forskellig stregtykkelse afhængig af placering på skærmen.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 13:04
Det omtalte problem med HDMI har jeg set før i Windows 7 med ATI-grafikkort - dog med en Panasonic 42V10. Det lykkedes aldrig at løse det. Nogle gange forsvandt problemet bare man startede Catalyst. Tilsyneladende ligger problemet i driveren - og i starten opstod problem kun, hvis Window startede op, mens TV'et var slukket.
 
Jeg har desværre ikke en løsning - kortet blev skiftet til et Vidia 9400-baseret kort.


Redigeret af bantam - 08-November-2009 kl. 13:05
/lars
Til top
mach3 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 14:08
Ja det må være i ATI driveren, at problemet skal findes. For det giver ingen meningen, at skærmområde skal ændres fra full pixel til -1 på sony tv'et for at billedet går ud til kanterne.

Jeg kan ikke helt se forskel på bogstaverne, om det er skarpest med full pixel eller -1.

Det kan være næste grafikkort bliver et nvidia. Har ellers været glad for de sidste par ati grafikkort jeg har haft.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af mach3 mach3 skrev:

Jeg kan ikke helt se forskel på bogstaverne, om det er skarpest med full pixel eller -1.

Så vil jeg tillade mig at påstå, at du endnu ikke har fundet et sæt indstillinger, som giver 1:1 pixelmapping hele vejen gennem PC og TV. Man er simpelt hen ikke i tvivl om forskellen, hvis man rammer de rigtige indstillinger.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu