Print side | Luk vindue

? til jer med rullelærred og fronthøjttalere

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107019
Udskrevet den: 15-Maj-2024 kl. 13:32


Emne: ? til jer med rullelærred og fronthøjttalere
Skrevet af: Chaospling
Emne: ? til jer med rullelærred og fronthøjttalere
Skrevet den: 20-Januar-2012 kl. 11:11
Hæj kære recordere med rullelærred og fronthøjttalere, der står relativt tæt.

Jeg overvejer at købe projektor og rullelærred i stedet for nyt TV, hvis budgettet tillader noget ordentligt grej. Men et af mine problemer er, at der kommer til at være ca. 160-180 cm. mellem mine fronthøjttalere, som ikke er lige til at flytte (Dali IKON 8), og jeg vil helst gerne have så stort lærred som muligt.

Så er der nogen af jer, som har haft nogenlunde samme problem?, Hvis ja, hvad fandt I på af løsning?

En løsning kunne være at rykke højttalerne hver gang, der skal ses film, men det virker nu lidt besværligt.



Svar:
Skrevet af: cwee
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:32
Hej
Jeg flytter selv mine dali 450 en lille smule  (ca 15-20 cm) når jeg ruller mit lærred ned.
Det er et 77".Det er ikke noget problem.
Kunne selvfølgelig godt tænke mig et større, men det er ikke muligt sådan som mit anlæg er placeret nu.
Men der er stadig stor forskel på at se film på 77" fremfor 42" Smile
mvh


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 08:05
Med hensyn til 77" i stedet for 42", så er det lige præcis det jeg mener. Jeg tror, at jeg i mellemtiden har fundet en løsning. Da jeg købte mine IKON 8 brugt, fik jeg også et par sorte plader med som vist er beregnet til nogle B&W højttalere, og dem vil jeg prøve at skrue nogle små hjul på; det vil forhåbentlig løse mit problem.

Spørgsmålet er så om mine højttalere kommer for langt ud til siden i forhold til lytte positionen. Jeg vil se om jeg senere kan uploade et målfast billede af stuen, så jeg forhåbentlig kan få at vide om min løsning holder eller om jeg må ned i lærred-størrelse.


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:07
Har selv 2m mellem mine fronter (Focal 836) og et 92" tommer lærred som jeg så sidder 3m fra, og har intet problem fået med lydbilledet efter de blev rykket til siden - tværtimod synes jeg det har gavnet en del på stereo sidenWink
Vil højtalerne komme til at stå i vejen hvis du rykker dem ud fast?
Synes jeg ikke lige fremgår af problemstillingen.


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:28
Ja det vil det netop, da jeg har en reol på den ene side og et bord på den anden side. Så højttalerne vil blive rykket til siden og en anelse tættere på lyttepositionen. Men det at de samtidig bliver rykket til siden gør at afstanden fra højttaler til lytteposition stort set er uændret. Havde tænkt mig at kalibrere setup'etnår højttalerne er rykket ud til siden, da det vigtigste for mig er lyden, når jeg ser film.


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:35
Okay, tror i så fald ikke det vil ændre sig betydeligt - er mere i tvivl om der vil opstå en uønsket resonans ved at smide hjul under en plade, hvis det er trægulv de står på...
Men det er der jo kun en måde at finde ud af på Wink


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:43
Ach ja... Sig mig skal der konstant være noget i vejen for at man får sig en lækker hjemmebiograf!?


Skrevet af: jj79
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:48
That's life Big smile


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 11:16
højtaler på hjul... det kan umuligt være godt for lyden. Jeg mener man kan få lydtransparente rullelærreder, men de er nok ikke billige.


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:51
Jeg kommer til at have lærredet for tæt til væggen til at højttalerne kan stå bag. Må næsten gøre et forsøg med de hjul, da det nok bliver for besværligt at rykke dem frem og tilbage uden.


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:11
Jeg har forståelse for dine problemer med højttalere og lærred etc.
 
Men, jeg tror også du vil blive træt af kun at have en projektor som TV, det kommer ikke til at virke i dagligdagen, det bliver du hurtigt træt af.
 
Hvis du lige skal se nyheder hurtigt ( eller andet ) og om sommeren hvor du skal mørklægge for at se noget.
 
Du skal beholde en eller anden form for almindelig TV.


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 16:15
Ah jo, men jeg har faktisk TV. Lærredet (et Lissau California 106", hvis nogle skulle have lyst til at sælge deres gamle og hvis det kan forbedre sortniveauet fra en Epson TW-6000) skulle køre ned foran TV'et. Hvis jeg vælger et nyt TV i stedet for projektor og lærred, så ville det gamle ryge ind i soveværelset.
 
Ang. hjulene på en plade under højttalerne, så er jeg ikke enormt kræsen, så håber da at det vil gå an, men jeg er slet ikke sikker.


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 07-Februar-2012 kl. 17:58
Nå er der nogle recordere, der kan komme med gode råd inden jeg går ud og køber disse:

http://www.porsa.dk/products/alubyggesystem/hjul/gummihjuloe50mmm.plbremse/

eller disse:

http://eshop.silvan.dk/vare_Pn-Moebelhjul-Plade-bremse_156895

De skal sættes under en plade (Havde tænkt mig 3-4 styk på hver) og så under mine IKON 8 højttalere. Jeg er ikke meget for det, men der er vist intet andet alternativ, hvis jeg vil have et 92" lærred.



Print side | Luk vindue