Print side | Luk vindue

sorte bjælker dækker undertekster

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Indstillinger af TV
Forumbeskrivelse: Brugerindstillinger og kalibrering af TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105285
Udskrevet den: 23-Maj-2024 kl. 19:05


Emne: sorte bjælker dækker undertekster
Skrevet af: jenny
Emne: sorte bjælker dækker undertekster
Skrevet den: 12-December-2011 kl. 13:40

Her i weekenden fra fredag den 9. december 2011, kan jeg lige pludselig ikke se hele billedet på DR1, DR2, TV2.Cry

Der kommer sorte bjælker foroven og forneden OVENPÅ billedet, og det er IKKE godt. Især ikke hvis der er undertekster på en film f.eks ”Kriminalkommissær Barnaby”. Det er alle programmerne på de nævnte kanaler det gælder. Jeg kan IKKE se undertekstnerne, da de sorte bjælker dækker dem. Jeg har prøvet at skifte mellem 4:3 og 16.9 på tv´et, men det gør INGEN forskel.

Lige når jeg klikker hen på f.eks DR1, DR2 eller TV2 så er billedet fint, og jeg kan kan HELE billedet, men sekundet efter kommer de der sorte bjælker og lægger sig OVENPÅ billedet. Billedet skifter IKKE format.

 Det startede først her i fredags – sender DR1, DR2 eller TV2 lige pludselig et andet signal eller er det en del af et eksperiment???  Det er godt nok irriterende, og jeg er MEGET ked af det. Er der nogle der har oplevet de samme problemer, og kan de løses?

Jen:)

 



-------------
Jen



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-December-2011 kl. 14:32
 
 Jeg har set på de nævnte kanaler her i Weekenden, både på Terrestisk og fra KabelTV, og billedet var som det skulle være. Så hvad du har oplevet vides ikke. Indtil nu har jeg ikke set andre skrive om det.
 
 Det er altid en god ide at tage billeder af tingene så man kan se hvad det e.v.t er.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 11:57
Jeg tror faktisk det er Dit Tv som lægger bjælkerne, men selve årsagen hertil mener jeg bestemt skyldes DR, kommer det ikke nærmere.
Fordi der i et sekundbrøkdel er noget normalt. 
Om det så kan skyldes Jeres Kabelnet der laver underlige ting.  Bjælkerne og uden formatet ændrer sig, jeg hæller fortsat til udbyderen.  Embarrassed

-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af jenny jenny skrev:

Er der nogle der har oplevet de samme problemer, og kan de løses?


Nåååh, det fjernsyn, den eventuelle modtagerboks og ikke mindst: Aha, det er der du får dit antennesignal fra.

Eller sagt på en anden måde. Hvis du ikke fortæller, hvilket udstyr du har, er det noget svært at hjælpe dig.....

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 12:03

Jeg har også talt med andre, der ingen problemer har med de nævnte kanaler, så det må nok være mit TV, der reagerer på nogle signaler fra DR og TV2 på en dum måde. Hvis jeg så bare kunne slå det fra på mit TV... (og jeg har prøvet at skifte mellem 4:3 og 16:9, ingen forskel med de sorte bjælker)

Hvis jeg sætter TTV på, så vises hele billedet, men lige så snart jeg slår TTV fra så kommer de irriterende sorte bjælker tilbage. Meget irriterende. hvis jeg så har optaget noget, så kan jeg ikke sætte TTV på (jeg har prøvet.)
 
Men DR og TV2 må jo have ændret et eller andet med deres signaler ellers ville mit TV jo ikke gøre som det gør. sukConfused (Jeg har kontaktet DR og TV2 men har ikke fået svar endnu.)
 
Jen


-------------
Jen


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 12:13
 
 Der er tilsyneladende ikke andre der har problemet, og derfor er det svært at siger hvad det er, ligeledes da du endnu ikke har skrevet hvilket TV det er, og som Klaus skrev gør det ikke tingene nemmere når det ikke vides. Ligeledes ville et billede af problemet også være en god ting.
Så som det ser ud indtil videre, ser det ud til at det er et isoleret problem.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 12:22
Tak for alle jeres svarSmile
 
Jeg er godt klar over nu at det er mit TV, men hvordan slår jeg det fra??? jeg har kigget i manualen fra TV´et og der står intet jeg kan bruge
 
Jeg har et almindeligt gammeldags "Thomson" analog 4:3 TV uden modtagerboks, og jeg modtager TV fra yousee, og det har faktisk virket helt fint med superklare billeder. (og det skulle så jeg vidt jeg ved også virke efter 11. jan. 2012, når jeg får kabeltv fra yousee.)
 
