recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pladespiller m/Phono output?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pladespiller m/Phono output?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 10:53
Du skal have en model som denne her, hvor RIAA forstærkeren er indbygget: http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=17&product_number=4716081
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Du skal have en model som denne her, hvor RIAA forstærkeren er indbygget: http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=17&product_number=4716081


Læs lige den forrige besked, har kigget den, og det da os noget af det "bedre" jeg har fundet, men som sagt er hastigheds skiftet manuelt, er i tvivl om størrelserne, og hvad angår armen føler jeg mig ikke "tryk" ved at købe den..
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Simon, TC Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 428
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Simon, TC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 11:15
Citér

Bortset fra støvlåget, hvad er det så den nævnte project ikke understøtter ?


Citér
Tjah, hos TC følger støvlåget så godt nok med, men altså, muligheden for "let" at skifte hastighed er ikke bare lige, der ikke "bare" at trykke på en knap som så mange andre, der skal lidt manuelt arbejde til... og hvad med størrelse, understøtter den både 17 og 30? og så har jeg lagt mærke til at hvad selve armen angår, der er ikke noget "auto start" der, så man bare kan få den automatisk til at lukke ned på sin vinyl, en ting jeg må indrømme jeg ik er særlig tryk ved Ouch


Nej, Debut Carbon modellerne er fuldt manuelle. Tidligere kunne man tilkøbe en såkaldt 'Speed Box' men den fungerer ikke med de nye Debut Carbon. Vedr. armen, så kan du bare 'køre den i position' med armen hejst og så skubbe til udløseren, så armen stille og roligt - og af sig selv - sænkes ned på pladen. Når pladen er slut, skal du dog selv løfte pick-up'en af pladen igen. Igen, der har tidligere været nogle modeller (mener de hed 'Comfort') som var fuldautomatiske, men de fungerede ikke optimalt.

Tape Connection MKII
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

Citér

Bortset fra støvlåget, hvad er det så den nævnte project ikke understøtter ?


Citér
Tjah, hos TC følger støvlåget så godt nok med, men altså, muligheden for "let" at skifte hastighed er ikke bare lige, der ikke "bare" at trykke på en knap som så mange andre, der skal lidt manuelt arbejde til... og hvad med størrelse, understøtter den både 17 og 30? og så har jeg lagt mærke til at hvad selve armen angår, der er ikke noget "auto start" der, så man bare kan få den automatisk til at lukke ned på sin vinyl, en ting jeg må indrømme jeg ik er særlig tryk ved Ouch


Nej, Debut Carbon modellerne er fuldt manuelle. Tidligere kunne man tilkøbe en såkaldt 'Speed Box' men den fungerer ikke med de nye Debut Carbon. Vedr. armen, så kan du bare 'køre den i position' med armen hejst og så skubbe til udløseren, så armen stille og roligt - og af sig selv - sænkes ned på pladen. Når pladen er slut, skal du dog selv løfte pick-up'en af pladen igen. Igen, der har tidligere været nogle modeller (mener de hed 'Comfort') som var fuldautomatiske, men de fungerede ikke optimalt.



Okay Smile og rart at vide det med armen.. det gjorde mig lidt mere tryk LOL
Indtil videre er det det bedste bud, uden tvivl, men når jeg at falde over noget der er "bedre" inden pengene er der, så bliver det nok noget andet Tongue
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 11:56
Muffeh: Jeg tror du kommer til at gå på kompromis med nogle af dine krav, da de stritter lidt i hver sin retning....

Du kan formentlig sagtens få en "middelmådig" (undskyld udtrykket!) fuldautomatisk pladespiller med RIAA indbygget (så den kan tilsluttes din forstærker direkte), men så har den med stor sikkerhed også et "billigt" fast monteret phonokabel som ikke bare kan skiftes, med mindre man er handi mand og selv ændre dette. Desuden kan jeg ikke se idéen i at sætte et super phono kabel på en sådan pladespiller, da det allerede monterede kabel meget god svarer til pladespillerens formåen, i hvert fald lydmæssigt.

Pladespillere med stik, så man selv tilslutter et phono kabel, findes både i den billige og dyre ende i "highend" klassen, men så taler vi om helt manuelle pladespillere, hvilket du jo ikke ønsker ud fra dine krav.

En pudsighed er, at jo mere highend og dyrere pladespilleren bliver, jo mindre får man af funktioner, da alt så koncentrere sig om god lyd og eventuelt design.

Umiddelbart tror jeg du vil blive ked af den omtalte Pro-Ject, da du skal have plade pladetallerken af og flytte en drivrem, hver gang du ønsker at skifte hastighed (33/45rpm).
Jeg har selv en pladespiller, hvor jeg også skal flytte drivremmen, men det sker heldigvis helt uden at skulle flytte pladetallerkenen eller andet omstændigt, så det er ikke et problem overhovedet, men jeg ville også være ked af at skulle pille pladetallerkenen eller lignende, for jeg hører lige så tit maxi singler som LP'er.

Ud fra hvad jeg læser ud af dine krav, tror jeg du skal gå efter en hel eller halv automatisk pladespiller og en billig ekstern (løs) RIAA enhed. Så kan dette tilsluttes din forstærker med et phono kabel af frit valg.

Hvis jeg har tolket forkert, så må du oplyse hvilke parametre der er de mest vigtige for dig, så det ikke bare er noget vi gætter os frem til. Dvs. hvad er vigtigst for dig, er de bedst lyd, nemmeste betjening, flotteste design (her er det svært da det jo meget er en smagssag) osv.

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 12:02
Glemte lige.....

Kik evt. ind på http://www.pladespilleren.dk/Begynder/Hvor%20skal%20jeg%20begynde.htm

Der fik jeg selv en del hjælp da jeg i sin tid stod for at købe (ny) pladespiller.

Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Muffeh: Jeg tror du kommer til at gå på kompromis med nogle af dine krav, da de stritter lidt i hver sin retning....

Du kan formentlig sagtens få en "middelmådig" (undskyld udtrykket!) fuldautomatisk pladespiller med RIAA indbygget (så den kan tilsluttes din forstærker direkte), men så har den med stor sikkerhed også et "billigt" fast monteret phonokabel som ikke bare kan skiftes, med mindre man er handi mand og selv ændre dette. Desuden kan jeg ikke se idéen i at sætte et super phono kabel på en sådan pladespiller, da det allerede monterede kabel meget god svarer til pladespillerens formåen, i hvert fald lydmæssigt.

Pladespillere med stik, så man selv tilslutter et phono kabel, findes både i den billige og dyre ende i "highend" klassen, men så taler vi om helt manuelle pladespillere, hvilket du jo ikke ønsker ud fra dine krav.

En pudsighed er, at jo mere highend og dyrere pladespilleren bliver, jo mindre får man af funktioner, da alt så koncentrere sig om god lyd og eventuelt design.

Umiddelbart tror jeg du vil blive ked af den omtalte Pro-Ject, da du skal have plade pladetallerken af og flytte en drivrem, hver gang du ønsker at skifte hastighed (33/45rpm).
Jeg har selv en pladespiller, hvor jeg også skal flytte drivremmen, men det sker heldigvis helt uden at skulle flytte pladetallerkenen eller andet omstændigt, så det er ikke et problem overhovedet, men jeg ville også være ked af at skulle pille pladetallerkenen eller lignende, for jeg hører lige så tit maxi singler som LP'er.

Ud fra hvad jeg læser ud af dine krav, tror jeg du skal gå efter en hel eller halv automatisk pladespiller og en billig ekstern (løs) RIAA enhed. Så kan dette tilsluttes din forstærker med et phono kabel af frit valg.

Hvis jeg har tolket forkert, så må du oplyse hvilke parametre der er de mest vigtige for dig, så det ikke bare er noget vi gætter os frem til. Dvs. hvad er vigtigst for dig, er de bedst lyd, nemmeste betjening, flotteste design (her er det svært da det jo meget er en smagssag) osv.



Tusinde tak for denne fine besked og gode forklaring! Smile

Først og fremmest, design siger mig IKKE ret meget, så længe det ik ligner noget fra 80'erne eller noget space alien dims som f.eks. Pro-Ject RPM 1.3. den skal bare være firkantet, simpel, og med støvlåg, et krav de fleste burde kunne klare!
Lydkvalitet har selvfølgelig mest at sige, og må indrømme jeg er ved at "gå med til" at skulle have en ekster RIAA forstærker, og dertil ville Rega RP1 Union flag som tidligere nævnt måske være fed mht design Big smile
bliver nok nød til nu, og spørge direkte, hvad er forskellen på 17 og 30 størrelserne, og har det noget at sige for hvilken afspiller jeg skal vælge? - mht hastighed, så er den Pro-ject Carbon Phono USB udelukket, da pladetallerkenen skal af hver gang, hvilket er et mega minus!
Mht. armen, skal det bare være sådan, at jeg ikke nødvendigvis selv skal placere den på vinylen, andet end at den kan sættes til at sænkes stille ned på, den behøver ikke direkte være fuldautomatisk.

Hvis jeg vælger at benytte en ekstern RIAA, er der så nogen forslag til en der fylder så lidt som muligt, og stadig gør at den samlede pris ikke overstiger 5000?? samtidig, hvis jeg benytter sådan en, hvordan tilsluttes tingene så, og kan jeg så der selv frit vælge kabler, så jeg slipper for de "billige" indbygget nogen?

sidst men ikke mindst, det med handy mand der selv kan skifte, altså.. godt nok er jeg meget teknisk, men hvad angår at lodde osv. er jeg ikke særlig stærk endnu, for at sige jeg ingen erfaring har what so ever! udstyret skal dog snart købes ind så det kan blive lært LOL

(PS. Det link du sendte er gemt til senere læsning! Wink)


Redigeret af Muffeh - 27-September-2013 kl. 15:06
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 15:05
Ehm nå, den lille fejl her, af en eller anden årsag er der kommet to beskeder, derfor den her lille redigering xD


Redigeret af Muffeh - 27-September-2013 kl. 15:06
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 16:19
ALLE pladespillere vil kunne afspille både 30 og 17 hvis de har to hastigheder, og det har de vist alle. Mht automatik, så stjæler det en del fra pladespillerens pris, så du skal op i højere pris for at få kvalitets værk og armsystem. Det er bare så let at bruge "liften", som sidder på de fleste plsp, også når du lige vil høre næste skæring.

Har en pladespiller uden bæltedrev, dvs med direct træk under tallerkenen, simple as that. Hastighed skiftes elektronisk med en knap. Kunne godt overveje et salg, skal bare lige finde ud af hvad en alm pickup koster, da der sidder en MC pickup på nu, og den kræver ekstra step-up forstærkning. Den er forøvrigt halvautomatisk, dvs du sætter selv nålen i pladen med liften, og den returnerer selv armen og slukker når pladen er slut.

Redigeret af Kampus - 27-September-2013 kl. 16:21
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 16:48
Jeg ville ikke være nervøs for evt. fastmonteret kabler, fokus burde istedet rettes på kvaliteten af riaa og pick-up. Kig på de sytråde tynde ledninger der forbinder pick-up'en, de er nok ikke stort bedre end resten af kablingen.
Du vil, efter min bedste overbevisning, vinde mest på riaa og pick-up.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 16:55
 
 
 
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Den er forøvrigt halvautomatisk, dvs du sætter selv nålen i pladen med liften, og den returnerer selv armen og slukker når pladen er slut.
 
 Så er der det mere der kan svigte, helt manuel med  Direct Drive som min Technics det et bedre. Der er kun en Manuel hæve/sænke, en vælger til 33/45, Tænd/sluk og en Pitch kontrol.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2013 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 

 
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Den er forøvrigt halvautomatisk, dvs du sætter selv nålen i pladen med liften, og den returnerer selv armen og slukker når pladen er slut.

 

 Så er der det mere der kan svigte, helt manuel med  Direct Drive som min Technics det et bedre. Der er kun en Manuel hæve/sænke, en vælger til 33/45, Tænd/sluk og en Pitch kontrol.

Nej ikke når pladespilleren er af en hvis kvalitet. Det har aldrig svigtet. Pladespilleren er iøvrigt en Pioneer.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu