Print side | Luk vindue

Typisk opfattelse af billedekvalitet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105383
Udskrevet den: 14-Maj-2024 kl. 07:49


Emne: Typisk opfattelse af billedekvalitet
Skrevet af: troelsit
Emne: Typisk opfattelse af billedekvalitet
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 21:34
Noget jeg ofte bemærker er når 'usagkyndige' personer skal udtale om hvornår et TV-billede er godt.
Der er en tendens til at de tvbilleder og apparater hvor kontrasten er skruet ekstra højt op får det største bifald. Det er i princippet ligegyldigt at billedet fremstår falsk i forhold til de oprindelige farver. Det er givetvis woweffekten i at et TV skal levere så meget lys som muligt.

Det er på sin vis tankevækkende da branchefolk og entusiaster går mere op i at billedet gengives originalt og så 'rigtigt' som muligt.
Det kan vel lidt sammenlignes med lyd hvor entusiaster går mere op i nuancer og 'usagkyndige' går mere op i en dyb bas eller andre lettere primitive parametre.
Eller at den brede befolkning kun kigger efter MegaPixel når de skal købe digitalkamera.

Jeg vil vove at påstå at flertallet af befolkningen er 'usagkyndige' i mit eksempel med TV og det retfærdiggør vel at mange varehuse bevidst skruer lidt op for alle settings så billedet fremstår mere 'hidsigt' og i manges øjne lidt mere 'wow-agtig'. Seneste eksempel var da jeg havde min kone med i Bilka hvor vi kiggede på TV. Hun var uden tvivl mest fascineret af dem der havde hårdeste farver, kraftigste kontrast og på den måde fremstod mest hidsig.

Så måske er det bevidst at El-mutanten, Bilka og de andre bevidst 'tuner' apparaterne lidt med denne pointe i baghovedet? Det vil jo udfra min teori give et bedre salg.
Jeg har dog svært ved at tro de er så smarte, men det er da en interessant tanke.








-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station



Svar:
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 21:41
Det er ikke El-mutanten og Bilka, der skruer op for farver, kontrast osv. Det gør producenterne af tv´ene for dem....

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Det er ikke El-mutanten og Bilka, der skruer op for farver, kontrast osv. Det gør producenterne af tv´ene for dem....


Du har sikkert ret... Men interessant om det er i kommerciel øjemed eller tilfældigt.


-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 21:56
Det skyldes sikkert at belysningen i varehusene ville "dræbe" billedet, hvis der var korrekte indstillinger


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 22:11
Kommericielt øjemed. Det fanger kunderne og sælger tv......

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 22:13
Når man ser et tv i eks. El-Giganten eller lign. så er farverne kontrast og lys skruet op således at de kan ses i det ofte stærkt belyste rum, og så kan man ofte høre kunder der imponeres af disse vilde kontraster, hysteriske farver og det faktum at de ser imponerende ud, ofte med en ukritisk tegnefilm på som demo.
Disse tv er indstillet til "butiksmode", og bør selvfølgelig justeres til normal mode når det kommer ind i en amlindelig stue, men prøv at vend det om.  Hvis kunden er imponeret af det "falske" billede, er det så sælgers pligt at fortælle at det står forkert hvis kunden er glad og tilfreds?
Det er jo nu engang sådan at smag og behag er forskellig, og netop derfor er der en debat igang omkring de efterhånden aldrende Pioneer Kuro Plasma TV, hvor uenigheden i høj grad drejer sig om behov for nye features, i højere grad end billedekvalitet og sådan kan vi blive ved.
Man skal opfylde SINE EGNE behov, og ikke købe det der har målbart bedre billede hvis man foretrækker et 8 mm. tyndt tv.


-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 22:23
Jeg tror ikke på den med at de er skruet op af hensyn til overbelyste rum. Rummet er vel ikke mere oplyst end et hus/lejlighed med mange vinduer og belysning.

Og hvorfor skulle en sælger rådgive kunden til at skrue ned for kontrast/farve hvis kunden nu netop valgte TV'et på den baggrund? Måske for at være en troværdig sælger, men giver det mening hvis kunden er ligeglad med hvad 'rigtig' billedekvalitet er og egentlig helst vil have det i 'hidsig' mode.

Dybest set er det jo dilemmaet mellem en god og 'hidsig' oplevelse med farver og lys - kontra en oplevelse der er defineret 'rigtig' af ingeniører og andre eksperter.

Så pointen er vel at 'rigtig' billedeindstillinger ikke nødvendigvis er der opfattes som bedst. I hvert fald hvis man lytter til flertallet.




-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Jeg tror ikke på den med at de er skruet op af hensyn til overbelyste rum. Rummet er vel ikke mere oplyst end et hus/lejlighed med mange vinduer og belysning.

Og hvorfor skulle en sælger rådgive kunden til at skrue ned for kontrast/farve hvis kunden nu netop valgte TV'et på den baggrund? Måske for at være en troværdig sælger, men giver det mening hvis kunden er ligeglad med hvad 'rigtig' billedekvalitet er og egentlig helst vil have det i 'hidsig' mode.

Dybest set er det jo dilemmaet mellem en god og 'hidsig' oplevelse med farver og lys - kontra en oplevelse der er defineret 'rigtig' af ingeniører og andre eksperter.

Så pointen er vel at 'rigtig' billedeindstillinger ikke nødvendigvis er der opfattes som bedst. I hvert fald hvis man lytter til flertallet.


Nu er det jo ikke så meget et spørgsmål om hvad vi tror.   Faktum er at mange tv HAR en indstilling til "Showroom", "Butik" eller lignende, og netop det at sælger jo skal SÆLGE og ikke nødvendigvis rådgive, gør at kunden ofte får det han søger, og det er sjældent et korrekt billedeWink

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Jeg vil vove at påstå at flertallet af befolkningen er 'usagkyndige' i mit eksempel med TV og det retfærdiggør vel at mange varehuse bevidst skruer lidt op for alle settings så billedet fremstår mere 'hidsigt' og i manges øjne lidt mere 'wow-agtig'.
 
Jeg er ked af at ødelægge din illusion af, at det er varehusene, som kører med disse "wow-indstillinger". Det gør størstedelen af faghandlen også - Fona, Expert, 2Tal m.v. Jeg vil anslå at under 5% af butikker som sælger fladskærme, bruger så meget som 2 min. på at finde nogle ordentlige indstillinger...  Thumbs Down
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Og hvorfor skulle en sælger rådgive kunden til at skrue ned for kontrast/farve hvis kunden nu netop valgte TV'et på den baggrund? Måske for at være en troværdig sælger, men giver det mening hvis kunden er ligeglad med hvad 'rigtig' billedekvalitet er og egentlig helst vil have det i 'hidsig' mode.

Selvfølgelig skal sælgeren rådgive omkring billedindstillinger - dels for at være seriøs, og dels for at give kunden valget mellem et billed som er tæt(tere) på "virkeligheden og så de neongrønne green's i golf! Bagefter kan kunden så selv vælge, hvad kunden finder bedst. Men valget skal helt klart være til stede. Og er butikken ydermere seriøs, foretager de nogle fornuftige (naturtro) indstillinger af samtlige skærme. På den måde kan man meget nemmere se den réelle forskel på forskellige fladskærmes billedkvalitet. Og unoderne i billede træder tydeligere frem...

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Dybest set er det jo dilemmaet mellem en god og 'hidsig' oplevelse med farver og lys - kontra en oplevelse der er defineret 'rigtig' af ingeniører og andre eksperter.

Så pointen er vel at 'rigtig' billedeindstillinger ikke nødvendigvis er der opfattes som bedst. I hvert fald hvis man lytter til flertallet.
 
Lige nøjagtig hér tager du helt fejl! "Rigtige billedindstillinger" som du kalder det, handler ikke om, hvad ingeniører eller "eksperter" mener, men derimod handler det om at ramme en nøje fastsat - og målbar - standard (D65). Ved at ramme den, vil det billede man ser på, være så tæt på virkeligheden, som det nu engang lader sig gøre. D.v.s. at de farver man ser på skærmen, er så tæt på at være til stede selv, som muligt. Det er jo ikke for sjov, at samtlige tv-stationer bruger oceaner af tid, penge og kalibrering, af alt deres udstyr: Monitorer, kameraer m.v. Bruger tid på justering af hvidbalance, kalibrering m.v.
 
Fremviser/demonstrer man ovenstående for kunder, så kan de godt se, at det er helt skævt med fabriksindstillingerne. Og det sjove er, at hvis man har sine fladskærme stående på naturtro gengivelse, og så skifter over på "demo-/butiks-indstillingen", så er folk ved at falde bagover af al den kontrast, lys og farver, de får i hovedet. Og de kan sagtens se, at green'en på golfbanen er neongrøn, og at studieværterne enten ligner lyserøde grise i ansigterne, eller ser ud som om de netop er stået ud af et solarie. For ikke at tale om at de synlige billedfejl der er, når alt muligt "gejl" er slået til...
 
M.v.h.


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Jeg er ked af at ødelægge din illusion af, at det er varehusene, som kører med disse "wow-indstillinger". Det gør størstedelen af faghandlen også - Fona, Expert, 2Tal m.v. Jeg vil anslå at under 5% af butikker som sælger fladskærme, bruger så meget som 2 min. på at finde nogle ordentlige indstillinger...  Thumbs Down
 
M.v.h.


Det skal du da ikke være ked af! Wink
Jeg anser nu også Fona, Expert, 2Tal, osv for værende 'varehuse' mere end faghandlere.

Men lidt hårdt sagt er det jo meget naturligt at de alle bruger 'wow-indstillinger' da det jo er det der sælger bedst? Hvorfor bevidst drosle ned for performance hvis kun fåtallet efterspørger det? Det er naturligvis sagt med kommercielle briller, men det primære formål for forhandlere er jo at tjene penge, ikke?



-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Men lidt hårdt sagt er det jo meget naturligt at de alle bruger 'wow-indstillinger' da det jo er det der sælger bedst? Hvorfor bevidst drosle ned for performance hvis kun fåtallet efterspørger det? Det er naturligvis sagt med kommercielle briller, men det primære formål for forhandlere er jo at tjene penge, ikke?
 
Det er så ikke korrekt! Da Tapeconnection solgte fladskærme (med afdæmpede indstillinger), blev der solgt rigtig meget på, at folk netop følte at de fik vejledning - og ikke vildledning. De blev pludselig opmærksomme på, at man ikke skulle lade sig forblænde, og så hvor tydeligt fejl ses i billedet, når de står på "blændeffekt". Det blev der solgt rigtig, rigtig mange skærme på - altså seriøs vejledning.
 
M.v.h.


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


 
Lige nøjagtig hér tager du helt fejl! "Rigtige billedindstillinger" som du kalder det, handler ikke om, hvad ingeniører eller "eksperter" mener, men derimod handler det om at ramme en nøje fastsat - og målbar - standard (D65). Ved at ramme den, vil det billede man ser på, være så tæt på virkeligheden, som det nu engang lader sig gøre. D.v.s. at de farver man ser på skærmen, er så tæt på at være til stede selv, som muligt. Det er jo ikke for sjov, at samtlige tv-stationer bruger oceaner af tid, penge og kalibrering, af alt deres udstyr: Monitorer, kameraer m.v. Bruger tid på justering af hvidbalance, kalibrering m.v.
 
M.v.h.


Når jeg skrev ingeniører og eksperter refererede jeg netop til det man kan måle - altså den standard du også henviser til.

Men det jeg vil anfægte er paradokset mellem hvad der objektivt set er det 'korrekte' billede kontra det som masserne ville vælge i eksempelvis en blindtest. Eksempelvis hvis man tog det samme TV i 10 udgaver med forskellige indstillinger.
Min teori er at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem det objektivt 'korrekte' og det opfattede 'bedste'

Jeg har ikke videnskabelig belæg for mine teorier, men synes det er en interessant tanke Smile


-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


 
Det er så ikke korrekt! Da Tapeconnection solgte fladskærme (med afdæmpede indstillinger), blev der solgt rigtig meget på, at folk netop følte at de fik vejledning - og ikke vildledning. De blev pludselig opmærksomme på, at man ikke skulle lade sig forblænde, og så hvor tydeligt fejl ses i billedet, når de står på "blændeffekt". Det blev der solgt rigtig, rigtig mange skærme på - altså seriøs vejledning.
 
M.v.h.


Jeg vil tillade mig at forholde mig kritisk til om det er folks åbenbaring og forståelse for teknologien - eller om det er sælgerens troværdighed / indlevelse der gjorde udfaldet. Du skriver jo selv at folk 'følte' de fik seriøs vejledning Smile

Det jeg gerne ville se (som jeg skrev før) var en undersøgelse af sammenhængen mellem det objektive 'korrekte' billede og det som masserne (såvel usagkyndige som sagkyndige) vurderer som værende bedst.

Mit indlæg er på ingen måde en kritik af nogen eller noget, men bare en interessant (og måske lidt provokerende) tanke Smile


-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2011 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Men lidt hårdt sagt er det jo meget naturligt at de alle bruger 'wow-indstillinger' da det jo er det der sælger bedst? Hvorfor bevidst drosle ned for performance hvis kun fåtallet efterspørger det? Det er naturligvis sagt med kommercielle briller, men det primære formål for forhandlere er jo at tjene penge, ikke?


Ganske simpelthen fordi, så længe du står i et varehus og uden den store viden kigger på tv, så tager du det med mest "kog" på.

Ønsker du seriøs vejledning, kommer du i en butik, hvor alle tv er justeret bare nogenlunde ind. Her fanges øjet ikke af "wow-effekten", men af billedet. Herefter kan sælger så fremvise de forskellige tv og kunden kan se på det viste billede og snydes ikke af "wow-effekten".

Læs her: http://moppe.dk/lcdfabrik.html - http://moppe.dk/lcdfabrik.html om fabriksindstillinger på tv.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:



Jeg vil tillade mig at forholde mig kritisk til om det er folks åbenbaring og forståelse for teknologien - eller om det er sælgerens troværdighed / indlevelse der gjorde udfaldet. Du skriver jo selv at folk 'følte' de fik seriøs vejledning Smile

Det jeg gerne ville se (som jeg skrev før) var en undersøgelse af sammenhængen mellem det objektive 'korrekte' billede og det som masserne (såvel usagkyndige som sagkyndige) vurderer som værende bedst.

Mit indlæg er på ingen måde en kritik af nogen eller noget, men bare en interessant (og måske lidt provokerende) tanke Smile

Jeg synes så ikke den er særligt provokerende, men det er jo nok fordi det er dén virkelighed jeg har arbejdet i igennem en del år. Jeg kan godt have en tendens til at glemme at der er rigtigt mange mennesker derude der ikke har fået disse åbenbaringer endnu. Så det er fint du sætter fokus på det.

Som fagmand, så kan jeg bekræfte at det forholder sig fuldstændigt som beskrevet: Producenterne konkurrerer om at "pumpe" indstillingerne mest muligt, og ja naturligvis gør de det udelukkende af kommercielle hensyn. Beviset på at de pumpede billeder er designet til at sælge tv'et, ikke til at fungere hjemme i stuen, kommer når du tænder et moderne tv: Du bliver simpelthen spurgt om tv'et står i en forretning eller i en stue, og så sættes indstillingerne efter det.

Dét med at justere tv'et efter butikkens belysning er rigtigt nok - ikke så meget på grund af lysstyrken i lokalet, men på grund af farvetemperaturen. Hvis du har sollys i stuen, så påvirker det oplevelsen af farverne på en helt anden måde end butikkernes typiske fluorescerende lys.

Det er også årsagen til at jeg ikke mener man bør rette sig efter hvad flertallet mener ser "bedst" ud. Den bedste oplevelse kommer ikke af at følge hvad flertallet synes. Den bedste oplevelse kommer af at lære at forstå hvorfor den neutrale gengivelse er den bedste. Man får ikke den bedste oplevelse ud af en neutral gengivelse, hvis man ikke har forstået hvorfor det er dén der er bedst. Det er ret interessant at der er en væsentlig forskel på hvad folk peger på som "bedst" nede i butikken, og hvad de synes når de har kigget på tv'et i et par uger (eller bare en halv time).

Dertil skal så siges, at hvis man hellere vil se på "flotte billeder" end at se indholdet af filmen/udsendelsen, så vil jeg ikke bremse folk i dét, og så kan de gøre hvad de vil.

Tag et kig på de forskellige illusioner på dette link, og overvej så hvilken betydning det har for din oplevelse af et tv, når det hænger sammen med en masse andre tv kontra når det hænger alene hjemme på din væg:

http://www.echalk.co.uk/amusements/opticalillusions/illusions.htm


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:



Det jeg gerne ville se (som jeg skrev før) var en undersøgelse af sammenhængen mellem det objektive 'korrekte' billede og det som masserne (såvel usagkyndige som sagkyndige) vurderer som værende bedst.


Jeg gentager mig selv, men der er en meget stor og meget klar usammenhæng mellem hvad folk synes er bedst efter 5 minutters kigning, og hvad _de samme_ folk synes efter 5 timers kigning.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: akas
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 09:27
Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt.
Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det.
Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.


Nej det ved gud det ikke er. Men det kan være afgørende for hvad man synes ser bedst ud. Det er ikke alle der foretrækker at se en film gengivet rigtigt, og dét valg skal man jo have lov til at tage. Men det ændrer ikke på hvad "rigtigt" er.

Og et kalibreret billede er ikke nødvendigvis lig med et korrekt billede, det er lig med så korrekt et billede udstyret kan levere. En projektor der kalibreres til korrekte farver men for lidt lys, giver ikke et korrekt billede.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
 
Nej! Øjet der ser, kan ikke "synes at billedet er rigtigt", det er målbart! Men "øjet" kan synes at det er bedst sådan....
 
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt.
Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det.
Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.
 
Konklusion er, at du så ikke foretrækker et så korrekt billede så muligt, men derimod et lidt "pyntet" billede. Fred være med det. Du er sikker på, at det ikke er kilden/filmene, hvor instruktøren har valgt et bestemt "look", som en del af stemningen?
 
M.v.h.


Skrevet af: Peter Schrøder
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt.
Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det.
Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.
Præcis. Ingen i min omgangskreds har beholdt de indstillinger som jeg har "hjulpet" dem med. De syntes at billedet var "fesent" og "fladt". Selvom ingen sagde noget, mens jeg var tilstede, stillede de alle tv'et tilbage til deres personlige smag. Og det er sgu ok med mig. 
Skønheden ligger, som bekendt, i beskuerens øjne. 


-------------
Med venlig hilsen
Peter Schrøder


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Peter Schrøder Peter Schrøder skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt.
Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det.
Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.
 
Præcis. Ingen i min omgangskreds har beholdt de indstillinger som jeg har "hjulpet" dem med. De syntes at billedet var "fesent" og "fladt". Selvom ingen sagde noget, mens jeg var tilstede, stillede de alle tv'et tilbage til deres personlige smag. Og det er sgu ok med mig. 
Skønheden ligger, som bekendt, i beskuerens øjne. 
 
Det som ofte sker, er at man sammenligner direkte med førindstillingen. Og så virker det netop fesent. Hvis ejeren ikke får lov at kigge på billedet, f.eks. den pågældende dag, og der så bliver lavet en kalibrering, vil billedet om aftenen være "spiseligt".
 
Når man har en hel væg med fladskærme som står med "korrekt" billede, og så slår én skærm om på neon-pang-jeg-ska'-komme-efter-dig, ja så virker den pludselig værsentlig mere imponerende. Men samtidig kan folk godt se, at der pludselig opstår alverdens synlige fejl i billedet. Farvetemperaturen bliver hel skæv, samt at man går glip af en masse detaljer i billedet!
 
Det kræver en smule tilvænning, men 95% vil i længden blive mere glad for det naturlige billede - og så undgår man jo også hovedpine, efter et par timers tv-kigning. Wink
 
M.v.h.


Skrevet af: DavidHimself
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Beviset på at de pumpede billeder er designet til at sælge tv'et, ikke til at fungere hjemme i stuen, kommer når du tænder et moderne tv: Du bliver simpelthen spurgt om tv'et står i en forretning eller i en stue, og så sættes indstillingerne efter det.


Lige for at præcisere: Det er en udbredt misforståelse at "butiksindstillingen" eller "shopmode" er en hemmelig indstilling der giver stærkere billeder en man ellers kan få. Det er forkert. Det eneste indstillingen gør at den sørger for at rette alle indstillinger tilbage til fabriksindstillinger med et eller andet tidsinterval. Du kan få fuldstændig det samme billede der hjemme som i butikken selv med "Homemode".
Det er de færreste der foretrækker det i længden - men alligevel :)




Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 10:23
Man kan vel sige set sådan at hvis man elsker den røde farve, så vælger man jo aligevel grønt græs på fodboldbanen, for alt andetlige ville det virke forstyrrende.
For nogle år siden fik nogle leveret deres billard med rødt klæde frem for det traditionelle grønne, men det slog ikke rigtigt igennem da klædet jo "SKAL" være grønt ligesom græsset på fodboldbanen.
Omvendt er det med billedet på ens tv/projektor, her er forskellene ikke lige så store,men igen er spørgsmålet om man ønsker neongrønt græs, eller den naturlige til tider grumsede grønne.
Det "rigtige" er jo naturligt grønt, og det kan folk normalt godt forholde sig til (grønt/neongrønt), sværere bliver det hvis man ikke ved hvilken farve7kontrast/ lysforhold instruktøren har valgt i en scene, så er det de vilde farver/kontraster mm kan vinde indpas i det ukritiske øje.
Jeg har desværre endnu til gode at se et Samsung LED kalibreret, for interessant ville det jo være HVIS det kunne komme til at stå godt/korrekt.


-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Peter Schrøder Peter Schrøder skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt.
Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det.
Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.
Præcis. Ingen i min omgangskreds har beholdt de indstillinger som jeg har "hjulpet" dem med. De syntes at billedet var "fesent" og "fladt". Selvom ingen sagde noget, mens jeg var tilstede, stillede de alle tv'et tilbage til deres personlige smag. Og det er sgu ok med mig. 
Skønheden ligger, som bekendt, i beskuerens øjne. 
 
Præcis. Jeg har haft samme oplevelse og er af samme årsag hold op med at "hjælpe". Jeg begriber så ikke hvad det er for kvaliteter folk ser i billedet med "ud af kassen" indstillinger. For mit eget vedkommende ville jeg nok slet ikke have haft mit nuværende TV mere hvis det ikke var for lidt amatør kalibrering. Det samme gælde for min projektor.
Min fornemmelse er at man ikke skal undervurdere vanens magt i forhold til hvad der forbindes med et godt kontra dårligt billede. Det betyder sikkert også at et neutralt billede med ret stor sikkerhed vil være usælgeligt i en almindelig TV forretning. Til alt held er der dog stadig efterspørgsel på apparater der er i stand til nogenlunde neutral visning, så man kan da i det mindste få det hvis man -vil- havde det.
I bund og grund er det min opfattelse at lagt de fleste er ret lige glade med gengive kvalitet i det hele taget. Alle jeg kender interesserer sig ikke det mindste for hverken billed eller lydkvalitet, så længe det er over et vist ( lavt ) niveau. Features og særligt betjening er det der sætter dagsordenen.
 
MVH
 


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Min fornemmelse er at man ikke skal undervurdere vanens magt i forhold til hvad der forbindes med et godt kontra dårligt billede. Det betyder sikkert også at et neutralt billede med ret stor sikkerhed vil være usælgeligt i en almindelig TV forretning.
 
Det kan jeg så afkræfte! Der er masser af salg i neutralt billede!
 
M.v.h.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Min fornemmelse er at man ikke skal undervurdere vanens magt i forhold til hvad der forbindes med et godt kontra dårligt billede. Det betyder sikkert også at et neutralt billede med ret stor sikkerhed vil være usælgeligt i en almindelig TV forretning.
 
Det kan jeg så afkræfte! Der er masser af salg i neutralt billede!
 
M.v.h.
 
Du behøver ikke at råbe! ;-)
 
Nu ved jeg self ikke vide hvad der sælger mest der hvor du arbejder, men jeg finder det påfaldende at de forretninger der ligger i mit lokalområde alle sammen har deres udstillede modeller indstillet til "bål og brand". Det synes at antyde at det er der merparten af salget ligger. At man så kan bede om en remote og selv stille TVet inden evt køb er en anden sag, men så er vi tilbage til det med at man -vil- have et neutralt billede og man er tilbage til at man som kunde på forhånd skal have en klar ide om hvad det er for en gengivelse man ønsker.
 
MVH


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Min fornemmelse er at man ikke skal undervurdere vanens magt i forhold til hvad der forbindes med et godt kontra dårligt billede. Det betyder sikkert også at et neutralt billede med ret stor sikkerhed vil være usælgeligt i en almindelig TV forretning.
 
Det kan jeg så afkræfte! Der er masser af salg i neutralt billede!
 
M.v.h.
 
Du behøver ikke at råbe! ;-)
 
Jeg råber skam ikke (=ingen caps lock). Wink
 
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Nu ved jeg self ikke vide hvad der sælger mest der hvor du arbejder, men jeg finder det påfaldende at de forretninger der ligger i mit lokalområde alle sammen har deres udstillede modeller indstillet til "bål og brand". Det synes at antyde at det er der merparten af salget ligger. At man så kan bede om en remote og selv stille TVet inden evt køb er en anden sag, men så er vi tilbage til det med at man -vil- have et neutralt billede og man er tilbage til at man som kunde på forhånd skal have en klar ide om hvad det er for en gengivelse man ønsker.
 
MVH
 
Jeg tror det handler om to ting:
1. Alle konkurrenterne har deres stående på "Bål og brand", og så vil man ikke fremstå med et "fesent" billede til sammenligning.
2. Man bruger ganske enkelt ikke tid på, at rode med indstillingerne. Det kan der være flere årsager til, såsom tidspres, mangel på kompetence til at gøre det m.v.
 
M.v.h.


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Nu ved jeg self ikke vide hvad der sælger mest der hvor du arbejder, men jeg finder det påfaldende at de forretninger der ligger i mit lokalområde alle sammen har deres udstillede modeller indstillet til "bål og brand". Det synes at antyde at det er der merparten af salget ligger. At man så kan bede om en remote og selv stille TVet inden evt køb er en anden sag, men så er vi tilbage til det med at man -vil- have et neutralt billede og man er tilbage til at man som kunde på forhånd skal have en klar ide om hvad det er for en gengivelse man ønsker.
 
MVH


Præcis.
Det var egentlig også det der lå til grund for mit indlæg.

Hvilket igen leder mig hen til den hvor spændende det ville være at undersøge sammnehængen mellem et 'godt billede' og et 'korrekt billede'




-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af DavidHimself DavidHimself skrev:



Lige for at præcisere: Det er en udbredt misforståelse at "butiksindstillingen" eller "shopmode" er en hemmelig indstilling der giver stærkere billeder en man ellers kan få. Det er forkert. Det eneste indstillingen gør at den sørger for at rette alle indstillinger tilbage til fabriksindstillinger med et eller andet tidsinterval. Du kan få fuldstændig det samme billede der hjemme som i butikken selv med "Homemode".
Det er de færreste der foretrækker det i længden - men alligevel :)


Dét der ofte sker er at når man vælger "butiksmode", så får du "dynamisk" indstillingen, og når du vælger "stue-mode", så får du "standard" indstillingen - som så som regel heller ikke er tilnærmelsesvist korrekt, den mest korrekte hedder så typisk "film" eller lignende (og det er så meget forskelligt hvor korrekt den i virkeligheden er). Så det er ikke helt rigtigt at butiks-mode bare nulstiller indstillingerne til det samme som hjemme-indstillingen (omend nogle tv muligvis virker sådan). Men det er rigtigt at du kan få samme billede derhjemme som i butiks-mode hvis du vil.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan genkende dét at jeres venner skruer tilbage til "dynamisk" når I er gået. Så må i være for dårlige til at "hjælpe" Wink Dét JEG ofte oplever hos bekendte (som jeg typisk ikke gider lave en decideret kalibrering for, medmindre de beder mig om det), er at jeg kommenterer at "der godt nok er bål på billedet hva?", når de står i "dynamisk" og lignende. Så siger de som regel "ja, kan det egentlig være rigtigt at det skal se sådan ud, det er godt nok lidt anstrengende", og så bruger jeg lige et par minutter på at justere på øjemål. Der er en meget klar sammenhæng: Hvis de IKKE har et Philips med Ambilight, så synes de det blev meget bedre og indstillingerne får lov at blive. Hvis de HAR et Philips med Ambilight og synes det er superfedt med farver på hele væggen, så synes de at de tilnærmelsesvist rigtige farver er "kedelige", og justerer tilbage... Så min egen lille lomme-konstatering er at folk med Ambilight tv ikke foretrækker korrekte billeder Smile

En anden interessant ting man kan iagttage, er at hvis du viser et korrekt billede i en typisk butik ved siden af en masse tv med "blus på", så foretrækker stort set ingen det "korrekte" billede. Men hvis du viser det korrekte billede (dvs. ikke bare et kalibreret tv der stadig ikke er korrekt, men et tilnærmelsesvist korrekt billede på et godt display), fremvist alene i den rigtige belysning, så er der _meget_ langt imellem folk der siger at det ikke er et godt billede. Der er _meget_ langt imellem at folk kommer ind fra gaden, ser et reelt korrekt billede, og så siger at de savner knald på farverne. Det sker meget oftere at folk har et tv med meget knald på farverne, så skruer man ned, og så synes de at de savner det. Dét er jo i sig selv også tankevækkende - det drejer sig langt hen ad vejen om at folks opfattelse af billedet på et tv lige skal "nulstilles".

Derudover, så er det jo nu engang sådan at der er en del mennesker for hvem indholdet på deres tv alligevel bare er hjernetom underholdning, og så giver det ikke mening at jagte en korrekt gengivelse - for at få glæde af at få indholdet gengivet ordentligt, så skal der jo ligesom være noget meningsfyldt indhold at gengive. Hvis man ikke interesserer sig for filmkunst, så interesserer man sig selvsagt heller ikke for om tv'et gengiver filmkunsten ordentligt. Det er der jo ikke noget galt i.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:



Hvilket igen leder mig hen til den hvor spændende det ville være at undersøge sammnehængen mellem et 'godt billede' og et 'korrekt billede'




Jamen, så er du jo nødt til først at lave en definition af hvad "godt billede" er. Er "populært" lig med "godt"?

Men bortset fra det, så efterspørger du en undersøgelse af noget der allerede er ret veldokumenteret og omdiskuteret.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


 
Det kan jeg så afkræfte! Der er masser af salg i neutralt billede!
 
M.v.h.


Forudsat at butikken satser på det og forstår at demonstrere og forklare hvorfor et neutralt billede er bedst. Det er dyrt og besværligt, derfor vælger de fleste butikker at tage den nemme løsning, og sælge "bål og brand". Jeg synes der er forskel på at sige at det er muligt at sælge et neutralt billede hvis man vil, og på at sige at der ER masser af salg i neutralt billede. Det viser historien at der ikke er. Stort set alle butikker der har forsøgt at sælge neutrale billeder, inkl. dén hvor du og jeg selv har stået og solgt neutrale billeder, er lukkede eller er holdt op med at sælge fladskærms-tv.

Det er lidt som at sige at der er masser af salg i mad der har Noma-kvalitet, med den begrundelse at Noma altid har udsolgt. Det kan godt være, men der bliver nu altså solgt en del flere McDonald's menuer end Noma menuer (uden at det gør McD til bedre mad!)


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Nu ved jeg self ikke vide hvad der sælger mest der hvor du arbejder, men jeg finder det påfaldende at de forretninger der ligger i mit lokalområde alle sammen har deres udstillede modeller indstillet til "bål og brand". Det synes at antyde at det er der merparten af salget ligger. At man så kan bede om en remote og selv stille TVet inden evt køb er en anden sag, men så er vi tilbage til det med at man -vil- have et neutralt billede og man er tilbage til at man som kunde på forhånd skal have en klar ide om hvad det er for en gengivelse man ønsker.
 
MVH


Præcis.
Det var egentlig også det der lå til grund for mit indlæg.

Hvilket igen leder mig hen til den hvor spændende det ville være at undersøge sammnehængen mellem et 'godt billede' og et 'korrekt billede'


 
Jeg vil tro at de fleste ville finde at der er sammefald mellem et "godt" og et "korrekt" billede. Hvis de fik muligheden for at sammeligne og hvis de i øvrigt havde interesse i at bruge lidt tid på det. En stor hjælp er også at få udpeget hvad det konkret er der gør et "pumpet" billede ringere. Da jeg for nogle år siden fik mit første plasma kunne jeg simpelt hen ikke se hvad der var galt med det andet end at det så "underligt" ud i forhold til mit gamle CRT og det var først da jeg aktivt begyndte at undersøge det via internettet og begyndte at kalibrere lidt selv at det blev klart for mig hvad der konkret var galt med "ud af kassen" indstillingerne. Det blev også langt mere klart for mig hvilke begrænsninger der er til at leve med og hvor hysterisk man er nødt til at være for at billede bliver godt nok til ikke at være påfaldende forkert/unaturligt.
 
Som skrevet ovenfor har jeg prøvet at hjælpe andre på vej med et mere korrekt billede, men de er vendt tilbage til de gamle indstillinger. Jeg tror simpelthen at det har handlet om at jeg dels har påduttet dem noget der i bund og grund ikke interesserede dem og de har på den anden side ikke givet det en schance.
 
MVH


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


En anden interessant ting man kan iagttage, er at hvis du viser et korrekt billede i en typisk butik ved siden af en masse tv med "blus på", så foretrækker stort set ingen det "korrekte" billede. Men hvis du viser det korrekte billede (dvs. ikke bare et kalibreret tv der stadig ikke er korrekt, men et tilnærmelsesvist korrekt billede på et godt display), fremvist alene i den rigtige belysning, så er der _meget_ langt imellem folk der siger at det ikke er et godt billede. Der er _meget_ langt imellem at folk kommer ind fra gaden, ser et reelt korrekt billede, og så siger at de savner knald på farverne. Det sker meget oftere at folk har et tv med meget knald på farverne, så skruer man ned, og så synes de at de savner det. Dét er jo i sig selv også tankevækkende - det drejer sig langt hen ad vejen om at folks opfattelse af billedet på et tv lige skal "nulstilles".



Lidt drilsk kan man jo så sige at i konkurrencen med højere kontraster/farver taber det 'korrekte' billede fordi det opleves som kedeligt. Nogle går op i at vælge det de instinktivt bedst kan lide - hvor andre vælger efter en defineret standard - som de så overbeviser sig selv om er det bedste.

Det skal siges at jeg selv går efter det videnskabelig 'korrekte' billede og har hovedrysten overfor de folk der pumper det hele op i et lejrbål, men omvendt er man nødt til at respektere smag og behag.




-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:



Jeg vil tro at de fleste ville finde at der er sammefald mellem et "godt" og et "korrekt" billede. Hvis de fik muligheden for at sammeligne og hvis de i øvrigt havde interesse i at bruge lidt tid på det. En stor hjælp er også at få udpeget hvad det konkret er der gør et "pumpet" billede ringere.
 
MVH


Selve undersøgelsen skulle være således:

- Man udpeger en tilfældig gruppe af personer (såvel sagkyndige som usagkyndige)
- Man opsætter 10 tv af samme model, men med forskellige indstillinger. Et af dem er 'korrekt' kalibreret og de andre har forskellige sammensætning af  indstillingerne. Deriblandt er der par udgaver af 'bål og brand' indstillinger.
- Man beder gruppen af personer give karakter for billedekvalitet mellem 1-10
- Som Otto nævner er det nødvendigt at have tidsaspektet med, så det skal gøres dagligt over et par uger.
- Der byttes rundt på placeringen af de 10 tv dagligt for at sikre tendenser

Efter et par uger vil man så have en 'vinder' forstået på den måde at de fleste personer fandt billedekvaliteten bedst.
Min hypotese går på at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem et 'vinderen' og det 'korrekt' kalibrerede TV.

Og det er egentlig bare min pointe som jeg synes er interessant Smile


-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

[QUOTE=tvkartoffel]

Efter et par uger vil man så have en 'vinder' forstået på den måde at de fleste personer fandt billedekvaliteten bedst.
Min hypotese går på at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem et 'vinderen' og det 'korrekt' kalibrerede TV.

Og det er egentlig bare min pointe som jeg synes er interessant Smile
 
Og min påstand vil være, at der heller ikke vil være en sammenhæng mellem "vinderen" og så de 2 - 3 skærme med mest "bål og brand"...
 
M.v.h.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:



Lidt drilsk kan man jo så sige at i konkurrencen med højere kontraster/farver taber det 'korrekte' billede fordi det opleves som kedeligt. Nogle går op i at vælge det de instinktivt bedst kan lide - hvor andre vælger efter en defineret standard - som de så overbeviser sig selv om er det bedste.

Det skal siges at jeg selv går efter det videnskabelig 'korrekte' billede og har hovedrysten overfor de folk der pumper det hele op i et lejrbål, men omvendt er man nødt til at respektere smag og behag.




Jeg opfatter det overhovedet ikke som drilsk, det er dét fænomen jeg har forsøgt at arbejde imod i ti år. Især dén del af fænomenet der omhandler at dét du synes bedst om i butikken, ikke nødvendigvis er dét du ville synes bedst om hvis du havde tv'et hjemme i stuen hver for sig.

Jeg er helt enig i at man skal respektere smag og behag, men der er to ting jeg ikke mener man skal respektere: For det første at nogle ophøjer deres egen smag til sandhed (man kan diskutere om man foretrækker det korrekte, men man kan ikke diskutere hvad korrekt er). For det andet, at folk vælger ud fra deres smag på et fejlagtigt grundlag, såsom at A/B teste apparaterne ved siden af hinanden.

Men en væsentlig detalje for at forstå hvorfor jeg så nidkært jagter "korrekt": Jeg interesserer mig overhovedet ikke for det "bedste" billede. Hvad der er pænest, flottest, mest imponerende, mest underholdende, sjovest, fedest osv... Det rager mig en papand. Dét der interesserer mig, er at se indholdet og dets kvalitet. Dvs. displayet skal være "transparent" overfor kildematerialet, så jeg kan se dét håndværk der ligger bag at lave filmen. Det betyder ikke en brille for mig hvor grøn græsplænen er, men det betyder en hel del for mig om græsset har dén farve grøn som de har givet den da de lavede filmen. Jeg får ikke en bedre oplevelse af at græsset er mere grønt, men jeg får en bedre oplevelse hvis græsset har den farve det skal have i den givne film - for der er som regel en bagtanke med at lyssætning og farvesætning i en given scene er som den er. Det er trods alt (blandt andet) dét filmkunst går ud på.

Dér er det så at folk kommer rendende og siger at jamen vi ikke kan vide hvordan producenten har tænkt sig at filmen skal se ud, derfor kan vi ikke gengive den korrekt. Det er lodret forkert, og det siger man kun fordi man ikke har forstået hvordan billedgengivelse fungerer. At gengive kildematerialet korrekt, er _netop_ metoden til at vide at vi gengiver filmen sådan som producenten havde tænkt sig, det er dét korrekt gengivelse går ud på. Enhver film er som udgangspunkt skabt til at blive gengivet korrekt, det vil sige, hvis vi gengiver den korrekt, så ser den (tilnærmelsesvist - intet er perfekt) ud som filmproducenten havde tænkt sig den skulle se ud. Dette er ikke et spørgsmål om smag og behag hos brugeren, det er sådan hele video-systemet og idéen med billedgengivelse er opbygget.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:


Min hypotese går på at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem et 'vinderen' og det 'korrekt' kalibrerede TV.

Og det er egentlig bare min pointe som jeg synes er interessant Smile


Jeg er helt enig i at der ikke vil være nogen sammenhæng. Det interessante er imidlertid hvad du så vil bruge det resultat til. At opnå det bedst mulige billede er ikke en demokratisk proces.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 13:22
hvad er problemet ?
man kan jo ÆNDRE disse indstillinger, og bruge dem man selv syndtes er bedst,
om man gør det efter smag og behag eller fancy måle apperater, er vel underordnet for den enkelte,
det der sælger bedst i butikken er det rigtige for butikken,
hvordan det - efter salget ser ud hjemme hos brugeren er jo helt ligemeget
både for mig dig og butikken.


-------------
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hvad er problemet ?
man kan jo ÆNDRE disse indstillinger, og bruge dem man selv syndtes er bedst,
om man gør det efter smag og behag eller fancy måle apperater, er vel underordnet for den enkelte,
det der sælger bedst i butikken er det rigtige for butikken,
hvordan det - efter salget ser ud hjemme hos brugeren er jo helt ligemeget
både for mig dig og butikken.


Men vel ikke for ham der køber det?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 13:47
Der er naturligvis ikke et "problem" i den forstand at jeg som sådan kan være lige glad med hvad folk kigger på hjemme og hvad de synes ser godt ud. Jeg synes dog diskussionen er meget sjov da det er påfaldende at mange umiddelbart finder at det pumpede og ukorrekte billede (i forhold til gældende standard ) er det bedste at kigge på. Hvorfor gør de det? Jeg har ikke svaret, men min påstand er at det hænger sammen med manglende interesse for hvad der menes med "god kvalitet", tilvænning og mangel på en ordentlig referenceramme. Der til kommer at meget af det folk ser i forvejen ser ud af H... til. Jeg mener hvis man alligevel skal bruge sit TV til at se TV eller skamkomprimerede p.bay film med så kan det sku snart være lige meget. For mit eget vedkommende havde jeg nok ikke gidet bruge så meget tid på at sætte mig ind i det hvis jeg ikke også skulle se blu ray eller lignende. Nu ved jeg godt at det bliver anført at skærmen skal være tranperant over for kildematerialet. Det er jeg i udgangspunktet enig i, men i praksis ville jeg nok selv synes at det er meget op ad bakket at få lov at se præcis hvor ringe det meste kildemateriale i virkeligheden er, hvis det var det eneste jeg skulle kigge på. At det ringe kildemateriale så også ser bedre ud på en ordentlig skærm er jeg ikke i tvivl om, men jeg forstår godt at mange forlængst har mistet interessen.
 
MVH


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 14:07
Nu er de fleste af os herinde jo nogen der ved en del om billede på TV og projektor.
Men i min omgangskreds er folk generelt set ligeglade med det.
De siger bare at det er et stort tv du har.
Når de kigger ned i biografen griner de jo næsten af at man vil bruge penge på det, når man kan tage i biffen for 100,-.
Så jeg vil sige at det kun er 5 % af dem jeg kender ud over nørderne, der bare det mindste går op i kvaliteten.


-------------
SVP03


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Nu er de fleste af os herinde jo nogen der ved en del om billede på TV og projektor.
Men i min omgangskreds er folk generelt set ligeglade med det.
De siger bare at det er et stort tv du har.
Når de kigger ned i biografen griner de jo næsten af at man vil bruge penge på det, når man kan tage i biffen for 100,-.
Så jeg vil sige at det kun er 5 % af dem jeg kender ud over nørderne, der bare det mindste går op i kvaliteten.


Jeg synes så der er forskel på at være uvidende, og ikke at interessere sig for det. Det er fysisk umuligt for mig at sidde i et selskab med mere end 4 mennesker uden at nogen på et eller andet tidspunkt lige skal høre hvilket fladskærms-tv de skal købe... Det fortæller mig at selv om folk måske ikke er entusiaster på nogen måde, og ikke ved en brille om hvad det drejer sig om, så har de alligevel en eller anden interesse for at dét tv de hænger op derhjemme, i det mindste ikke ser _dårligt_ ud. Og det er dér jeg mener man bliver snydt af tv-væggen, at dét der ser "ok" ud i butikken, rent faktisk godt kan se "dårligt" ud derhjemme - også for den almindelige ikke-entusiast. De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: foffer
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg synes så der er forskel på at være uvidende, og ikke at interessere sig for det. Det er fysisk umuligt for mig at sidde i et selskab med mere end 4 mennesker uden at nogen på et eller andet tidspunkt lige skal høre hvilket fladskærms-tv de skal købe... Det fortæller mig at selv om folk måske ikke er entusiaster på nogen måde, og ikke ved en brille om hvad det drejer sig om, så har de alligevel en eller anden interesse for at dét tv de hænger op derhjemme, i det mindste ikke ser _dårligt_ ud. Og det er dér jeg mener man bliver snydt af tv-væggen, at dét der ser "ok" ud i butikken, rent faktisk godt kan se "dårligt" ud derhjemme - også for den almindelige ikke-entusiast. De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".
 
Jeg syntes det er rigtig interessant det du skriver Otto. Jeg er ret enig med dig i, at en korrekt gengivelse må være som filmen er optaget. Professionelle fotografer er jo også nød til at ha deres skærm kalibreret til 'Standarten', da det materiale de ellers ville levere til forlagende ville svinge enormt i farve temeperatur, kontrast, sort nivau og hvad ved jeg.
 
Men hvad anbefaler du at man kan gøre for at komme uden om problemet med dårligt kalibrerede skærme? Jeg ved en smule om HiFi og generelt herom, men jeg ville ikke kunne sætte mig og kalibrere et tv til, for at bruge dit udtryk, korrekt indstilling. Derimod ville jeg skulle bruge penge på at få en som vidste noget om det, ud for at kalibrere tv'et. Kan man ikke hente nogle kalibrerings 'filer' og smække ind i sit tv? Hvordan får man denne korrekte gengivelse og indstilling formidlet ned til den gængse forbruger?


Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Jeg er helt enig i at der ikke vil være nogen sammenhæng. Det interessante er imidlertid hvad du så vil bruge det resultat til. At opnå det bedst mulige billede er ikke en demokratisk proces.


Jeg synes det er en spændende konklusion. (hvis det forholder sig sådan)

Altså at man på den ene hånd kan dokumentere videnskabeligt at et sæt indstillinger er bedre end andre og på den anden hånd kan dokumentere hvad der er 'korrekt' jævnfør standarder (hvilket også kan defineres som 'bedre'.

Et typisk råd til folk der skal købe fladskærm er at de skal tage ud i byen og bruge deres øjne og sammenligne skærme istedet for at hænge sig i producentens specificationer.
Men det råd harmonerer bare ikke forhold til den konklusion for så ville valget jo falde skævt.
Så det handler nærmere om at sætte sig ind i hvad 'korrekt' billedekvalitet for herefter at søge det der ligner mest.
Jeg tror det er lidt den omvendte verden af hvad mange siger/gør/tror





-------------
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station


Skrevet af: akas
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.


Nej det ved gud det ikke er. Men det kan være afgørende for hvad man synes ser bedst ud. Det er ikke alle der foretrækker at se en film gengivet rigtigt, og dét valg skal man jo have lov til at tage. Men det ændrer ikke på hvad "rigtigt" er.

Og et kalibreret billede er ikke nødvendigvis lig med et korrekt billede, det er lig med så korrekt et billede udstyret kan levere. En projektor der kalibreres til korrekte farver men for lidt lys, giver ikke et korrekt billede.
  Det er jo lige det jeg skriver,hvad med at tage briller på. Øjet der ser.Så er det fuldstændig ligegyldig du mener ,at vi skal se på hvad du mener, er et rigtigt billed,det er stadig hvordan hver enkel
kan lide.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

... De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".
 
Ja, det er bl.a. derfor der stadig findes (en del) mennesker, som mener at deres gamle CRT-TV er væsentlig bedre, end moderne fladskærme. Nåh ja, og så lige de fejl der er i billedet på LCD/LED-skærme. LOL
 
M.v.h.


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

... De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".
 
Ja, det er bl.a. derfor der stadig findes (en del) mennesker, som mener at deres gamle CRT-TV er væsentlig bedre, end moderne fladskærme. Nåh ja, og så lige de fejl der er i billedet på LCD/LED-skærme. LOL
 
M.v.h.
 
Så-så!! Har plasmabrugere måske ikke også DERES problemer? Med logoerne, fx...........


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:53
Når fx en TV-avis ser ordentlig ud i billedkvaliteten, så burde der vel ikke være grund til at pille ved indstillingerne?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

... De fleste vælger bare at leve med det og sige "nå jamen det er nok sådan det skal se ud så".
 
Ja, det er bl.a. derfor der stadig findes (en del) mennesker, som mener at deres gamle CRT-TV er væsentlig bedre, end moderne fladskærme. Nåh ja, og så lige de fejl der er i billedet på LCD/LED-skærme. LOL
 
M.v.h.
 
Så-så!! Har plasmabrugere måske ikke også DERES problemer? Med logoerne, fx...........
 
Nej, det har "plasmabrugere" ikke. Men ja, nogle få promille har skærme som har en defekt eller lider af retention - eller sågar burn-in. Jeg mener at disse er fejlbehæftede.
Derimod kan man ikke gøre noget for, f.eks. at forbedre den - i mine øjne - ringe betragtningsvinkel, halo-effekt, ujævn baggrundbelysning m.v. på LCD (LED).  Wink 
 
M.v.h.