Alt var fint - altså lige indtil i fredags, hvor noget ændrede sig fra DR og TV2. Og jeg har også kontaktet yousee, men ingen svar endnu. 
 
(Og ang. at få et nyt TV er det lidt dyrt lige pt. og fra naboer har jeg fået af vide at deres (nye) digitale TV bliver forstyrret af forbikørrende bussers elektronik, så billedet på deres tv fryser en del gange.)
 
TV-anlægget i min ejendom er fra sidste år og installeret af Yousee selv!


-------------
Jen


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 12:38
Det er noget med dit TTV ( tekst-tv ) er det ikke på side 333 du kan slå undertekster til og de bliver vist i en sort bjælke nederst på TV billedet.
 
Du har på en eller anden måde fået sat TTV undertekster til, find ud af at slå dem fra igen eller prøv at taste en ny TTV side ind, evt. side 100


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 12:41
Det er næppe hos udbyderen problemet skal findes. Når det er et 4:3 TV, og der modtages en 16:9 udsendelse, som de fleste jo er i dag, så vil billedet se anderledes ud end det vil på et 16:9 TV, sådan har det været længe, og sådan vil det være fremover, så vil du have et korrekt billede, så er det et nyt TVdu skal have.
Med hensyn til de forstyrrelser der er på Digital, så skyldes det indstråling grundet at kabler, stik og andet der er anvendt i installationen ikke er tilstrækkeligt afskærmet. You See installationen er der sikkert ikke noget i vejen med, så det er hos brugeren problemet er.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 13:00
Det er faktisk kun når jeg slår ttv (side 399) TIL at jeg kan se dr, tv2 uden problemer, så TTV er faktisk kun en hjælp her. Og jeg har IKKE sat ttv til at vise nogen sort bjælke. jeg ved godt man kan gøre det. Det er IKKE det.
 
jeg kunne så forstå hvis billedet blev vist i 16:9, men det gør det ikke, kun når jeg selv skifter til det på mit TV, men stadig sorte bjælker OVENPÅ billedet. Og kun på de 3 nævnte kanaler og først fra i fredags, fra DR og TV2´s side. og uanset om det er et 4:3 tv, så virker det altså stadig lidt mærkeligt.


-------------
Jen


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 13:16
 
 Jeg tror ikke vi kommer de nærmere, da der ikke er kommet noget om det fra andre. Det kan også skyldes, at der næppe er mange der stadig har et 4:3 TV.
Der er intet at udsætte af den art på billedet, når der modtages på et 16:9, hverken når der modtages Analogt eller Digitalt fra You See, eller når der modtages Terrestisk.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 13-December-2011 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af jenny jenny skrev:

Det er faktisk kun når jeg slår ttv (side 399) TIL at jeg kan se dr, tv2 uden problemer, så TTV er faktisk kun en hjælp her. Og jeg har IKKE sat ttv til at vise nogen sort bjælke. jeg ved godt man kan gøre det. Det er IKKE det.
 

jeg kunne så forstå hvis billedet blev vist i 16:9, men det gør det ikke, kun når jeg selv skifter til det på mit TV, men stadig sorte bjælker OVENPÅ billedet. Og kun på de 3 nævnte kanaler og først fra i fredags, fra DR og TV2´s side. og uanset om det er et 4:3 tv, så virker det altså stadig lidt mærkeligt.
Som spurgt flere gange - hvad er det for et TV du har, mærke og fulde modelnr ?

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 11:38
Mit TV er et:

Thomson 28DG22E TV .

 
Jeg har fået svar fra TV2, der siger de ikke har ændret noget og at det er Yousee. Yousee siger de heller ikke har ændret noget, så meget mærkeligt at det så lige pludseligt er startet her den 9. december. ConfusedConfusedConfused
 
M.V.H.
Jen


-------------
Jen


Skrevet af: Peter Schrøder
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af jenny jenny skrev:

Mit TV er et:

Thomson 28DG22E TV .

