recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Popcorn Hour C-200 anmeldelse @ spawn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Popcorn Hour C-200 anmeldelse @ spawn

 Besvar Besvar Side  123 56>
Forfatter
Besked
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Popcorn Hour C-200 anmeldelse @ spawn
    Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 21:41

Popcorn Hour C-200 anmeldelse
-  kapitel 1:

Hermed følger kapitel 1 af min anmeldelse af seneste udspil fra Syabas/Popcorn Hour
– den længe ventede kombinerede NMT/BlueRay afspiller C-200.

Intro:

Jeg vil ikke gennemgå i så mange detaljer hvad en NMT er, for jeg formoder de fleste allerede er bekendte med de tidligere afspillere, eller kan læse om principperne for disse media afspillere andetsteds.  Istedet vil jeg tage udgangspunkt i de opdateringer der er sket i forhold til tidligere generationer.

Lidt om teknik:

Afspilleren er baseret på det pt. kraftigste chipset fra Sigma designs, SMP8643, som har en general 667mhz mips cpu samt 2 stk. 333mhz co processorer til at aflaste med I/O requests, netværkshåndtering osv. Dette skal sammenlignes med tidligere NMT afspillere der kun har haft en enkelt 300mhz mips cpu – og målinger viser at det nye chipset med 1840 DMIPS er ca 4 gange så kraftig  som det tidligere SMP8634 chipset med 460 DMIPS, og dermed et af de kraftigste media eller bluray afspiller chipset på markedet pt. (PS3 ikke medregnet ) – dette mærkes bl.a. ved at C-200 skulle blive en af de Bluray afspillere med hurtigste loadtider på markedet – mine egne test med mit nyindkøbte LG BD drev har foreløbigt vist at drevet brugte ca. 10-12 sec på at læse skiven og derefter tog det ca. 5 sec at loade til skivens menu fra jeg trykkede play på remoten .

Afspilleren har 512mb ram og en flashrom på 256mb til firmwaren, til sammenligning havde tidligere generation 256mb ram og 64mb flashrom

Chipsettene benytter selvfølgelig alle hardware decodning af understøttede formater så ovenstående er hovedsagligt  et udtryk for hvilke muligheder der er for at udvikle på det omkringliggende linuxmiljø, menuer, applikationer osv. – men det har alligevel en gavnlig indvirken på problemfri afspilning også i og med der vil være færre flaskehalse andre steder i systemet (netværk, I/O, software demuxning osv.) når mediastreams skal leveres fra forskellige kilder til hardware dekoderen.

Afspilleren er udstyret med gigabit netværks tilslutning, HDMI, coax og optisk digitaludgang, Component og Composite samt S-video udgang,  4 usb slave (2 bag og 2 front), internt 1 usb og 2 sata tilslutninger samt et minipci slot til WIFi modul og derudover tilslutning på motherboard til 2 valgfrie blæsere (cpu fan og case fan). 

Afspilleren benytter en velfungerende  RF remote med baggrundsbelysning, på bagsiden af afspilleren findes derfor også en lille RF antenne. Et alternativt IR remote kit indeholdende IR modtager og IR remote kan bestilles sammen med afspilleren for en beskeden merpris – eks. hvis man ønsker at benytte multi fjernbetjeninger der er IR baserede.

 

Lidt om udseende:

Syabas har til denne afspiller valgt at gå bort fra det portable design vi kender fra tidligere og andre media afspillere og istedet valgt en størrelse og et design svarende til normale HiFi enheder, og afspilleren har eks en størrelse der er næsten identisk med media receiveren til min Pioneer skærm. Dette er gjort af flere forskellige årsager, dels for at distancere afspilleren fra de portable afspillere og signalere dette som en mere high end hifi enhed, og dels for at få plads til de mange udvidelsesmuligheder afspilleren har. Størrelsen har også muliggjort intern montering af størmforsyning. Man kan altid diskutere hvad man syntes om selve designet, men den passer meget godt ind i mit øvrige setup, og selve byggekvaliteten er af ganske høj kvalitet.

 

Afspilleren er på fronten udstyret med en harddisk bay/tray, som muliggør enten en super enkel montering af en 3½ harddisk, man åbner en lille låge, stikker harddisken ind i og lukker lågen igen hvorved disken skubbes på plads i sata tilslutningen, eller ved afmontering af trayen kan et almindeligt pc Bluray drev isættes istedet. Under trayen er der indvendigt plads til at montere en 2½” harddisk der kan tilsluttes til den ekstra sata tilslutning som findes.  Alternativt kan den normale tray erstattes af et kombitray der kan holde en almindelig 3½” harddisk samt et slimline laptop Bluray drev. Formålet med montering af harddiske er selvfølgelig udover muligheden for at gemme mediafiler på selve afspilleren, at kunne installere NMT applikationer der også kendes fra tidligere NMT afspillere.  Applikationslisten er den samme, nemlig en Bittorrent og en Usenet klient, en FTP og en Samba server samt en UPNP/HTTP server kaldet MyIhome lite,

Invendigt er desuden en USB tilslutning der kan benyttes til en intern USB enhed – usb flashdisk eller lign. – for at afspille Bluray med Bdlive indhold kræves nemlig en ekstra intern hukommelse på 2gb.  Der er rigeligt luft invendig, så selvom afspilleren er passivt kølet og derfor lydløs i sig selv, så er der alligevel  lavet plads til at montere en 60x60mm blæser indvendigt på bagsiden af afspilleren, hvis man skulle ønske dette.