Skrevet af: Raum
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:57
Jeg var i anden sammenhæng ude i forskellige tv-forretninger og for sjov ville jeg se hvilke skærme der så "bedst" ud for mine øjne. Jeg kiggede på afstand og med vilje flyttede jeg min fokus væk fra pris/mærke.

Den første butik faldt mit valg på et pana plasma til 13000 (vist nok en af VT-modellerne).

Den anden butik faldt mit valg på et samsung LCD til 8000 og i den sidste var mit valg et lcd LED fra sandstrøm til 7000.

Gik jeg kun i den ene butik ville mit valg være nemt. Skulle jeg købe nu efter hvad mine øjne ser så er jeg forvirret på et højere plan.
Vi køber jo reelt skærm efter den indstilling forretningen har valgt at vise os og har vi så et faktisk valg.
Skulle jeg vælge ville jeg skulle tvinge forretningerne til at stille deres fjernsyn på samme indstiling, samme lysforhold osv osv.
Det får vi dem vist aldrig til.......

Det jeg vil sige med mit indlæg er at den almindelig forbruger ingen mulighed har for at købe det som er bedst til den enkelte. Det kommer jo an på hvordan skærmen ser ud hjemme hos mig selv.... og det kan aldrig afprøves i en butik.
Som altid er det en jungle at købe TV (+ andet man ikke selv har viden om) og jeg vil til hver en tid hellere købe af en sælger der som OttoJ eller HenrikB fortæller hvad korrekt er - så kan jeg selv tage det til den pris som passer mig i min situation og med mine kompromisser.
Skal lige siges at jeg INTET ved om hvad det korrekte er på nogen måder Smile
Jeg er helt alm. forbruger.


PS: Det plasma der vandt i den første butik, var også i de to andre - der var åbenbart bare andre indstillinger.
Kunne man ikke tro at sælgere skruer rundt på indstillinger for at sælge en bestemt vare de lige netop nu kan tjene mest på?
 - det er ihvertfald min påstand at de gør dette. Dvs. at de laver dårligt billede på alle fjernsyn de ikke vil sælge lige nu og godt billede på dem de tjener mest på.
Som kunde for jeg så ikke noget reelt valg - det er frivillig tvang.
.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Når fx en TV-avis ser ordentlig ud i billedkvaliteten, så burde der vel ikke være grund til at pille ved indstillingerne?
 
Det kan godt være at du mener at en TV-avis ser godt ud - men ser den naturtro ud?
 
M.v.h.


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Når fx en TV-avis ser ordentlig ud i billedkvaliteten, så burde der vel ikke være grund til at pille ved indstillingerne?
 
Det kan godt være at du mener at en TV-avis ser godt ud - men ser den naturtro ud?
 
M.v.h.
 
Det synes jeg faktisk . der har ikke været grund til at ændre indstillinger på mit Beovision 8.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:

Gik jeg kun i den ene butik ville mit valg være nemt. Skulle jeg købe nu efter hvad mine øjne ser så er jeg forvirret på et højere plan.
Vi køber jo reelt skærm efter den indstilling forretningen har valgt at vise os og har vi så et faktisk valg.
Skulle jeg vælge ville jeg skulle tvinge forretningerne til at stille deres fjernsyn på samme indstiling, samme lysforhold osv osv.
Det får vi dem vist aldrig til.......
 
Det jeg vil sige med mit indlæg er at den almindelig forbruger ingen mulighed har for at købe det som er bedst til den enkelte. Det kommer jo an på hvordan skærmen ser ud hjemme hos mig selv.... og det kan aldrig afprøves i en butik.
 

Man kan også vælge at finde en butik, hvor de netop gerne stiller rundt på indstillingerne, når du be'r om det. Eller en af de få forretninger, som rent faktisk kører med reelle billedindstillinger. Mig bekendt er en den HiFi Klubben butikker gode til det!
 
Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:


PS: Det plasma der vandt i den første butik, var også i de to andre - der var åbenbart bare andre indstillinger.
Kunne man ikke tro at sælgere skruer rundt på indstillinger for at sælge en bestemt vare de lige netop nu kan tjene mest på?
 - det er ihvertfald min påstand at de gør dette. Dvs. at de laver dårligt billede på alle fjernsyn de ikke vil sælge lige nu og godt billede på dem de tjener mest på.
Som kunde for jeg så ikke noget reelt valg - det er frivillig tvang.
 
Det kan du roligt regne med sker - desværre!
Men man kan jo altid bede om at se, hvordan billedindstillingerne ser ud. Nægter de at vise det, så løb...!
 
M.v.h.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Når fx en TV-avis ser ordentlig ud i billedkvaliteten, så burde der vel ikke være grund til at pille ved indstillingerne?
 
Det kan godt være at du mener at en TV-avis ser godt ud - men ser den naturtro ud?
 
M.v.h.
Nu er TV-avisen sikkert et dårligt valg som eksempel, der er godt nok knald på lyset, hvis man har set det "naturtro". Big smile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Når fx en TV-avis ser ordentlig ud i billedkvaliteten, så burde der vel ikke være grund til at pille ved indstillingerne?
 
Det kan godt være at du mener at en TV-avis ser godt ud - men ser den naturtro ud?
 
M.v.h.
 
Det synes jeg faktisk . der har ikke været grund til at ændre indstillinger på mit Beovision 8.
 
Nu er Bang & OLufsen så også den eneste TV-fabrikant i verden (mig bekendt), som rent faktisk laver slutjustering af billedkvaliteten, på hver eneste TV som forlader fabrikken! Derfor er vi nødt til at holde lige netop Bang & Olufsen ude af debatten.
Dog er din farvetemperatur skæv (som standard), og der er visse parametre som man ikke kan stille på - heller ikke via servicemenu, så en Bang & Olufsen vil aldrig kunne blive så "perfekt" som visse andre skærme.
 
M.v.h.


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:08
Så er det jo ikke til at finde ud af, hvordan skidtet skal indstilles - hvis jeg skulle indstille det, ifald det ikke så ordentligt ud, ville jeg gå efter menneskers hudfarve, og ikke lave det alt for rødt, som mange gør, men det er måske forkert. Den reklame, hvor man siger: "Expert - så behøver du ikke selv være det", holder så ikke en meter.... 


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:10
Hvorfra skulle JEG så vide, at B & O skulle holdes udenfor debatten?? Men okay så - over, and out!


Skrevet af: Raum
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:

Gik jeg kun i den ene butik ville mit valg være nemt. Skulle jeg købe nu efter hvad mine øjne ser så er jeg forvirret på et højere plan.
Vi køber jo reelt skærm efter den indstilling forretningen har valgt at vise os og har vi så et faktisk valg.
Skulle jeg vælge ville jeg skulle tvinge forretningerne til at stille deres fjernsyn på samme indstiling, samme lysforhold osv osv.
Det får vi dem vist aldrig til.......
 
Det jeg vil sige med mit indlæg er at den almindelig forbruger ingen mulighed har for at købe det som er bedst til den enkelte. Det kommer jo an på hvordan skærmen ser ud hjemme hos mig selv.... og det kan aldrig afprøves i en butik.
 

Man kan også vælge at finde en butik, hvor de netop gerne stiller rundt på indstillingerne, når du be'r om det. Eller en af de få forretninger, som rent faktisk kører med reelle billedindstillinger. Mig bekendt er en den HiFi Klubben butikker gode til det!
 
Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:


PS: Det plasma der vandt i den første butik, var også i de to andre - der var åbenbart bare andre indstillinger.
Kunne man ikke tro at sælgere skruer rundt på indstillinger for at sælge en bestemt vare de lige netop nu kan tjene mest på?
 - det er ihvertfald min påstand at de gør dette. Dvs. at de laver dårligt billede på alle fjernsyn de ikke vil sælge lige nu og godt billede på dem de tjener mest på.
Som kunde for jeg så ikke noget reelt valg - det er frivillig tvang.
 
Det kan du roligt regne med sker - desværre!
Men man kan jo altid bede om at se, hvordan billedindstillingerne ser ud. Nægter de at vise det, så løb...!
 
M.v.h.

Godt at vide at HI-FI-klubben laver korrekte indstillinger.

Hvis jeg skal kunne bede en sælger om at se billedindstillinger og jeg som normal forbruger ikke har en korrekt reference af gå ud fra - så er jeg vist lige vidt. Om jeg løber eller ej giver ikke den store forskel for mig.

Men korrekt - en sælger som ikke vil vise noget som helst, skal man ikke købe noget af.
Som eks. var jeg ude og kigge på PVR-STB og 3 sælgere ville ikke vise mig menuerne på deres modeller, selvom jeg kiggede på top-modeller.
Så jeg endte med at købe en clintDC1...... Den vidste jeg hvad var - nem og simpel.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Så er det jo ikke til at finde ud af, hvordan skidtet skal indstilles - hvis jeg skulle indstille det, ifald det ikke så ordentligt ud, ville jeg gå efter menneskers hudfarve, og ikke lave det alt for rødt, som mange gør, men det er måske forkert. Den reklame, hvor man siger: "Expert - så behøver du ikke selv være det", holder så ikke en meter.... 
 
Man kan som tommelfingerregel vælge den billedindstilling som hedder: "Biograf", "Film", "Movie" eller lign. Så er man med ét skridt på et sted mellem 80 og 90% af korrekt billedindstilling. Og ligeledes slå ALT billedbehandling/støjreduktion fra. Så er man kommet et godt stykke vej! Og væsentlig bedre billede end ved "dynamisk", hvor man kun er på 30 - 50% af et godt billede.
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Hvorfra skulle JEG så vide, at B & O skulle holdes udenfor debatten?? Men okay så - over, and out!
 
Det kan du heller ikke vide - det er derfor jeg fortæller det. Wink
 
M.v.h.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:42
Må lige komme med en anke!
Der blev før af Otto nævnt sammenhæng med folk med Ambilight tv altså Philips, altid foretrak LSD farverOuch
Dette vil jeg så afkræfte.
Generelt bliver Philips tit brugt som værende dårligt, og fred være med hvis dette er visse brugeres erfaring. Folk mente også jorden var flad for mange år siden.
Har selv et 8605 fra Philips, som med indstilling fra flatpanels testen står fint præcist, og med naturtro kedelige græsplæner i fodbold som de nu engang ser ud en dansk vinterdag (pløjemarker)
De forud indstillede muligheder ser fuldkommen sindsygt ud, neon grøn o.s.v.
Valgte dog mit Philips ud fra andre præmisse og ikke bare ambilight.
Philips har i mine øjne flere forcer som Panasonic eller Samsung og hvad de hedder aldrig henter, nemlig en fjenbetjening med gods i, altså man kan mærke ligger godt i hånden og god vægt.
Ikke det forfærdelige BR legetøj plastik l... som de andre.
Smag og behag selvfølgelig.
Valgte mit tv efter flatpanels testede det, da jeg selvfølgelig gerne vil have et godt billede, men samtidigt vægter design og brugen af det højt også.
Fatter ikke det skal være så svært at sende en ordentlig fjerbetjening med et tv til mange tusind kroner.
B&O har været gode i mange mange år, og Philips er tilsyneladende ved at fatte det med vægt i for kvalitetsfølelsen.
Et side spor i farve debatten, undskyld men skulle lige med, nu vi brokker over producenternes forudindstillinger generelt.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Generelt bliver Philips tit brugt som værende dårligt, og fred være med hvis dette er visse brugeres erfaring. Folk mente også jorden var flad for mange år siden.
Har selv et 8605 fra Philips, som med indstilling fra flatpanels testen står fint præcist, og med naturtro kedelige græsplæner i fodbold som de nu engang ser ud en dansk vinterdag (pløjemarker)
De forud indstillede muligheder ser fuldkommen sindsygt ud, neon grøn o.s.v.
 
Det skyldes at Philips' filosofi ikke har været at sende TV på gaden, med naturtro billedgengivelse. F.eks. har en del Philips TV en for kold (blålig) farvetemperatur. Dette kan kun korrigeres ordentligt, hvis man får foretaget en professionel kalibrering.
Jeg kan fortælle en lille historie. Jeg stod for et års tid siden lige indenfor døren på en radiokædeforretning, hér i Århus. På den fjerneste væg hang ca. 10 fladskærme i forskellig størrelse. Der blev vist en demo-film på alle skærme. Der blev vist nogle bjerg/sne optagelser i HD. På afstand kunne jeg ikke se fabrikaterne på skærmene, men det lykkedes mig alligevel at udpege de 3 (ud af 4) Philips skærme, simpelthen fordi sneen var blå. Wink
 
M.v.h.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Man kan som tommelfingerregel vælge den billedindstilling som hedder: "Biograf", "Film", "Movie" eller lign. Så er man med ét skridt på et sted mellem 80 og 90% af korrekt billedindstilling. Og ligeledes slå ALT billedbehandling/støjreduktion fra. Så er man kommet et godt stykke vej! Og væsentlig bedre billede end ved "dynamisk", hvor man kun er på 30 - 50% af et godt billede.


Derudover skal man også skrue skarphed ned på nul, og så er man, på et Panasonic plasma-tv, ret godt på vej til et godt og tilnærmelsesvis korrekt billede.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Man kan som tommelfingerregel vælge den billedindstilling som hedder: "Biograf", "Film", "Movie" eller lign. Så er man med ét skridt på et sted mellem 80 og 90% af korrekt billedindstilling. Og ligeledes slå ALT billedbehandling/støjreduktion fra. Så er man kommet et godt stykke vej! Og væsentlig bedre billede end ved "dynamisk", hvor man kun er på 30 - 50% af et godt billede.


Derudover skal man også skrue skarphed ned på nul, og så er man, på et Panasonic plasma-tv, ret godt på vej til et godt og tilnærmelsesvis korrekt billede.
 
Jep. Personligt foretrækker jeg dog at have "Skarphed" på 1 eller 2.
 
M.v.h.
 


Skrevet af: akas
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Generelt bliver Philips tit brugt som værende dårligt, og fred være med hvis dette er visse brugeres erfaring. Folk mente også jorden var flad for mange år siden.
Har selv et 8605 fra Philips, som med indstilling fra flatpanels testen står fint præcist, og med naturtro kedelige græsplæner i fodbold som de nu engang ser ud en dansk vinterdag (pløjemarker)
De forud indstillede muligheder ser fuldkommen sindsygt ud, neon grøn o.s.v.
 
Det skyldes at Philips' filosofi ikke har været at sende TV på gaden, med naturtro billedgengivelse. F.eks. har en del Philips TV en for kold (blålig) farvetemperatur. Dette kan kun korrigeres ordentligt, hvis man får foretaget en professionel kalibrering.
Jeg kan fortælle en lille historie. Jeg stod for et års tid siden lige indenfor døren på en radiokædeforretning, hér i Århus. På den fjerneste væg hang ca. 10 fladskærme i forskellig størrelse. Der blev vist en demo-film på alle skærme. Der blev vist nogle bjerg/sne optagelser i HD. På afstand kunne jeg ikke se fabrikaterne på skærmene, men det lykkedes mig alligevel at udpege de 3 (ud af 4) Philips skærme, simpelthen fordi sneen var blå. Wink
 
M.v.h.
Nu har jeg læst alt det du skriver om det rigtige billed,det du beskriver er hvad dine øjne synes er best,det er altså kun din mening.
Jeg må sige du lyder noget selvglad,at det skal være som du synes.Et korrekt billed i dine øjne,er måske et kedeligt billed for andre.


Skrevet af: akas
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Når fx en TV-avis ser ordentlig ud i billedkvaliteten, så burde der vel ikke være grund til at pille ved indstillingerne?
 
Det kan godt være at du mener at en TV-avis ser godt ud - men ser den naturtro ud?
 
M.v.h.
  Jeg må give ret,hvis en tv-avis ser fint ud,god hudfarve og sine film ser godt ud,og man er tilfreds så lad være at smide penge ud på en skide dyr kalibriring.Det er kun opfundet af smarte folk som vil tjene penge.Thumbs Down


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:


Det er kun opfundet af smarte folk som vil tjene penge.Thumbs Down


Det er simpelthen noget sludder.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt.
Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det.
Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.
Der er mennesker, der blot ikke kan lide virkeligheden.
 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

[QUOTE=akas] Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
 
Nej! Øjet der ser, kan ikke "synes at billedet er rigtigt", det er målbart! Men "øjet" kan synes at det er bedst sådan....
 
Øjet ser ikke, det er en linseSmile Det er vel hjernen der ser. 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: akas
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

[QUOTE=akas] Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
 
Nej! Øjet der ser, kan ikke "synes at billedet er rigtigt", det er målbart! Men "øjet" kan synes at det er bedst sådan....
 
Øjet ser ikke, det er en linseSmile Det er vel hjernen der ser. 
Hvad er det for en gang sludderLOL


Skrevet af: akas
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt.
Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det.
Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.
Der er mennesker, der blot ikke kan lide virkeligheden.
 
Nu holder du,jeg tror du har brug for noget hjælp.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 19:16
Nu skal det lige holdes sagligt, synd hvis debatten bliver ødelagt.
Ja der findes en standard, at mene andet er sludder. Den del kan jeg ihvertfald tilslutte mig 100 procent. Gider faktisk ikke debattere omkring folk som vrøvler om andet.
der hvor jeg mener anderledes iforhold til Henrik B og Otto er omkring hvor nøjagtigt mit Philips rammer den standard som jeg helt sikkert ligger nogle procent udenfor ingen tvivl om det. Dog ligger jeg ikke i mine amatør øjne så langt udenfor med flatpanels indstilling iforhold til andre brugere der køber tv tænder det og lader det kører derfra. Syntes ikke sne ser blå ud eller andet. Men alt motion pis er også slået fra som flatpanels anbefalede


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

[QUOTE=akas] Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
 
Nej! Øjet der ser, kan ikke "synes at billedet er rigtigt", det er målbart! Men "øjet" kan synes at det er bedst sådan....
 
Øjet ser ikke, det er en linseSmile Det er vel hjernen der ser. 
Hvad er det for en gang sludderLOL

Nyere forskning viser imidlertid at øjet sender ca. 12 meget lavtopløselige "film" videre til hjernen. Øjets retina indeholder 12 forskellige adskilte lag af ganglionceller (nerveceller) som får informationer fra de lysfølsomme celler. Disse 12 forskellige samlinger af ganglionceller spænder hver især over hele øjets sysnfelt, men de producerer 12 forskellige film som sendes til hjernen ad 12 forskellige kanaler i synsnerven. Lagene kan kommunikere med hinanden, foretage databehandling og uddrage de sparsomme oplysninger, som sendes til hjernen.

Hjernen fortolker disse informationer, og sandsynligvis sammenkæder dem med billeder fra hukommelsen, og således skaber den synlige omverden, som vi kender den. Det vi "ser" er i virkeligheden hallucinationer, da det meste er noget hjernen gætter sig til ud fra de meget sparsomme oplysninger den får tilsendt.

De 12 film indeholder hver især forskellige egenskaber ved synsfeltet. En film har f.eks. kun informationer om bevægende kanter, en anden viser store ensartede flader, en tredje fortæller om stimulus der starter eller stopper osv.



-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 19:45
Blev forstyrret i mit indlæg, min søn skulle lige puttes undskyld.
Somsagt Henrik B og Otto som fagfolk der priotere tingene helt nøjagtigt har jeg stor respekt for. Dog er jeg godt tilfreds med et resultat der ikke er helt ved siden af selvom det er målbart og for førnævnte folk sikkert et pænt stykke fra nirvana.
Tror dog hvis bare hr. Og fru Danmark ramte noget der lignede standarden kræver det en forudindstilling ala auto kalibrering i surround produkter. Nok ikke perfekt men dog bedre iforhold til ingenting. alle disse forskellige muligheder som biograf,naturlig,varm,livagtigt og hvad de præinstallerede programmer hedder er jo hat og briller. Og der er Philips slemme det medgiver jeg. Men diverse Samsung, Sony og hvad jeg ellers har set ved familie og venner står dog langt værre da de bliver benyttet som taget ud af papkassen stort set. Og dette gælder sikkert 9 ud af ti solgte i verden mit gæt ihvertfald.


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 19:56
Har tit fået kredit for mit tv, pænt design og billedet stod fint advare dog altid selv imod Philips hvis man ikke vil ind og pille i indstillingen. Havde ikke brudt mig om det hvis ikke den flatpanels kalibrering fandtes. Havde aldrig ramt den selv. Syntes dog til syvende og sidst at kildematrialet altså det skærmen viser betyder meget og fatter ikke vi skal trækkes med så dårlige signaler når muligheden er der for at vise en kvalitet som bd hvorfor så nøjes med mindre. Kabeltv er da dyrt nok så giv os 1080p fjernsyn i ordentlig bitrate og ikke 720 i skod bitrate!


Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 20:03
Et godt billede er efter min mening et billede, hvor jeg ikke skal til at justere fordi en person er for rød i hovedet eller for bleg, og en græsplane ikke er for grøn eller for afsvedet - de andre farver kan også have problemer.
Vi har igennem vores tilværelse alle set masser af ansigter og vi er rigtig gode til det.
Se på et billede og vurder om det er naturtro - når man ikke har mødt personen kan man ikke vide om vedkommen er bleg eller lige kommet ud af et solarium!
Dvs. vi aner ikke hvordan dette ansigt skal se ud - vi ser det som det kommer.
Da jeg anskaffede projektor blev den efter indkøring kalibreret, det gav mig ro til at se indhold - jeg har ikke en eneste gang forsøgt mig med at justere på farverne, jeg har ikke følt behovet.
Hvis jeg havde justeret hr. blegfis til en mere sund kulør, ville frk. solarium være brændt helt ud!
Så ved at vide at man ligger godt til ifht. standarden slipper man for nogle spekulationer om hvorvidt den lige skal have en tand i den ene eller anden retning!
Hvis noget ser "mærkeligt" ud, så er det fordi dette billede eller denne udsendelse er lavet med mærkelige farver og den næste kan være lavet med nogle andre, modsatrettede mærkelige farver.
Det er producerens hovedpine og ikke min
Mvh FNørd

-------------
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 20:20
Det er indiskutabelt at øjet (eller hjernen - flueknepperi) ikke kan bedømme farveægthed på en absolut skala. Øjet fungerer på en relativ skala dvs. de ambiente forhold sætter baseline for hvordan du opfatter farver. Der findes talrige eksempler rundt om på nettet, hvor du kan lege med optisk bedrag og se hvor let det er at snyde synet. En 100% objektiv vurdering af farvegengivelsen på et TV får du derfor ikke ved udelukkende at bruge synet.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Generelt bliver Philips tit brugt som værende dårligt, og fred være med hvis dette er visse brugeres erfaring. Folk mente også jorden var flad for mange år siden.
Har selv et 8605 fra Philips, som med indstilling fra flatpanels testen står fint præcist, og med naturtro kedelige græsplæner i fodbold som de nu engang ser ud en dansk vinterdag (pløjemarker)
De forud indstillede muligheder ser fuldkommen sindsygt ud, neon grøn o.s.v.
 
Det skyldes at Philips' filosofi ikke har været at sende TV på gaden, med naturtro billedgengivelse. F.eks. har en del Philips TV en for kold (blålig) farvetemperatur. Dette kan kun korrigeres ordentligt, hvis man får foretaget en professionel kalibrering.
Jeg kan fortælle en lille historie. Jeg stod for et års tid siden lige indenfor døren på en radiokædeforretning, hér i Århus. På den fjerneste væg hang ca. 10 fladskærme i forskellig størrelse. Der blev vist en demo-film på alle skærme. Der blev vist nogle bjerg/sne optagelser i HD. På afstand kunne jeg ikke se fabrikaterne på skærmene, men det lykkedes mig alligevel at udpege de 3 (ud af 4) Philips skærme, simpelthen fordi sneen var blå. Wink
 
M.v.h.
Nu har jeg læst alt det du skriver om det rigtige billed,det du beskriver er hvad dine øjne synes er best,det er altså kun din mening.
Jeg må sige du lyder noget selvglad,at det skal være som du synes.Et korrekt billed i dine øjne,er måske et kedeligt billed for andre.
 
Det her handler ikke om mig, eller hvad jeg synes, men derimod at der findes en fastlagt standard for, hvornår en billedoptager eller billedgengiver er tættest på virkeligheden (D65-standard). Jeg er fortaler for, at man forsøger at komme så tæt på denne standard så muligt, så det billede man ser på er så tæt på tiltænkt eller naturtro som muligt.
 