 
Jeg har fået svar fra TV2, der siger de ikke har ændret noget og at det er Yousee. Yousee siger de heller ikke har ændret noget, så meget mærkeligt at det så lige pludseligt er startet her den 9. december. ConfusedConfusedConfused
 
M.V.H.
Jen
Yousee HAR ændret noget. På mine (digitale) kanaler har der aldrig været knas med sideforholdet, når tv'et stod til 4:3. Nu er visse kanaler, kan ikke huske hvilke, begyndt at tilpasse 4:3 til 16:9, med små tykke mennesker til følge. Hvis man forsøger at tvinge den tilbage til 4:3 er en cirkel ikke længere rund, men svagt oval, med høje tynde menesker til følge. Det er faktisk værre end de små tykke... Det er så kun mit ene tv der har problemet (Samsung 46"). Mit stue TV, som får signal fra en Yousee/Samsung boks, har tilsyneladende ikke de de samme problemer...    

-------------
Med venlig hilsen
Peter Schrøder


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 13:44
Nu skriver du i dit første spørgsmål at de sorte bjælker ligesom ligger "ovenpå" billedet, jeg tror dit TV er i stykker.
 
De gamle CRT billedrørs TV har noget elektronik i sig som styrer Højden og bredden på billedet ( øst/vest konvergens ) måske er det den der er i stykker.
 
Prøv evt. at tage et foto af dit TV med billede på.
 
NB. er det kun de 3 nævnte programmer eller er det på alle kanaler fejlen opstår ?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 13:53
 
 Det er rigtigt, DR ligger 4:3 udsendelser ind i 16:9, som de er nødsaget til at gøre når kanalen til næste år bliver HD, men det ændrer ikke som sådan på noget, udsendelsen er i det rigtige AR (4:3).
Modtager også fra You See, ligeledes kan jeg modtage Terrestisk, og ligeledes der er billedet som det skal være.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:33
 
 Har lige være forbi DR1, (Miss Marple) og der er der lige nu et forkert billede et 4:3 som er presset i siderne.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:58
 
 Update på tidligere indlæg: Fejlen er rettet, nu er billedet normalt 4:3 i 16:9 ramme.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Nu skriver du i dit første spørgsmål at de sorte bjælker ligesom ligger "ovenpå" billedet, jeg tror dit TV er i stykker.
 
De gamle CRT billedrørs TV har noget elektronik i sig som styrer Højden og bredden på billedet ( øst/vest konvergens ) måske er det den der er i stykker.
 
Prøv evt. at tage et foto af dit TV med billede på.
 
NB. er det kun de 3 nævnte programmer eller er det på alle kanaler fejlen opstår ?
 
Det er kun på de 3 nævnte kanaler. På TV2 charlie og TV2 zulu, og DRK og DRRamasjang er der ingen problemer.
 
Jen


-------------
Jen


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 14:04

Jeg har lige fået svar fra Yousee; Det er de førnævnte tv-stationer, der er begyndt at sende deres tv-signal i HD kvallitet til Yousee, og når det så bliver skaleret ned, så er der åbenbart nogle TV, der reagerer på en knap så god måde på det, som f.eks mit. Og det er det signal de vil sende i fremtiden. Så ja....

Jen
 
 


-------------
Jen


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 14:07
Hvis det kun er på de nævnte 3 kanaler, så er TV'et ikke i stykker. Men så kan de sorte bjælker heller ikke ligge ovenpå billedet.
 
Hvis du skal have hjælp må du beskrive problemet ordenligt eller tage et foto og uploade, ellers tror jeg ikke du får løst dit spørgsmål.
 
Jeg kan ikke se for mig hvordan det ser ud når det kun er på 3 programmer fejlen ligger.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 14:18
 
 Det er længe siden jeg skrev om at Uploade billeder, så vi kunne se hvad det kan være, hvorfor det så ikke er gjort ved jeg ikke.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 14:37
ja, jeg ved godt det med billedet, men jeg har haft lidt problemer med min mobil-kamera (en ulykke kommer sjældent alene). Og hvordan vedhæfter jeg et billede til det her forum???

-------------
Jen


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 14:43
 
 Brug Indsæt Billede i Full reply Editor, billede Max 250 Kb.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 14:56
Dette er IKKE et billede af mit TV, da jeg som sagt har lidt problemer med min mobil, kan nok først få det ordnet i næste uge. Men dette "selv-manipulerede" billede ligner min tv-skræm. Nogle gange dækker den sorte bjælke begge linier med undertekster, og nogle gange er jeg "heldig" at kunne se den øverste linie. Men der er jo også den øverste vandrette bjælke, der dækker lidt af folks hoveder etc.

-------------
Jen


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 13:25
Så nu fik jeg endelig taget et billede af mit eget tv. her kan jeg så læse den øverste linie i underteksterne.
 