 

På fronten finder man desuden et VFD display der giver mulighed for at navigere uden TV’et er tændt, knapper til betjening af afspilleren uden at benytte remote, samt powerknap og 2 USB indgange. Når der ikke navigeres eller afspilles mediafiler fungerer VFD displayet som et lille ur.

Lidt om media afspilning og menu :

Afspilleren understøtter retail Bluray afspilning af alle nuværende Bluray formater inkl. Bdlive 2.0 ved montering af et PC Bluray drev samt en ekstra skrivbar hukommelse på 2gb (medmindre der installeres intern harddisk så vil denne benyttes som Bdlive hukommelse) – samt selvfølgelig også retail DVD og CD Audio afspilning. Derudover understøttes alle de medieformater vi kender fra tidligere generationers medieafspillere, en fuld liste over formater kan findes her.

http://www.popcornhour.com/onlinestore/index.php?pluginoptio n=productspec&item_id=12

I forhold til tidligere afspillere er der nu også support for IDX/SUB eks. embedded i MKV (JA, det kommer også til den gamle serie i en kommende firmware),  samt ikke mindst AVCHD strukturer (som de kendes fra moderne HD videokameraer) og ikke kryptererede BDMV foldere (Blu-Ray foldere) med fuld understøttelse af alle Blu-Ray funktioner, ligesom DVD foldere/ISO selvfølgelig også er understøttet.

Afspilleren håndterer uden problemer afspilning af de samme filer som tidligere NMT’er gjorde, men derudover mærkes også de ekstra kræfter fra det nye chipset når man føder afspilleren med filer der er ”out of spec” – eks. har jeg testet h264 filer der er kodet med alt for mange ref.frames i forhold til de gængse standarder eller for høj bitrate o.lign. – jeg har eks. testet filer med bitrate spikes omkring 80-100mbps og op til 16 ref.frames  som afspilles fra harddisken uden nogen problemer. Jeg har endda streamet testfiler over HTTP og NFS med bitratespikes på 78mbps uden problemer gennem et almindeligt 100mbit netværk.

Det betyder selvfølgelig ikke at alting kan afspilles, men det betyder at der er lidt mere overskud  at give af og man vil opleve færre afspilnings problemer fra  problematiske encodninger.

Afspilleren understøtter selvfølgelig både bitstreaming og dekodning af AC3 og DTS samt bitstreaming af alle HD audio codecs gennem HDMI. Desuden understøttes flac som dog først implementeres i næste firmware.

Afspilleren leveres pt. med en HTML baseret menu der ikke adskiller sig væsentligt fra tidligere. Det er piftet lidt op på udseende og væk er heldigvis det indledende filter hvor man først skulle vælge video eller musik eller photos. Navigering er betydeligt hurtigere, men princippet er detsamme som før selvom det er pænere og fungerer bedre. Dette betyder at de nuværende jukebox løsninger der findes også virker på en C-200 (dog kan det være nødvendigt at opdatere en eksisterende jukebox med nye links). Syabas ligger dog ikke selv på den lade side, jeg kan ikke gå i detaljer endnu, men lad os bare sige at smart flashy interface udvikling er også noget producenten interesserer sig for.

 

 

 

Afspilning af musik er piftet lidt op med lidt bedre interface og afspilleren har fået multitasking så man kan starte afspilning af en musik fil og stadig browse rundt i menuerne og eks. starte et foto slideshow mens baggrundsmusikken spiller eller tilføje andre musikfiler til en playliste.  Værd at bemærke her er at jeg også har konstateret et løft i selve lydkvaliteten ved afspilning af musikfiler – og værd at bemærke er også et løft i billedkvaliteten fra den nye chip kontra de tidligere.

Afspilning af fotos var et af de svage punkter ved den gamle serie, men det er et punkt der virkelig er forbedret, her mærkes kræfterne fra det nye chipset også. Afspilleren er lynhurtig til at loade billederne og slideshows kan afspilles med fine indbyggede overgange og det klares virkelig godt – samtidig med at der kan afspilles en muskfil eller playliste i baggrunden hvis man ønsker det.

Internetservices er som på tidligere NMT’er – men fungerer betydeligt hurtigere – og også her er der en flere planer om nye services og samarbejde med forskellige leverandører uden at jeg kan gå nærmere i detaljer omkring hvad lige pt.

Lidt om mangler:

C-200 er en afspiller med et stort potentiale og Syabas har mange planer for den – men man skal som køber idag være forberedt på at være ”early adopter” eller  ”betatester”  – Syabas har ikke nået at færdiggøre firmwaren grundet flere problemstillinger med SDK'en fra Sigma der arbejdes på at løses sammen med Sigma, så afspilleren leveres med en egentlig beta firmware og har pt. en del bugs og mangler der skal rettes, samt nogle planlagte features der ikke er nået at komme med endnu.