Men som jeg tidligere allerede har slået fast, så må folk for min skyld gerne køre med LSD-indstillinger. De skal bare vide, at sammenligningen i butikken, mellem forskellige skærme bliver en hovedløs opgave...
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Et godt billede er efter min mening et billede, hvor jeg ikke skal til at justere fordi en person er for rød i hovedet eller for bleg, og en græsplane ikke er for grøn eller for afsvedet - de andre farver kan også have problemer.
Vi har igennem vores tilværelse alle set masser af ansigter og vi er rigtig gode til det.
Se på et billede og vurder om det er naturtro - når man ikke har mødt personen kan man ikke vide om vedkommen er bleg eller lige kommet ud af et solarium!
Dvs. vi aner ikke hvordan dette ansigt skal se ud - vi ser det som det kommer.
Da jeg anskaffede projektor blev den efter indkøring kalibreret, det gav mig ro til at se indhold - jeg har ikke en eneste gang forsøgt mig med at justere på farverne, jeg har ikke følt behovet.
Hvis jeg havde justeret hr. blegfis til en mere sund kulør, ville frk. solarium være brændt helt ud!
Så ved at vide at man ligger godt til ifht. standarden slipper man for nogle spekulationer om hvorvidt den lige skal have en tand i den ene eller anden retning!
Hvis noget ser "mærkeligt" ud, så er det fordi dette billede eller denne udsendelse er lavet med mærkelige farver og den næste kan være lavet med nogle andre, modsatrettede mærkelige farver.
Det er producerens hovedpine og ikke min
Mvh FNørd
 
Bravo!! Clap Clap Clap Clap Clap
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Det er indiskutabelt at øjet (eller hjernen - flueknepperi) ikke kan bedømme farveægthed på en absolut skala. Øjet fungerer på en relativ skala dvs. de ambiente forhold sætter baseline for hvordan du opfatter farver. Der findes talrige eksempler rundt om på nettet, hvor du kan lege med optisk bedrag og se hvor let det er at snyde synet. En 100% objektiv vurdering af farvegengivelsen på et TV får du derfor ikke ved udelukkende at bruge synet.
 
Ligesom vi mennesker ser den samme farve en lille smule forskelligt - sågar også øjnene imellem.
Men ændrer ikke ved det faktum, at hvis ens udstyr er kalibreret korrekt, så vil vi alt se den samme (skæve) farve. Wink
 
M.v.h.


Skrevet af: akas
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

[QUOTE=akas] Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
 
Nej! Øjet der ser, kan ikke "synes at billedet er rigtigt", det er målbart! Men "øjet" kan synes at det er bedst sådan....
 
Øjet ser ikke, det er en linseSmile Det er vel hjernen der ser. 
Hvad er det for en gang sludderLOL

Nyere forskning viser imidlertid at øjet sender ca. 12 meget lavtopløselige "film" videre til hjernen. Øjets retina indeholder 12 forskellige adskilte lag af ganglionceller (nerveceller) som får informationer fra de lysfølsomme celler. Disse 12 forskellige samlinger af ganglionceller spænder hver især over hele øjets sysnfelt, men de producerer 12 forskellige film som sendes til hjernen ad 12 forskellige kanaler i synsnerven. Lagene kan kommunikere med hinanden, foretage databehandling og uddrage de sparsomme oplysninger, som sendes til hjernen.

Hjernen fortolker disse informationer, og sandsynligvis sammenkæder dem med billeder fra hukommelsen, og således skaber den synlige omverden, som vi kender den. Det vi "ser" er i virkeligheden hallucinationer, da det meste er noget hjernen gætter sig til ud fra de meget sparsomme oplysninger den får tilsendt.

De 12 film indeholder hver især forskellige egenskaber ved synsfeltet. En film har f.eks. kun informationer om bevægende kanter, en anden viser store ensartede flader, en tredje fortæller om stimulus der starter eller stopper osv.

Det eneste jeg siger er at vi oplever forskelligt hvad vi forstår ved et godt billed,det er forskelligt fra person til person.Nu kører du ud på et helt andet spor,uanset om hjernen snyder os,er det stadig hvordan vi kan lide billedet skal se ud.At du sider og skriver af fra en bog om synbedrag,er helt hen i vejret.Prøv lige at læse hvad jeg mener.LOL


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Det eneste jeg siger er at vi oplever forskelligt hvad vi forstår ved et godt billed,det er forskelligt fra person til person.
 
Det er rigtigt, men det ændrer ikke på det faktum, at "korrekt billede" er en målbar størrelse...!
 
M.v.h.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Det eneste jeg siger er at vi oplever forskelligt hvad vi forstår ved et godt billed,det er forskelligt fra person til person.
 
Det er rigtigt, men det ændrer ikke på det faktum, at "korrekt billede" er en målbar størrelse...!
 
M.v.h.

Et korrekt billede er nemlig netop IKKE en smagssag . At nogle så ikke bryder sig om det korrekte billede Confused er en anden sag . .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Må lige komme med en anke!
Der blev før af Otto nævnt sammenhæng med folk med Ambilight tv altså Philips, altid foretrak LSD farverOuch
Dette vil jeg så afkræfte.
Generelt bliver Philips tit brugt som værende dårligt, og fred være med hvis dette er visse brugeres erfaring. Folk mente også jorden var flad for mange år siden.
Har selv et 8605 fra Philips, som med indstilling fra flatpanels testen står fint præcist, og med naturtro kedelige græsplæner i fodbold som de nu engang ser ud en dansk vinterdag (pløjemarker)
De forud indstillede muligheder ser fuldkommen sindsygt ud, neon grøn o.s.v.

Jeg var ikke præcis nok i min kommentar. Den gjaldt folk der sidder med Phillips TV med ambilight, _og_ standard-indstillinger (og ja det kender jeg folk der gør). Jeg er helt enig i at et Philips tv kan indstilles til nogenlunde korrekt gengivelse (mange af dem i hvert fald). Når jeg alligevel har det lidt svært med dem, så er det fordi de ikke er ret godt designet til at gøre netop dét, og hvis det er dét man ønsker, så mener jeg som udgangspunkt (udelukkende baseret på billedkvalitet) at der findes andre løsninger der er bedre. Men jeg er skam ikke blind for at der er områder hvor Philips er bedre end mange andre, herunder lyd (Ambilight har den positive side-effekt at det fylder, så der bliver plads til bedre højttalere...). Men et ordentligt indstillet Philips i den bedre ende er såmænd ikke så dårligt som jeg måske kan få det til at lyde nogle gange.

Jeg må jo kigge indad og overveje hvad jeg kan gøre for at forbedre det, men jeg må bare konstatere at folk læser mange af mine kommentarer som meget ultimative, selv om jeg ikke nødvendigvis mener dem ultimativt. At jeg ikke ville købe et givent tv, betyder ikke at jeg mener at alle der køber det, begår en fejl. Man kan jo have mange forskellige begrundelser for at prioritere anderledes, og det ser jeg ikke noget galt i.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:05
Debatten har været lidt inde på om billedet er "naturtro". Det er en misforståelse at sige at et korrekt billede er naturtro. Et korrekt billede er naturtro, HVIS det er dét man har forsøgt at opnå i skabelsen af kildematerialet. Det er det bare ikke altid, og i film er det meget sjældent at man forsøger at opnå "naturtro". Essensen i korrekt gengivelse er, at det hverken er dig, mig eller tv-producenten der bestemmer hvordan billedet ser ud, men skaberen af filmen der bestemmer hvordan billedet ser ud. Men det er meget vigtigt at forstå konceptet i at du ikke kan kigge på noget ukendt billedmateriale, og ud fra dét udtale dig om hvorvidt billedet er korrekt eller ej - for du ved ikke, hvis sneen for eksempel er blå, om det er tv'et der gør sneen blå, eller om det er ham der optog filmen der synes at sneen skal se blå ud, for eksempel fordi en blålig tone giver associationer til kulde, og derfor kan man lege med seerens underbevisthed, og give et mere åbenlyst indtryk af "kulde", ved at pille ved farverne. Du aner ikke når du ser sne i en film, hvilken farve sneen "skal" have i netop dén scene du sidder og kigger på. Sne kan jo også se meget forskelligt ud, alt efter solens placering på himlen osv. Så selve tankegangen om at kunne se på noget sne om det ser "naturtro" ud, er komplet misforstået på flere niveauer.

Prøv at overveje dette: Hvis film ser bedre ud ved at få tilført noget ekstra farve - hvorfor skruer de så ikke bare mere op for farverne når de laver filmen? Hvorfor er det nødvendigt at tv'et gør det?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Debatten har været lidt inde på om billedet er "naturtro". Det er en misforståelse at sige at et korrekt billede er naturtro. Et korrekt billede er naturtro, HVIS det er dét man har forsøgt at opnå i skabelsen af kildematerialet. Det er det bare ikke altid, og i film er det meget sjældent at man forsøger at opnå "naturtro".
[quote]
 
Så lad os da for pokker kalde det for "kildetro". Meningen er den samme. Og ved f.eks. live TV kan man roligt tale om "naturtro".
 
[QUOTE=Otto J]
Essensen i korrekt gengivelse er, at det hverken er dig, mig eller tv-producenten der bestemmer hvordan billedet ser ud, men skaberen af filmen der bestemmer hvordan billedet ser ud. Men det er meget vigtigt at forstå konceptet i at du ikke kan kigge på noget ukendt billedmateriale, og ud fra dét udtale dig om hvorvidt billedet er korrekt eller ej - for du ved ikke, hvis sneen for eksempel er blå, om det er tv'et der gør sneen blå, eller om det er ham der optog filmen der synes at sneen skal se blå ud, for eksempel fordi en blålig tone giver associationer til kulde, og derfor kan man lege med seerens underbevisthed, og give et mere åbenlyst indtryk af "kulde", ved at pille ved farverne. Du aner ikke når du ser sne i en film, hvilken farve sneen "skal" have i netop dén scene du sidder og kigger på. Sne kan jo også se meget forskelligt ud, alt efter solens placering på himlen osv. Så selve tankegangen om at kunne se på noget sne om det ser "naturtro" ud, er komplet misforstået på flere niveauer.
 
Nu var der tale om nogle naturoptagelser (savanne, skiløbere ned ad et bjerg m.v.), så der er ingen tvivl om, at det ikke skulle se "blåligt ud" - hvilket det jo netop heller ikke gjorde på 7 ud af de ti skærme. Du har en tilbøjelighed at se billedkvalitet ud fra film - og film alene. Ofte går mine eksempler på tv og tv-produktion, da der hér oftest netop er tale om "naturtro"!  Wink
 
M.v.h.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:36
Mon ikke naturfilm er mindst lige så color graded som alt andet? For nylig lod jeg mig fortælle af en der arbejder for SBS TV at selv programmer som "4 stjerners middag" er color graded. Det lød troværdigt nok, så det er nok ret tvivlsom om der findes ret meget TV der gengiver virkelighedens farver som de var. Det ser aller højest naturligt ud, hvis det er det der tilstræbes.
 
MVH


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


 
Nu var der tale om nogle naturoptagelser (savanne, skiløbere ned ad et bjerg m.v.), så der er ingen tvivl om, at det ikke skulle se "blåligt ud" - hvilket det jo netop heller ikke gjorde på 7 ud af de ti skærme. Du har en tilbøjelighed at se billedkvalitet ud fra film - og film alene. Ofte går mine eksempler på tv og tv-produktion, da der hér oftest netop er tale om "naturtro"!  Wink
 
M.v.h.

Du kan godt have ret i ét eller andet givent eksempel, men pointen er at du ikke bare kan gå hen til et tv der viser et eller andet materiale du ikke ved hvad er, og så begynde at udtale dig om billedkvaliteten.

Sidst jeg var i den lokale Elgiganten, kørte der Voice TV på alle skærmene. Med dét som kildemateriale, så kan det være rablende lige meget hvordan tv'ene er indstillet, den almindelige bruger har ikke en jordisk chance for at udtale sig om hvordan de enkelte tv påvirker billedet. Der er ret langt imellem musik-video'er der skal se "naturlige" ud. Jeg synes der er for lidt fokus på kildematerialet i de her diskussioner. Jeg er med på at hvis vi taler om VIRKELIGT skæve billeder, så kan vi godt se at det ikke er som det skal være, men hvis man ikke kan se at Philips' Dynamisk indstilling ser mærkelig ud, så vil jeg påstå at det er et helt andet sted vi skal starte, eller også bare erkende at så er man uden for pædagogisk rækkevidde.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Mon ikke naturfilm er mindst lige så color graded som alt andet? For nylig lod jeg mig fortælle af en der arbejder for SBS TV at selv programmer som "4 stjerners middag" er color graded.
[quote]
 
I mit eksempel er det egentlig lige meget, for det var kun de tre (Philips) skærme, som havde blåt farvestik.
 
[QUOTE=tvkartoffel]
Det lød troværdigt nok, så det er nok ret tvivlsom om der findes ret meget TV der gengiver virkelighedens farver som de var.
 
MVH
 
Stort set al live-tv produktion laves uden colorgrading! Og specielt hvis vi taler nyhedsudsendelser.
 
M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Nu var der tale om nogle naturoptagelser (savanne, skiløbere ned ad et bjerg m.v.), så der er ingen tvivl om, at det ikke skulle se "blåligt ud" - hvilket det jo netop heller ikke gjorde på 7 ud af de ti skærme. Du har en tilbøjelighed at se billedkvalitet ud fra film - og film alene. Ofte går mine eksempler på tv og tv-produktion, da der hér oftest netop er tale om "naturtro"!  Wink
 
M.v.h.

Du kan godt have ret i ét eller andet givent eksempel, men pointen er at du ikke bare kan gå hen til et tv der viser et eller andet materiale du ikke ved hvad er, og så begynde at udtale dig om billedkvaliteten.
 
Nu var det så også "kun" et kraftigt farvestik jeg udtalte mig om. Og som nævnt var kildematerialet HD - formentlig fra en BD-skive, da det loop'ede konstant.
 
M.v.h.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Mon ikke naturfilm er mindst lige så color graded som alt andet? For nylig lod jeg mig fortælle af en der arbejder for SBS TV at selv programmer som "4 stjerners middag" er color graded. Det lød troværdigt nok, så det er nok ret tvivlsom om der findes ret meget TV der gengiver virkelighedens farver som de var. Det ser aller højest naturligt ud, hvis det er det der tilstræbes.

ALT er graded. Der er bare forskel på hvor meget energi der er blevet lagt i det. Live tv er også tilpasset undervejs fra kameraet til broadcast, men her har man naturligvis ikke samme muligheder for at fluekneppe med det. En typisk 30 sekunders reklameblok har været en uge igennem post-processing. Så ja, jeg er som sådan overhovedet heller ikke enig i at fordi det er en naturfilm, så ser det ud nøjagtigt som hvis man var der selv. Der er en væsentlig faktor i spil dér, nemlig at TV-signalerne har et begrænset farvespektrum - man KAN ikke gengive alle farver præcist som de ser ud i virkeligheden. Derfor er alle billeder du ser en tilpasning, hvor man søger at give en eller anden illusion af virkelighed.

Jeg er dog stadig enig med Henrik i at man godt kan se på en naturfilm der gengives i Dynamisk indstillingen, at der er noget galt. En af grundene til at hudfarver er det mest afgørende for billedkvalitet, er at det er noget der bruges som "holdepunkt" i næsten alle sammenhænge. Du kan ikke se på græsplænen om den er den rigtige grøn, eller på postkassen om den er den rigtige rød. Men hvis hudfarverne er skæve, så ser det forkert ud. Derfor er oplevelsen af hudtoner noget af det der lægges allermest vægt på i post-processing. Man kan lægge alverdens kunstige effekter på billedet generelt, men man vil altid have fokus på at hudtoner ser sådan nogenlunde troværdige ud (uden at det skal tolkes som at de ser FULDSTÆNDIGT realistisk ud). Hvis man f.eks. toner billedet grønt (som i Matrix), så vil man gøre det på en måde så ansigtsfarverne ikke tones grønne, for det vil se meget mærkeligt ud. Det kan f.eks. gøres ved kun at tone de områder af billedet hvor der ikke er ansigter.

Der er vi naturligvis igen ovre i film, den slags avanceret post-processing sker naturligvis ikke under "4 stjerners middag", men der vil de formentligt stadig sidde og sige "vi gør lige billedet lidt varmere, så det ser mere hyggeligt ud", men så skruer de kun så langt de føler de kan slippe afsted med, uden at hudtonerne stikker af.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
 
Stort set al live-tv produktion laves uden colorgrading! Og specielt hvis vi taler nyhedsudsendelser.
 
M.v.h.

Det er et spørgsmål om hvordan vi definerer "colorgrading". I en film grader man scene for scene. I en live-produktion kan man sagtens f.eks. justere forskellige kameraer forskelligt, for at kompensere for f.eks. forskellige lysforhold. I hvor høj grad det sker vil jeg ikke kloge den i, det er ikke en del af produktionen som jeg har haft lejlighed til at dykke ned i. Jeg har f.eks. ofte bemærket når der er fodbold fra mere eller mindre fattige lande, hvor udstyret ikke er på det niveau vi er vant til, at farverne skifter meget fra kamera til kamera. Det sker ikke i samme grad i Parken...


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 22:52
Det kunne være interessant at få Lars på banen her, da det vel om noget er hans ekspertise-område... Smile

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Anden4220
Skrevet den: 15-December-2011 kl. 23:13
for mig at se er der ikke det store problem rent økonomisk for producenterne at vælge mellem "bål og brand" og et lækkert ISF kalibreret super duper kuro billede. hvis de sælger godt på at masserne får bål og brand og os (læs: nørderne) indstiller vores billede korrekt - hvad skulle så stoppe dem? hvis så forbrugeren kommer på søndagstur i deres varehus og så ser et tv med endnu mere bål og brand, og qua det bare må eje mere "brand" - så er der jo endnu mere idé i det.
Jeg mener at årsagen til det voldsomme billede er at nutidens forretninger er fuldt af så mange ting der prøver at få kundernes opmærksomhed at billedet hurtigt kommer til at virke helt dødt og bare bliver en baggrund... læg mærke til hvor fyldt der er med farver i et varehus som bilka næste gang du er ude at handle...


-------------
Panasonic TH37PX80
Sony surround
Apple Airport express
Triax C-HD415CX
Playstation 3



Skrevet af: akas
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Det eneste jeg siger er at vi oplever forskelligt hvad vi forstår ved et godt billed,det er forskelligt fra person til person.
 
Det er rigtigt, men det ændrer ikke på det faktum, at "korrekt billede" er en målbar størrelse...!
 
M.v.h.

Et korrekt billede er nemlig netop IKKE en smagssag . At nogle så ikke bryder sig om det korrekte billede Confused er en anden sag . .
Hold fast hvor i vrøvlerConfused


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Det eneste jeg siger er at vi oplever forskelligt hvad vi forstår ved et godt billed,det er forskelligt fra person til person.
 
Det er rigtigt, men det ændrer ikke på det faktum, at "korrekt billede" er en målbar størrelse...!
 
M.v.h.

Et korrekt billede er nemlig netop IKKE en smagssag . At nogle så ikke bryder sig om det korrekte billede Confused er en anden sag . .
Hold fast hvor i vrøvlerConfused
 
Nu har du i flere indlæg slået til lyd for at kalibrering kan være ligegyldigt og at du hellere bare vil stille billedet som du selv synes. Jeg forstår det som at du har prøvet at få kalibreret en projektor og at det ikke var en success. Fint nok, så har du i det mindste en reference. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvad det var du ikke kunne lide ved det ud over at billedet blev kedeligt?
 
MVH


Skrevet af: akas
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Det eneste jeg siger er at vi oplever forskelligt hvad vi forstår ved et godt billed,det er forskelligt fra person til person.
 
Det er rigtigt, men det ændrer ikke på det faktum, at "korrekt billede" er en målbar størrelse...!
 
M.v.h.

Et korrekt billede er nemlig netop IKKE en smagssag . At nogle så ikke bryder sig om det korrekte billede Confused er en anden sag . .
Hold fast hvor i vrøvlerConfused
 
Nu har du i flere indlæg slået til lyd for at kalibrering kan være ligegyldigt og at du hellere bare vil stille billedet som du selv synes. Jeg forstår det som at du har prøvet at få kalibreret en projektor og at det ikke var en success. Fint nok, så har du i det mindste en reference. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvad det var du ikke kunne lide ved det ud over at billedet blev kedeligt?
 
MVH
Jeg skrev som udgangspunkt at det er forskelligt hvordan vi synes et billed ser godt ud.
At nogen siger at man kan måle at nu er billed korrekt,er jo fuldstændig ligegyldig,hvis den som ser
det billed ikke kan lide det.
Som svar på hvad jeg ikke kunne lide ved kalibrering af projector,var simpel hen,at billedet i mine øjne var alt for mat og kedelig at se på,Bemærk, i mine øjne.
Det hjælper altså ikke,at man får at vide,at nu er billedet så korrekt som det nu er muligt,at hvis man synes det ser ud af h.. til.
Jeg havde flere hjemme og se billedet og de synes også det så fesen og kedelig ud.
2 andre jeg kender havde også fået deres kalibreret,de stillede også tilbage som det de nu synes så bedst ud i deres øjne.Big smile
Min pointe er bare,at det er en selv som skal gøre op med sig selv,hvordan de kan lide billedet ,og ikke bare fordi en kommer og kalibrere det og så siger nu er det korrekt,det hjælper jo ikke en dyt,hvis man ikke kan lide det såkaldte korrekte billed.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Jeg skrev som udgangspunkt at det er forskelligt hvordan vi synes et billed ser godt ud.
At nogen siger at man kan måle at nu er billed korrekt,er jo fuldstændig ligegyldig,hvis den som ser
det billed ikke kan lide det.
Som svar på hvad jeg ikke kunne lide ved kalibrering af projector,var simpel hen,at billedet i mine øjne var alt for mat og kedelig at se på,Bemærk, i mine øjne.
Det hjælper altså ikke,at man får at vide,at nu er billedet så korrekt som det nu er muligt,at hvis man synes det ser ud af h.. til.
Jeg havde flere hjemme og se billedet og de synes også det så fesen og kedelig ud.
2 andre jeg kender havde også fået deres kalibreret,de stillede også tilbage som det de nu synes så bedst ud i deres øjne.Big smile
Min pointe er bare,at det er en selv som skal gøre op med sig selv,hvordan de kan lide billedet ,og ikke bare fordi en kommer og kalibrere det og så siger nu er det korrekt,det hjælper jo ikke en dyt,hvis man ikke kan lide det såkaldte korrekte billed.
 
Jeg er ikke ude på at anfægte din ret til at gøre som det passer dig, eller overtale dig til noget andet. Hvis du bedre kan lide det på en anden måde end det der blev fundet frem til ved kalibrering så fint. Nu har du i det mindste prøvet det.
Jeg spurte af simpel interesse da min oplevelse har været den stik modsatte. Nu har jeg godt nok gjort det selv, med de begrænsninger det indebærere i form af begrænset budget til måleudstyr og begrænset viden/erfaring. Alligevel ville jeg ikke tøve et sekund med at anbefale det, da det i mine øjne har givet et markant løft i billedkvaliteten. - Særligt på mit TV, hvor det sjovt nok er meget begrænset hvad man kan gøre. Min projektor er lidt anderledes. Der er alverdens muligheder og jeg har erfaret et man så at sige kan komme til at "over gøre det", så man får nogle resultater det på papiret ser bedre ud men hvor billedet på lærredet kommer til at se underligt unaturligt ud.- Sikkert som følge af uregelmæssigheder i farvedekoderen, der ikke umiddelbart dukker op i målingerne.
Faktisk kan man på min projektor lave indstillinger der umiddelbart måler rigtig flot, men som ser ud af h... til, hvis man vælger den forkerte picture mode.
 
Hvilken projektor er det du har og havde i alle 3 den samme model?
 
MVH


Skrevet af: siccio
Skrevet den: 16-December-2011 kl. 19:53
Nej folk må jo fuldstændig selv om hvordan de vil have det, og hvad de iøvrigt ser på deres fjernsyn eller projektere det er da klart.
men det med det bliver mat og kedeligt eller hvad du kaldte det, jamen eksempelvis græsplæner ser jo kedelige ud nu iforhold til om sommeren så virkeligheden en dansk gråvejsdag er jo mat og kedelig hehe. Og de fleste mennesker er blege medmindre de snyder lidt med solarie. Men det er helt op til folk selv hvordan de vil se på deres billeder og du er jo ikke ene om den opfattelse at der skal knald på farverne det kan man som vi før var inde på, så gælder det flertallet at der er for meget skrald på



Print side | Luk vindue