-------------
Jen


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 13:33
 
 Jeg kan ikke sige hvad det er, det er et dårligt billede, men umiddelbart ser det ud som en fejl på TVet.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: zczc
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Jeg kan ikke sige hvad det er, det er et dårligt billede, men umiddelbart ser det ud som en fejl på TVet.
 
Jeg tror, spørgeren er enig med dig.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 16:26
 
 Det har Pony65 også været inde på tidligere, at det er en TV fejl. Kan ikke lige få øje på andet (udefra kommende) der kan få det til at se sådan ud.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det har Pony65 også været inde på tidligere, at det er en TV fejl. Kan ikke lige få øje på andet (udefra kommende) der kan få det til at se sådan ud.
Der vil være et bud her. Nogle TV kunne løfte billedet således nederste txtlinie kunne læses.  Det bliver nu udelukket fordi den øverste bjælke spærrer for billedet. Ikke at det er spor morsomt men det er vel det som foregår   Wink  og hvad er lige formålet?
Fremtidssikringer kan måske også gå for langt, noget fortæller vel dette Tv, gør sådan og sådan.  Embarrassed


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 16:38
 
 Det er også et bud på det, men ja..???


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 16:49
Et andet bud på problemet kunne være at inde i tuneropsætningen er der mulighed for at vælge mellem: 16:9 - Letterbox - 4:3
 
Prøv at skifte mellem dem


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 18:08
 
 Det er det næppe, ligner slet ikke noget af den art. Det vil ikke beskære billedet kun klemme det sammen vertikalt.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 20-December-2011 kl. 11:35

Det billede jeg tog er i 16:9 format, og det hjælper ikke at skifte mellem 4:3 og 16:9  Confused



-------------
Jen


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-December-2011 kl. 11:43
 
 Fejl på TVet, det må være konklutionen.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jenny
Skrevet den: 13-Januar-2012 kl. 14:47
Det er nok noget i den stil med mit Tv("Fremtidssikret"). Jeg tror ikke det er i stykker, men resultatet er bare det samme.
 
Her fra den 11. januar forsvandt de vandrette sorte bjælker pludselig fra TV2, men ikke fra DR1 og DR2.
 
Noget andet (der ikke har med mit Tv at gøre) er at DR så igen har sat de lodrette sorte bjælker på de gamle film og serier der er i 4:3. Jeg så det først her med julekalenderen 2011, men så ca. midt i december forsvandt de lodrette bjælker så, men nu er de så kommet tilbage. ja, ja...
 
 
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det har Pony65 også været inde på tidligere, at det er en TV fejl. Kan ikke lige få øje på andet (udefra kommende) der kan få det til at se sådan ud.
Der vil være et bud her. Nogle TV kunne løfte billedet således nederste txtlinie kunne læses.  Det bliver nu udelukket fordi den øverste bjælke spærrer for billedet. Ikke at det er spor morsomt men det er vel det som foregår   Wink  og hvad er lige formålet?
Fremtidssikringer kan måske også gå for langt, noget fortæller vel dette Tv, gør sådan og sådan.  Embarrassed


-------------
Jen


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-Januar-2012 kl. 15:54
 
 
Oprindeligt skrevet af jenny jenny skrev:

Noget andet (der ikke har med mit Tv at gøre) er at DR så igen har sat de lodrette sorte bjælker på de gamle film og serier der er i 4:3. Jeg så det først her med julekalenderen 2011, men så ca. midt i december forsvandt de lodrette bjælker så, men nu er de så kommet tilbage. ja, ja...
  
 
 Det er jo fordi kanalen nu kun har et format, og det er 16:9, så derfor kan man kun udsende 4:3 på den måde som man gør, det kan der ikke ændres på.
Vejen frem er anskaffelse af tidssvarende udstyr.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 13-Januar-2012 kl. 17:42
Godtnok er plejer død og vel begravet, men jeg har dog aldrig tidligere set udsendelserne med bjælkerne i siderne.  Cry Vidste dog godt at ens 16:9 skærme kunne gøre dette, men har aldrig haft en sådan.
 
Så vil imødese andre sære ting på denne Tv front her i 2012


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-Januar-2012 kl. 17:51
Udsendelser i 4:3 vil være i Pillarbox uanser om det er den ene eller den anden type TV, nu når kanalen sender i HD opløsnimg, da som tidligere skrevet den opløsnimg er kun et format, og det er 16:9. Der har være skrevet om dette mange gange før her på forummet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E



Print side | Luk vindue