Jeg kan ganske kort nævne at netværks performance ikke er på det niveau man sigter efter endnu – der er problemer med gigabit tilslutning så der anbefales kun at benytte 100mbit, ligeledes er der stadig problemer med samba protocollen så der anbefales at bruge NFS eller HTTP streaming. Derudover mangler de at implementere eks. 1080p23.976 output (1080p24 er der selvfølgelig) - men autoframerate featuren er nu kommet med. En anden kedelig bug pt. er en fejl i Sigmas HDMI driver som betyder at HDMI forbindelsen har det med at resynche en gang imellem hvorved billed og lyd kan forsvinde et par sekunder tilfældigt midt i en film. Disse ting rettes selvfølgelig i fremtidige firmwares.

Som sagt er firmwaren ikke færdig endnu, og der arbejdes meget bag kulliserne på at udbedre de indledende bugs den har, samt implementere de manglende eller nye funktioner der er under udvikling, af den grund har jeg valgt at lave min anmeldelse som en lille føljeton, hvor dette kapitel 1 er en intro til afspilleren.

Næste kapitel vil følge så snart den nuværende betafirmware  er erstattet af en mere stabil firmware hvor de værste bugs er udbedret  – i det kapitel vil jeg gå dybere ned i beskrivelser og test af de forskellige funktioner

Indtil da kan jeg iøvrigt henvise til første side i denne tråd, hvor der er masser af screenshot samt videor af C-200 i action

http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=23731

 



Redigeret af spawn - 19-Oktober-2009 kl. 08:59
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Michael Skov Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael Skov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 02:48
Super info

Jeg har et spørgsmål til dig. Har den mulighed for at opskalere dvd og 720p materiale? Hvis ja. Hvordan klarer den så det?
Sony AF8 - BAT - Focus Audio Master
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 820
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 08:45
fedt  jeg har sige og kiget på det anet forum hvor den gamle var godt jeg lige kiget her ind
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 09:22

Oprindeligt skrevet af Michael Skov Michael Skov skrev:


Jeg har et spørgsmål til dig. Har den mulighed for at opskalere dvd og 720p materiale? Hvis ja. Hvordan klarer den så det?

Ja - den op eller nedskalerer alt materiale til det valgte output - opskaleringskvaliteten er rimelig god uden at være high-end, en Reon eller Realta scaler er sandsynligvis bedre.

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
pcfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pcfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 19:43
Er det virkelig helt umuligt at støve denne maskine op?

Har jeg ret i denne maskine afspiller 1:1 BD .ISO direkte fra NAS/Harddisk?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 20:10

Ja - desværre   der kommer sendinger ud til forhandlerne i nær fremtid men om de alle er reserverede af kunder allerede tør jeg ikke spå om.  

Ja - det gør den  dog stadig med lidt bugs her og der - pt. fungerer det bedst med rå BDMV foldere, altså 1:1 BD rips der ikke efterfølgende er pakket ind i ISO

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 20:41
Hej Spawn

Du skriver en del om mediastreamere og giver en masse interessant info og det er fedt men har du nogle kommercielle interesser i forhold til nogle mærker-det ser næsten ud som om du har insider info engang imellem ?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 21:45

Nej jeg har ingen kommercielle interesser overhovedet, jeg er hverken forhandler eller får returkommision nogen steder eller på anden måde

Det er bare en ren hobby, som har medført at jeg har fået nogen kontakter rundt omkring hvorfra jeg engang imellem får noget insider info. Eks. er jeg moderator på NMT forummet og har været det et par år nu, og har derigennem kontakter hos producenten af disse medie afspillere, hvorfra jeg får lidt insider info indimellem. Både info om deres egne produkter, men nogen gange også insider info om konkurrende produkter. Jeg har selvfølgelig nogen foretrukne produkter og kan være biased i forhold til disse, men det er som sagt altsammen kun på hobby basis.  

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
pcfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pcfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ja - desværre   der kommer sendinger ud til forhandlerne i nær fremtid men om de alle er reserverede af kunder allerede tør jeg ikke spå om.  

Ja - det gør den  dog stadig med lidt bugs her og der - pt. fungerer det bedst med rå BDMV foldere, altså 1:1 BD rips der ikke efterfølgende er pakket ind i ISO



Ved du noget om hvor langt de er med det i TVIX M6600 ?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 22:30
Nej - det ved jeg ikke.
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 22:39

Her er en glimrende demosite der med video'er viser og forklarer hvordan mange af de forskellige moviejukeboxes der kan laves til Popcorn Hour ser ud i funktion

http://www.treasure-cove.net/jukeboxdemos.htm

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 12:36

jeg kan supplere med at popcorn support oplyser at feks min bestilling fra 2/9-2009 først forventes ekspederet omkring pt medio November grundet en tilsyneladende lang venteliste af endnu tidligere bestillinger.

Så der kommer til at gå noget tid endnu.. men så kan det være der er rettet flere bugs i softwaren inden jeg skal til at døje med det

Så skal man først ud at bestille nu så er leveringstiden vel kun endnu længere.

Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 56>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu